PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ساخت نخ*هايي از جنس نانولوله*هاي كربني



Behzad AZ
06-23-2010, 06:52 AM
به گفته محققان چيني، مي*توان نخ*هاي نانولوله كربني را از آرايه*هاي نانولوله كربني ابرهم*راستا بوسيله يك روش ريسندگي كه فرآيندهاي تابيدن و كوچك*سازي (آب*رفتگي) را تركيب مي*كند، توليد كرد.

به گزارش ايسنا ، اين نخ*ها استحكام كششي بالايي تا بيش از10 گيگا پاسكال دارند و در گستره وسيعي از قطرها از چندين تا ده*ها ميكرومتر قابل دسترسي مي*باشند.

اين فرايند ريسندگي پيوسته است، بنابراين توليد نخ*هاي طولاني با آن آسان است. طول نمونه*هاي توليد*شده از ده*ها تا صدها متر است.

اين يك كشف حيرت*آور است كه نانولوله*هاي كربني را به طور مستقيم در يك حالت خشك از آرايه*هاي به اصطلاح نانولوله*هاي كربني ابرهم*راستا (sacnt) به شكل نخ*هاي طويل درآورد.

تاكنون دو روش براي ساخت اين نخ*هاي نانولوله*اي موجود بوده است: تابيدن نانولوله*ها بوسيله يك فرآيند تابيدن صنعتي و كوچك*سازي نانولوله*هاي كربني با استفاده از بعضي از حلال*ها؛ اما اين دو فرآيند مجزا براي ساخت نخ*هاي طويل يكنواخت، معايبي دارند.

اكنون محققان دانشگاه تسينگوا، براي ساخت نخ*هاي نانولوله*اي بسيار مستحكم يك روش ساده و پيوسته كه اين دو فرآيند را با هم تركيب مي*كند، توسعه داده*اند.

در اين روش براي رسيدن يك نخ، ابتدا يك آرايه sacnt تابيده مي*شود و سپس براي كوچك*سازي از درون يك محلول عبور داده مي*شود. به گزارش ستاد ويژه توسعه فن*اوري نانو، اين فرآيند*ها يك نخ كه شامل نانولوله*هاي بسيار فشرده است و استحكام كششي بيش از يك گيگا پاسكال دارد، توليد مي*كنند.

اين محققان يك روش پيمايشگر ليزري براي اِچينگ موازي آرايه*اي sacnt خود استفاده مي*كنند تا مطمئن شوند كه نخ نانولوله*اي با قطر يكنواخت توليد مي*شود.

با اين روش، مي*توان نخ*هاي نانولوله*اي با گستره* وسيعي از قطرها به دست آورد: نازك*ترين حدود 4 ميكرومتر است و ضخيم*ترين مي*تواند قطري برابر 40 ميكرومتر داشته باشد. همچنين اين نخ*هاي نانولوله*اي رسانا هستند و خيلي مستحكم*تر و سبك*تر از سيم*هاي فلزي نازك هستند. اين مزايا اين نخ*هاي نانولوله*اي را به مواد عالي براي استفاده به*عنوان سيم*هاي رساناي بسيار نازك و بسيار مستحكم، تبديل مي*كنند.