PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تدوین بسته جامع تجارت گاز ایران / ارسال فرمول قیمت خوراک پتروشیمی به دولت



mohamad.s
05-05-2011, 09:19 AM
تدوین بسته جامع تجارت گاز ایران / ارسال فرمول قیمت خوراک پتروشیمی به دولت معاون وزیر نفت با اشاره به تدوین بسته جامع تجارت گاز ایران، از ارسال فرمول جدید قیمتی خوراک پتروشیمی به دولت خبر داد و گفت: ساخت واحدهای جدید پتروشیمی باید بر مبنای قیمت گذاری و فرمول جدید بهای خوراک انجام شود. محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی، با بیان اینکه در قانون هدفمندی یارانه ها چارچوبهای تعیین قیمت خوراک مشخص شده است، گفت: در حال حاضر کارگروهی کارشناسی در سطح وزارت نفت فرمولی را برای تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی تعیین کرده که این فرمول جدید قیمتی به دولت ارائه شده است.
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت همچنین در خصوص زمان بندی تعیین شده برای نهایی شدن فرمول خوراک و ابلاغ آن به واحدهای پتروشیمی، توضیح داد: برآوردها حاکی از آن است که قیمت خوراک به گونه ای که واحدهای پتروشیمی از اقتصاد خوبی برخوردار باشند، تدوین شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه فرمول جدید خوراک آسیبی به اقتصاد واحدهای پتروشیمی نمی رساند، تصریح کرد: این قیمت بر اساس شاخصهای اقتصادی در طرحهای جدید پتروشیمی تدوین شده است که پیش بینی می کنیم با اعمال این فرمول جدید قیمتی توجیه اقتصادی و سودآوری ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمیایی افزایش یابد.

وی در مورد مبنای تعیین این فرمول جدید قیمتی هم اظهار کرد: فرمول جدید قیمتی بر مبنای قیمت گاز ترش و پالایش شده صادراتی از مسیر خطوط لوله و یا محموله های ال.ان.جی و به دنبال انجام یک کارکارشناسی تدوین شده است.

خجسته مهر افزود: اما در تعیین قیمت این فرمول جدید، قیمت گذاری نفت خام و مایعات گازی بر اساس قانون مشخص شده و نیاز به قیمت گذاری جدید ندارد.

ساخت واحدهای جدید پتروشیمی بر مبنای فرمول جدید خوراک

به گزارش مهر، معاون برنامه ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه سیاست وزارت نفت تعیین قیمت خوراک بوده به گونه ای که اقتصاد طرحها افزایش یابد، تبیین کرد: قیمت فعلی فروش گاز به واحدهای پتروشیمی معمولی و حتی در برخی مواقع پایین تر از قیمت های منطقه ای است.

به گفته خجسته مهر، ساخت واحدهای جدید پتروشیمی در کشور باید بر مبنای قیمت گذاری و فرمول جدید بهای خوراک انجام شود.

به گزارش مهر، سال گذشته صنعت پتروشیمی در حالی موفق به تولید 34.4 میلیون تنی محصول شد که به دلیل کمبود خوراک در شرایط فعلی 13.6 میلیون تن ظرفیت تولیدی این صنعت خالی مانده است.

صنایع پتروشیمی یکی از صنایع متنوع در زمینه استفاده از خوراک بوده از این‌رو نیازهای آن را در 5 گروه دسته‌ بندی می‌‌کنند به طوری که واحدهای اوره، آمونیاک و متانول به گاز طبیعی و واحدهای الفینی به اتان و سایر واحدهای پتروشیمی به میعانات گازی، مایعات گازی (ngl) و نفتا به عنوان خوراک نیاز دارند.

در همین حال، رمضان اولادی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا با بیان اینکه در کل صنعت پتروشیمی نزدیک به 28 درصد ظرفیت تولیدی خالی وجود دارد، گفته است: مجتمع‌های پتروشیمی در مجموع به طور متوسط با ظرفیت 72 درصد محصولاتشان را تولید می‌کنند از این‌رو تامین خوراک کافی یکی از مهمترین اولویت‌های کاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالجاری است.

بر اساس برنامه کلان وزارت نفت قرار است ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی از 48 میلیون تن کنونی به سالانه 126 میلیون تن تا پایان چشم‌انداز 20 ساله افزایش یابد.

بر این اساس میزان گاز طبیعی دریافتی این صنعت نیز باید از 35 میلیون تن به 209 میلیون مترمکعب در روز تا پایان چشم‌انداز برسد.

بسته جامع تجارت گاز ایران تدوین می شود

خجسته مهر در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های انجام گرفته در سطح وزارت نفت برای اعمال مدیریت جامع و متمرکز تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران، گفت: بر اساس این بسته جامع قرار است میزان مصارف گاز طبیعی در بخشهای مختلف تعیین شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در این بسته جامع قرار است میزان گاز تخصیصی به تزریق، تجارت گاز شامل ترانزیت، واردات و صادرات و مصارف بخشهای خانگی، تجاری، نیروگاهی و صنایع مختلف تعیین شود، بیان کرد: از سوی دیگر در شرایط فعلی کاهش 30 درصدی مصرف انرژی کشور در وزارت نفت در دست بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه با این کاهش مصرف امکان تامین گاز طبیعی مورد نیاز بخشهای مختلف فراهم خواهد شد، یادآور شد: همچنین از محل این صرفه جویی امکان تولید ثروت فراهم خواهد شد.

خجسته مهر در پایان خاطر نشان کرد: با بهینه سازی مصرف انرژی به ویژه در بخش گاز طبیعی امکان توسعه پایدار اقتصادی در کشور فراهم می شود.