PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : زنداني معلق در آسمان



Behzad AZ
06-23-2010, 06:50 AM
زنداني معلق در آسمان

http://khabaronline.ir/images/position1/2010/3/verticalprison.jpg

معماران مالزيايي در تازه*ترين شاهكار خود، زنداني معلق بر فراز شهر را پيشنهاد كرده*اند كه علاوه بر جداكردن ايمن زندانيان از شهر، انگيزه كافي را در آنها براي اصلاح رفتار و بازگشت به اجتماع برمي*انگيزد.
محمود حاج*زمان: زندان و زندانيان از قديم يك مشكل جدي براي تمام جوامع محسوب مي*شدند. همواره تلاش شده است تا زندانيان از شهروندان خوب جدا نگاه داشته شوند، در حالي*كه شايد ساده*تر باشد كه بعضي از آنها را به نوعي به جامعه بازگرداند.
به گزارش پاپ*ساينس، اكنون دانشجويان معماري مالزيايي راه*حل خلاقانه*اي را براي اين مشكل قديمي ارائه كرده*اند، يك زندان*شهر هوايي كه اين امكان را فراهم مي*كند تا زندانيان در عين حالي*كه در مزارع و كارخانه*هاي آن كار مي*كنند، با شهري كه در زير اين زندان قرار گرفته*است نيز در تعامل باشند.
مجرمان زنداني، كارمندان زندان و محموله*هاي باري با استفاده از پايه*هاي نگهدارنده زندان، بين شهر و اين زندان بزرگ هوايي در رفت و آمد هستند. هر كدام از اين پايه*هاي نگهدارنده براي منظور خاصي مورد استفاده قرار مي*گيرد كه شامل مسير آسانسور باري، مسيري براي جابه*جايي بيماران و مسيري جهت انتقال نيروهاي ضد شورش است.
http://khabaronline.ir/images/2010/3/infograph.jpg
سلول*هاي اين زندان چشم*اندازي از دنياي زيرين را در اختيار زندانيان قرار مي*دهد. اين چشم*انداز منبع الهامي براي آنها در حين انجام فعاليت*هاي روزانه*شان است. اين ايده توانست از بين 430 ايده مختلف از 42 كشور دنيا، جايزه نخست مسابقات Skyscraper را به خود اختصاص دهد.
به نظر مي*رسد رويكرد مورد استفاده در اين ايده از روش*هاي بازپروري زندانيان كه تلاش مي*كند تا با آموزش و كار زندانيان، آنها را به افرادي مفيد براي جامعه تبديل كند، الهام گرفته شده است. همچنين اين ايده شباهتي به برخي زندان*هاي قديمي دارد كه با استفاده از جزاير دورافتاده يا مكان*هايي با موانع پيراموني سراسري، مي*كوشيدند تا مانع فرار زندانيان شوند.
اين زندان هوايي همچنين مي*تواند رويكرد مستعمرات تبعيدگاهي را كه در آن زندانيان در مكان*هاي دورافتاده رها مي*شدند، براي هميشه منسوخ كند. واقعا چه كسي در دنيا هست كه نخواهد يك زندان هوايي داشته*باشد؛ زنداني كه به*نظر مي*رسد در بالاي شهر شناور است، مانند آنچه كه در فيلم District 9 نشان داده شد؟