PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آغاز ساخت بلندترین سد جهان در لرستان



mohamad.s
05-13-2011, 12:37 PM
آغاز ساخت بلندترین سد جهان در لرستان
وزیر نیرو گفت: سد بختیاری با ارتفاع 315 متر بر روی رودخانه بختیاری در حدفاصل دورود و اندیمشک و 5 کیلومتری تقاطع رودخانه‌های سزار و بختیاری ساخته می‌شود. حجم مخزن سد 8/4 میلیارد مترمکعب آب و میزان تولید برق آن از طریق 6 واحد نیروگاهی 1500مگاوات است.




http://inn.ir/iran_media/image/2009/11/431791109_orig.jpg



شبکه ایران: وزیر نیرو از کلنگ‌زنی بلندترین سد بتنی جهان در نیمه اول سال جاری خبر داد.
مجید نامجو در گفت‌وگو با «ایران» گفت: وزارت نیرو تصمیم دارد عملیات اجرایی سد بختیاری را با حضور رئیس‌جمهور در نیمه اول سال جاری آغاز کند.
وی افزود: سد بختیاری با ارتفاع 315 متر بر روی رودخانه بختیاری از سرشاخه‌های دز احداث خواهد شد.
وی تصریح کرد: حجم مخزن این سد دو قوسی 8/4 میلیارد متر مکعب آب است.
به گفته وزیر نیرو هدف از ساخت این سد علاوه بر تولید برق تبدیل زمین‌های کشاورزی دیم به آبی و استفاده بهینه از منابع آب استان لرستان است.
سالانه 5/12 میلیارد متر مکعب بارش در استان لرستان وجود دارد که تنها 25درصد کشاورزی این استان آبی و بقیه به صورت دیم کاشته می‌شود.
براساس مطالعات انجام شده ظرفیت تخلیه سد بختیاری 5هزار و 700 متر مکعب در ثانیه و تولید برق آن هزار و 500 مگاوات شامل 6 واحد نیروگاه 250 مگاواتی است که قادر خواهد بود سالانه 2هزار و 984 گیگاوات برق وارد مدار کند.
استان لرستان از نظر میزان بارندگی با متوسط 580 میلیمتر در سال پس از استان‌های حوزه خزر و دریاچه ارومیه قرار دارد.
محل ساخت بلندترین سد بتنی جهان در جنوب غربی ایران و در شمال غرب ایستگاه تنگ پنج هشتمین ایستگاه راه آهن حدفاصل دورود و اندیمشک است که در 5 کیلومتری تقاطع رودخانه‌های سزار و بختیاری و در 75 کیلومتری بالادست سد دز قرار دارد.