PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : قديمي ترين پل در حال استفاده جهان / یادگاری از شاپور اول ساسانی



mozhgan
04-21-2011, 02:48 AM
قديمي ترين پل در حال استفاده جهان
http://img.tebyan.net/big/1387/01/1521248522021383102244222817310311924186189.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/5/51/Dezful_pol_1.jpg/220px-Dezful_pol_1.jpg

http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8802/dezful-1102-mm2.jpg

http://sites.google.com/site/dezfulphoto/dezful_old_bridge_022.jpg

قدیمی ترین پل جهان در دزفول با گذشت بیش از 10 قرن از ساخت آن همچنان سالم و با دوام محل تردد عابرین و خودروهای سواری است.

این پل در سال 260 میلادی به دستور شاپور اول ساسانی توسط 70 هزار اسیر رومی دربند ایرانیان احداث شد و در حالی كه بیش از 10 قرن از عمر آن می گذرد به عنوان باستانی ترین پل جهان اكنون نیز محل تردد خودروهای سواری دزفول و اندیمشك است. این پل دارای 14 دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می كند.

پل مزبور از سنگ ساروج و آهك بنا شده و در دوران حكومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی چندین بار بازسازی شده اما پایه های پل حكایت از دوران ساسانی دارد.

به گفته مورخان این پل یك اثر منحصر بفرد تاریخی است كه تاكنون توانسته تا این زمان دوام بیاورد.

این پل كه در مركز شهر دزفول قرار دارد شرق و غرب شهر را به هم متصل كرده و راه عبور و مرور شهرهای اندیمشك، شوشتر و دزفول را به هم پیوند داده است.

شایان ذكر است طی 2سال اخیر به خاطر حفاظت از این اثر مهم باستانی، تردد خودروهای سواری از پل دزفول یك طرفه اعلام شد و امید است با آغاز ساخت پل پنجم دزفول كه پایین تر از پل قدیم احداث می شود و بهره برداری از آن، پل قدیم دزفول به طور كامل بسته اعلام شود تا این اثر مهم باستانی همچنان محفوظ بماند


مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول پل قدیم آن است که شاپور اول ساسانی آن را بر روی رود دز بنا کرد.ساختمان فعلی آن در دوران صفویه بنا شده است


قلعه‌ای را نیز برای حفاظت از آن عمارت کرد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد. این پل برروی رودخانه دز واقع شده است
نکته قابل توجه آن دهانه‌های بسيار زیبای آن است که از زیبا‌ترین طاقهای دوره اسلامی است. البته به دلیل تخریب دهانه‌های ميانی آن در دورانهای اخير بر روی آن دو دهانه بتونی احداث نموده‌اند که آن را قابل تردد می کند