PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : علت اقتصادی تعطیلات دو روزه



mohamad.s
05-05-2011, 09:13 AM
علت اقتصادی تعطیلات دو روزه
http://www.aftab.ir/news/2010/jul/13/images/1f32c49411f16e372721801bc0da4dce.jpg



نقل قول:
سخنگوی اقتصادی دولت: علت تعطیلات صرفه جویی در مصرف برق بود و شایعات مربوط به ارتباط این موضوع با تحصن بازاریان بی اساس است.





شمس الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت علت اصلی تعطیلی دو روزه اخیر ادارات و سازمان های دولتی را صرفه جویی در مصرف برق عنوان کرد و شایعات مربوط به ارتباط این موضوع با تحصن بازاریان را بی اساس دانست. شمس الدین حسینی روز یکشنبه در پایان نشست هیات دولت در گفت وگو با خبرنگاران این موضوع را در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مطرح کرد. وی افزود: فقط یک صنف تعطیلی داشته و مسوولان وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی با اتحادیه اصناف جلسه خواهند داشت تا درباره چگونگی پرداخت ۴۰ درصد مالیاتی اصناف بحث و بررسی کرده و به توافق برسند. به گفته وزیر اقتصاد ، سازوکارهای مشخصی در این زمینه وجود دارد و اتحادیه اصناف بر اساس توافق و تفاهم با سازمان امور مالیاتی در حال بررسی راهکار های پرداخت مالیات هستند.
حسینی اضافه کرد: آنچه مسلم است وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی بر اساس پیش بینی های قانون بودجه مالیات ها را تعیین می کنند و ما مطمئن هستیم سازمان امور مالیاتی و اتحادیه اصناف برای پرداخت عادلانه مالیات های در نظر گرفته شده، به توافق خواهند رسید. وی تصریح کرد: همکاران ما در سازمان امور مالیاتی آمادگی دارند حتی در روزهای تعطیل نیز اظهارنامه های مالیاتی را جمع آوری کنند. اظهارات وزیر اقتصاد درباره دلایل تعطیلی دو روزه ادارات دولتی در حالی بیان می شود که با افزایش دمای هوای تهران طی روزهای اخیر که بنا بر اعلام رییس سازمان هواشناسی طی ۵۳ سال گذشته برای دومین بار رکورد زده و از مرز ۴۳ درجه گذشته است و همچنین کاهش بارندگی در فصل زراعی برخی از استان های کشور و به تبع آن گرمای شدید باعث شد تا مصرف انرژی در کشور رو به افزایش نهاده و دولت تصمیم گیرد با تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه موجبات صرفه جویی در مصرف انرژی، رفاه و آسایش مردم را فراهم کند. اما اتخاذ چنین تصمیمی همزمان با اعتراض اصناف نسبت به افزایش پرداخت مالیات نسبت به سال گذشته، بر شایعاتی دامن زد که بر اساس آن دولت برای جلوگیری از اعتراضات بیشتر به چنین اقدامی مبادرت کرده است.
جرقه اختلافات میان اصناف و سازمان امور مالیاتی از آنجا دامن زده شد كه وزارت امور اقتصادی و دارایی برای استان ها سهم مالیات ۷۰ درصدی تعیین كرد و اعلام اخذ مالیات ۷۰ درصدی سبب شد تا جامعه صنوف نسبت به این تصمیم واكنش نشان دهد. موضوع تعیین مالیات ۷۰ درصدی نیز از آنجا شكل گرفت كه معاون عملیاتی سازمان امور مالیاتی ، پیش تر اعلام كرده بود كه از آنجا که اصناف تشكیل دهنده ۸۰ درصد از مشاغل هستند و ۲۰ درصد دیگر را مشاغلی مانند رانندگان وسایل نقلیه، پزشكان و وكلا تشكیل می دهند كه جزو اصناف نیستند؛ بنابراین اصناف موظفند ۷۰ درصد از رقم مالیات مشاغل را كه در بودجه مصوب سال ۸۹ آمده است، به هر شیوه ای كه در كارگروه مربوطه تعیین می شود، تامین كنند. به این ترتیب از آنجا که در بودجه سال ۸۹ رقم مالیات مشاغل بالغ بر۲۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده و نسبت به سال گذشته افزایش ۳۱ درصدی را نشان می دهد، بنابراین حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان از این ۲۰ هزار میلیارد تومان را اصناف باید تامین كنند كه در كارگروه استانی پیش بینی شده در تفاهم نامه میان اصناف و سازمان امور مالیاتی بر اساس درآمد اتحادیه ها تعیین می شود .
اما اعلان چنین تصمیمی با مخالفت اكثریت جامعه اصناف به ویژه مسوولان و مقامات صنفی كشور مواجه شد، به گونه ای که اصناف متفق القول بر این نكته تاكید كردند كه سال گذشته تغییر و تحولی در وضعیت اقتصادی مملكت ایجاد نشده است كه اكنون كسب و كار اصناف با رونق مواجه شده باشد و به افزایش توان پرداخت مالیاتی آنها منجر شود. به این ترتیب اصناف بازار تصمیم گرفتند خود دست به كار شوند! از این رو هفته گذشته برخی از صنوف بازار بزرگ تهران از جمله بازار طلا فروش ها و کسبه پارچه به حالت تعطیل درآمدند .
بعد از اقدام بازاریان، سازمان امور مالیاتی برگزاری چند جلسه ضروری و فوری با شورای اصناف كشور را به منظور رسیدن به توافق در زمینه تعیین مالیات عملكرد سال ۸۸ در دستور كار قرار داد. در این نشست ها طرفین اگرچه در ابتدا توافقاتی حاصل كردند اما همچنان شرایط اعتراضی باقی ماند تا اینكه دیروز پس از حصول توافق نهایی میزان پرداخت مالیات اصناف مشخص شد(صفحه ۵ را بخوانید). بعد از این اتفاقات بود كه همزمان گرمای شدیدی هم در كشور از جمله تهران حاكم شد و هیات دولت اعلام كرد به منظور رفاه شهروندان و كاهش مصرف برق روزهای یكشنبه و دوشنبه را در تهران و ۱۹ استان تعطیل است. همزمان شدن تعطیلات به خاطر گرما با اعتراض برخی اصناف نسبت به افزایش مالیات موجب انتشار اخبار غیر رسمی درباره دلایل تعطیلات شد كه در نهایت سخنگوی اقتصادی دولت در پایان جلسه هیات دولت به جمع خبرنگاران آمد و به شایعات در این زمینه پاسخ داد و علت واقعی تعطیلات را همان افزایش گرما و مصرف برق در كشور دانست.
● تغییر در شیوه محاسبه تورم
وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا نباید سبد کالاهای محاسبه تورم مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: سبد ۳۵۹ قلم کالاهای محاسبه تورم مورد بازنگری قرار می گیرد، اما پرسش من این است، تا چه میزان باید رفتار خانوارهای ایرانی به طور متوسط تغییر کرده باشد که ما ۳۵۹ قلم کالای موجود در سبد محاسبه تورم را تغییر دهیم. ممکن است رفتار خانوارها یک میزان تغییراتی داشته باشد که آن هم در دوره های مناسب با بررسی های آماری سبد محاسبه تورم مورد بازبینی قرار می گیرد. وزیر اقتصاد در خصوص مقایسه پذیر بودن شاخص تورم اظهار داشت: آنچه مسلم است سبد تورم با ۳۵۹ قلم کالا در سه، چهار سال اخیر مبنای محاسبه تورم بوده است. همان سبدی که نشان می داد نرخ تورم در سال ۸۷ حدود ۴/۲۵ بوده است، همین سبد عدد تورم امروز را که می بینید نشان می دهد.
حسینی در توضیح این برداشت عمومی غلط که کاهش نرخ تورم را به منزله ارزانی ارزیابی می شود، گفت: کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست. آخرین آمار در خصوص تورم بیانگر کاهش تورم به میزان ۴/۹ درصد است. اما باید توجه داشته باشید تورم ۴/۹ درصدی یعنی سطح عمومی قیمت ها نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۴/۹ درصد افزایش پیدا کرده است.