PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مردم، من فرعون مصر را کشتم



mehraboOon
04-16-2011, 04:07 PM
http://khabar.khabaronline.ir/images/position28/2011/4/khaled_2.jpg

تاریخ - خالد شوقی اسلامبولی افسر مسلمان و مبارز مصری در سال 1955 در مصر به دنیا آمد.


او در مدرسه فرانسوی نوتِردام قاهره تحصیل کرد و سپس به ارتش پیوست و در 20 سالگی با درجه ستوانی در توپخانه ارتش مصر مشغول به کار گردید. وی ضمن این که از افسران لایق ارتش محسوب می‏شد، با جنبش اسلامی جهاد مصر، همکاری مخفیانه داشت.
پس از امضای قرارداد کمپ دیوید که در آن انور سادات رئیس جمهور وقت مصر حکومت غاصب اسرائیل را به رسمیت شناخت، نقشه ترور سادات در ذهن خالد اسلامبولی شکل گرفت. این نقشه در ششم اکتبر 1981میلادی عملی گردید. هنگامی که انور سادات در مراسم رژه نظامی ارتش مصر در سالگرد جنگ اکتبر 1973میلادی شرکت کرده بود، خالد اسلامبولی در لحظه عبور زره‏پوش‏ها و خودروهای نظامی از مقابل جایگاه، همراه با چند تن از نظامیان هم‏رزم خود به سوی سادات آتش گشود.
خالد اسلامبولی و گروهی که برای قتل سادات هم قسم شده بودند، در این زمان در مقابل جایگاهی که سادات و رهبران سیاسی و نظامی مصر در آن نشسته بودند توقف کردند و با سرعت عملی که بیشتر به یک فیلم سینمایى شباهت داشت از خودروی نظامی خود بیرون پریده، با شلیک مسلسل و پرتاب نارنجک به طرف جایگاه سادات پیش رفتند.
در این حادثه، هفت تن از مقامات مصری که در جایگاه بودند کشته شدند و سادات نیز ساعاتی بعد در بیمارستانی در قاهره به کام مرگ فرو رفت.
پس از این عملیات شجاعانه، خالد اسلامبولی که رهبری آن را بر عهده داشت دستگیر شد. خالد اسلامبولی به همراه سه تن از عاملان ترور دستگیر و روانه زندان شدند. او و سایر متهمان در قفس‌های فولادی در دادگاه شرکت می کردند.
وی طی جلسات محاکمه خود انگیزه‌اش را از قتل انور سادات، بستن پیمان صلح میان مصر و اسرائیل موسوم به پیمان کمپ دیوید اعلام کرد و در جریان محاکمه خود فریاد ‏زد: " مردم من فرعون مصر را کشتم! "
سرانجام خالد اسلامبولی در 15 آوریل 1982 به جرم " ترور و قتل رئیس جمهور " به اعدام محکوم شد و حکم اعدام وی در همان ماه آوریل اجرا شد.