PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : واردات به نام مصرف کننده به کام دولت



mohamad.s
05-05-2011, 09:04 AM
واردات به نام مصرف کننده به کام دولت اقتصاد > بازرگانی - بررسی امارهای گمرک ایرن نشان می دهد هر کیلو برنج از مبادی مختلف زیر هر کیلو 900 تومان به ایران وارد میشود.

علی پاکزاد:در حالیکه وزیر بازرگانی خبر ازممنوعیت واردات برنج به به کشور را برای حمایت ازتولیدکنندگان داخلی می دهد به نظر می رسد کسانی که واقعا باید مورد حمایت قرار بگیرند مصرف کنندگانی هستند که برنج را چند برابر قیمت واقعی آن خریداری کرده اند.

بر اساس ثبت سفارش های صورت گرفته در سال جاری کل میزان واردت رسمی برنج به کشور باید در حدود 2/2 میلیون تن برنج به کشور وارد شود در حالی که براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران تا پایان مرداد ماه سال جاری بالغ بر 388 هزارتن برنج به کشور وارد شده است.

و هرچند وزیر بازرگانی با استناد به میزان تولید داخلی و ذخایر انبارهای برنج اعلام کرده است تا چهار ماه آینده نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت اگر در این دوره واردات متوقف شود به طور حتم در دو ماهه پایانی سال شاهد سیل واردات نزدیک به دو میلیون تن برنج به کشور خواهیم بود.

در این میان اگرچه تلاش شده است تولید کنندگان داخلی برنج از این سیل واردات متضرر نشوند ولی به نظر نمی رسد هیچ کس برای مصرف کنندگان داخلی نگرانی به دل راه داده باشد در حالی که به نظر می رسد هر کیلو برنج وارداتی بای قیمتی دو برابر اظهارنامه های مالیاتی به دست مصرف کننده نهایی رسیده است.
http://www.njavan.com/forum/images/statusicon/wol_error.gifاین تصویر کوچکتر شده است. برای مشاهده با سایز اصلی روی این نوار کلیک کنید. سایز تصویر اصلی 709x467http://www.khabaronline.ir/images/2010/9/10-9-22-145115book1.jpg
متوسط قیمتی معادل 1900 تومان عرضه شده است.

این درحالی است که بر اساس آمار گمرک ایران نشان می دهد متوسط وزنی واردات برنج به کشور برای هر کیلو با قیمتی معادل 853 تومان تمام شده است یعنی قیمتی در حدود دو برابر ارزش وارداتی کالای پرمصرفی مانند برنج از مصرف کننده نهایی اخذ می شود و البته این کالا در جمع کالاهای مورد حمایت دولت نیز قرارداردو وزارت بازرگانی مدعی است واردات برنج را برای حمایت از همین مصرف کننده ای انجام میدهد که مجبور است هر کیلو برنج را با قیمتی دو برای ارزش واقعی آن خریداری کند.

سئوال اینجاست که سود این گران فروشی نصیب چه کسی می شود، برای واردات برنج توسط دولت رقمی معادل 45 درصد تهرفه گمرکی در نظر گرفته شده است یعنی رقمی که باعث می شود هر کیلو برنج وارداتی در سال 89 از 853 تومان به 1226 تومان افزایش قیمت پیدا کند در چنین حالتی دولت از طریق میادین میوه و تره بار هر کیلو برنج را بای قیمتی معادل 1450 تا 1500 تومان در شهریور ماه عرضه کرده است یعنی هزینه توزیع در شبکه دولتی به رقمی معدل 250 تومان بوده است در حالی که همین برنج در شبکه غیر دولتی با قیمتی معادل 1900تومان توزیع شده یعنی سود وهزینه شبکه توزیع بعد از کسر گمرکی چیزی حدود هر کیلوگرم 675 تا 700 تومان بر قیمت هر کیلوبرنج وارداتی افزوده است.

به این ترتیب می توان گفت از واردتی که به نام مصرف کننده انجام می گیرد کیلویی 647 تومان به دولت می رسد در صورتی که خودش توزیع کننده باشد در حالی که بدون توطیع دولتی هر کیلو واردات برنج برای دولت به طور قطعی 373 تومان درامد به همراه داشته است که در پنج ماهه اول سال رقمی معادل 144 میلیارد تومان بوده است.

متاسفانه این ارقام با عنوان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده از جیب هر دوی آنها خارج و به کام دولت و واردکننده واریز شده است و البته در چنین شرایطی هرچه وزارت کشاورزی تلاش کند نمی تواند مانع از واردات بی رویه برنج بشود و در هر شرایطی وزارت بازرگانی تلاش می کند برای حمایت از مصرف کننده به ثبت سفارش برای واردت برنج ادامه دهد.

از نکات قابل تامل دیگر در واردات برنج طی سال 89 رتبه کشورهند در صدور برنج به ایران است که با سهم 81 هزار تنی این کشور طی ماههای اول سال سومین صادرکننده برنج به ایران بوده است در حالی که در دو سال گذشته شائبه الوده بودن برنج های صادر شده از برخی مناطق هند به یقین تبدیل شده است ولی هنوز برای محدود کردن ان قدمی برداشته نشده است و گران ترین برنج وارداتی از همین کشور به ایران محل شده است.