توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : یاسای چنگیز
World-civilization
06-17-2010, 08:51 PM
یاسای چنگیز
یاسا کتاب قانونی است که براساس حقوق عرفی مغول و فرامین چنگیز خان تنظیم شدهاست. نگارش این قانون با همکاری اوکتای و جغتای (فرزندان چنگیز) صورت گرفت.
این قانون با خط اویغوری و به زبان مغولی نوشته شده و دستوراتی درباره چگونگی روابط با کشورهای بیگانه، جنگ، تقسیمات ارتش، سیستم نامه رسانی، مالیات، وراثت و روابط خانوادگی را دربرمی گیرد.
نام
واژه «یاسا» در زبان مغولی و اویغوری به معنی حکم و فرمان یا «حکم و فرمان شاه» است و در لغت نامه دهخدا رسم ، قاعده و قانون نیز معنا شده، عبارت ترکی «تورهٔ چنگیزی» نیز گهگاه به کار میرود. توره (tura) در مغولی به آداب قومی و دستور اجدادی گفته میشود. و به قوانینی گفته میشود که زیر دستان جنگیز آن را با دقت اجرا میکردند .
پیدایش یاسا
در دورانی که سلطان محمد خوارزمشاه بر ایران حکم میراند، شخصی به نام تموچین با مطیع ساختن قبائل پراکنده مغول و تاتار در دشتهای وسیع مغولستان در شمال چین امپراتوری خویش را بنیان نهاد. در سال ۱۲۰۶ مجمع بزرگ قوریلتای لقب چنگیز خان را (که احتمالاً به معنای فرمانروای جهان بودهاست) برای وی برگزید.
از آن هنگام چنگیز خان همزمان با کشورگشائیهای خود در چین، ترکستان، ایران و روسیه، احکام و قواعد متعددی را برای سر و سامان بخشیدن به زندگی اجتماعی مردم مغول وضع کرد.
از آن جا که به دلیل ناآشنایی قوم مغول با خط و نگارش حقوق عرفی آنان مکتوب نبود. چنگیز خان دستور داد برای نگارش فرامین و قوانین خود و گردآوری آداب و رسوم مورد قبول او خط اویغوری به کودکان مغول آموخته شود.
World-civilization
06-17-2010, 08:55 PM
اهمیت یاسا
یاسا در نزد مغولان بسیار مقدس و شایسته احترام بود. چنگیز خان در زمان حیات خویش جغتای را مأمور نظارت بر اجرای یاسا کرده بود و فرمان داده بود ، مقررات یاسا را روی سنگهای بزرگ جادههایی که مسیر عبور سربازان بود، حک کنند. ماده اول یاسا که با حروف درشت روی صخره سنگی بزرگی در فلات پامیر حک شده، این است: «هرکس از یاسا سرپیچی کند ، سرش را به باد خواهد داد.» و در پایین آن آمدهاست: «همچنان که آسمان بیش از یک خدا ندارد، زمین نیز بیش از یک خدا ندارد و آن خدا هم منم: چنگیزخان.»
یاسا با احکام سخت و خشن خود نظام مغول را حفظ کرد، همه مردم را مطیع کرد و تحت فرمان یک نفر درآورد و یکی از علل پیشرفت چنگیز خان گردید. قوبلای قاآن تا حدی به رعایت یاسا اهمیت میداد که یکی از فرزندانش را به دلیل خیانت کردن به یاسا چوب زد و حبس کرد. اقتدار یاسا در دوران تیمور لنگ و جانشینان او تا زمان سلطان بابر نیز حفظ شد.
مفاد یاسا
یاسا مانند بسیاری از قوانین قرون گذشته از اصل تناسب میان جرم و مجازات پیروی نمیکرد. اصل شخصی بودن مجازاتها نیز اعمال نمیشد و در بعضی موارد فرزندان مجرم به جای او مجازات میشدند یا حتی به عنوان غرامت تحویل محکوم له میشدند. از رایج ترین مجازاتها در میان مغولان ، مجازات اعدام بود و در متن یاسا برای بسیاری از اعمال کم اهمیت کیفر اعدام در نظر گرفته شده بود.
به نظر میرسد به دلیل پیشرفته بودن تمدن مسلمانان و یا علاقه شخصی چنگیز به اسلام، پیروان این دین از وضعیت بهتری نسبت به سایر مردم برخوردار بودند. در یاسا میزان خون بهای یک مسلمان چهل بالش طلا (معادل ۲۰ هزار مثقال طلا) و خون بهای چینیها یک الاغ تعیین شده بود. مجازات قتل یک مغول نیز مرگ بود. ضمنا مغولان به قصاص اعتقاد نداشتند و نظام برده داری نیز در مورد بیگانگان اعمال میشد و گرفتن اقرار از طریق شکنجه مجاز بود.
در یاسا بسیاری از احکام متأثر از باورهای قبیلهای نیز به چشم میخورد. از جمله: مجازات اعدام برای کسی که در آب یا خاکستر ادرار کند. و یا حیوان را به روش مسلمانان ذبح کند. همچنین هرگونه آلوده کردن یا حتی فروبردن دستها در آب منع شده بود. پا گذاشتن بر روی آتش و ظرفی که برای تهیه غذا استفاده میشود نیز ممنوع شده بود. این احکام حکایت از احترام مغولان به آب و غذا دارند.
علاوه بر این مغولان عدد نه را مقدس میدانستند و گویا به همین جهت دزدان محکوم بودند ، نه برابر شیء مسروقه را پس دهند.
در زمینه حقوق خانواده مغولان، در واقع زن از سوی مرد خریداری میشد. با ازدواج به عضویت خانواده شوهر در میآمد و پس از مرگ شوهر نیز به عقد برادر یا پسر شوهرش در میآمد. البته آنها میتوانستند زن را به عقد مرد دیگری درآورند.
چند زنی (تعدد زوجات) رایج بود و مادر ، خواهر و دختر محرم به شمار میرفتند، اما خواهران ناتنی جزء محارم نبودند و ازدواج با آنان آزاد بود. نامزدی کودکان توسط پدر و مادرشان نیز رایج بود. برای زنا و لواط نیز مجازات اعدام در نظر گرفته بودند.
تعصبات مذهبی در میان مغولان وجود نداشت ، انجام مناسک مذهبی و رعایت احوال شخصیه مطابق با مقررات مذهبی برای پیروان تمام ادیان و فرقهها آزاد بود. استفاده از القاب افتخاری نیز در میان مغولان رایج نبود و چنگیز فرمان داده بود که از گفتن سخنان پرطمطراق خودداری کنند و وقتی با سلطان یا هرکس دیگر سخن میگویند ، تنها نام او را بر زبان آورند۱.
از مقررات جالب یاسا در این مورد؛ مالیات نگرفتن از فرزندان ابوطالب، فقها، قاریان قران، پزشکان، دانشمندان، زاهدان، مؤذنان و مردهشویان بود.
پانویسها
1. ↑ 17. He forbade them to show preference for any sect, to pronounce words with emphasis, to use honorary titles; when speaking to the Khan or anyone else simply his name was to be used.
منابع
* برتولد اشپولر ، تاریخ مغول در ایران ، ترجمه: محمود میرآفتاب ، انتشارات علمی فرهنگی ، چاپ پنجم ، ۱۳۷۴
* پی لن رشیدوو ، سقوط بغداد و حکمروایی مغولان در عراق ، ترجمه: اسدالله آزاد ، انتشارات آستان قدس ، ۱۳۶۸
* عباس اقبال آشتیانی ، تاریخ مغول ، انتشارات امیر کبیر
* سید حسن امین ، تاریخ حقوق ایران ، ۱۳۸۲
* یواخیم بارکهاوزن ، امپراتوری زرد چنگیز خان و فرزاندانش ، ترجمه: اردشیر نیکپور ، ۱۳۴۶
* مرتضی راوندی ، تاریخ اجتماعی ایران ، جلد اول ، ۱۳۶۴
* غلامحسین مصاحب ، دایره المعارف فارسی ، جلد سوم ، مدخل: یاسا
* هارولد لمب ، چنگیزخان ، ترجمه: رشید یاسمی ، انتشارات امیرکبیر ، ۱۳۶۲
* The Yasa of Chingis Khan. A code of honor, dignity and excellence
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.