PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نیروگاههای تولید برق



mohamad.s
04-29-2011, 01:40 PM
نیروگاههای تولید برق انواع نيروگاهها

نيروگاههاي موجود در كشور به صورت زير مي باشند كه ابتدا تك تك نوشته و توضيحات آن را قرار مي دهيم

1- توليد انرژي توسط جزر و مد

2- توليد انرژي توسط بيوماس

3- توليد انرژي توسط باد

4. نيروگاه سيكل تركيبي

5. نيروگاه هسته اي

6.نيروگاه حرارتي

7.نيروگاه زمين گرمايي

8.نيروگاه گازي
با استفاده از نيروي جزر و مد
نيروگاه هاى توليد الكتريسيته در اعماق آب درياها با استفاده از قدرت جزرو مد مى توانند كمكى براى مسئله انرژى جامعه بشرى باشند. نخستين پروژه ازاين نمونه با يك سيستم نوين، در حال حاضر مشغول به كار است.

پره هاى 11 مترى يك توربين زير آبى به آرامى و بدون سر و صدا در حالگردشند. اين نخستين پروژه توليد الكتريسيته از نيروى جزر و مد در عمقدرياست كه به شيوه اى نوين به كار گرفته شده است. توربين هاى توليد انرژى،كه در عمق 20 مترى در فاصله 2 كيلومترى ساحل «دوون» واقع در جنوب غربىانگليس كار مى كنند حاصل 4 سال تلاش مهندسان و كارشناسان دانشگاه كاسلآلمان است. اين تنها نيروى جزر و مد است كه پروانه هاى عظيم اين توربينهاى زيرآبى، با نام «جريان دريايى» را به چرخش درمى آورد. اين توربين ها،برخلاف توربين هاى بادى كه وابسته به شرايط آب و هوايى هستند مى توانند دراعماق دريا و به دور از تغيير و تحولات جوى به طور دائم به كار خود ادامهداده و به توليد الكتريسيته بپردازند.

در واقع، اينجا، صحبت از يك منبع انرژى پايان ناپذير است. البته بايدخاطرنشان شد كه استفاده از اين نيرو، ايده جديدى نيست. در قرن يازدهمميلادى نيز آسيابان هاى سواحل ولز، سنگ هاى آسياب خود را با كمك نيروى جزرو مد به كار مى انداختند و بر همين اساس هم يك نيروگاه بهره بردارى ازقدرت جزر و مد در «سانت متلو»ى فرانسه از 35 سال پيش تاكنون به كار مشغولاست. اما از اين روش، تنها در شمار اندكى از سواحل جهان مى توان استفادهكرد. يعنى در سواحلى كه تفاوت ارتفاع سطح آب، در حين جزر و مد بيش ازچندين متر است.

توربين موسوم به «جريان دريايى» نيز، از اين تفاوت ارتفاع استفاده مى كند. اما كار اين توربين، بر اصل ديگرى استوار است. اين چرخ آسياب زير دريايى،مانند نمونه هايى كه قبلاً از آنها ياد كرديم از نيروهاى عمودى بالا وپائين رفتن سطح آب استفاده نمى كند بلكه از جريان هاى افقى اى بهره مىگيرد كه بر اثر جزر و مد به وجود مى آيند. به همين دليل اين توربين جديدمى تواند در مكان هاى ديگر با ميزان كمتر جزر و مد نيز به كار گرفته شود.

از مزيت هاى ديگر اين توربين ها مى توان به اين نكته اشاره كرد كه براى بهحركت درآوردن اين توربين ها نيروى زيادى لازم نبوده و اين توربين هاقادرند با سرعت هاى بسيار پائين نيز به حركت درآيند. ميزان كار مفيد بهدست آمده از اين توربين ها 2 برابر ميزان كار مفيد توربين هاى بادى بر روىزمين است چرا كه جرم حجمى آب 700 بار بيشتر از جرم حجمى هواست و به همينعلت نيروهاى انتقال يافته بزرگتر هستند. بايد يادآورى كنيم كه توربين «جريان دريايى» هنوز به صورت آزمايشى و با ميزان توليد حداكثر 300 كيلوواتكار مى كند اما قرار است به زودى توربين ديگرى به كار گرفته شود كه حداقل 2 برابر توربين كنونى است.

متخصصان امر، تنها در اروپا 100 محل را شناسايى كرده اند كه مى توان درآنها با كمك نيروى جريان هاى دريايى، اختلاف ارتفاع سطح آب در هنگام جزر ومد و امواج، جمعاً 12 هزار مگاوات الكتريسيته توليد كرد: يعنى به ميزان 10نيروگاه بزرگ اتمى. انرژى توليد شده 15 تا 20 درصد انرژى مورد نيازكشورهاى اروپايى است.

در سواحل نروژ توربين هاى مشابهى به كار گرفته شده اند. اين توربين هاقرار است به صورت آزمايشى، ابتدا تامين كننده برق ،50 سپس 1000 و سرانجام 20 هزار خانه مسكونى باشند. در سواحل جزيره «شتلند» توربين ديگرى به توليدالكتريسيته مشغول است. در مقابل سواحل كاليفرنيا، فلوريدا و كرانه شرقىكانادا پروژه اى مشابه به كار گرفته شده است. كارشناسان معتقدند طى 30 سالآينده مى توان از اين توربين ها براى توليد 40 درصد از انرژى مورد نيازخانه هاى مسكونى بهره جست.

در سواحل اسكاتلند براى توليد الكتريسيته تنها از نيروى امواج استفاده مىشود. باله ها جريان امواج را به درون تونلى منتقل كرده و به اين ترتيبتوده هوا را به جلو مى رانند و با كمك اين توده هوا توربينى به گردش در مىآيد. اما ساده ترين سيستم بهره بردارى از انرژى جزر و مد سيستمى است كهدانماركى ها به كار مى گيرند. در اين سيستم، امواج مستقيماً توسط يك سطحشيب دار به سوى پره هاى توربين رانده مى شوند و آن را به حركت درمى آورند. طبق محاسبات شوراى مشورتى انرژى جهانى، حركت هاى دريايى از اين پتانسيلبرخوردارند كه تمامى نياز جهان به انرژى را تامين سازند. البته سواحل كشورآلمان به خاطر رفت و آمد زياد كشتى ها و سرعت اندك جريان هاى آبى براى اينمنظور مناسب نيستند

mohamad.s
04-29-2011, 01:40 PM
نیروگاههای تولید برق در حال حاضر تقريباً 86 درصد از انرژى مورد نياز جهانيان توسط زغال سنگ،گاز طبيعى و نفت خام تامين مى گردد. اين سوخت هاى فسيلى نه تنها اثرگلخانه اى را در اتمسفر زمين تشديد مى كنند كه به نوبه خود تغييرات آب وهوايى را به دنبال دارد، بلكه منابع پايان ناپذيرى نبوده و سرانجام، روزىبه پايان خواهند رسيد. طبق ارزيابى كارشناسان امر منابع نفت خام زمين كهبه تنهايى 40 درصد از انرژى جهان را تامين مى كنند طى 50 تا 70 سال آيندهبه پايان خواهند رسيد.
ا
اقيانوسها، ذخاير بالقوه عظيم انرژي مجاني و سازگار با محيط‌زيست هستند كهمي‌توان براي تامين تقاضاي انرژي آنها را مهار كرد. اقيانوسها 97 درصد ازمنابع آبي را شامل مي‌شوند و بيش از 70 درصد سطح كره زمين را مي‌پوشانند. جذر و مدها توسط چرخش زمين داخل ميدان جاذبه ماه و خورشيد توليد مي‌شوند. حركتي كه در اثر جاذبه بين اين سيارات وجود دارد سبب بالا و پايين رفتنپريوديك سطح آب اقيانوسها مي‌شوند. در بيشتر سواحل، جذر و مدها دوبار درروز رفت و برگشت دارند و توسط نيروگاه جذر و مد مي‌توان انرژي اين حركت راگرفت. يك نيروگاه جذر و مد مي‌تواند بر روي يك دلتا، دهانه ورودي رودخانهبه دريا و يا ساحل گسترانده شود، اما بروي دهانه ورودي رودخانه به دريااين انرژي راحت‌تر مهار مي‌شود.
بهترين محل‌ها براي نيروگاههاي جذرومد، جايي با بيشترين دسترسي به جذر ومدهاست و همچنين دهانه باريك رودخانه به دريا، سدهايي كه براي اين منظورساخته مي‌شوند مي‌تواند حفاظي در مقابل طغيانهاي ساحلي بوجود آورد و بهعنوان سدهايي در مقابل يورش موج‌هاي بلند عمل كنند. علي‌الخصوص در محل‌هايبزرگ، حضور راهي بروي سد، مزاياي عمده‌اي بدنبال دارد.
بيشترين مزاياي قابل توجه در نيروگاه جذرو مد اين است كه آنها آلودگيزيست‌محيطي بدنبال ندارند. همانند ديگر ذخاير قابل تجديد انرژي، انرژيجذرو مد جايگزين سوخت فسيلي شده و co2 را در اتمسفر كاهش مي‌دهد.

مزايا و قيمتها:
در حالي كه نيروگاههاي هيدروالكتريك در ساعت‌هاي مقرر به كار گرفته ميشوند، نيروگاههاي جذر و مد تنها در ساعت‌هاي خاصي از روز مي‌توانندالكتريسيته توليد‌كننده، با مقادير آب و جذر و مد كافي و فراهم شده.
قيمت سيستمهاي جذرو مد بسته به خصوصيات زيست‌محيطي و جغرافيايي وزمين‌شناسي محل تغيير مي‌كند. طبق مطالعات بعمل آمده هزينه‌هاي گزاف وزمان‌هاي درازمدتي كه صرف ساخت مي‌شود، از به اجرا درآمدن طرح‌هاي عظيم دراين زمينه جلوگيري مي‌كند. تنها نيروگاههاي جذر و مد عظيم كه مقدارسرمايه‌‌گذاري كلاني را مي‌طلبند، اقتصادي خواهند بود. از عوامل عمدهتاثيرگذاري بر روي هزينه‌ها درمحل نيروگاه مي‌توان اندازه سدهاي مورد نيازو اختلاف ارتفاع سطح جذر و مد ها را نام برد. هرچند هزينه‌هاي ابتدايي يكنيروگاه جذر ومد در مقايسه با ديگر انواع نيروگاهها نسبتاً بالاست، امامزايايي شامل هزينه‌هاي عملياتي و نگهداري پايين دارند باتوجه به اينكههيچ سوختي مورد نياز نيست.


____________

mohamad.s
04-29-2011, 01:41 PM
نیروگاههای تولید برق عوامل تاثيرگذار در هزينه‌هاي مورد نياز در محل نيروگاه جذر و مد شامل اندازه سدهاي مورد نياز و تفاوت ارتفاع بين جذرو مدهاست.
توليد قدرت جذرو مد مزاياي اضافي ديگر هم دارد شامل حمل و نقل پيشرفتهعلاوه بر پلهاي ريلي بر روي دهانه‌هاي ورودي رودخانه به دريا و كاهشگازهاي گلخانه‌اي توسط جايگزيني توان حاصله پاك به جاي سوختهاي فسيلي
پروژه‌اي كه در اين زمينه بتواند اين مزايا را نشان دهد، نيروگاه جذرو مدسيوا است كه توسط مهندس دوو (Daewoo) ساخته شده و بر روي سيوا در كرهجنوبي بنا شده است. اين پروژه 250 ميليون دلاري و mw260 مگاواتي در كشور،در نوع خودش اولين محسوب مي‌شود و انتظار مي‌رود در جهت بهبود كيفيت آبدرياچه سيوا هم نقش خود را بخوبي ايفا كند.
ديگر مزايايي كه اين پروژه براي كره به همراه خواهد آورد شامل اكوسيستموكيفيت آب قابل استرداد درياچه سيوا، فعال‌سازي اقتصادي محلي، علاوه برجاذبه‌هاي توريستي، كاهش واردات مواد نفتي خام و كاهش در آلودگي زيستي است.

جدول 1- اطلاعات فني سيوا
خروجي هر واحد (Mw/MwA) 26076/26
اندازه سر امواج (m) 5082
سرعت (r/min) 6403
قطر پايه (m) 705
فعاليت‌هاي قابل تجديد و جايگزين مورد نظر
توسعه صنعتي كره كه در سالهاي 1970 شروع شد، تمركز بر روي تقويت انرژي وصنايع شيميايي، شامل فولاد، كشتي‌سازي و سيمان است. كره به واردات انرژيبيش از حد وابسته است و سعي در تهيه و تدارك مطمئني براي خود ازجاي ديگر،براي مثال گاز از روسيه است. همچنين با اين پروژه از توسعه و امتياز خوبيدر جهت عرضه انرژي قابل بازيابي برخوردار مي‌شود.
هر واحد داراي ظرفيت 26 مگاوات، قطر پايه 5/7 متر، سرعت 290/64 و حداقل ارتفاع مجاز 82/5 عمل مي‌كند.
كره چهارمين واردكننده بزرگ مواد نفتي است و براي متنوع كردن منابع انرژيخود تامين تقاضاي بالا انرژي، و برنامه‌هاي كاهش انتشار گاز گلخانه‌ايتلاش مي‌كند. كره براي منابع انرژي ديگر خود برنامه‌ريزي مي‌كند و قصدافزايش سهم انرژي‌هاي ديگر را در تركيب سوختي‌اش از 4/1 درصد به 5 درصد تاسال 2011 دارد. كره روزانه 5/2 ميليون بشكه نفت وارد مي‌كند كه نمايانگرمقدار كمي از نيازش است. هدف اصلي اين كشور پروژه‌هاي باد و خورشيدي جهتاستفاده بيشتر از انرژيهاي قابل تجديد است. علاوه براين كره در حال تستكردن پتانسيل پروژه‌هاي جذر و مد در سواحلش است.
كره كه در سال 2002 پيمان كيوتو را به تصويب رسانده به دنبال كشف راههايانجام پروژه‌هاي AIJ (فعاليت‌هاي اجرايي مشترك يا عام‌المنفعه) و CDM (مكانيزم توسعه پاك) است.
شركت منابع آبي كره، كواكو (Kowaco) داراي نفوذي در سيستم آبي در كره است. كواكو ملزم به ايفاي نقشش در جهت بهبود كيفيت زندگي مردم كره و حمايت ازتوسعه اقتصاد ملي است.

mohamad.s
04-29-2011, 01:41 PM
نیروگاههای تولید برق درياچه سيوا:
درياچه سيوا در نيمه غربي شبه جزيره كره در ايالات جيونگي (Gyeonggi) واقعشده است درياي غربي را توسط سد تا فاصله 4km از شهر سيونگ (Siheung) مرزبندي كرده است. اين درياچه در سال 1994 براي تامين آب كشاورزي منطقه وبراي توسعه زمينهاي كشاورزي، صنعتي نزديك شهرها و تامين آب آبياري آنهاتوسط ساخت يك سد، بنا شد. در كنار ساخت درياچه‌اي با وسعت 5/56km (يكي ازبزرگترين درياچه‌هاي داراي جزرو مد در كره) زميني به مساحت 173 كيلومترمربع و 330 ميليون متر مربع ارزش پيدا كرد.
در صورت قطع جريان‌هاي جذرو مد و با توجه با افزايش سريع جمعيت و بارهايبيهوده‌ صنعتي از كارخانه‌اي اطراف،‌كيفيت آب درياچه سيوا سالها پس ازساخت سد بدتر مي‌شد. نسبت آ‌ب‌هاي آلوده به آبهاي تميز و پخش پساب ازكارخانه‌هاي اطراف هم در حال افزايش است.
در حالي كه آلودگي در وضعيت وخيمي بسر مي‌برد و به راه حل فوري نياز دارد. به دليل تغييرات سريع زيست‌محيطي و پايين‌ آمدن كيفيت آب در درياچه سيوا،راهي به جز باز كردن درياچه نماند. سد بر روي شارش ورودي به درياچه گشودهخواهد شد و نيروگاه جذرو مد براي انرژي اين جذر و مدها ساخته خواهد شد.

طراحي نيروگاه:
نيروگاه جذر و مد مانند يك سيستم توليد شارش سيلابي طراحي شده است. سيستم‌هاي توليد شاره توان را از آمد ورفت امواج از دريا به آبگير (پشتسد) توليدمي‌كنند. هنگام مد شارش آب به داخل توربين‌ها توليد الكتريسيتهمي‌كند دريچه‌هاي جداگانه‌اي كه در كنار توربين‌ها تعبيه شده‌اند هنگامحالت برگشت باز مي‌شوند.
هنگام جذر، دريچه‌ها بالا مي‌روند و آب خارج مي‌شود. در حالت افول و برگشت آب انرژي توليد نمي‌شود.
پروژه‌ نيروگاه سيوا در نوع خودش در كره اولين است. چنين برنامه‌ريزي شدهاست كه سد ساخته شده براي گردش و تبادل آب بين درياچه و دريا آب باز شود. اين نيروگاه،‌وضعيت درياچه را با جابجايي سالانه 60 بيليون تن از آب دريابهبود بخشيد. نيروگاه سيوا از ورود امواج هنگام مد، توان توليد مي كند ازاختلاف سطوح بين آب دريا و درياچه مصنوعي سود مي‌برد. كواكو به عنوان صاحبامتياز پروژه نيروگاه را به مجموع خروجي 260mw و توليدتوان سالانه 543گيگاولت ساعت به اجرا درخواهد آورد.
نيروگاه سيوا شامل موتورخانه‌هايي براي 10 توربين نوع لامپ الكتريك درژنراتورها، دريچه‌ها و ديگر تجهيزات را شامل مي‌شود. هر واحد ظرفيت mw26 دارد. ضخامت پايه 5/7 متر سرعت 29/64 ولت بر دقيقه و در اندازه مشخص 82000/5 به كار انداخته مي‌شوند عمل تخليه آبگير توسط هشت دريچه جديد ووجود دريچه‌هاي اضافي انجام خواهد شد.
هزينه كلي پروژه حدود 250 ميليون دلار خواهد بود.

پيشنهادات رقابتي
پروژه، پروژه مناقصه بومي سنگين و پردرآمدي توسط شركتهاي مهندسي داخلي بهعنوان شركت‌هاي راهنما و تهيه‌كننده‌ها و شركتهاي مهندسي به عنوانپيمانكاران جزء بود. مسووليت گروه‌ها مانند درخت براي پروژه تعريف شدهبود. راهنماهاي اين گروه شركت‌هاي داخلي كره‌اي متعهد، با تهيه‌كننده‌هايتجهيزات وشركت‌هاي مهندسي بودند تجمع شركت‌هاي ساختماني دوو (Daewoo) بامهندسي دوو و شركت ساختماني به عنوان راهنما در پروژه شريك شدند و توسطشركت مشاوره مهندسي سامان (Sam-An) در مناقصه برنده شده و كواكو قراردادرا اعطا كرد. كواكو از بين شركت‌كنندگان در مناقصه بر طبق معيارهاي: قيمت (30%)، تخصص فني(45%)، و مراجع (25%) شركت مورد نظر را انتخاب كرد. دوو بهعنوان شركت‌كننده برگزيده اعلام و موظف شد طرح‌هاي خود را با جزييات كاملقبل از اعطاي پروژه به او آماده كند. در مناقصه دوو قيمت بالاتري را نسبتبه رقيب خود هيوندا (Hyundai) ارايه كرد.
__________________

mohamad.s
04-29-2011, 01:41 PM
نیروگاههای تولید برق
Va Tech Hydro به عنوان پيمانكار جزء دوو براي تهيه تجهيزات معين و خدمات با توجه به بخش‌هاي الكترومكانيكي مسوول خواهد بود.
Va Tech Hydro به عنوان تهيه‌كننده فني پروژه نيروگاه سيوا عمل خواهد كردو طراحي‌هاي جزيي براي تجهيزات توربين و ژنراتور ارايه خواهد داد.
علاوه بر اين شركت تمام تجهيزات اصلي براي توربين‌ها و ژنراتورها را تغذيهخواهد كرد. درحالي كه دوو تجهيزات بدون هسته را تهيه خواهد كرد. تعهد Va Tech Hydro شامل محرك‌هاي توربين درزگيري محور توربين، جهت‌ها و هدهايروغن، دريچه‌ها، هسته‌هاي استاتور و سيم‌پيچي‌ها و قطب‌هاي رتور، جهت‌هايتركيبي، تحريك، مقره‌ها و سيستم scada است. راه‌اندازي تجهيزاتالكترومكانيكي در اوايل سال 2007 جزء اولين تعهدات است. مراحل نصب نيروگاهجذرو مد به حالت پيوسته‌اي به انجام خواهد رسيد. و چون محل كافي براينگهداري وجود ندارد بخش‌هاي الكترومكانيكي و تجهيزات بايد به موقع تحويلداه شده باشد.
بعلاوه Va Tech Hydro يك سري خدمات وسيعي ارايه خواهد داد. شامل نظارت برساخت بخش‌هايي كه بايد به دوو تحويل داده شود. نظارت بر قبل از نصب و بعداز نصب، نظارت بر انجام و ارايه سري آموزشي براي كارگذاري.
ارزش اين قرارداد براي Va Tech Hydro تقريباً 75 ميليون يورو (93 ميليون دلار) است..
علاوه بر دلايل جانبي و فوريت بي‌نهايت پروژه نيروگاه جزرو مد سيوا، برنامه‌ريزي شده تا براي سال 2009 كامل شده باشد.
تيم پروژه يك تيم از متخصصان دوو،‌مهندسي سامان و Va Tech Hydro مسائلاقتصادي را محاسبه كردند و نهايتاً با امضاء اسناد قرارداد به نتيجهرسيدند.
نيروگاه سيوا باب جديدي را در توسعه انرژي قابل تجديد محلي در كره جنوبيگشوده است. اين نيروگاه واردات نفت را تقريباً 860000 بشكه (43 ميليوندلار) كاهش خواهد داد. به همان خوبي سهمش را با ادامه گردش آب درياچه درارتقاء كيفيت آب را به ارمغان خواهد آورد.
اگر در مورد درياچه سيوا طبق برنامه ريزي پيش برويم، كيفيت زندگي مردم كرهبهبود خواهد يافت و توسعه اقتصاد ملي آنها تامين مي‌شود با اين اعطاء (پاداش) Va Tech Hydro در محقق كردن بزرگترين نيروگاه جذرو مد دنيا موقعيتمهمي را به دست خواهد آورد. VTH قصد دارد براي شركت در پيشبرد ساختنيروگاه‌هاي آبي بزرگ تلاش كندو درگير پروژه‌هاي مشابه شود براي چندينپروژه هنگفت در سواحل غربي شبكه جزيره كره و محل‌‌هاي مورد نظر تحقيقاتيبه عمل آمده است كه براي توسعه قدرت جذرو مد هدف‌گذاري شده‌اند.

قدرت جذرومد: گذشته، حال، آينده
نيروگاه‌هاي جذرومد در اوايل دهه 1990 به وجود آمدند در آن زمان تنها يكمسير جذرو مد مورد استفاده بود. ماشين‌هاي جذرومد در قرن 18 ميلادي ساختهشده است. وقتي با ماشين‌هاي باد و چرخ‌هاي آبي رقابت شديدي داشتند. ماشين‌هاي جذرومدي با ورود موتورهاي بخار ارزان از صحنه بيرون رفته است. تعداد كمي درنواحي دوردست باقي ماندند. مهمترين آنها عبارتند از: لورانوس LARANCE) اولين و بزرگترين نيروگاه با كارايي mv240 براي توليد اقتصاديبروي دهانه ورودي در شمال غربي فرانسه بين سالهاي 1961-1967 ساخته شد. يكسد 75 متري (شامل دريچه‌ها، موتورخانه‌ها، سد متحرك و خاكريز) به يك آبگير 17 كيلومتر مربع را محصور كرد. نيروگاه جذر و مد 24 توربين كاپلان نوعلامپ الكتريك (bulb-type Kaplan turbines) با ظرفيت نامي mv10 براي هركدام دارد.


_________________

mohamad.s
04-29-2011, 01:41 PM
نیروگاههای تولید برق آناپوليس (Anapolis) دومين نيروگاه جزرومد اقتصادي كه در نيم كره غربي بهكار گرفته شد. يك نيروگاه mv18 در آناپوليس رويال در ساحل نواسكاتيا (Nova scatia) در باي فاندي در كانادا (Bay of fundy) است كه در سال 1984 ساختهشد. اين پروژه ازيك سد كنترل شاري با يك توربين استافلو (Straflo) باضخامت 5/7 متر استفاده مي‌كند.
جاهاي ديگر: بقيه نيروگاه‌ها شامل واحد آزمايشي 400kw د ركيسلايا (kislaya Guna) ساخته شده 1968 در روسيه بر روي دريايي برنت (Barents) و ايستگاه 3.4mw جيانكسيا (jianxia) در چين كه بين سالهاي 1980 و 1986 ساخته شده است.
از لحاظ فني، در اروپا منابع جذر و مدي فراواني در بريتانياي كبير دردسترس است. محلي در دهانه سورن در نوب غربي انگلستان، توانايي بالقوه GW8 را دارا است و در چندين زمينه مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنين پتانسيلزيادي در جنوب فرانسه موجود است. در شبه جزيره كوتنيتن (Cotentin) درنورماندي (Normandy) محل‌هاي ديگري كه همه اين پتانسيل را دارند وجوددارند، در آرژانتين، شيلي،‌استراليا، كانادا، چين، هند، كره، روسيه بامحدوده جزرومدي بين 5/4 و 5/11 متر تعدادي از اين محلها از مركز تقاضا دورهستند. بنابراين هر چند منابع قابل توجه با قيمت تجهيزات معقولي ارايهمي‌دهند، هم‌اكنون سهم توسعه ناچيزي در حال برايمان بعهده خواهند داشت.

ستفاده از بيوماس به عنوان يك منبع انرژي به هزاران سال قبل برمي‌گردد چرا كه تا سال 1800 ميلادي منبع اصلي انرژي بوده است.
بيوماس يك ماده حياتي از قبيل محصولات زراعي، چوبي و فضولات حيواني است. در حقيقت بيوماس شكلي از انرژي ذخيره شده خورشيدي است كه گياهان اين انرژيرا از طريق فتوسنتز تامين مي‌كنند. انرژي بدست آمده از بيوماس بوسيلهسوزاندن مستقيم، تبديل آن به انرژي غني گازها (تبديل كردن به گاز) حاصلمي‌شود كه اين مي‌تواند سوخت پيشرفته‌اي در توربينهاي گازي يا سلولهايسوختي باشد. بوسيله تبديل كردن اين انرژي به سوختهاي مايع (بيوسوخت) مي‌توان از آن براي سوخت وسايل نقليه و ديگر تجهيزات برقي استفاده كرد. ازطرف ديگر، بايد در سيستم‌هاي تركيبي برق و گرما و بيوماس‌هاي پيشرفته‌تربراي توليد برق به راندمان نهايي بيش از 80 درصد در توليد دست يابيم.
از نقطه نظر محيطي سيستمهاي انرژي بيوماس به چند دليل مطلوب و جالب هستند:
1- سوختن يا اشتعال بيوماس جو را خنثي مي‌كند كه در اين هنگام بيوماساضافه شده دي‌اكسيد‌كربن را از اتمسفر پاك مي‌كند، اين عمل هنگامي صورتمي‌گيرد كه بيوماس مي‌سوزد و در اتمسفر آزاد مي‌شود. توليد سوختهاي مطمئناز بيوماس خطرات آلودگي را كاهش مي‌دهد. بعنوان مثال زمينهاي سرشار يا غنياز گاز (عمدتاً متان) بر تغيير وضعيت آب و هوايي جهاني و تبديل فضولاتحيواني به متان موثر خواهد بود.
2- تركيب بيوماس با زغال‌سنگ در نيروگاههاي زغال‌سنگ مي‌تواند آلودگي‌هاي خروجي را كاهش دهد.
3- رشد روزافزون و دائمي سوختهاي بيوماس وابسته به محصولات زراعي كاشتهشده در سراشيبي،‌ خاكهاي مستعد و كناره‌ها در طول راه‌هاي آبي است كهمي‌تواند از تشكيل لجن در سطح آب و جاري شدن كودهاي شيميايي كشاورزيجلوگيري كند.
سيستمهاي انرژي بيوماس بايد براي توليد برق مورد مطالعه قرار گيرند بخصوصهنگام حرارت دادن فضولات در توليد برق براي كاربرد در فرآيندهاي صنعتي ياتركيب حرارت و برق، انرژي بيوماس بيشتر از منابعي نظير ضايعات چوب درختان،تفاله كارخانه‌ها، پس‌ماند محصولات زراعي يا زمين‌هايي سرشار از متان قابلاستفاده است.
در آمريكا دولت مركزي اين كشور تسهيلات يا امكانات لازم را براي كمك دركاربرد انرژي بيوماس از ميان برنامه‌هاي تازه كه شامل اين انرژي است درنظر گرفته كه اين خود سودي ارزشمند براي شركتهاي توليد برق است.

mohamad.s
04-29-2011, 01:42 PM
نیروگاههای تولید برق

كاربرد انرژي بيوماس:
بيوماس مي‌تواند به عنوان يك منبع انرژي در يكي از راه‌هايي كه در ذيل آمده است بكار رود:
Co-firing: اضافه كردن درصد كمي از بيوماس به سوخت تهيه شده براي نيروگاهزغال سنگ (اين عمل كوفايرينگ نام‌گذاري شده است)، آسانترين راه برايافزايش كاربرد بيوماس در توليدب برق است. در حال حاضر نحوه كاركرد 6نيروگاه در ايالات متحده كوفايرينگ بيش از 15 درصد از سوخت تركيبي (حرارتو برق) است كه اغلب آنها از ضايعات چوب استفاده مي‌كنند. از طرف ديگركوفايرينگ در بيوماس 40 درصد مي‌تواند جانشيني براي سوخت زغال‌سنگ در يكنيروگاه زغال‌سوز باشد.
طبق برنامه DOE اگر چه در كشورهايي كه نيروگاه‌هايي با سوخت زغال‌سنگدارند يك ظرفيت 310GW دارند اما بيوماس تا سال 2020 بايد 20GW تا 30GW انرژي توليد كند.

اشتعال مستقيم:
اشتعال مستقيم بيوماس هم‌اكنون به طور وسيع در صنايع بخصوص مورد استفادهقرار مي‌گيرد كه اين صنايع شامل كارخانه الوار، اسباب و اثاثيه،كارخانه‌هاي آسياب‌كننده و كارخانه‌هاي شكر است.
در يك اشتعال مستقيم به شكلي عملي، بيوماس معمولاً در يك بويلر بزرگ برايتوليد بخار مي‌سوزد كه نتيجه اين عمل سيكل رانكين است. اين مورد شبيهفرآيند مورد استفاده در نيروگاههاي زغال‌سوز است. با اين تفاوت كه دركاركرد تجهيزات سوخت متفاوت هستند. نيروگاههاي اشتعال مستقيم اغلب كوچكبوده و عملكرد بازده آنها حدود 20 درصد است.

مبدل گاز:
تبديل كردن به گاز سريع‌تر و اثربخش‌تر از سوختن بيوماس است و يك روش پاكدر استخراج انرژي حرارتي خواهد بود. در اين فرآيند بيوماس در يك محيط بدوناكسيژن گرم شده و به شكل مواد آلي درمي‌آيد. در حال حاضر در گرونيگن هلنديك سيستم تصفيه بيوماس استفاده مي‌شود كه اجزا جامد زباله‌هاي شهري رابراي توليد 25MW برق تصفيه مي‌كند.

زيست سوخت:
زيست‌سوخت آخرين روش براي تبديل بيوماس به انرژي قابل استفاده در توليدسوخت از مواد آلي است زيست‌سوختها توسط DOE تعريف شده‌اند كه آنها شاملالكلها، اترها، استرها و ديگر مواد شيميايي ساخته شده از بيوماس هستند.
از آنجاكه زيست‌سوختها براي توليد الكتريسيته سوزانده مي‌شوند اما بيشترتوجه به آنها براي كاربرد در حمل و نقل است (بخصوص اتانول و بيوديزل).
بيش از 5/1 بيليون گالن (57 ميليون ليتر) اتانول از بيوماس بدست مي‌آيد كهيك فرآيند تخمير هر ساله به بنزين اضافه مي‌شود كه اين عمل در بهبودعملكرد وسايل نقليه و كاهش آلودگي موثر خواهد بود.
الكل‌ها معمولاً با معيار 10 درصد در تركيب با بنزين بكار مي‌روند از طرفديگر بيوديزل از روغن‌هاي گياهي و چربي‌هاي حيواني ساخته مي‌شوند. تقريباً 30 ميليون گالن (1135 ميليون ليتر) بيوديزل سالانه در ايالات متحده توليدشده كه معمولاً با معيار 20 درصد در تركيب با ديزل سوخت بكار مي‌رود.

بيوگاز:
بيوگاز بعنوان يك سوخت با راندمان بالا در توربين گازي بكار مي‌رود. سيستمهاي چرخه تركيبي تبديل گاز (GCC) شامل يك سيكل بالاي توربين گاز، يكسيكل پايين توربين بخار براي رسيدن به بازده نزديك به دو برابر اشتعالمستقيم در آنها است.

تصفيه بي‌هوازي: روش ديگر براي توليد انرژي از بيوماس استفاده از تصفيهبي‌هوازي مواد آلي براي توليد متان است كه مي‌تواند بعنوان سوخت مورداستفاده قرار مي‌گيرد. از تصفيه بي‌هوازي براي توليد متان از فاضلاب شهري،كارخانه‌ها، كود حيوانات و ديگر مواد استفاده مي‌كنند.

نيروگاههاي بيوماس:
نيروگاههاي بيوماس براي افزايش بازده و كم كردن هزينه توليد برق ازسوختهايي مانند چوب استفاده مي‌كنند. در اينجا نظريه جديد توليد قدرتالكتريكي (برق) را با تاكيد بر به چالش دعوت كردن (خواستن) مهندسان بوسيلهتوربين گازي نشان خواهيم داد
__________________

mohamad.s
04-29-2011, 01:42 PM
نیروگاههای تولید برق
دليل منطقي نيروگاه بيوماس:
بيشتر تلاش‌ها و خواستهاي جهاني و بسياري از روش‌هاي اقتصادي براي استفادهو هدايت بيوماس در مسير توليد الكتريسيته (برق) است. هم‌اكنون مقدار برقتوليدي از بيوماس كم است و وابسته به منابع قابل دسترس بيوماس است. اگرچنين انتظاري در استفاده از بيوماس (توليد برق) وجود دارد و از طرف ديگرنيز منابع عظيم بيوماس براي سوخت اين نيروگاهها وجود دارد پس چرا ما نبايدبه سرعت در توسعه اين صنعت كوشا نباشيم.
اولاً هر نيروگاه بيوماس برنامه‌ريزي شده با ديگر روشهاي توليد برق رقابتمي‌كند كه در بيشتر موارد تنها روش ديگري كه تامين‌كننده قدرت الكتريكياست استفاده از نيروگاه سوخت فسيلي است. تامين قدرت الكتريكي (برق) توسطيك نيروگاه سوخت فسيلي اقتصادي است چرا كه اين نيروگاه‌ها به دليل قابلاعتماد بودن آنها اقتصادي هستند. جديد‌ترين تكنولوژي كاربرد اين نيروگاهها (مثلاً توربين گازي مركب با سيكل بخار) است و آنها به طور نسبي سريع نصبمي شوند و ساختمان آنها نيز در دو مقياس كوچك وبزرگ است كه اين نيروگاههااز نقطه‌نظر تامين سرمايه ملي معروف هستند، در حال حاضر سوختهاي فسيليفراوان و در دسترس بوده و با يك قيمت معقول در قسمتهاي زيادي از دنيا وجوددارند. ثانياً نيروگاههاي بيوماس كم‌تر متكي به نحوه تكنولوژي بويلرتوربين بخار هستند. ديگر دلايل شامل داشتن قيمت نصب بالا به ازاء هركيلووات با توجه به منابع سوخت بزرگتر كه دستي‌تر از سوختهاي فسيلي هستند. (خصوصاً نسبت به نفت و گاز طبيعي كه به شكل جامد نيستند)

دلايل عمده در توجه به ساختار انرژي بيوماس عبارتند از:
1- دسترسي به پس‌ماندهاي بيوماس در جهت توليد تركيبي برق و حرارت
2- توليد برق از منابع غني و طبيعي بيوماس
3- توليد توان براي مكانهاي دور از دسترس منابع بيوماس
4- تجديد‌پذير بودن اين نوع انرژي
تجديد‌پذير بودن در كاربردهاي زيادي مورد استفاده قرار گرفته است. مثلاً‌طي يك برآوردي كه در ايالات متحده صورت گرفته امكان توليد 600MWe انرژي از چوب بر اساس ظرفيت توليد ممكن خواهد بود. ميزان توان توليدي ازمنابع بيوماس بسيار زياد است خصوصاً با توجه به بازار جهاني (از منظر عرضهو تقاضاي انرژي)، اما عملاً‌اين منابع تجديد‌پذير كمتر مورد استفاده قرارگرفته و به نسل جديدي از نيروگاههاي بيوماس نياز دارند.

مسير فني توليد الكتريسته (برق) از بيوماس
روشهاي متعددي هنگام انتخاب يك مسير در توليد الكتريسيته از بيوماس وجود دارد.
سيال هواي تحت فشار همراه با تزريق سوخت از يك واحد اندازه‌گيري و تنظيمفشار به رآكتور تحت فشار دميده مي‌شود. هواي مورد نياز براي راكتور از يككمپرسور كمكي در چرخش از مرحله آخر كمپرسور توربين تغذيه مي‌شود كه درنهايت توسط ژنراتور متصل به شناخت خروجي توربين گاز برق توليد مي‌شود. درصورت مطلوب بودن مي‌توان يك توليد‌كننده بخار بازياب (ديگ بخار بازتاب) اضافه شود. پروژه كرچ (كرچ نام شخصي است كه بعداً اين سيستم به نام سيستمكرچ شناخته شد). از امكان وجود يك نيروگاه عملي از بيوماس (بجز بخش (HRSG كه در ربع چهارم از سال 1998 عملي شده بود را ارايه مي‌دهد.
از طرف ديگر قبل از اينكه اين واحد نيروگاهي پيشنهادي براي فروش انرژيالكتريكي داشته باشد مستلزم ساعات زيادي آزمايش خواهد بود. اين مسير يكروش اميد‌بخش براي هزينه موثر توليد الكتريسيته از تنوع زياد مواد آليبيوماس است. امتياز اين سيستم بازده بالاي ترموديناميكي سيكل برايتول بيشاز سيكل رانكين است.
گامز اولين كسي بود كه نظريه تركيبي مبدل گاز تحت فشار با موتور توربينگاز را شرح داد. البته گامز قبلاً نيز به مفهوم اين كار ارزشمنداشاره‌هايي كرده بود. او همچنين پي‌برد كه اين تركيب مسلماً در پيشرفتآينده‌ پاكسازي گازداغ تحت فشار براي جلوگيري از هواي بيش از حد پره‌هايتوربين موثر خواهد بود.
او همچنين به نيروگاه زغال‌سنگ نيز اشاره‌هايي كرده بودكه اين مفهوم شبيهوقتي است كه از بيوماس به عنوان سوخت استفاده مي‌شود. اخيراً نيزنظريه‌هايي مشابه نظريه فوق در حال گسترش هستند كه از بيوماس به عنوانسوخت استفاده مي‌كنند. مثلاً‌در هاوايي سال 1997، سوئد سال 1993، مينهسوتا 1995، اروپا و ديگر مناطق جهان، سيستم كرچ در فشار ماكزيمم (1353 Kpa) 13.8atm با يك تغذيه 2.2 تني از چوب درهر ساعت و يك مبدل گاز با دمايزير 730 درجه سانتي‌گراد (1346 درجه فارنهايت) كار مي‌كند. اين گاز درهمين دما يا زير اين دما براي حفظ انرژي محسوس نگهداري شده و از چگالش جرمجلوگيري مي‌كند. در اين حالت ذرات جامد بوسيله سيستم پاك‌ساز گاز داغ خشكاز گاز برداشته شده و سپس اين گاز مستقيماً به محفظه احتراق موتور توربينگاز فرستاده مي‌شود.
مسير فوق چندين مزاياي درخور توجه دارد چرا كه انرژي محسوس گاز به نگهداريبازدهي كل سيستم كمك شاياني مي‌كند. تميز‌كننده‌هاي نمناك مورد استفادهنبود و لذا ضايعات آب در اين قسمت وجود ندارد. جرم در حالت بخار باقيمانده و ازمسائل خوردگي و چسبندگي جلوگيري مي‌كند و از طرف ديگر انرژيشيميايي حاوي اين جرم هنگامي‌كه بخار داغي از جرم فوق مي‌سوزد بازيافتمي‌شود.
در اينجا هيچ كاتاليزور و يادماي بالاتري براي نابودي جرم فوق قبل ازاحتراق لازم نيست. عمل تحت فشار قرار دادن ميزان گرماي بالاتري به ازاءمربع مساحت راكتور ممكن خواهد ساخت كه كاهش اندازه سيستم پاكساز گاز داغ واجراء مورد نياز تراكم گاز، قبل از تزريق آن به توربين گازي را به دنبالخواهد داشت. مبدل گاز انتخابي به طور غيرمستقيم اشكالاين سيستم را كاهشمي‌دهد. در اينجا براي سيال هيچ بخاري لازم نيست و مينيمم بخار بكار رفتهتلفات گرماي نهان را پايين مي‌آورد.

موانعي براي پيشرفت در اين مسير وجود دارند كه شاخص‌‌ترين آنها عبارتند از:
تزريق بيوماس به ظرف بخار، سيستم پاك‌ساز گاز داغ، بازده كم در دماهايپايين مبدل گاز،‌بخارهاي قليايي در سوخت گاز و سوخت موتور توربين همراه باانرژي كمي از گاز داغ، اينها موانع پيشرفت در مسيرنيروگاههاي بيوماس هستند.


______________

mohamad.s
04-29-2011, 01:42 PM
نیروگاههای تولید برق


اصطلاحات موتور توربين گاز:
با اين وجود اولين تست احتراقتوربين گاز توسط توربيني به نام اسپارتان با خروجي 22KW و نسبت فشار 4انجام گرفت. پكيج ژنراتور توربين گاز نشان داده شده در شكل براي اقتصاديبودن سوخت سيستم و تغييرات اصلاحي كبماستور و تست‌هاي بعدي در نظر گرفتهشده است.
اولين چالش مهم براي چيره شدن در ساخت اين نوع نيروگاهها طراحي سيستماحتراق و سوخت توربين گازي و اشتعال گاز LCV است. مهمترين چالشها در طراحيسيستم احتراق و سوخت توربين گازي عبارتند از: 1- توربين گازي تايفون برايعملكرد 5mj/scm گاز در تزريق سوخت بادرجه حرارت 400 درجه سانتي‌گراد (752درجه فارنهايت) طراحي شده است. 2- برنامه وستينگهاوس براي سوخت يك توربينگازي 25IB12 با (134 Btu/scm)5mj/scm گاز LCV در تزريق سوخت با دماي 550درجه سانتي‌گراد (1022 درجه فارنهايت) است. (Stambler.1997)
3- برنامه‌هاي كرچ براي سوخت
تعديلي توربين اسپارتان با
(134 Btu/scm)5mj/scm گازLCV در يك تزريق سوخت با دماي 700 درجه سانتي‌گراد (1291 درجه فارنهايت)

سيستم تزريق و تحويل گاز LCV
يكي از چالشهاي مهم مهندسي در اين زمينه طراحي يك سيستم تزريق و تحويل گازسوخت كه بتواند در دماي بالاي گاز LCV كار كند. البته دراينجا بايد توجهخود را در انتخاب والوها و مواردي كه بتواند فشار و دماي بالا را تحمل كندنيز معطوف ساخت.
سوييچ On/Off يا والو قفل شونده نشان داده شده در شكل 1 هنگامي بسته مي‌شود كه:
1- شافت توربين با سرعت زياد
(over speed) كار كند.
2- درجه حرارت بالاي گاز
3- خاموشي (shut down) اضطراري درواحد
از طرف ديگر والو كنترل سوخت گاز مرتبط با سرعت شافت توربين است يعني اينوالو در دمايي عمل مي‌كند كه جريان سوخت سرعت شافت را بالاتراز توان كليژنراتور نگه دارد.
در اينجا داده‌هاي كرچ طبق عملكرد تكنيكي و چگونگي موثر بودن والوها جمع‌آوري شده بود.

احتراق گاز LCV:
اسپارتان توربيني كوچك است كه سوخت آن توسط گاز LCV تامين مي‌شود.
با وجود اين ممكن است كه سوخت اين توربين كوچك توسط محفظه احتراقي كوچكمحدود شود. كرچ چندين پارامتر را هنگام طراحي محفظه احتراق جهت اشتعال گاز LCV بررسي كرد. يكي از مهم‌ترين پارامتر‌ها افت فشار كمباستور است، كهمنظور نگهداري و كمك به پايداري اشتعال با يك افت فشار كمباستور به ميزانتقريبي 4درصد است.
روش معمولي براي شروع و استارت واحد استفاده از سوخت ديزل است. اولين تستراه‌اندازي تحت شرايط بي‌باري (noload) انجام مي‌گيرد. گاز LCV بتدريج بهكمباستور فرستاده مي‌شود و سپس سوخت ديزل رفته‌رفته كاهش مي‌يابد، انتظارمي‌رود كه دريچه سوخت ديزل كاملاً بسته شود
(SHOUT OFF) و توربين كاملاً با گاز LCV كار كند.
هنگامي كه اشتعال پايدار تحت شرايط بي‌باري با صددرصد از گاز LCV رخمي‌دهد. فرآيند مكرر زير بتدريج بارداري را افزايش مي‌دهد تا اينكه بارصددرصد از گاز LCV تامين شود از طرف ديگر به كمك سيستم احتراق و تحويلسوخت كه در حال عملكرد عادي هستند در مرحله بعد يك تست 100 ساعته جهت كاهشتاثيرات زيان‌بخش جدي كه ناشي از ذرات جامد ومواد قليايي احتمالي بر رويپره‌هاي توربين است انجام مي‌گيرد.
سيستم مبدل گاز به شكلي طراحي شده است كه مواد قليايي (قلياها) به شكل جامد باقي مانده و به كمك فيلتر از سيستم خارج مي شوند.
سيستم صافي (Filtration) گاز داغ جهت برداشتن موثر ومناسب‌تر مواد بخصوص در محافظت از پره‌هاي توربين پيش‌بيني شده است.
وقتي كه عملكرد مناسب اين نيروگاه در يك دوره زماني كوتاه اثبات شود آنگاهطرح و برنامه‌هاي كرچ به مكاني براي تداوم بلند‌مدت و آزمايش قابليتاطمينان منتقل خواهد شد انجام موفقيت‌آميز و گسترش اين گونه برنامه‌هايدور انديشانه مسلماً توليد جديدي از نيروگاههاي بيوماس با مقياس كوچك راجهت نزديكي به واقعيت تكنيكي، اقتصادي و بازرگاني به همراه خواهد داشت.

در احداث نيروگاه بادي پيدا كردن محل سايت عامل بسيار مهمي است تا حداكثر بهره برداري را از نيروي باد بدست آورد.

mohamad.s
04-29-2011, 01:42 PM
نیروگاههای تولید برق اطلاعات اوليه براي احداث نيروگاه بادي بينالود توسط ايستگاه هواشناسيحسين آباد آغاز گرديد و كارهاي مقدماتي آن از سال 74 شروع شد. اطلاعاتبدست آمده از ايستگاه در اختيار مهندسين قرار داده شد و پس از مطالعاتفراوان سر انجام محل فعلي براي احداث انتخاب گرديد.
تونل بادي كه در اين منطقه وجود دارد از امام تقي آغاز و تا كوير سبزوارادامه دارد و محل احداث نيروگاه در دهانه اين تونل است و بيشترين بهرهبرداري را از نيروي باد ميكند.
نكته مهم بعدي پس از انتخاب محل نحوه چيدمان واحدها است تا بتوان حداكثراستفاده را از نيروي باد كرد. از چندين طرح ارائه شده سرانجام چيدمان 10×6انخاب گرديد.
در فاز اول 43 واحد از 60 واحد با يستي به بهره برداري برسد. قدرت هر واحد 660 ولت است. از 43 واحد فوق 5 واحد از خرداد 83 به بهره برداري رسيده ومابقي در حال نصب و راه اندازي است. واحدها با مشاركت ايران و چند كشورخارجي از جمله آلمان و دانمارك به بهره برداري رسيده به طوري كه 60 درصدتوليد داخل و 40 درصد توليد خارج است.
كل برق توليد شده توسط واحها توسط كابل به پست (132/20) برده ميشود و توسط آن به شبكه اصلي منتقل ميگردد.
خروجي هر واحد 600 وتوسط ترانسفورماتورهاي مجزا به 20000 تبديل ميگردد.
در سطح سايتهاي شناخته شده در سطح جهان دو سايت متمايز وجود دارد: سايتآلتامونت پاس كاليفرنيا كه بيش از 7000 توربين دارد و حدود 2 مگا ولتانرژي توليد ميكند و ديگري سايت بينالود. وجه تمايز اين دو سايت در ايناست كه در تابستان بيشتر باد مي آيد و در نتيجه توليدي اين دو سايت درتابستان كه پيك مصرف است پيك توليد هم است.
يك واحد خود از 4 قسمت اصلي تشكيل شده است:
1- امبيدر سيلندر (سيلندر مدنون)
2- برج (تهتاني و فوقاني)
3- نافل (ماشين فونه)
4- نويز كون (دماغه)
ژنراتور نيروگاههاي بادي از نوع آسنكرون ميباشند.
در ژنراتور آسنكرون بر خلاف سنكرون لغزش ميتواند بين 3 تا 5 درصد باشد و در كار ژنراتور اختلالي بوجود نياورد.
ولي نكته مهم در اينجا انژي بسيار متغيير باد است كه دائما در حال تغييراست و متناسب با آن دور تغيير ميكند. لغزش مجاز اين ژنراتورها 10 درصد است.
براي كارآيي بهتر لازم است تا ولتاژ القايي در روتور ثابت نگه داشته شودبراي اين كار از سه مقومت متغيير 1 اهمي استفاده ميشود به طوري كه اينمقومتها روي هر فاز قرار ميگيرند و توسط يك مدار كنترلي بطور اتومات تغييرميكنند.
براي انتقال انرژي باد به ژنراتور از مين گيربكس استفاده ميگردد.
عموما توربين هاي بادي از لحاظ دور به سه دسته تقسيم ميشوند:
1- دور ثابت
2- دور متغيير
3- دو دوره
توربين هاي اين نيروگاه از نوع دور ثابت هستند.
دور پره 28 دور در دقيقه و دور ژنراتور 1600 دور در دقيقه است. گيربكسطوري طراحي گرديده است كه ورودي آن متغيير ولي خروجي آن ثابت باشد.
اگر باد از مقدار معيني بيشتر گردد توليد برق بطور اتومات قطع ميگرددبطوري كه اگر سرعت باد 5 متر در ثانيه باشد توليد شروع ميگردد و در 16 متربر ثانيه توليد حداكثر است و نهايتا در 25 متر در ثانيه توليد بطور اتوماتقطع ميگردد تا به اجزا واحد آسيب نرسد.
البته شرايط بالا با شرط ايزو ميباشند (فشار 1 اتمسفر و دماي 25 درجه) ودر جوي سايت بينالود ( 1550 متر ارتفاع از سطح دريا) فول توليد در سرعت 14متر در ثانيه بدست مي آيد.
شرايط راه اندازي و توليد:
در زمان راه اندازي ژنراتور ابتدا بصورت موتور به را مي افتد و تا زمانيكه سرعت آن به سنكرون برسد ادامه دارد. در اين زمان تغذيه موتور قطعميگردد و به صورت ژنراتور به كار خود ادامه ميدهد.