mohamad.s
05-04-2011, 11:51 PM
جنگنده f-15 se نهمین عقاب سلحشور با عرض سلام و خسته نباشيد به تمام دوستان. در اين مقاله سعي کردم از آخرين پرنده مدرن ايالات متحده امريکا مطالبي را عرضه کنم.
بي شک آوازه نام عقاب بلند پرواز آمريکا در تمام دنيا پيچيده و در طي اين همه سال کارنامه درخشاني را از خود به جاي گذاشته از جنگنده برتري هوايي F-15 گرفته تا نوع بمب افکن آن. همه نشان از طراحی فوق العاده آن دارد.
کمی بیش از چند ماه پیش بویینگ در یک جلسه خبری پرده از آخرین مدل F-15 با عنوان عقاب خاموش برداشت.مدل جدید ایگل را می توان گامی فراتر برای اهدافی فراتر دانست.گرچه F-15 SE را در بهترین حالت نمی توان به عنوان یک جنگنده نسل پنجم به حساب آورد اما عقاب خاموش تلاشیست برای پر کردن خلا ناشی از فاصله جنگنده های نسل 4.5 کنونی با نسل پنجمی هایی همچون F-35 اما با هزینه ای به مراتب کمتر.
بویینگ بسیار امیدوار است در شرایطی که رکود اقتصاد جهانی بر بازار جنگ افزار نیز تاثیر قابل توجهی داشته این محصول جدید بتواند بازار رو به رکود جنگنده های ساخت این شرکت را تکانی هر چند کوچک دهد.
این رکود از زمانی شروع شد که در جریان مناقصه جنگنده ضربتی مشترک طرح بویینگ بازی را به طرح X-35 لاکهید مارتین باخت.در نتیجه بخش بسیار مهمی از بازاری که در آینده در اختیار برنده این مزایده قرار می گرفت را از دست داد اکنون بویینگ امیدی هر چند کوتاه مدت به این طرح دارد.
این شرکت امیدوار است بتواند با توجه به تاخیر در برنامه لاکهید مارتین سفارشی برای تولید یا ارتقا 190 فروند F-15 SE و تولید تعداد بیشتری F/A-18E/F و گونه جنگ الکترونیک EA-18G را از مشتریان قدیمی خود همچون ژاپن-اسراییل-عربستان و شیخ نشینان خاورمیانه دریافت کند.
اما تفاوت F-15 SE با مدل استاندارد F-15 E در چیست؟ واقعیت اینست که در
F-15 SE تفاوتهای زیادی با مدلهای قبلی چه از نظر ظاهری و چه از نظر باطنی دارد که حتی از نظر چشمان نچندان آشنا با مدلهای مختلف ایگل نیز کاملا مشهود است. اولین چیزی که در نگاه به F-15 SE جلب توجه می کند محفظه جدید حمل جنگ افزارهای داخلی در دوسوی ورودی های موتور است این محفظه ها به صورت انتخابی بر حسب نیاز می تواند انواع سلاح های هوا به هوا و هوا به سطح را در خود جای دهد و یا به جای محفظه سلاح با مخازن سوخت تطبیقی جایگزین شود.
از نظر حجم تسلیحات هر F-15 SE در محفظه های داخلی خود می تواند تا 450 کیلوگرم مهمات تهاجم مستقیم مشترک(JDAM) یا تا 4 بمب 250پوندی شعاع پایین را در هر محفظه جای دهد . همچنین تقسیم بندی میان دو محفظه می تواند ترکیبی از موشکهای هوا به هوای امرام و مهماتJDAMباشد.
از دیگر تغییرات مشهود در مدل به نمایش در آمده شکسته شده شیب دم به اندازه 15 درجه به بیرون است.به عبارت دیگر استفاده از شیب دم پروانه ای V شکل که البته زاویه 15 درجه بر خلاف جنگنده هایی همچون هورنت یک پله بالاتر از پایه دم عمودی آغاز می شود.(این تفاوت احتمالا در تفاوتهای بعدی بصورت استاندارد تغییر خواهد کرد.) به گفته بویینگ این تغییر دم ضمن افزایش کارایی آیرودینامیکی و کمک به افزایش نیروی برا و کاهش وزن بدنه کمک می کند تا از میزان بازتابهای راداری ایگل تا حدودی کاسته شود.
برد جونز مدیر پروژه عقاب خاموش در جریان جلسه خبری 17 مارس در مورد سرعت جنگنده اضافه کرد که F-15 SE همانند مدل F-15 E از سرعتی برابر با 2.5 ماخ برخوردار است اما با پایایی بردی برابر با 330 تا 370 کیلومتر به دلیل استفاده از مخازن سوخت تطبیقی.
از نظر تجهیزات الکترونیکی F-15 SE از یک سیستم الکترونیک دیجیتال ساخت شرکت BAE Systems همزمان با رادار APG-63(V)3 پیشین ایگل استفاده می کند.
در نمونه زمینی F-15 SE که در 17 مارس به نمایش درامد پوشش جاذب امواج رادار اضافه نشده بود اما بویینگ گفته است که در آینده بر روی مدل پروازی افزوده خواهد شد و از این نظر به همراه تغییرات آیرودینامیکی بعدی همچون نرم کردن خطوط تیز بدنه برای کمک به کاهش بازتاب راداری احتمالا تا حدودی شباهت هایی به جنگنده های نسل پنجم خواهد یافت.
بویینگ امید دارد پس از تکمیل طرح بتواند نظر مساعد نیروی هوایی آمریکا را که اکنون به نظر می رسد به آینده پروژه می نگرد کسب نماید چرا که به تازگی طرح ادامه تولید جنگنده های گرانقیمت F-22 در کنگره آمریکا بدلیل عدم توجیه کافی متوقف شده در نتیجه طرح F-15 SE می تواند راهکاری ارزان تر برای افزایش کارایی ناوگان کنونی ایگل های USAF به حساب آید. گرچه زمانی که بدانیم قیمت تمام شده هر فروند F-15 SE به همراه آموزش و پشتیبانی قطعات از هم اکنون رقمی برابر با 100 میلیون دلار براورد شده چندان هم ارزان براورد نخواهد شد گرچه به روز رسانی به این استاندارد به مراتب هزینه کمتری خواهد شد.
پرواز اولین سایلنت ایگل برای 2010 پیش بینی شده اما تحویل آن به مشتریان دست کم برای 3 سال آینده پیش بینی می شود.
بي شک آوازه نام عقاب بلند پرواز آمريکا در تمام دنيا پيچيده و در طي اين همه سال کارنامه درخشاني را از خود به جاي گذاشته از جنگنده برتري هوايي F-15 گرفته تا نوع بمب افکن آن. همه نشان از طراحی فوق العاده آن دارد.
کمی بیش از چند ماه پیش بویینگ در یک جلسه خبری پرده از آخرین مدل F-15 با عنوان عقاب خاموش برداشت.مدل جدید ایگل را می توان گامی فراتر برای اهدافی فراتر دانست.گرچه F-15 SE را در بهترین حالت نمی توان به عنوان یک جنگنده نسل پنجم به حساب آورد اما عقاب خاموش تلاشیست برای پر کردن خلا ناشی از فاصله جنگنده های نسل 4.5 کنونی با نسل پنجمی هایی همچون F-35 اما با هزینه ای به مراتب کمتر.
بویینگ بسیار امیدوار است در شرایطی که رکود اقتصاد جهانی بر بازار جنگ افزار نیز تاثیر قابل توجهی داشته این محصول جدید بتواند بازار رو به رکود جنگنده های ساخت این شرکت را تکانی هر چند کوچک دهد.
این رکود از زمانی شروع شد که در جریان مناقصه جنگنده ضربتی مشترک طرح بویینگ بازی را به طرح X-35 لاکهید مارتین باخت.در نتیجه بخش بسیار مهمی از بازاری که در آینده در اختیار برنده این مزایده قرار می گرفت را از دست داد اکنون بویینگ امیدی هر چند کوتاه مدت به این طرح دارد.
این شرکت امیدوار است بتواند با توجه به تاخیر در برنامه لاکهید مارتین سفارشی برای تولید یا ارتقا 190 فروند F-15 SE و تولید تعداد بیشتری F/A-18E/F و گونه جنگ الکترونیک EA-18G را از مشتریان قدیمی خود همچون ژاپن-اسراییل-عربستان و شیخ نشینان خاورمیانه دریافت کند.
اما تفاوت F-15 SE با مدل استاندارد F-15 E در چیست؟ واقعیت اینست که در
F-15 SE تفاوتهای زیادی با مدلهای قبلی چه از نظر ظاهری و چه از نظر باطنی دارد که حتی از نظر چشمان نچندان آشنا با مدلهای مختلف ایگل نیز کاملا مشهود است. اولین چیزی که در نگاه به F-15 SE جلب توجه می کند محفظه جدید حمل جنگ افزارهای داخلی در دوسوی ورودی های موتور است این محفظه ها به صورت انتخابی بر حسب نیاز می تواند انواع سلاح های هوا به هوا و هوا به سطح را در خود جای دهد و یا به جای محفظه سلاح با مخازن سوخت تطبیقی جایگزین شود.
از نظر حجم تسلیحات هر F-15 SE در محفظه های داخلی خود می تواند تا 450 کیلوگرم مهمات تهاجم مستقیم مشترک(JDAM) یا تا 4 بمب 250پوندی شعاع پایین را در هر محفظه جای دهد . همچنین تقسیم بندی میان دو محفظه می تواند ترکیبی از موشکهای هوا به هوای امرام و مهماتJDAMباشد.
از دیگر تغییرات مشهود در مدل به نمایش در آمده شکسته شده شیب دم به اندازه 15 درجه به بیرون است.به عبارت دیگر استفاده از شیب دم پروانه ای V شکل که البته زاویه 15 درجه بر خلاف جنگنده هایی همچون هورنت یک پله بالاتر از پایه دم عمودی آغاز می شود.(این تفاوت احتمالا در تفاوتهای بعدی بصورت استاندارد تغییر خواهد کرد.) به گفته بویینگ این تغییر دم ضمن افزایش کارایی آیرودینامیکی و کمک به افزایش نیروی برا و کاهش وزن بدنه کمک می کند تا از میزان بازتابهای راداری ایگل تا حدودی کاسته شود.
برد جونز مدیر پروژه عقاب خاموش در جریان جلسه خبری 17 مارس در مورد سرعت جنگنده اضافه کرد که F-15 SE همانند مدل F-15 E از سرعتی برابر با 2.5 ماخ برخوردار است اما با پایایی بردی برابر با 330 تا 370 کیلومتر به دلیل استفاده از مخازن سوخت تطبیقی.
از نظر تجهیزات الکترونیکی F-15 SE از یک سیستم الکترونیک دیجیتال ساخت شرکت BAE Systems همزمان با رادار APG-63(V)3 پیشین ایگل استفاده می کند.
در نمونه زمینی F-15 SE که در 17 مارس به نمایش درامد پوشش جاذب امواج رادار اضافه نشده بود اما بویینگ گفته است که در آینده بر روی مدل پروازی افزوده خواهد شد و از این نظر به همراه تغییرات آیرودینامیکی بعدی همچون نرم کردن خطوط تیز بدنه برای کمک به کاهش بازتاب راداری احتمالا تا حدودی شباهت هایی به جنگنده های نسل پنجم خواهد یافت.
بویینگ امید دارد پس از تکمیل طرح بتواند نظر مساعد نیروی هوایی آمریکا را که اکنون به نظر می رسد به آینده پروژه می نگرد کسب نماید چرا که به تازگی طرح ادامه تولید جنگنده های گرانقیمت F-22 در کنگره آمریکا بدلیل عدم توجیه کافی متوقف شده در نتیجه طرح F-15 SE می تواند راهکاری ارزان تر برای افزایش کارایی ناوگان کنونی ایگل های USAF به حساب آید. گرچه زمانی که بدانیم قیمت تمام شده هر فروند F-15 SE به همراه آموزش و پشتیبانی قطعات از هم اکنون رقمی برابر با 100 میلیون دلار براورد شده چندان هم ارزان براورد نخواهد شد گرچه به روز رسانی به این استاندارد به مراتب هزینه کمتری خواهد شد.
پرواز اولین سایلنت ایگل برای 2010 پیش بینی شده اما تحویل آن به مشتریان دست کم برای 3 سال آینده پیش بینی می شود.