sorna
05-03-2011, 12:14 AM
پروژهی Zubr بزرگترین هاورکرافت جهان
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Zubr.jpg
پروژهی 1232.2 Zubr هاورکرافت Pomornik class
Zubr (Bison) بزرگترین هاورکرافت جهان است. این هاورکرافت روسی که در سال 1986 وارد نیروی دریایی شده با نام [Skua] Pomornik در ناتو شناخته میشود. هدف از طراحی این هاورکرافت کمک به انجام عملیاتهای سربع ساحلی از طریق جابجایی سریع ادوات زرهی و پیاده نظام به خاک دشمن است. این هاورکرافت همچنین توانایی حمایت آتشباری از گروههای عملیاتی را دارا میباشد. این هاورکرافت همچنین قابلیت عبور از مناطق مینگذاری شده را داراست.
The ships are capable of laying active minefields
این هاورکرافت مسلح به دو راکتانداز چندگانه(stabilised multiple rocket launchers)، 4 سیستم موشکی ضد هوایی Igla-1M، و دو توپ 30میلیمتری AK-630 میباشد. Zubr توانایی حمل 130تن بار را داراست که شامل 3تانک جنگی متوسط مانند T-80B، یا 8 نفربر(infantry combat vehicles) BMP-2 یا 10 نفربر BTR-70 و یا 360 سرباز کاملا مسلح را داراست. همچنین دارای سطح شیبدار(stern ramp) مستحکمی برای خروج سریع نیروها میباشد. این هاورکرافت دارای حداکثر سرعت 60کیلونات است و قابلیت عبور از سطح دریا، ساحل شنی، سطوح باتلاقی، و موانع دارای ارتفاع حداکثر دو متر را داراست.
ظاهرا تعداد 10 هاورکرافت از این نوع بین سالهای 1986 تا 1994 ساخته شدهاست. که تعداد 4 هاورکرافت تحویل اوکراین شدهاست. گمان میرود طراحی این هاورکرافت قابل اطمینان نباشد و عمر موتور استاندارد 500 ساعت باشد در حالی که اگر تعداد تانکها از 1 به 3 افزایش یابد عمر موتور به 50 ساعت کاهش میابد!(عجب!!! تعجب برانگیزه!). به نظر میرسد شش هاورکرافت باقیمانده هنوز در حال خدمت باشند؛ اگرچه گمان میرود تعدادی غیرقابل استفاده باشند. طبق گزارشات رسیده نیروی دریایی یونان قصد خرید دو هاورکرافت از نیروی دریایی روسیه دارد و 2 هاورکرافت دیگر نیز در اوکراین ساختهخواهد شد. حوالی سال 1990 ساخت دو هاورکرافت لغو شد و ناتمام ماند.
مشخصات فنی این هاورکرافت به صورت حدسی بیان میشود:
طراح: Sudostroil'noye Obyedieneniye (Almaz), Dekabristov SY, St. Petersburg
سازنده: Yuzhnaya Tochka SY, Feodosiya
دیسپلیسمنت(توضیح دارد): 480تن استاندارد 538 تن در حالت پر
سرعت: 63-60 گره دريايي
موتورهای پیشران: 5 gas. turbines x 10000 hp; 3 four bladed variable air props., GT generator: 4x100 kW; 300 n.m/55 kts; endurance: 5 days
خدمه: 21الی 31 نفر
تسلیحات: 2x22 140mm Ogon launchers (132 missiles) 4 x 4 SA Strela-3 total:32
توپها: 2 x 6 AK-630 gattl. AA (6 x 30 mm; r: 6'000rds/m/mount; 6000 rounds)
ظرفیت جابجایی: 3 T-80 tanks or 8 BMP-3 or 10 BTR-80 APC or 140 assault troops with 130 tons cargo
تجهیزات الکترونیکی: General detection radar Navigation radar Electronic Countermeasures System
توجه سپلیسمنت Displacement: عبارت است از مقدار آبی که یک شناور وقتی به آب میافتد جابجا میکند که این مقدار برابر با وزن خود شناور است؛ که عاملی جهت شناوری یک جسم روی آب میشود.(البته اینجا منظور دیسپلیسمنت جرمی بوده و چیزی تحت عنوان دیسپلیسمنت حجمی هم داریم که از اسمش پیداست چیه نیازی به توضیح دادنش نیست.)
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Zubr.jpg
پروژهی 1232.2 Zubr هاورکرافت Pomornik class
Zubr (Bison) بزرگترین هاورکرافت جهان است. این هاورکرافت روسی که در سال 1986 وارد نیروی دریایی شده با نام [Skua] Pomornik در ناتو شناخته میشود. هدف از طراحی این هاورکرافت کمک به انجام عملیاتهای سربع ساحلی از طریق جابجایی سریع ادوات زرهی و پیاده نظام به خاک دشمن است. این هاورکرافت همچنین توانایی حمایت آتشباری از گروههای عملیاتی را دارا میباشد. این هاورکرافت همچنین قابلیت عبور از مناطق مینگذاری شده را داراست.
The ships are capable of laying active minefields
این هاورکرافت مسلح به دو راکتانداز چندگانه(stabilised multiple rocket launchers)، 4 سیستم موشکی ضد هوایی Igla-1M، و دو توپ 30میلیمتری AK-630 میباشد. Zubr توانایی حمل 130تن بار را داراست که شامل 3تانک جنگی متوسط مانند T-80B، یا 8 نفربر(infantry combat vehicles) BMP-2 یا 10 نفربر BTR-70 و یا 360 سرباز کاملا مسلح را داراست. همچنین دارای سطح شیبدار(stern ramp) مستحکمی برای خروج سریع نیروها میباشد. این هاورکرافت دارای حداکثر سرعت 60کیلونات است و قابلیت عبور از سطح دریا، ساحل شنی، سطوح باتلاقی، و موانع دارای ارتفاع حداکثر دو متر را داراست.
ظاهرا تعداد 10 هاورکرافت از این نوع بین سالهای 1986 تا 1994 ساخته شدهاست. که تعداد 4 هاورکرافت تحویل اوکراین شدهاست. گمان میرود طراحی این هاورکرافت قابل اطمینان نباشد و عمر موتور استاندارد 500 ساعت باشد در حالی که اگر تعداد تانکها از 1 به 3 افزایش یابد عمر موتور به 50 ساعت کاهش میابد!(عجب!!! تعجب برانگیزه!). به نظر میرسد شش هاورکرافت باقیمانده هنوز در حال خدمت باشند؛ اگرچه گمان میرود تعدادی غیرقابل استفاده باشند. طبق گزارشات رسیده نیروی دریایی یونان قصد خرید دو هاورکرافت از نیروی دریایی روسیه دارد و 2 هاورکرافت دیگر نیز در اوکراین ساختهخواهد شد. حوالی سال 1990 ساخت دو هاورکرافت لغو شد و ناتمام ماند.
مشخصات فنی این هاورکرافت به صورت حدسی بیان میشود:
طراح: Sudostroil'noye Obyedieneniye (Almaz), Dekabristov SY, St. Petersburg
سازنده: Yuzhnaya Tochka SY, Feodosiya
دیسپلیسمنت(توضیح دارد): 480تن استاندارد 538 تن در حالت پر
سرعت: 63-60 گره دريايي
موتورهای پیشران: 5 gas. turbines x 10000 hp; 3 four bladed variable air props., GT generator: 4x100 kW; 300 n.m/55 kts; endurance: 5 days
خدمه: 21الی 31 نفر
تسلیحات: 2x22 140mm Ogon launchers (132 missiles) 4 x 4 SA Strela-3 total:32
توپها: 2 x 6 AK-630 gattl. AA (6 x 30 mm; r: 6'000rds/m/mount; 6000 rounds)
ظرفیت جابجایی: 3 T-80 tanks or 8 BMP-3 or 10 BTR-80 APC or 140 assault troops with 130 tons cargo
تجهیزات الکترونیکی: General detection radar Navigation radar Electronic Countermeasures System
توجه سپلیسمنت Displacement: عبارت است از مقدار آبی که یک شناور وقتی به آب میافتد جابجا میکند که این مقدار برابر با وزن خود شناور است؛ که عاملی جهت شناوری یک جسم روی آب میشود.(البته اینجا منظور دیسپلیسمنت جرمی بوده و چیزی تحت عنوان دیسپلیسمنت حجمی هم داریم که از اسمش پیداست چیه نیازی به توضیح دادنش نیست.)