mohamad.s
05-13-2011, 03:26 PM
کاهش 15 درصدی حمل و نقل هوایی
http://www.inn.ir/iran_media/image/2009/10/314261009_orig.jpg
به گزارش شبکه ایران، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) پیشبینی کرد زیان شرکتهای هواپیمایی در سالجاری از مرز 11 میلیارد دلار فراتر رود که این میزان دو میلیارد دلار بیشتر از پیش بینیهای قبلی است.
در گزارش یاتا پیشبینی شده است: با توجه به کاهش عواید وافزایش نرخ سوخت، درآمد خالص شرکتهای هواپیمایی در سال جاری، با 15 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 455 میلیون دلار برسد.
در این گزارش با اشاره به ترافیک مسافری هوایی آمده است: پیشبینی میشود نسبت به سال 2008، ترافیک مسافری چهار درصد و ترافیک کارگو 14درصد کاهش یابد، این در حالی است که در گزارشهای قبلی، کاهش ترافیک مسافری هشت درصد و کاهش ترافیک کارگو 17 درصد پیش بینی شده بود.
به گزارش مهر، همچنین پیشبینی میشود عواید شرکتها در بخش مسافری 12 درصد و در بخش کارگو 15 درصد کاهش داشته باشد که این کاهش در گزارشهای قبلی به ترتیب هفت و 11 درصد پیش بینی شده بود.
در گزارش یاتا، مهمترین دلیل کاهش عواید شرکتها در بخش مسافری، کاهش تقاضا برای سفر در بخشهای درجه یک و تجاری است.
با وجود زمینگیر کردن 227 فروند هواپیمای باری در سراسر جهان، فقط 50 درصد ظرفیت ناوگان باری مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته قابل تامل این است که در مجموع، یاتا به افزایش عواید صنعت حمل و نقل بار هوایی در کوتاه مدت، امید چندانی ندارد و معتقد است تقاضا برای سفرهای هوایی و حمل و نقل بار هوایی در کوتاهمدت افزایش چندانی نخواهد داشت.
این در حالی است که حتی بهبود وضعیت اقتصادی نمیتواند تاثیر چندانی بر افزایش درآمد شرکتهای هواپیمایی داشته باشد؛ زیرا در صورت برون رفت از رکود اقتصادی، پیشبینی می شود نرخ سوخت بار دیگر سیر صعودی داشته باشد که این امر برای شرکتهای هواپیمایی به هیچ عنوان خبر خوبی محسوب نمیشود.
در این گزارش با اشاره به وضعیت شرکتهای هواپیمایی مناطق مختلف جهان تصریح شده است: شرکتهای هواپیمایی آفریقایی شرایط مطلوبی ندارند و زیان آنها برای سال جاری، حداقل پنج میلیارد دلار خواهد بود؛ زیرا این شرکتها نه تنها نتوانستهاند در بازارهای جدید رسوخ کنند، بلکه سهم خود را در بازار برخی مناطق از دست دادهاند.
شرکتهای هواپیمایی آمریکای شمالی هم با وجود کاهش ظرفیتها و تلاش برای یکسانسازی میزان عرضه با تقاضا، حداقل دو میلیارد و 600 میلیون دلار زیان خواهند داد که این میزان در حدود یک میلیارد دلار بیشتراز پیشبینیهای قبلی است.
شرکتهای هواپیمایی اروپا هم حداقل سه میلیارد و 800 میلیون دلار زیان خواهند داد که این میزان دو میلیارد دلار بیش از زیان سال گذشته است.
یاتا دلیل این امر را کاهش تقاضا برای پروازهای بین قارهای و تعلل نهادهای ناظر در بازنگری مقررات مربوط به نوبتهای پروازی میداند که موجب شده است شرکتهای هواپیمایی اروپایی نتوانند ظرفیت خود را متناسب با کاهش تقاضا تعدیل کنند.
زیان شرکتهای هواپیمایی آسیا_اقیانوسیه هم سه میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد شده است که این میزان فقط 300 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته است. اما وضعیت شرکتهای هواپیمایی آمریکای جنوبی به دلیل اقتصاد نسبتا پایدار این کشورها اندکی بهتر از سایر مناطق است و زیان این شرکتها در حدود 900 میلیون دلار برآورد میشود.
اما در این میان، شرکتهای هواپیمایی خاورمیانه وضعیت کاملا متفاوتی دارند. شرکتهای هواپیمایی این بخش از جهان با توسعه ناوگان و افزایش پروازهای بین قارهای از طریق استفاده از هابهای دوم، سهم خود را در بازار پروازهای بین قارهای روز به روز افزایش میدهند.
توسعه ناوگان و برقراری پروازهای جدید، تاکنون نتیجه خوبی برای این شرکتها داشته است، اما خطوط هوایی خاورمیانه باید توجه داشته باشند که افزایش ظرفیتها بدون توجه به وضعیت اقتصاد جهانی، میتواند در بلندمدت نتیجه معکوس داشته باشد.
http://www.inn.ir/iran_media/image/2009/10/314261009_orig.jpg
به گزارش شبکه ایران، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) پیشبینی کرد زیان شرکتهای هواپیمایی در سالجاری از مرز 11 میلیارد دلار فراتر رود که این میزان دو میلیارد دلار بیشتر از پیش بینیهای قبلی است.
در گزارش یاتا پیشبینی شده است: با توجه به کاهش عواید وافزایش نرخ سوخت، درآمد خالص شرکتهای هواپیمایی در سال جاری، با 15 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 455 میلیون دلار برسد.
در این گزارش با اشاره به ترافیک مسافری هوایی آمده است: پیشبینی میشود نسبت به سال 2008، ترافیک مسافری چهار درصد و ترافیک کارگو 14درصد کاهش یابد، این در حالی است که در گزارشهای قبلی، کاهش ترافیک مسافری هشت درصد و کاهش ترافیک کارگو 17 درصد پیش بینی شده بود.
به گزارش مهر، همچنین پیشبینی میشود عواید شرکتها در بخش مسافری 12 درصد و در بخش کارگو 15 درصد کاهش داشته باشد که این کاهش در گزارشهای قبلی به ترتیب هفت و 11 درصد پیش بینی شده بود.
در گزارش یاتا، مهمترین دلیل کاهش عواید شرکتها در بخش مسافری، کاهش تقاضا برای سفر در بخشهای درجه یک و تجاری است.
با وجود زمینگیر کردن 227 فروند هواپیمای باری در سراسر جهان، فقط 50 درصد ظرفیت ناوگان باری مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته قابل تامل این است که در مجموع، یاتا به افزایش عواید صنعت حمل و نقل بار هوایی در کوتاه مدت، امید چندانی ندارد و معتقد است تقاضا برای سفرهای هوایی و حمل و نقل بار هوایی در کوتاهمدت افزایش چندانی نخواهد داشت.
این در حالی است که حتی بهبود وضعیت اقتصادی نمیتواند تاثیر چندانی بر افزایش درآمد شرکتهای هواپیمایی داشته باشد؛ زیرا در صورت برون رفت از رکود اقتصادی، پیشبینی می شود نرخ سوخت بار دیگر سیر صعودی داشته باشد که این امر برای شرکتهای هواپیمایی به هیچ عنوان خبر خوبی محسوب نمیشود.
در این گزارش با اشاره به وضعیت شرکتهای هواپیمایی مناطق مختلف جهان تصریح شده است: شرکتهای هواپیمایی آفریقایی شرایط مطلوبی ندارند و زیان آنها برای سال جاری، حداقل پنج میلیارد دلار خواهد بود؛ زیرا این شرکتها نه تنها نتوانستهاند در بازارهای جدید رسوخ کنند، بلکه سهم خود را در بازار برخی مناطق از دست دادهاند.
شرکتهای هواپیمایی آمریکای شمالی هم با وجود کاهش ظرفیتها و تلاش برای یکسانسازی میزان عرضه با تقاضا، حداقل دو میلیارد و 600 میلیون دلار زیان خواهند داد که این میزان در حدود یک میلیارد دلار بیشتراز پیشبینیهای قبلی است.
شرکتهای هواپیمایی اروپا هم حداقل سه میلیارد و 800 میلیون دلار زیان خواهند داد که این میزان دو میلیارد دلار بیش از زیان سال گذشته است.
یاتا دلیل این امر را کاهش تقاضا برای پروازهای بین قارهای و تعلل نهادهای ناظر در بازنگری مقررات مربوط به نوبتهای پروازی میداند که موجب شده است شرکتهای هواپیمایی اروپایی نتوانند ظرفیت خود را متناسب با کاهش تقاضا تعدیل کنند.
زیان شرکتهای هواپیمایی آسیا_اقیانوسیه هم سه میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد شده است که این میزان فقط 300 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته است. اما وضعیت شرکتهای هواپیمایی آمریکای جنوبی به دلیل اقتصاد نسبتا پایدار این کشورها اندکی بهتر از سایر مناطق است و زیان این شرکتها در حدود 900 میلیون دلار برآورد میشود.
اما در این میان، شرکتهای هواپیمایی خاورمیانه وضعیت کاملا متفاوتی دارند. شرکتهای هواپیمایی این بخش از جهان با توسعه ناوگان و افزایش پروازهای بین قارهای از طریق استفاده از هابهای دوم، سهم خود را در بازار پروازهای بین قارهای روز به روز افزایش میدهند.
توسعه ناوگان و برقراری پروازهای جدید، تاکنون نتیجه خوبی برای این شرکتها داشته است، اما خطوط هوایی خاورمیانه باید توجه داشته باشند که افزایش ظرفیتها بدون توجه به وضعیت اقتصاد جهانی، میتواند در بلندمدت نتیجه معکوس داشته باشد.