PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سال 1389، سال شکوفایی واقعی مسکن مهر



mohamad.s
05-13-2011, 12:37 PM
سال 1389، سال شکوفایی واقعی مسکن مهر
نیکزاد تصریح کرد: "با افزایش سقف تسهیلاتی که دولت لحاظ کرده یک متقاضی مسکن مهر تنها به 5 میلیون آورده نیاز دارد پس بدون شک در حال حاضر بهترین زمان برای صاحب‌خانه شدن واجدین شرایط بدون خانه است."



http://inn.ir/iran_media/image/2010/03/591610310_orig.jpg
شبکه ایران _ ساختمان وزارت مسکن از روزی که سنگ بنای آن گذاشته شد، همواره شاهد وزیرانی بوده که با برنامه‌های متعدد به جنگ برای خانه‌دار شدن بی‌خانمان‌ها رفته‌اند؛ حال چه موفق و چه ناموفق. درزمانی عرضه از تقاضا پیشی گرفت و یک روز هم تقاضا ازعرضه.
روزهای سخت هم گذشتند وحالا رسیدیم به جایی که تقریباً عرضه و تقاضای مسکن البته آن چیزی که به چشم می‌آید به هم نزدیک شده‌اند.
از پنج سال پیش یادمان است که دوستان مسکنی می‌گفتند برای هماهنگ شدن دو مؤلفه یاد شده به 1.5 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. تاکنون که این عدد محقق نشده، با این حال علی نیکزاد وزیر مسکن با دانستن تمام نقصان‌ها و کاستی‌هایی که در بخش مسکن وجود دارد همواره بر مسکن مهر تأیید می‌کند و این موضوع را اهرمی در خانه‌دار شدن اقشار مختلف می‌داند.
آقای وزیر وضعیت مسکن را در سال‌ 89 چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
با ‌توجه به اقدامات‌ انجام شده از جمله افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی از 7.5 میلیون تومان به 10 میلیون تومان، مسکن مهر از 15 میلیون تومان به 20 میلیون تومان و تسهیلات صنعتی‌سازی از 20 میلیون تومان به 25 میلیون تومان که از اول فروردین‌ماه سال 89 اجرایی خواهد شد که بدین ترتیب برای نخستین بار 75 تا 80 درصد در قیمت تمام شده یک ساختمان با استفاده از تسهیلات تأمین خواهد شد.
همچنین ساماندهی واجدین شرایط مسکن مهر که تقریباً زمین برای کل یک میلیون نفر متقاضی واجد شرایط تأمین شده است و نیز پروانه ساختمانی، بیش از 485 هزار واحد مسکونی صادر گردیده و پی‌ریزی بیش از 251 هزار واحد به اتمام رسیده است. شخصاً امیدوارم سال 1389 سال شکوفایی واقعی مسکن مهر و رونق بخش مسکن از نظر فعال شدن همه کارگاه‌های ساختمانی در شهر و روستا باشد.
در سال جدید از مشکلات قبلی که پیش‌روی مسکن مهر بود اثری نخواهد بود؟
خیر، مشکلات پیش‌روی مسکن مهر در روستاها، شهرهای زیر 25 هزار نفر، شهرهای بالای 25 هزار نفر و در شهرهای جدید کاملاً مرتفع شده و مشکلات قبلی نظیر روند کند پرداخت تسهیلات و همکاری نامناسب شهرداری‌ها به هیچ‌عنوان دیده نمی‌شود، از طرفی عزم دولت را برای پشتیبانی از این طرح بزرگ داریم که خوشبختانه در حال حاضر همه دستگاه‌های اجرایی کاملاً همکاری تنگاتنگی دارند، وزارت مسکن و شهرسازی هم در شهرها و هم در روستاها کار را با جدیت دنبال می‌کنند. در واقع برای این دو مأموریت تقسیم کار شده، 22 میلیون نفر جمعیت روستایی و 6 میلیون نفر جمعیت شهرهای زیر 25 هزار نفر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده شده است.
اما در کلانشهرها و شهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر، یک تعداد به شهرهای جدید و یک تعداد به سازمان‌های مسکن و شهرسازی سپرده شده است.
تقسیم‌بندی مسکن شهری و روستایی به چه صورت است؟
200 هزار واحد مسکونی روستایی و 110 هزار واحد مسکونی شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر تحت پوشش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.در کلانشهرها متولی 250 هزار نفر متقاضی مسکن مهر شهرهای جدید است و 600 هزار واحد مسکونی باقی مانده را هم سازمان ملی زمین و مسکن راهبری می‌کند و سازمان‌های مسکن و شهرسازی انجام می‌دهند.
کار واگذاری زمین به افراد آغاز شده است؟
در استان‌ها افراد به صورت گروهی می‌توانند زمین دریافت کنند. به هر سه نفر تا هر هشت نفر یک قطعه زمین واگذار می‌شود که این امر بستگی به نوع شهر از نظر جمعیت دارد. از سوی دیگر با قراردادهایی که با انبوه‌سازان منعقد کردیم آنها با قیمت مقطوع و مشخصات فنی که ما مشخص کردیم برای وزارت مسکن واحد مسکونی می‌سازند.
پس می‌بینید که سازنده مشخص، زمین مشخص، پشتیبانی مشخص و حمایت‌ها نیز قوی است و از سوی دیگر سقف تسهیلات نیز بالا رفته و من امیدوارم سال جدید، سال شکوفایی واقعی مسکن مهر باشد و به لطف خدا بتوانیم عمده تقاضاهایی را که ساماندهی کرده‌ایم به سرانجام برسانیم.
برای سال 89 سقف تسهیلات خرید افزایش خواهد یافت؟
خیر، نه سقف جدیدی برای تسهیلات خرید تصویب شده و نه قصد افزایش داریم.
سقف افزایش ساخت چطور؟
سقف تسهیلات ساخت مسکن مهر و روستایی افزایش خوبی پیدا کرده و از سال 89 این افزایش سقف لحاظ خواهد شد. در مسکن روستایی سقف تسهیلات از 7.5 میلیون تومان به 10 میلیون تومان، مسکن مهر از 15 میلیون تومان به 20 میلیون تومان و صنعتی‌سازی‌ از 20 میلیون تومان به 25 میلیون تومان رسیده است.
سقف تسهیلات ساخت با سپرده‌گذاری در قالب صندوق پس‌انداز مسکن مشمول افزایش سقف تسهیلات در سال آینده نمی‌شود؟
افزایش سقف تسهیلات با سپرده‌گذاری صندوق پس‌انداز مسکن از سوی بانک مرکزی در قالب بسته سیاستی- نظارتی در دست بررسی است که به محض تصمیم‌گیری نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.
وزارت مسکن و شهرسازی چه دیدگاهی در خصوص افزایش سقف تسهیلات در قالب این بسته‌دارد؟
وزارت مسکن و شهرسازی عقیده دارد که تسهیلات خرید باید محدود شود و اما درعین حال با افزایش سپرده‌گذاری تسهیلاتی که به گردونه تولید وارد شود موافقیم چون هم سرعت ساخت و ساز را افزایش می‌دهد و هم می‌تواند به کنترل تورم کمک کند.در واقع موضوع اصلی برای ما مسکن مهر بود که خوشبختانه دولت و شخص رئیس‌جمهور پشتیبانی خوبی انجام دادند و در عین‌حال که زمین به صورت رایگان عرضه شد، سقف تسهیلات ساخت نیز به‌نحو قابل توجهی افزایش یافت و می‌بینیم که برای نخستین بار حداقل 80 درصد قیمت تمام شده یک واحد مسکونی از طریق تسهیلات پوشش داده می‌شود.
بنابراین اگر یک واحد مسکونی مهر را 75 متر در نظر بگیریم با مشاعاتش می‌شود 90 متر که هزینه ساخت آن در حد 27 میلیون تومان است و با احتساب پروانه ساختمانی به 30 میلیون تومان می‌رسد. حال با افزایش سقف تسهیلاتی که دولت لحاظ کرده یک متقاضی مسکن مهر تنها به 5 میلیون آورده نیاز دارد پس بدون شک در حال حاضر بهترین زمان برای صاحب‌خانه شدن واجدین شرایط بدون خانه است و من به‌عنوان وزیر مسکن و شهرسازی از دولت، شخص رئیس جمهوری و بانک مرکزی به خاطر مصوبه افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر و روستایی تشکر می‌کنم.
بانک مرکزی چه نظری در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن دارد و آیا با شما در این خصوص موافق است؟
دیدگاه رئیس کل بانک مرکزی نیز این است که هرچه تسهیلات به سمت تولید مسکن برود به پائین‌آوردن تورم، ایجاد اشتغال و تولید مسکن کمک شده است.
در واقع شما می‌خواهید با هدایت سرمایه‌ها به سمت ساختمان به رشد اقتصادی برسید؟
البته.
آقای وزیر اجازه بدهید گریزی هم به طرح تحول اقتصادی در سال جدید بزنیم، به نظر شما این طرح چه تأثیری بر روی بخش مسکن در سال 1389 خواهد گذاشت؟
به‌نظر من اگر بتوانیم موضوع هدفمند‌کردن یارانه‌ها را مدیریت کنیم قیمت مسکن در سال 89 تکانی نخواهد خورد.
اگر این اتفاق نیفتاد چه؟
این اتفاق قطعاً می‌افتد چون قرار است 80 درصد از 20‌ هزار میلیارد تومانی که از این طریق آزاد می‌شود به مصرف برسد.
ببینید بررسی‌ها نشان می‌دهد که انرژی تنها 8.4 درصد روی قیمت تمام شده مسکن اثر می‌گذارد پس اگر قرار باشد که قیمت حامل‌های انرژی آزاد شود باید برای این یک تسهیلاتی در نظر گرفته شود که اگر این‌گونه شود اتفاق خاصی برای بخش مسکن در سال جدید رخ نخواهد داد.
آقای نیکزاد اگر اجازه بدهید مایلم پرسشی را که ممکن است در ذهن خیلی از مردم وجود داشته باشد را مطرح کنم، وزیر مسکن صاحبخانه هست؟
بله.
در کدام منطقه از تهران؟
خانه من در تهران نیست در اردبیل است.
پس در تهران منزل شخصی ندارید؟
خیر.
منزلتان را با استفاده از تسهیلات بانکی خریدید؟
بله.
شما به‌عنوان وزیر مسکن و شهرسازی به پسر خودتان و جوانان دیگر توصیه می‌کنید حتماً صاحبخانه شوند یا به اصطلاح اجاره‌نشین خوش‌نشین شوند؟
هدف دولت این است که بتوانیم برای همه مردم خانه فراهم کنیم و من به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی آرزو دارم تک‌تک خانواده‌های ایرانی‌ یک خانه داشته باشند، البته آرزوی بزرگی است.خانه‌دار کردن همه مردم امر مهمی است‌که جزو اولویت‌های دولت همانند اشتغال است، خانه‌ای که در آن آسایش و آرامش باشد و بتواند کانون گرم خانواده را حفظ کند.
اگر زمان به عقب باز می‌گشت و شما اول راه بودید باز هم به بخش مسکن وارد می‌شدید؟
بله، چون من با علم و آگاهی به این بخش آمده‌ام. من پیشتر نیز 6 سال افتخار همکاری با وزارت مسکن را داشته‌‌ام و با توجه به این‌که یقین داشتم اولویت دولت نهم و دهم اشتغال و مسکن است پا در این عرصه گذاشته‌ام و امیدوارم دعای خیر مردم پشت سر من باشد تا شرمنده آنها نشوم.