mohamad.s
05-24-2011, 08:13 AM
"تلفن اینترنتی" و تحولاتی که در عرصه مخابرات در حال وقوع است
"تلفن اینترنتی" و تحولاتی که در عرصه مخابرات در حال وقوعاست
نوشته : محمدرضا شیخ عطار
با توجه به گسترش بحث و تبادلنظر راجع به مفاهیمی چون " تلفن اینترنتی " و “IP Telephony” و “VOIP” در جامعه، در مطلب زیر به معرفی مختصریاز این تحول تکنولوژی و پیامدهای آن میپردازیم:
مقدمه و تعاریف
مفهوم " تلفن اینترنتی " یا به اصطلاح “IP Telephony” از آنجا نشأت میگیرد کهمیخواهیم از شبکههای مبتنی بر پروتکل اینترنت ( IP ) در کاربردهایی چون تلفناستفاده کنیم. در واقع از زمانی که امکان انتقال صدا از طریق شبکههای اینترنتی(مبتنی بر IP ) گسترش یافته است، موضوع "تلفن اینترنتی"، به موضوعی مهم در صنعتمخابرات جهان تبدیل شده است؛ موضوعی که نقطه عطفی در همگرایی سرویسهای مخابراتینیز خواهد بود. چرا که دو شبکه متفاوت از نظر مقررات و سیاستگذاری را به یکدیگرپیوند داده است:
• شبکه تلفنی سوئیچینگ عمومی ( PSTN ) که همة کشورها به صورت گسترده از آناستفاده میکنند و
• شبکة اینترنت که مبتنی بر تکنولوژی سوئیچینگ بستهای است.
البته اصطلاح “IP Telephony” تعاریف مختلفی بین مهندسان و سیاستگذاران دارد؛ دراین مقاله، این اصطلاح به معنی یک روش کلی برای انتقال صدا، فاکس و سرویسهایوابسته از طریق شبکههای سوئیچینگ بستهای مبتنی بر IP ، به کار میرود.
تولد "تلفن اینترنتی"
از موضوعات کلیدی که توجه سیاستگذاران، قانونگذاران و صنعتگران حوزه مخابرات رابه خود جلب نموده است، این حقیقت است که امروزه، اینترنت و دیگر شبکههای مبتنی برIP به صورت روزافزون جایگزین شبکههای تلفن سوئیچینگ مداری میشوند و با اصلاحشبکههای زیرساخت و یا استقرار زیرساختهای جدید، این روند جایگزینی، سرعت بیشتریبه خود خواهد گرفت.
یکی از سرویسهایی که بر اساس این تغییر و تحول متولد شده است، " تلفن اینترنتی" است. توسعه این شبکه حداقل از دو دیدگاه قابل بررسی است:
1- از نظر کاربران: سرویس "تلفن اینترنتی" امکاناتی را جهت ارایه خدمات صوتی باقیمتی ارزان فراهم میکند. همچنین امکان انتقال انواع داده (دیتا) را نیز مهیامیکند که امکان ارایه آن از طریق شبکه سوئیچینگ مداری (تلفن معمولی) وجود ندارد.
2- از نظر صنعت: مزیت اصلی تکنولوژی " تلفن اینترنتی " ، همگرا کردن سرویسهایمختلف صوتی، دیتا و تصویر و ارایه همزمان خدمات مختلف و همچنین، تعریف سرویسهایجدید برای کاربران است. به این ترتیب، فعالان عرصه ارایه خدمات مخابراتی، میتوانندبا سرمایهگذاری کم و مخارج عملیاتی پایین، طیف وسیعی از سرویسها را در اختیارکاربران خود قرار دهند.
تاکنون چندین اپراتور بینالمللی مخابرات عمومی (PTO) اعلام کردهاند که همهترافیک بینالمللی خود را به ساختار مبتنی بر IP منتقل خواهند کرد و به منظور انجاماین تغییر و انتقال، سرمایهگذاری لازم را نیز انام دادهاند. یکی از دلایل اصلیاین تغییر و تحول، هزینه پایین انتقال ترافیک از طریق شبکههای مبتنی بر IP است. برخی برآوردها نشان میدهد که با استفاده از این تکنولوژی، انتقال ترافیک باهزینهای برابر با یکهشتم هزینه انتقال از طریق شبکه سوئیچینگ مداری امکانپذیراست.
سرعت رشد "تلفن اینترنتی"
اگرچه در مورد پیشبینی آهنگ رشد " تلفن اینترنتی " اختلافنظر وجود دارد، اماهمه صاحبنظران بر این باورند که رشد این تکنولوژی نسبتاً سریع خواهد بود. آمارهانشان میدهد ترافیک صوتی که در جهان از طریق شبکه اینترنت منتقل میگردد، با رشدی23 درصدی نسبت به سال 2002، 11 درصد کل ترافیک صوتی را در سال 2003 به خود اختصاصداده است.
از طرف دیگر باید توجه نمود که هماکنون در دنیا حتی خطوط سوئیچینگ مداری (تلفنمعمولی) نیز به طور روزافزونی زیر بار انتقال اطلاعاتی غیر از صوت قرار گرفتهاند. در این رابطه، آمارهایی که ITU-T ارائه کرده است، تعداد خطوط بینالمللی مربوط بهشبکه تلفن معمولی را که از آنها برای برقراری ارتباطات دیتا استفاده شده است باخطوط بینالمللی که مخصوص انتقال دیتا هستند مقایسه میکند. :
"تلفن اینترنتی" و تحولاتی که در عرصه مخابرات در حال وقوعاست
نوشته : محمدرضا شیخ عطار
با توجه به گسترش بحث و تبادلنظر راجع به مفاهیمی چون " تلفن اینترنتی " و “IP Telephony” و “VOIP” در جامعه، در مطلب زیر به معرفی مختصریاز این تحول تکنولوژی و پیامدهای آن میپردازیم:
مقدمه و تعاریف
مفهوم " تلفن اینترنتی " یا به اصطلاح “IP Telephony” از آنجا نشأت میگیرد کهمیخواهیم از شبکههای مبتنی بر پروتکل اینترنت ( IP ) در کاربردهایی چون تلفناستفاده کنیم. در واقع از زمانی که امکان انتقال صدا از طریق شبکههای اینترنتی(مبتنی بر IP ) گسترش یافته است، موضوع "تلفن اینترنتی"، به موضوعی مهم در صنعتمخابرات جهان تبدیل شده است؛ موضوعی که نقطه عطفی در همگرایی سرویسهای مخابراتینیز خواهد بود. چرا که دو شبکه متفاوت از نظر مقررات و سیاستگذاری را به یکدیگرپیوند داده است:
• شبکه تلفنی سوئیچینگ عمومی ( PSTN ) که همة کشورها به صورت گسترده از آناستفاده میکنند و
• شبکة اینترنت که مبتنی بر تکنولوژی سوئیچینگ بستهای است.
البته اصطلاح “IP Telephony” تعاریف مختلفی بین مهندسان و سیاستگذاران دارد؛ دراین مقاله، این اصطلاح به معنی یک روش کلی برای انتقال صدا، فاکس و سرویسهایوابسته از طریق شبکههای سوئیچینگ بستهای مبتنی بر IP ، به کار میرود.
تولد "تلفن اینترنتی"
از موضوعات کلیدی که توجه سیاستگذاران، قانونگذاران و صنعتگران حوزه مخابرات رابه خود جلب نموده است، این حقیقت است که امروزه، اینترنت و دیگر شبکههای مبتنی برIP به صورت روزافزون جایگزین شبکههای تلفن سوئیچینگ مداری میشوند و با اصلاحشبکههای زیرساخت و یا استقرار زیرساختهای جدید، این روند جایگزینی، سرعت بیشتریبه خود خواهد گرفت.
یکی از سرویسهایی که بر اساس این تغییر و تحول متولد شده است، " تلفن اینترنتی" است. توسعه این شبکه حداقل از دو دیدگاه قابل بررسی است:
1- از نظر کاربران: سرویس "تلفن اینترنتی" امکاناتی را جهت ارایه خدمات صوتی باقیمتی ارزان فراهم میکند. همچنین امکان انتقال انواع داده (دیتا) را نیز مهیامیکند که امکان ارایه آن از طریق شبکه سوئیچینگ مداری (تلفن معمولی) وجود ندارد.
2- از نظر صنعت: مزیت اصلی تکنولوژی " تلفن اینترنتی " ، همگرا کردن سرویسهایمختلف صوتی، دیتا و تصویر و ارایه همزمان خدمات مختلف و همچنین، تعریف سرویسهایجدید برای کاربران است. به این ترتیب، فعالان عرصه ارایه خدمات مخابراتی، میتوانندبا سرمایهگذاری کم و مخارج عملیاتی پایین، طیف وسیعی از سرویسها را در اختیارکاربران خود قرار دهند.
تاکنون چندین اپراتور بینالمللی مخابرات عمومی (PTO) اعلام کردهاند که همهترافیک بینالمللی خود را به ساختار مبتنی بر IP منتقل خواهند کرد و به منظور انجاماین تغییر و انتقال، سرمایهگذاری لازم را نیز انام دادهاند. یکی از دلایل اصلیاین تغییر و تحول، هزینه پایین انتقال ترافیک از طریق شبکههای مبتنی بر IP است. برخی برآوردها نشان میدهد که با استفاده از این تکنولوژی، انتقال ترافیک باهزینهای برابر با یکهشتم هزینه انتقال از طریق شبکه سوئیچینگ مداری امکانپذیراست.
سرعت رشد "تلفن اینترنتی"
اگرچه در مورد پیشبینی آهنگ رشد " تلفن اینترنتی " اختلافنظر وجود دارد، اماهمه صاحبنظران بر این باورند که رشد این تکنولوژی نسبتاً سریع خواهد بود. آمارهانشان میدهد ترافیک صوتی که در جهان از طریق شبکه اینترنت منتقل میگردد، با رشدی23 درصدی نسبت به سال 2002، 11 درصد کل ترافیک صوتی را در سال 2003 به خود اختصاصداده است.
از طرف دیگر باید توجه نمود که هماکنون در دنیا حتی خطوط سوئیچینگ مداری (تلفنمعمولی) نیز به طور روزافزونی زیر بار انتقال اطلاعاتی غیر از صوت قرار گرفتهاند. در این رابطه، آمارهایی که ITU-T ارائه کرده است، تعداد خطوط بینالمللی مربوط بهشبکه تلفن معمولی را که از آنها برای برقراری ارتباطات دیتا استفاده شده است باخطوط بینالمللی که مخصوص انتقال دیتا هستند مقایسه میکند. :