PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تواین، مارک Twain, Mark همیشه کودک همیشه بازیگوش



mozhgan
05-10-2011, 12:58 AM
تواین، مارک Twain, Mark همیشه کودک همیشه بازیگوش




تواین، مارکTwain, Markنام مستعار، (ساموئل لنگهورن کلمنز Samuel Langhorne Clemensنام واقعی) داستانویس امریکایی (1835-1910) ساموئل در فلوریدا Floridaزاده شد، پدرش مردی بی­ایمان و مادرش زنی مذهبی و متعصب بود. دوره کودکی را در قریه هانیبال Hannibalدر کرانه رود می­سی­سی­پی گذراند. این منطقه آرام بعدها زمینه مهمترین آثار وی قرار گرفت. از کودکی ذوق ماجراجویی بسیار داشت و پس از مرگ پدر که در دوازده سالگی او رخ داد، دنباله تحصیل را رها کرد و به نوبت کارگر چاپخانه، راننده کشتی بخار و سرباز داوطلب شد، مدتی نیز به گروه جویندگان طلا، پیوست و پس از آنکه از سفرهای متعدد و اشتغال به حرفه­های گوناگون معرفتی وسیع از عالم انسانیت به دست آورد، به روزنامه­نویسی پرداخت و در مقاله­نویسی سبک خاص فکاهی را برگزید. در 1859 بود که نام مستعار مارک تواین را انتخاب کرد که اصطلاحی بود در دریانوردی. مارک تواین اولین داستان را در 1865 به نام "وزغ جهنده معروف ناحیه کالاوراس" The Celebrated Jumping Frog of Calaveras Countyدر نیویورک انتشار داد که شهرتی ناگهانی برای او به دست آورد و موجب شد که مارک تواین راه قطعی داستان­نویسی را دنبال کند. این قصه، داستانی است قدیمی و معروف که مارک تواین آن را تازه گردانیده است و مسابقه­ای را نشان می­دهد میان معروفترین و جهنده­ترین وزغ منطقه متعلق به آسیابانی جوان و وزغ شخص دیگری به نام دنیل وبستر Daniel Webster. این داستان به ظاهر ساده با قلم طنزآمیز و لحن آمیخته با مسخره مارک تواین، به صورت داستانی بسیار زیبا و دلپذیر درآمد و مارک تواین را نویسنده محبوب عامه ساخت. مارک تواین پس از آن سفر طولانی خود را آغاز کرد و تقریباً سیزده سال در خارج کشور به سر برد، همه­جا سخنرانیهایی ایراد کرد و زمینه آثار بعدی خود را فراهم آورد. "ساده­دلان در سفر کشتی" The Innocents Abroad(1869) در واقع سفرنامه­ای است که آمد و شدهای دریایی نویسنده را به ایتالیا و بیت­المقدس وصف می­کند. مارک تواین در این سفرنامه، تمدن کهن منطقه مدیترانه را با نگاهی طنزآلود می­نگرد، توصیف موزه­ها، شهرها، خرابه­ها همه به مارک تواین این امکان را داده است که هنر مضحکه­نویسی خود را آشکار کند و به هرچیز جنبه نمایشی طنز بخشد. این اثر نیز برای نویسنده شهرت و ثروت همراه آورد. مارک تواین در 1870 ازدواجی افسانه­ای انجام داد. عاشق عکس! یکی از دوستان برادرش شد و پس از ازدواج در نیویورک اقامت گزید. درباره نفوذ این ازدواج بر شخص مارک تواین و آثارش گفتگوی بسیار به وجود آمد. گفته می­شود که از آن پس بر استعدادهای طبیعی مارک تواین سدی بسته شد، زیرا عقاید تعصب­آمیز و محافظه­کارانه همسرش؛ او را از انتشار بعضی از آثارش منع می­کرد. با وجود این مارک تواین آثار قابل ملاحظه­ای انتشار داد. داستان "سخت گذرانی" Roughing It(1872) خاطرات قسمتی از حوادث سفر او به غرب دور است. مارک تواین که برای به دست آوردن ثروت از هیچ تلاشی دریغ نداشت، خود را به کار استخراج طلا و نقره مشغول می­داشت تا شغل مناسب­تری که با استعداد طبیعیش سازگارتر باشد به دست آورد. زمینه این زندگینامه ماجراهای این سفرهاست که با لحن طنزآمیز به صورت قصه خیال­انگیزی درآمده است. در عین حال از زندگی مردم امریکای عصر او و تمایل جوانان به ماجراجویی تصویری پیش چشم گذاشته است. داستان "قرن طلایی" The Gilded Age(1873) خاطرات نویسنده را از شهر هانیبال نشان می­دهد. آمیخته با هجوی تند از دوره پس از جنگهای داخلی. قهرمان داستان نوعی دون­کیشوت خیالپرور است با چهره­ای عامه­پسند. در 1876 "ماجراهای تام سایر" The Adventures of Thom Sawyerمنتشر شد که به دوران کودکی مارک تواین ارتباط می­یابد و قهرمانان آن دوستان دوره تحصیلی اویند. نویسنده در این داستان خصوصیتهای اخلاقی و عقاید خرافی جوانان غرب امریکا و روی هم رفته خصایص توده ملت را به طور گویا و جانداری نمودار می­سازد. تام سایر از مهمترین آثار مارک تواین به شمار می­آید و دنباله ماجراهای آن در اثر دیگرش به نام "ماجراهای هکلبری فین" The Adventures of Huckleberry Finnگرفته شد که در 1885 منتشر گشت و بی­شک شاهکار مارک تواین و از شاهکارهای ادبیات امریکا شناخته میشود. هکلبری فین با داشتن پدری نالایق و دائم­الخمر پسر ماجراجویی بدون هیچگونه تعلیم و تربیت بارآمده که به حال خود رها شده و با حوادث فراوان زندگی روبرو می­گردد. داستان هکلبری فین نمونه کاملترین زندگینامه طنزآمیز به شمار رفته است. مارک تواین که در این دوره مورد ستایش فراوان قرار گرفته و نویسنده محبوب توده مردم گشته بود، از 1893 دچار یک سلسله حوادث ناگوار شد مانند ورشکستگی مالی، از دست دادن سلامت و کاهش قدرت خلاقه، مرگ یک دختر و دیوانگی دختر دیگر، بیماری و مرگ همسر. این تلخیها و مصائب پی در پی نوعی بدبینی درباره عالم و خالق عالم در او پدید آورد که به نوشتن آثاری تازه انجامید. در داستان "مردی که هدلی برگ را فاسد کرد" The Man That Corrupted Hadleyburg(1900) حمله تندی به تظاهر و خودپسندی و دئانت مردم شهرهای کوچک شده است و اوج این بدبینی در داستان "بشر چیست؟" What Is Manدیده می­شود که در 1906 بدون نام نویسنده منتشر شد و مکالمه­ای است فلسفی درباره قدرت الهی و اثبات این امر که بشر فاقد هرگونه اراده و اختیار است و در دست قوائی نامرئی به این سو و آن سو کشیده می­شود. مارک تواین در این دوره به نوع دیگری از نویسندگی روی آورد و آثاری انتشار داد برمبنای تاریخ، از جمله "ژاندارک" John of Arcدر 1896 که با دقت و امعان نظر بسیاری از روی اسناد و مدارک تهیه شده است. در واقع ژاندارک قهرمانی است که مارک تواین در کودکی به خواندن سرگذشت او بسیار علاقه داشت و او را تجسمی از زن کامل می­دانست. در داستان "یانکیی از مردم ******کتیکت در دربار کنیگ آرتور" A Connecticut Yandee in King Arthur’s Court(1889) اوضاع و احوال به صورت خنده­آورترین و مسخره­آمیزترین شکل خود درآمده است. آخرین اثر مارک تواین "بیگانه اسرارآمیز" The Mysterious Strangerنام دارد که پس از مرگ نویسنده در 1916 منتشر شد و با قصه­های فلسفی ولتر مقایسه گشت. آثار چاپ نشده مارک تواین در 1940 انتشار یافت.
مارک تواین سالهای آخر زندگی را با شهرت و افتخار گذراند. مارک تواین را بیشتر داستان­پرداز عجایب به شمار می­آورند. اشخاص داستانهایش افرادی فراموش­نشدنی­اند که همواره موجب سرگرمی نسلهای آینده گشته­اند. ارنست همینگوی درباره هکلبری فین گفته است: «همه ادبیات جدید امریکا از یک کتاب مارک تواین سرچشمه گرفته و آن هکلبری فین است... و بهترین کتابی است که ما در دست داریم.»




http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/10/MarkTwain1907.jpg/300px-MarkTwain1907.jpg


جملات قصار


[FONT=Times New Roman]«حضرت «آدم» یک بشر بود و بس. او سیب را نه بخاطر سیب[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman] بودنش، بلکه بخاطر ممنوعیتش می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]خواست.»

[FONT=Times New Roman]تراژدی پدن[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]هد ویلسن/ قسمت ۲

[FONT=Times New Roman]«هنگامی[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]که چهاده[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]سال بیشتر نداشتم، پدرم به طرز غیرقابل تحملی ******** به نظرم می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]آمد. اما وقتی پا به بیست و یک[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]سالگی گذاشتم از این[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]که در طول این هفت سال چقدر به معلومات این پیرمرد افزوده شده تعجب کردم.»

[FONT=Times New Roman]زمان[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]های پیشین بر روی می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]سی[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]سی[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]پی، ماهنامه آتلانتیک/ ۱۸۷۴

[FONT=Times New Roman]«هنگامی[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]که جوان بودم می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]توانستیم همه چیز را، خواه حوادث واقعی یا غیرواقعی، به خاطر بسپارم، اینک که به سوی پیری می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]روم فقط آن[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]چه را که در همان لحظه اتفاق افتاده است بخاطر خواهم آورد.»

[FONT=Times New Roman]شرح حال مارک تواین

[FONT=Times New Roman]«اگر خشمگنی تا چهار بشمار؛ اگر خیلی خشمگنی لعنت بفرست.»

[FONT=Times New Roman]تراژدی پدن[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]هد ویلسن/ قسمت ۱۰

[FONT=Times New Roman]«خبر مرگ من بسیار اغراق[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]آمیز بود.»

[FONT=Times New Roman]نیویورک ژورنال/ ۲ ژوئن ۱۸۹۷

[FONT=Times New Roman]«گرسنگی خدمتگار جان است.»

[FONT=Times New Roman]به دنبال اکوادور/ فصل ۴۳

[FONT=Times New Roman]«بشر تنها موجودی است که می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]تواند سرخ [FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]شود یا ضرورتی برای سرخ شدن داشته باشد.»

[FONT=Times New Roman]به دنبال اکوادور/ فصل ۲۷

[FONT=Times New Roman]«بشر حیوانی است مذهبی. او تنها حیوانی است که نزدیکانش را چون خود دوست دارد، اما چنان[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]چه الهیات آن[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]ها مطابق میل او نباشد سر از تنشان جدا می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]کند.»

[FONT=Times New Roman]حیوان پست[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]تر

[FONT=Times New Roman]«انسان برای کسب محبت دست به خیلی کارها می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]زند؛ اما برای تحریک حسادت دیگران هرکاری که از دستش ساخته باشد انجام می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]دهد.»

[FONT=Times New Roman]به دنبال اکوادور/ فصل ۲۱

[FONT=Times New Roman]«بشر در آخرین روز آفرینش آفریده شد، وقتی که خدا خسته بود.»

[FONT=Times New Roman]شرح حال مارک تواین دفتر یادداشت/ ۱۹ مارس ۱۹۰۳

[FONT=Times New Roman]«تفاوت اساسی بین یک گربه و یک دروغ در این است که گربه نه[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]تا جان دارد.»

[FONT=Times New Roman]تراژدی پدن[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]هد ویلسن/ قسمت ۷

[FONT=Times New Roman]«زبان آلمانی باید با لطف و احترام به وادی مردگان سپرده شود، که مردگان را فرصت فراگیری این زبان بسیار است.»

[FONT=Times New Roman]زبان رنج[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]آور آلمانی

[FONT=Times New Roman]«تنها راه تندرستی، خوردن غذاهای نامأکول، نوشیدن آشامیدنی[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]های مشمئزکننده و انجام کارهایی که بدان راغب نیستیم، می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]باشد.»

[FONT=Times New Roman]به دنبال اکوادور/ فصل ۴۹

[FONT=Times New Roman]«اگر آنچه را که می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]پوشانید چیزی جز یک وجود پاک نیست، زیاد در بند چند و چون جامه نباشید.»

[FONT=Times New Roman]«جلوگیری از تکرار تاریخ کاری بیهوده[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]است زیرا شخصیت آدمی طوری است که اجتناب از تکرار را غیر ممکن می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]سازد.»

[FONT=Times New Roman]«یک «دروغ» ممکن است دنیا را دور بزند و به سر جای اولش برگردد؛ ولی در همین مدت یک «حقیقت» هنوز دارد بند کفش[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]های خود را می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]بندد تا حرکت کند.»

[FONT=Times New Roman]«سعی نکن به یک خوک آواز خواندن یاد بدهی. هم وقت خودت رو تلف می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]کنی و هم خوک را اذیت می[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]کنی.»

[FONT=Times New Roman]«بهتر است دهان خود را ببندید و ابله به نظر برسید تا اینکه آن را باز کنید و همه تردیدها را از میان ببرید.»

[FONT=Times New Roman]از بزرگترین شخصیت[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]های برتر قرن نوزدهم، یکی ناپلئون بناپارت است و دیگری هلن کلر. ناپلئون در صدد بود دنیا را فتح کند اما توسط یک نیروی فیزیکی شکست خوردو هلن کلر با سعی و تلاش خود با نیروی ذهن و فکر کوشید و پیروز شد.

[FONT=Times New Roman]آثار

جست و خیز قورباغه ولایت کالاوراس


عصر طلایی

ماجرا‌های تام سایر


یک قتل یک راز یک ازدواج


شاهزاده و گدا


ماجراهای هاکلبری فین

یک یانکی اهل کانکتیکات در دربار شاه آرتور


تام سایر در خارج

تراژدی ویلسون کله پوک

بیگانه مرموز

خاطرات شخصی ژاندارک

بدنبال خط استوا

مردی که هایدلبرگ را تباه کرد

بشر چیست

زندگی بر روی میسی‌سی‌پی