sorna
05-08-2011, 12:02 AM
عدم مجوز زيستمحيطي راهسازان
جنگل ابر منطقه امن مي شود
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/08/22/100922551416.jpg
جام جم آنلاين: مدير کل دفتر جنگلهاي خارج از شمال سازمان جنگل هاي ايران ضمن رد ادعاي ارائه مجوز عبور جاده از دل جنگل «ابر» از سوي اين سازمان و سازمان محيط زيست از تشکيل کميته اي براي اعلام اين جنگل به عنوان منطقه اي «امن» خبر داد.
به گزارش مهر ، دکتر پيمان يوسفي آذر گفت: از يکسال پيش طي پيشنهادي که از سوي سازمان حفاظت محيط زيست به سازمان جنگلها ارائه شد ، موضوع تعيين جنگل «ابر» به عنوان منطقه اي حفاظت شده مطرح شد که اين پيشنهاد به دليل موقعيت ويژه و غناي اکولوژيک اين منطقه زيست محيطي و همينطور توجه به تمام مسائل مربوط به حيات وحش مورد بررسي قرار گرفت و تا 2 ماه آينده اين منطقه رسما به عنوان منطقه امن اعلام مي شود.
اين مقام مسئول در سازمان حفاظت جنگلها افزود: با تشکيل کميته اي ويژه نه تنها قرار شد اين منطقه به عنوان منطقه اي حفاظت شده اعلام شود بلکه کميته مشترک سازمان جنگل ها و محيط زيست به اين نتيجه رسيد که اين منطقه را با يک درجه اهميت بيشتر به عنوان منطقه اي امن معرفي کند تا حفاظت از آن به نحوي باشد که حتي افراد معمولي در برخي مناطق بدون مجوز حق عبور و مرور هم نداشته باشند.
يوسفي آذر ، نادر بودن جنگل «ابر» و ويژگي منحصربفرد رويشي اين منطقه را به عنوان دليلي براي مراقبت بيشتر اين جنگل اعلام و تاکيد کرد: منطقه ابر در تلاقي دو ناحيه رويشي ايراني توراني و يورو سيبري قرار گرفته که توانسته کيفيت رويش در اين منطقه را تا بالاترين سطح افزايش دهد و جنگل ابر را به منطقه اي اکوتن تبديل کند.
به عقيده کارشناسان و متخصصان جنگلها و محيط زيست ، منطقه امن به مناطقي اطلاق مي شود که از لحاظ تنوع زيستي، گونه هاي وحش و گياهي شرايط خاص و منحصربفردي داشته و نياز به حفاظت و نگهداري ويژه داشته باشد. براي نمونه در برخي از مناطق که پرندگان تخم گذاري مي کنند و يا درختاني مثل ارسها تخم افشاني و بذرپاشي مي کنند و يا حيوانات وحشي پناه مي گيرند، نياز به حفاظت ويژه بوجود مي آيد تا از گذر انسان و آسيب به حيات اين گونه ها پرهيز شود.
مدير کل دفتر جنگلهاي خارج از شمال سازمان جنگلهاي ايران در پاسخ به اظهارات نماينده مردم شاهرود در مجلس که نسبت به مخالفتهاي صورت گرفته با انتقال جاده از جنگلهاي ابر انتقاد کرده بود، اضافه کرد: هيچ مجوزي از سوي سازمانهاي مسئول به هيچ نهاد اجرايي دولتي صادر نشده است.
کاظم جلالي به مهر گفته بود: اين جاده 20 سال پشتوانه مطالعاتي دارد و در دولت احمدي نژاد نيز چهار مصوبه داشته است و در جلسات مشترک با روساي سازمان محيط زيست و جنگلها آنها تنها خواستار رعايت ارزايابيهاي زيست محيطي بودند و مخالفتي با کشيدن جاده نداشتند.
با اين حال در چند روز گذشته مردم به فشارها براي تخريب و راهسازي در جنگل ابر شاهرود اعتراض کرده و در بيانيه اي تحت عنوان «مواضع تجمع مردمي در حمايت از جنگل ابر» نسبت به احتمال نفوذ مافياي زمين و چوب براي تخريب اين جنگل هشدار دادند.
در اين بيانيه آمده است:«از رئيس جمهوري محترم، هيئت دولت، مجلس شوراي اسلامي، دادستان کل کشور و... مي خواهيم به مسئوليت خود در قبال حفاظت از ميراث طبيعي ارزشمندمان عمل نمائيد و پاسخگوي نسلهاي آينده باشيد و به راي و نظر کارشناسان دلسوز و متعهد کشور احترام بگذاريد».
با اين حال پيش از اين رئيس سازمان محيط زيست گفته است: اگر مسير جاده سازي در جنگل ابر مسيري روستايي است و براي دسترسي محلي ساخته شده چرا بايد اين جاده چهار بانده شود؟ با اين حال سازمان محيط زيست به دليل خاصيت نظارتي و حکومتي و سازمان منابع طبيعي به خاطر اينکه مالک اين جنگلها هستند جلوي هر نوع فعاليتي در آينده را مي گيرند.
جنگل ابر منطقه امن مي شود
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/08/22/100922551416.jpg
جام جم آنلاين: مدير کل دفتر جنگلهاي خارج از شمال سازمان جنگل هاي ايران ضمن رد ادعاي ارائه مجوز عبور جاده از دل جنگل «ابر» از سوي اين سازمان و سازمان محيط زيست از تشکيل کميته اي براي اعلام اين جنگل به عنوان منطقه اي «امن» خبر داد.
به گزارش مهر ، دکتر پيمان يوسفي آذر گفت: از يکسال پيش طي پيشنهادي که از سوي سازمان حفاظت محيط زيست به سازمان جنگلها ارائه شد ، موضوع تعيين جنگل «ابر» به عنوان منطقه اي حفاظت شده مطرح شد که اين پيشنهاد به دليل موقعيت ويژه و غناي اکولوژيک اين منطقه زيست محيطي و همينطور توجه به تمام مسائل مربوط به حيات وحش مورد بررسي قرار گرفت و تا 2 ماه آينده اين منطقه رسما به عنوان منطقه امن اعلام مي شود.
اين مقام مسئول در سازمان حفاظت جنگلها افزود: با تشکيل کميته اي ويژه نه تنها قرار شد اين منطقه به عنوان منطقه اي حفاظت شده اعلام شود بلکه کميته مشترک سازمان جنگل ها و محيط زيست به اين نتيجه رسيد که اين منطقه را با يک درجه اهميت بيشتر به عنوان منطقه اي امن معرفي کند تا حفاظت از آن به نحوي باشد که حتي افراد معمولي در برخي مناطق بدون مجوز حق عبور و مرور هم نداشته باشند.
يوسفي آذر ، نادر بودن جنگل «ابر» و ويژگي منحصربفرد رويشي اين منطقه را به عنوان دليلي براي مراقبت بيشتر اين جنگل اعلام و تاکيد کرد: منطقه ابر در تلاقي دو ناحيه رويشي ايراني توراني و يورو سيبري قرار گرفته که توانسته کيفيت رويش در اين منطقه را تا بالاترين سطح افزايش دهد و جنگل ابر را به منطقه اي اکوتن تبديل کند.
به عقيده کارشناسان و متخصصان جنگلها و محيط زيست ، منطقه امن به مناطقي اطلاق مي شود که از لحاظ تنوع زيستي، گونه هاي وحش و گياهي شرايط خاص و منحصربفردي داشته و نياز به حفاظت و نگهداري ويژه داشته باشد. براي نمونه در برخي از مناطق که پرندگان تخم گذاري مي کنند و يا درختاني مثل ارسها تخم افشاني و بذرپاشي مي کنند و يا حيوانات وحشي پناه مي گيرند، نياز به حفاظت ويژه بوجود مي آيد تا از گذر انسان و آسيب به حيات اين گونه ها پرهيز شود.
مدير کل دفتر جنگلهاي خارج از شمال سازمان جنگلهاي ايران در پاسخ به اظهارات نماينده مردم شاهرود در مجلس که نسبت به مخالفتهاي صورت گرفته با انتقال جاده از جنگلهاي ابر انتقاد کرده بود، اضافه کرد: هيچ مجوزي از سوي سازمانهاي مسئول به هيچ نهاد اجرايي دولتي صادر نشده است.
کاظم جلالي به مهر گفته بود: اين جاده 20 سال پشتوانه مطالعاتي دارد و در دولت احمدي نژاد نيز چهار مصوبه داشته است و در جلسات مشترک با روساي سازمان محيط زيست و جنگلها آنها تنها خواستار رعايت ارزايابيهاي زيست محيطي بودند و مخالفتي با کشيدن جاده نداشتند.
با اين حال در چند روز گذشته مردم به فشارها براي تخريب و راهسازي در جنگل ابر شاهرود اعتراض کرده و در بيانيه اي تحت عنوان «مواضع تجمع مردمي در حمايت از جنگل ابر» نسبت به احتمال نفوذ مافياي زمين و چوب براي تخريب اين جنگل هشدار دادند.
در اين بيانيه آمده است:«از رئيس جمهوري محترم، هيئت دولت، مجلس شوراي اسلامي، دادستان کل کشور و... مي خواهيم به مسئوليت خود در قبال حفاظت از ميراث طبيعي ارزشمندمان عمل نمائيد و پاسخگوي نسلهاي آينده باشيد و به راي و نظر کارشناسان دلسوز و متعهد کشور احترام بگذاريد».
با اين حال پيش از اين رئيس سازمان محيط زيست گفته است: اگر مسير جاده سازي در جنگل ابر مسيري روستايي است و براي دسترسي محلي ساخته شده چرا بايد اين جاده چهار بانده شود؟ با اين حال سازمان محيط زيست به دليل خاصيت نظارتي و حکومتي و سازمان منابع طبيعي به خاطر اينکه مالک اين جنگلها هستند جلوي هر نوع فعاليتي در آينده را مي گيرند.