Behzad AZ
06-20-2010, 11:23 AM
چكيدهاي از تازهترين مقالات صنعت برق
استفاده از تقريب پوتيه براي تخمين راكتانس پراكندگي ژنراتورها
محمدرضا بانك توكلي دانشگاه صنعتي اميركبير- حبيب قراگوزلو دانشگاه تربيت مدرس- محمد زارع شركت مديريت شبكه برق ايران- عليرضا ميرزايي شركت برق منطقهاي تهران
واژههاي كليدي: راكتانس پراكندگي – راكتانس پوتيه- منحني مدار باز- منحني ضريب قدرت صفر
راكتانس پراكندگي آرميچر در ژنراتورهاي سنكرون نماينده بخشي از شار ماشين است كه تحريك را در بر نميگيرد و مسير شار آن عمدتاً از فاصله هوايي بسته ميشود. براي به دست آوردن پارامترهاي مدار معادل و انجام مطالعات مختلف اعم از بررسي اشباع، ديناميك و غيره در ژنراتور سنكرون، در اولين قدم به اطلاعات مربوط به راكتانس پراكندگي نياز خواهيم داشت. به طور معمول اين راكتانس توسط سازنده ارايه ميشود. با اين وجود در بسياري از واحدهاي نيروگاهي قديمي در شبكه برق ايران، اين راكتانس به صورت مشخص توسط سازنده ارايه نشده است.
در اين مقاله سعي شده است با استفاده از تكنيك تخمين پوتيه در بالاترين نقطهاي در ناحيه اشباع ماشين كه امكان استخراج راكتانس پوتيه موجود باشد،مقداري تقريبي براي راكتانس پراكندگي ماشين محاسبه شود. اين روش براي دو گروه ژنراتور انجام شده است كه در گروه اول راكتانس مورد نظر توسط سازنده داده شده است ودر گروه دوم اطلاعاتي از راكتانس مورد نظر در دست نيست. در نهايت ميزان خطا و مقادير راكتانس به دست آمده در واحدهاي مختلف ارايه شده است.
تخمين پارامترهاي مدار معادل ماشين سنكرون از تستهاي SSFR و ارايه يك مدار معادل كاهش درجه يافته با استفاده از Vector Fitting
مونا قاسمي- سيد محمد تقي نبوي- دانشكده فني- دانشكده مهندسي برق- دانشگاه تهران
واژههاي كليدي: شناسايي مدار معادل، Vector Fitting (VF) ، ماشين سنكرون
شناسايي و تخمين دقيق پارامترهاي مدار معادل ماشين سنكرون براي بسياري از مطالعات مهم شبكه نظير مطالعات پايداري و گذرا ضرورت دارد. در اين ميان استفاده از روشهاي تست پاسخ فركانسي در حالت سكون ماشين كه به SSFR موسوم است، به صورت روشي موثر و پذيرفته شده در قالب استانداردهاي IEEE115 تدوين يافته و در اين رابطه شناسايي پارامترهاي مدار معادل از روي نتايج تستهاي مذكور تلاشهاي تحقيقاتي بسياري را مصروف خود كرده است. در اين مقاله براي اولين بار روش Vector Fitting (VF) براي تخمين و استخراج پارامترهاي مدار معادل محورهاي qd پيشنهاد شده است. مثالهاي ارايه شده در مقاله نشان ميدهند كه با استفاده از VF ضمن آنكه ميتوان به مدار معادلي دست يافت كه قادر است پاسخهاي فركانسي منتجه از تستهاي SSFR را با دقت بسيار بالا تخمين زند، ميتوان به يك مدار معادل كاهش درجه يافته با دقت قابل قبول نيز دست يافت.
آناليز و مدلسازي ماشين القايي در خطاي روتوري با استفاده از جريان ميلهها
پيام عالمي- جلال نظرزاده- دانشجوي فوقليسانس دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران- دانشكده مهندسي، دانشگاه شاهد، تهران، ايران
واژههاي كليدي: ماشينهاي القايي- مدلسازي جريان شاخهها- شكست ميله- شبيهسازي
ماشينهاي الكتريكي القايي به صورت گسترده در صنعت، تجارت و مصارف خانوادگي استفاده ميشوند. معمولاً ماشينهاي القايي در شرايط سخت بهرهبرداري مورد استفاده قرار ميگيرند. اين امر باعث آسيب ديدن روتور در درازمدت ميشود و در نهايت به شكست ميلههاي روتور منجر ميشود. در اين مقاله شكست ميلههاي روتور كه يكي از شايعترين خطاهاي داخلي ماشين القايي است، معرفي ميشود. اخيراً براي مدلسازي و تحليل ماشينهاي الكتريكي در شرايط خطاي مذكور از مدل ولتاژ مبني بر جريان مش و يا روشهاي اندازهگيري آزمايشگاهي استفاده ميشود كه روشهاي فوق بسيار پيچيده و يا گران قيمت هستند. در اين مقاله مدلي بر مبناي جريان شاخههاي روتور ارايه شده و ماشين القايي سه فازه براي مطالعه تحت شرايط سالم و شكست يك ميله مورد مطالعه قرار ميگيرد. نتايج شبيهسازي نشان دهنده نوسان قابل توجه در جريانهاي سه فازه استاتور و نوسان كوچكي در منحني گشتاور و سرعت روتور است. نوسانات موجود در منحني گشتاور و سرعت روتور تحت شرايط كاركرد مانا موثرتر از حالت راهاندازي ظاهر ميشود.
بررسي تاثير تغيير پارامترهاي ديناميكي ژنراتور سنكرون بر رفتار حالت گذراي اتصال كوتاه آن
مهران ميرزايي – الهام خسروشاهلي- عماد شريفي- پژوهشگاه نيرو- ايران
واژههاي كليدي: ژنراتور سنكرون- اتصال كوتاه و حالات گذرا
هدف از اين مقاله، بررسي تاثير تغييرات پارامترهاي الكتريكي و مكانيكي ژنراتور سنكرون بر روي جريان اتصال كوتاه سه فاز و بدست آوردن خواص ژنراتور اتصال كوتاه است. اين پارامترها شامل مقاومتهاي الكتريكي تحريك روتور، سيمپيچي استاتور، دمپرها و راكتانسهاي و اندوكتانسهاي نشتي مربوطه، ولتاژ تحريك و لختي مجموعه رتور سنكرون اتصال كوتاه است. تحليل صورت گرفته شامل بررسي دامنه جريان اتصال كوتاه و رفتار گذراي ژنراتور است. در اين بررسي از مدل d-q ژنراتور براي شبيهسازي استفاده ميشود. براي اين تحليل يك ژنراتور MVA2، V400 در نظر گرفته شده است.
بهبود عملكرد مولد ديسكي آهنرباي دائم شار محوري، با اصلاح ساختار قبلي
سيدمحسن حسيني، مجتبي آقا ميرسيلم، مهران ميرزايي- دانشكده مهندسي برق، دانشگاه صنعتي اميركبير تهران- ايران
واژههاي كليدي: مولد ديسكي،شار محوري- آهنربا- دندانه روتور- طراحي- هسته استاتور
در اين مقاله، ساختار جديد مولد ديسكي آهنرباي دائم شار محوري، ارايه شده توسط مولفين، به منظور دستيابي به عملكرد بهتر اصلاح ميشود. اين مولد جديد دو روتور، ديسكي در بيرون و يك استاتور بدون هسته در وسط دارد. آهنرباها در درون ديسكهاي روتور قرار گرفتهاند و جهت آنها دايروي و يكسو است. براي دستيابي به مشخصات عملكردي بهتر، در شكل مسطح آهن ديسك روتور كه مابين يك آهنربا ويك شيار قرار دارد، دندانهاي به صورت شبه سينوسي ايجاد ميشود. نشان داده خواهد شد كه اين تغيير باعث افزايش توان خروجي مولد، كاهش تلفات جريان گردابي و افزايش بازدهي ماشين ميشود.
مدلسازي تحليلي ماشين ديسكي شار- محوري آهنرباي دائم و طراحي بهينه آن
محمد مردانه- مجتبي ميرسليم- مهدي علياحمدي- دانشكده برق- دانشگاه صنعتي اميركبير- تهران- ايران
واژههاي كليدي: ماشين ديسكي شار- محوري، مدلسازي تحليلي، اجزا محدود، بهينهسازي، طراحي، الگوريتم ژنتيك
در اين مقاله يك روش تحليلي براي مدلسازي ماشين ديسكي شار- محوري آهنرباي دائم ارايه شده است. اساس كار مدلسازي در اينجا بر پايه محاسبه پتانسيل مغناطيسي برداري و عددي است. همچنين در مدلسازي از بردار مغناطيس شوندگي براي توصيف آهنرباي دائم و جريان سطحي در دو بعد براي توصيف جريان سيمپيچي آرميچر استفاده شده است. براي سادگي مفروضاتي چون هسته آهني ايدهآل و بردار مغناطيس شوندگي ثابت منظور شدهاند. از نكات مهمي كه در اين مدلسازي ديده شدهاند، و در اكثر مطالعات پيش از اين در نظر گرفته نشده بودند، اثر واكنش آرميچر و اثر هماهنگهاست. همانگونه كه نشان داده خواهد شد واكنش آرميچر اثر عرضي بر روي چگالي شار مغناطيسي در شكاف هوايي دارد و هماهنگها نيز اثر قابل توجهي بربازدهي كل ماشين خواهند داشت. در اين پژوهش ميدان مغناطيسي بدست آمده از روش تحليلي با نتايج بدست آمده از روش اجزا محدود مقايسه ميشود. مقايسه نتايج اختلاف حداكثر 4 درصدي را نشان ميدهد كه خود تاييدي بر دقت مدل است. در پايان با استفاده از مدل بدست آمده طراحي بهينهاي بر اساس توابع هدف مناسب و با كمك روش الگوريتم ژنتيك، كه روشي كارآ در بحث بهينهسازي ماشينهاي الكتريكي است، انجام خواهد شد.
استفاده از تقريب پوتيه براي تخمين راكتانس پراكندگي ژنراتورها
محمدرضا بانك توكلي دانشگاه صنعتي اميركبير- حبيب قراگوزلو دانشگاه تربيت مدرس- محمد زارع شركت مديريت شبكه برق ايران- عليرضا ميرزايي شركت برق منطقهاي تهران
واژههاي كليدي: راكتانس پراكندگي – راكتانس پوتيه- منحني مدار باز- منحني ضريب قدرت صفر
راكتانس پراكندگي آرميچر در ژنراتورهاي سنكرون نماينده بخشي از شار ماشين است كه تحريك را در بر نميگيرد و مسير شار آن عمدتاً از فاصله هوايي بسته ميشود. براي به دست آوردن پارامترهاي مدار معادل و انجام مطالعات مختلف اعم از بررسي اشباع، ديناميك و غيره در ژنراتور سنكرون، در اولين قدم به اطلاعات مربوط به راكتانس پراكندگي نياز خواهيم داشت. به طور معمول اين راكتانس توسط سازنده ارايه ميشود. با اين وجود در بسياري از واحدهاي نيروگاهي قديمي در شبكه برق ايران، اين راكتانس به صورت مشخص توسط سازنده ارايه نشده است.
در اين مقاله سعي شده است با استفاده از تكنيك تخمين پوتيه در بالاترين نقطهاي در ناحيه اشباع ماشين كه امكان استخراج راكتانس پوتيه موجود باشد،مقداري تقريبي براي راكتانس پراكندگي ماشين محاسبه شود. اين روش براي دو گروه ژنراتور انجام شده است كه در گروه اول راكتانس مورد نظر توسط سازنده داده شده است ودر گروه دوم اطلاعاتي از راكتانس مورد نظر در دست نيست. در نهايت ميزان خطا و مقادير راكتانس به دست آمده در واحدهاي مختلف ارايه شده است.
تخمين پارامترهاي مدار معادل ماشين سنكرون از تستهاي SSFR و ارايه يك مدار معادل كاهش درجه يافته با استفاده از Vector Fitting
مونا قاسمي- سيد محمد تقي نبوي- دانشكده فني- دانشكده مهندسي برق- دانشگاه تهران
واژههاي كليدي: شناسايي مدار معادل، Vector Fitting (VF) ، ماشين سنكرون
شناسايي و تخمين دقيق پارامترهاي مدار معادل ماشين سنكرون براي بسياري از مطالعات مهم شبكه نظير مطالعات پايداري و گذرا ضرورت دارد. در اين ميان استفاده از روشهاي تست پاسخ فركانسي در حالت سكون ماشين كه به SSFR موسوم است، به صورت روشي موثر و پذيرفته شده در قالب استانداردهاي IEEE115 تدوين يافته و در اين رابطه شناسايي پارامترهاي مدار معادل از روي نتايج تستهاي مذكور تلاشهاي تحقيقاتي بسياري را مصروف خود كرده است. در اين مقاله براي اولين بار روش Vector Fitting (VF) براي تخمين و استخراج پارامترهاي مدار معادل محورهاي qd پيشنهاد شده است. مثالهاي ارايه شده در مقاله نشان ميدهند كه با استفاده از VF ضمن آنكه ميتوان به مدار معادلي دست يافت كه قادر است پاسخهاي فركانسي منتجه از تستهاي SSFR را با دقت بسيار بالا تخمين زند، ميتوان به يك مدار معادل كاهش درجه يافته با دقت قابل قبول نيز دست يافت.
آناليز و مدلسازي ماشين القايي در خطاي روتوري با استفاده از جريان ميلهها
پيام عالمي- جلال نظرزاده- دانشجوي فوقليسانس دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران- دانشكده مهندسي، دانشگاه شاهد، تهران، ايران
واژههاي كليدي: ماشينهاي القايي- مدلسازي جريان شاخهها- شكست ميله- شبيهسازي
ماشينهاي الكتريكي القايي به صورت گسترده در صنعت، تجارت و مصارف خانوادگي استفاده ميشوند. معمولاً ماشينهاي القايي در شرايط سخت بهرهبرداري مورد استفاده قرار ميگيرند. اين امر باعث آسيب ديدن روتور در درازمدت ميشود و در نهايت به شكست ميلههاي روتور منجر ميشود. در اين مقاله شكست ميلههاي روتور كه يكي از شايعترين خطاهاي داخلي ماشين القايي است، معرفي ميشود. اخيراً براي مدلسازي و تحليل ماشينهاي الكتريكي در شرايط خطاي مذكور از مدل ولتاژ مبني بر جريان مش و يا روشهاي اندازهگيري آزمايشگاهي استفاده ميشود كه روشهاي فوق بسيار پيچيده و يا گران قيمت هستند. در اين مقاله مدلي بر مبناي جريان شاخههاي روتور ارايه شده و ماشين القايي سه فازه براي مطالعه تحت شرايط سالم و شكست يك ميله مورد مطالعه قرار ميگيرد. نتايج شبيهسازي نشان دهنده نوسان قابل توجه در جريانهاي سه فازه استاتور و نوسان كوچكي در منحني گشتاور و سرعت روتور است. نوسانات موجود در منحني گشتاور و سرعت روتور تحت شرايط كاركرد مانا موثرتر از حالت راهاندازي ظاهر ميشود.
بررسي تاثير تغيير پارامترهاي ديناميكي ژنراتور سنكرون بر رفتار حالت گذراي اتصال كوتاه آن
مهران ميرزايي – الهام خسروشاهلي- عماد شريفي- پژوهشگاه نيرو- ايران
واژههاي كليدي: ژنراتور سنكرون- اتصال كوتاه و حالات گذرا
هدف از اين مقاله، بررسي تاثير تغييرات پارامترهاي الكتريكي و مكانيكي ژنراتور سنكرون بر روي جريان اتصال كوتاه سه فاز و بدست آوردن خواص ژنراتور اتصال كوتاه است. اين پارامترها شامل مقاومتهاي الكتريكي تحريك روتور، سيمپيچي استاتور، دمپرها و راكتانسهاي و اندوكتانسهاي نشتي مربوطه، ولتاژ تحريك و لختي مجموعه رتور سنكرون اتصال كوتاه است. تحليل صورت گرفته شامل بررسي دامنه جريان اتصال كوتاه و رفتار گذراي ژنراتور است. در اين بررسي از مدل d-q ژنراتور براي شبيهسازي استفاده ميشود. براي اين تحليل يك ژنراتور MVA2، V400 در نظر گرفته شده است.
بهبود عملكرد مولد ديسكي آهنرباي دائم شار محوري، با اصلاح ساختار قبلي
سيدمحسن حسيني، مجتبي آقا ميرسيلم، مهران ميرزايي- دانشكده مهندسي برق، دانشگاه صنعتي اميركبير تهران- ايران
واژههاي كليدي: مولد ديسكي،شار محوري- آهنربا- دندانه روتور- طراحي- هسته استاتور
در اين مقاله، ساختار جديد مولد ديسكي آهنرباي دائم شار محوري، ارايه شده توسط مولفين، به منظور دستيابي به عملكرد بهتر اصلاح ميشود. اين مولد جديد دو روتور، ديسكي در بيرون و يك استاتور بدون هسته در وسط دارد. آهنرباها در درون ديسكهاي روتور قرار گرفتهاند و جهت آنها دايروي و يكسو است. براي دستيابي به مشخصات عملكردي بهتر، در شكل مسطح آهن ديسك روتور كه مابين يك آهنربا ويك شيار قرار دارد، دندانهاي به صورت شبه سينوسي ايجاد ميشود. نشان داده خواهد شد كه اين تغيير باعث افزايش توان خروجي مولد، كاهش تلفات جريان گردابي و افزايش بازدهي ماشين ميشود.
مدلسازي تحليلي ماشين ديسكي شار- محوري آهنرباي دائم و طراحي بهينه آن
محمد مردانه- مجتبي ميرسليم- مهدي علياحمدي- دانشكده برق- دانشگاه صنعتي اميركبير- تهران- ايران
واژههاي كليدي: ماشين ديسكي شار- محوري، مدلسازي تحليلي، اجزا محدود، بهينهسازي، طراحي، الگوريتم ژنتيك
در اين مقاله يك روش تحليلي براي مدلسازي ماشين ديسكي شار- محوري آهنرباي دائم ارايه شده است. اساس كار مدلسازي در اينجا بر پايه محاسبه پتانسيل مغناطيسي برداري و عددي است. همچنين در مدلسازي از بردار مغناطيس شوندگي براي توصيف آهنرباي دائم و جريان سطحي در دو بعد براي توصيف جريان سيمپيچي آرميچر استفاده شده است. براي سادگي مفروضاتي چون هسته آهني ايدهآل و بردار مغناطيس شوندگي ثابت منظور شدهاند. از نكات مهمي كه در اين مدلسازي ديده شدهاند، و در اكثر مطالعات پيش از اين در نظر گرفته نشده بودند، اثر واكنش آرميچر و اثر هماهنگهاست. همانگونه كه نشان داده خواهد شد واكنش آرميچر اثر عرضي بر روي چگالي شار مغناطيسي در شكاف هوايي دارد و هماهنگها نيز اثر قابل توجهي بربازدهي كل ماشين خواهند داشت. در اين پژوهش ميدان مغناطيسي بدست آمده از روش تحليلي با نتايج بدست آمده از روش اجزا محدود مقايسه ميشود. مقايسه نتايج اختلاف حداكثر 4 درصدي را نشان ميدهد كه خود تاييدي بر دقت مدل است. در پايان با استفاده از مدل بدست آمده طراحي بهينهاي بر اساس توابع هدف مناسب و با كمك روش الگوريتم ژنتيك، كه روشي كارآ در بحث بهينهسازي ماشينهاي الكتريكي است، انجام خواهد شد.