PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : كشف گنجينه ي ارزشمند آثار تاريخي در مصر



World-civilization
06-16-2010, 01:44 PM
كشف گنجينه ي ارزشمند آثار تاريخي در مصر

1389/03/26

آثاري از دوره هاي مختلف تاريخي شامل سكه هايي از فراعنه و سنگواره يك نهنگ در مصر كشف شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته، مجموعه اي آثار تاريخي شامل سكه هاي دوران فراعنه، آثاري از دوره ي عثماني و سنگواره چندين نهنگ در محوطه اي تاريخي در نزديك درياچه قارون در واحه فايوم در 50 مايلي جنوب غربي قاهره كشف شدند.

به گزارش الاهرام، تاكنون 383 سكه از سالهاي حكومت فراعنه مصر باستان، لوازم آرايشي از دوره عثماني، دستبنده اي ساخته شده از تخم شترمرغ با قدمتي شش هزار ساله و بخشهايي از سنگواره 42 ميليون ساله يك نهنگ كشف شده اند.

چند روز قبل نيز، 99 اثر تاريخي از تمدنهاي يونان باستان، روم باستان و اسلامي با همكاري يك موسسه باستانشناسي اروپايي از اعماق سواحل منطقه ابوقير كشور مصر بيرون كشيده شدند.

در حدود سه هفته قبل نيز، باستانشناسان مصري در جريان كاوشهاي خود در محوطه تاريخي لاهون در منطقه فايوم كشور مصر در 100 كيلومتري جنوب قاهره، موفق به كشف 57 مقبره شدند كه قديميترين آنها، به حدود سال 2750 پيش از ميلاد مسيح (ع)، تعلق دارد.

همچنين 12 مقبره نيز به هزاره دوم پيش از ميلاد مسيح (ع) و سلسله هجدهم فراعنه مصر تعلق دارند.

در حدود يك ماه قبل نيز، مجسمهاي گرانيتي از الهه خرد مصريان باستان در منطقه تاريخي لكسور مصر كشف شد.

اين مجسمه غول پيكر ساخته شده از گرانيت قرمز از الهه خرد مردمان تمدن مصر باستان، دوس ، در بخش شمال غربي حريم معبد محل دفن فرعون آمونهاتوپ سوم، در منطقه تاريخي لكسور كشور مصر كشف شد.

در ماه مارس نيز، بقاياي كليسايي چندصدساله به همراه يك نيلومتر (وسيلهاي براي سنجش سطح آب نيل در زمان طغيان) در نزديكي خيابان فراعنه در مصر كشف شدند.

اين آثار در بخش دوم از پنج بخش خيابان ابوالهول كه به محوطه تاريخي- مذهبي كارناك منتهي ميشود، كشف شدهاند.

در ماه فوريه نيز، باستانشناسان مصري در جريان كاوشهاي خود در شرق اين كشور موفق به كشف بقاياي شهر تاريخي تارو شدند كه در سالهاي دور از آن به عنوان دروازه شرقي تمدن مصر باستان نام برده ميشد.

كشف شهر تاريخي تارو كه يكي از شهرهاي دفاعي تمدن مصر باستان بود، همچنين ميتواند استراتژهاي دفاعي مردم تمدن مصر باستان در سالهاي حكومت فراعنه بر اين تمدن در هزاران سال قبل در منطقه صحراي سينا را آشكار كند.

چند روز قبل از اين كشف شوراي عالي هيات آثار باستاني مصر با انتشار تصويري از كشف دو سكه چند هزار ساله از بطلميوس سوم در محوطهاي تاريخي در جنوب شهر قاهره، پايتخت مصر، خبر داد.

اين سكه ها به بطلميوس سوم كه در فاصله سالهاي 222 تا 246 پيش از ميلاد مسيح بر سرزمينهاي تمدن مصر باستان حكومت ميكرده، تعلق دارند.

به همراه اين دو اثر تاريخي كه تصاويري از بطلميوس سوم بر آنها نقش بسته، گردنبندي كه از پوست تخم شترمرغ ساخته شده اند نيز كشف شده است.

همچنين در ماه ژانويه باستانشناسان مصري در كاوش قبرستان تاريخي ساكارا موفق به كشف يكي از بزرگترين مقبرههاي تمدن مصر و بزرگترين مقبرهي كشفشده در اين قبرستان شدند كه مقبرهي بزرگ اتاقهاي بزرگ متعدد دارد كه هريك از آنها به اتاقهاي كوچكتر منتهي ميشوند و در يكي از آنها كه در بخش شمالي مقبره قرار دارد، چند عقاب مومياييشده كه در تمدن مصر باستان نماد خداي آسمان بوده است، همراه آثار سفالي كشف شدند.