mohamad.s
05-13-2011, 12:42 PM
ايران در فقر بنزين و گازوئيل! و وفور بنزين و گازوئيل قاچاق ايراني در پاكستان !!! ::
http://i37.tinypic.com/wmnyf4.jpg
روزنامه پاکستاني "ديلي تايمز" در روز 21 آبان از قول دلالان نفت گزارش داد، به دليل ارزاني نسبي، عرضه بنزين و گازوئيل قاچاق از ايران به ويژه در شهرهاي سيند و بلوچستان دوباره افزايش پيدا کرده که به شهر پنجاب نيز نفوذ کرده است.
به گزارش خبرنگار "تابناک"، به گفته دلالان نفت، قيمت گازوئيل ايراني بين 10 تا 15 روپيه (127 تا 190 تومان) کمتر از قيمت خرده فروشي گازوئيل محلي است و در وسايل نقليه عمومي و خودروهاي باري استفاده ميشود و اين باعث افت قيمت گازوئيل محلي شده است. بر پايه آمار انتشاري "کميته مشاورتي شرکتهاي نفتي"، اين افزايش قاچاق بر فروش گازوئيل در سطح کشور تأثير گذاشته است و فروش گازوئيل نسبت به همين ماه مالي سال گذشته با 5 درصد افت از 2.6 ميليون تن به 2.4 ميليون تن رسيده است.
"عبدالسامي خان" رئيس اتحاديه دلالان مواد نفتي به "ديلي تايمز" گفت: به علاوه، نفوذ گازوئيل ايراني قاچاق به همراه قيمت بالاي گازوئيل محلي، که 10 تا 15 روپيه از نوع قاچاق آن گرانتر است، منجر به افت تقاضا براي گازوئيل محلي شده است. وي گفت: عرضه گازوئيل و بنزين ايراني به نسبت تقاضا بالا ميرود، در حالي که قيمت نفت در بازارهاي بينالمللي پايين ميآيد و اين فرصتي را براي دلالاني که در اين معاملات دست دارند، فراهم کرده است.
مقامات مسئول درباره افزايش قاچاق توليدات نفتي آگاهند، ولي به دليل حفاظت منافع صنايع محلي، تمايلي به جلوگيري از اين فعاليتهاي غيرقانوني نشان نميدهند. دولت پاکستان در ماه نوامبر قيمت بنزين را 5 روپيه و قيمت گازوئيل را 4 روپيه براي هر ليتر کاهش داده است و هماکنون اين محصولات به ترتيب به قيمتهاي ليتري 76.66 روپيه (978 تومان) و 64.14 روپيه (819 تومان) به بازار عرضه ميشوند. با توجه به اينکه ايران 40 درصد بنزين مورد نياز خود را وارد ميکند و مقدار قابل توجهي از آن هم از شرکت هندي "ريلايانس اينداستريز" تأمين ميشود، مردم ايران در حال تقديم ميلياردها دلار يارانه به پاکستانيها هستند که از لطف دست و دل بازي مسئولان ايران از کاهش قيمت بنزين و گازوئيل بهره ميبرند.
با توجه به حجم زياد قاچاق اين سوختها، بسيار بعيد به نظر ميرسد که آنها توسط چند جيپ يا تانکر از ايران به پاکستان حمل شوند و اين قاچاق آشکار احتمالا با استفاده از کشتي صورت ميگيرد که بنزين و گازوئيل خريداری شده را پيش از وارد شدن به ايران تغيير مسير داده و به پاکستان حمل ميکنند. حال پرسش اين است که اين کار در چه بندرگاههايي انجام ميشود و چگونه امکان دارد که کسي چيزي در مورد آن نداند؟!
http://i37.tinypic.com/wmnyf4.jpg
روزنامه پاکستاني "ديلي تايمز" در روز 21 آبان از قول دلالان نفت گزارش داد، به دليل ارزاني نسبي، عرضه بنزين و گازوئيل قاچاق از ايران به ويژه در شهرهاي سيند و بلوچستان دوباره افزايش پيدا کرده که به شهر پنجاب نيز نفوذ کرده است.
به گزارش خبرنگار "تابناک"، به گفته دلالان نفت، قيمت گازوئيل ايراني بين 10 تا 15 روپيه (127 تا 190 تومان) کمتر از قيمت خرده فروشي گازوئيل محلي است و در وسايل نقليه عمومي و خودروهاي باري استفاده ميشود و اين باعث افت قيمت گازوئيل محلي شده است. بر پايه آمار انتشاري "کميته مشاورتي شرکتهاي نفتي"، اين افزايش قاچاق بر فروش گازوئيل در سطح کشور تأثير گذاشته است و فروش گازوئيل نسبت به همين ماه مالي سال گذشته با 5 درصد افت از 2.6 ميليون تن به 2.4 ميليون تن رسيده است.
"عبدالسامي خان" رئيس اتحاديه دلالان مواد نفتي به "ديلي تايمز" گفت: به علاوه، نفوذ گازوئيل ايراني قاچاق به همراه قيمت بالاي گازوئيل محلي، که 10 تا 15 روپيه از نوع قاچاق آن گرانتر است، منجر به افت تقاضا براي گازوئيل محلي شده است. وي گفت: عرضه گازوئيل و بنزين ايراني به نسبت تقاضا بالا ميرود، در حالي که قيمت نفت در بازارهاي بينالمللي پايين ميآيد و اين فرصتي را براي دلالاني که در اين معاملات دست دارند، فراهم کرده است.
مقامات مسئول درباره افزايش قاچاق توليدات نفتي آگاهند، ولي به دليل حفاظت منافع صنايع محلي، تمايلي به جلوگيري از اين فعاليتهاي غيرقانوني نشان نميدهند. دولت پاکستان در ماه نوامبر قيمت بنزين را 5 روپيه و قيمت گازوئيل را 4 روپيه براي هر ليتر کاهش داده است و هماکنون اين محصولات به ترتيب به قيمتهاي ليتري 76.66 روپيه (978 تومان) و 64.14 روپيه (819 تومان) به بازار عرضه ميشوند. با توجه به اينکه ايران 40 درصد بنزين مورد نياز خود را وارد ميکند و مقدار قابل توجهي از آن هم از شرکت هندي "ريلايانس اينداستريز" تأمين ميشود، مردم ايران در حال تقديم ميلياردها دلار يارانه به پاکستانيها هستند که از لطف دست و دل بازي مسئولان ايران از کاهش قيمت بنزين و گازوئيل بهره ميبرند.
با توجه به حجم زياد قاچاق اين سوختها، بسيار بعيد به نظر ميرسد که آنها توسط چند جيپ يا تانکر از ايران به پاکستان حمل شوند و اين قاچاق آشکار احتمالا با استفاده از کشتي صورت ميگيرد که بنزين و گازوئيل خريداری شده را پيش از وارد شدن به ايران تغيير مسير داده و به پاکستان حمل ميکنند. حال پرسش اين است که اين کار در چه بندرگاههايي انجام ميشود و چگونه امکان دارد که کسي چيزي در مورد آن نداند؟!