PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : افزايش همزمان قيمت 7 حامل انرژي



mohamad.s
04-09-2011, 03:17 PM
افزايش همزمان قيمت 7 حامل انرژي
افزايش همزمان قيمت 7 حامل انرژي
جام جم آنلاين: گزارشها از احتمال افزايش همزمان قيمت 7 حامل انرژي با آغاز اجراي هدفمندي يارانه‌ها در آبان ماه حکايت دارد.براساس برنامه‌ريزيهاي انجام شده، قرار است در آبان ماه امسال سوت اصلاح قيمتها به صدا در‌آيد تا اقتصاد ايران دوره جديدي از فعاليت خود را آغاز کند؛ دوره‌اي که از آن به عنوان انجام اصلاحات ساختاري در اقتصاد کشور ياد مي‌شود.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/04/25/100880585752.jpg
به گزارش مهر، گزارشهاي دريافتي از جلسات هدفمندي يارانه ها در دولت که با حضور مقامات ارشد اجرايي کشور برگزار مي‌شود، نشان مي دهد که قيمت 7 حامل انرژي با آغاز اجراي هدفمندي يارانه ها - در آبان ماه - به طور همزمان افزايش مي يابد.
بنزين، گازوئيل، نفت سفيد، نفت کوره، گاز مايع، گاز طبيعي و برق ، 7 حامل انرژي هستند که قيمتهاي آنها به صورت همزمان، تغيير خواهند يافت.

بنزين
سيد شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي درباره بنزين 400 توماني با آغاز اصلاح قيمتها گفته است: "حتما شايد بشود."
در حال حاضر ظرفيت روزانه توليد بنزين در داخل با محاسبه طرح ضربتي اجرا شده، 66 ميليون ليتر و ميزان مصرف روزانه اين فرآورده سوختي نيز به طور متوسط 65 ميليون ليتر است.
هم اکنون قيمت هر ليتر بنزين يارانه اي 100 تومان، بنزين معمولي آزاد 400 تومان و بنزين سوپر 540 تومان است.

گازوئيل
هم اکنون ظرفيت توليد روزانه گازوئيل کشور در حالي به 85 ميليون ليتر رسيده که مصرف روزانه اين فرآورده سوختي نيز تقريبا به ميزان توليد گزارش شده است. قيمت گازوئيل هم اکنون 160 ريال است.

برق
بنابراعلام دولت، قيمت برق در راستاي اجراي هدفمندي يارانه ها قرار است فردا يکشنبه تعيين تکليف نهايي شود. گزارشها حاکي از آن است که قيمتهاي برق براي بخشهاي مختلف تبعيضي - ترجيحي خواهد بود. به عبارت ديگر، قيمت‌گذاري برق به نحوي خواهد بود که همچنان از مناطق گرم و بخشهاي کشاورزي و صنعت حمايت شود.
در حال حاضر توليد برق در اوج 41 هزار مگاوات و مصرف برق در اوج 41 هزار و 600 مگاوات گزارش شده است، البته بخشي از نياز مصرف، در زمان اوج از واردات تامين مي شود، ضمن اينکه ظرفيت نصب شده نيروگاهي کشور 56 هزار مگاوات است.
هم اکنون قيمت برق خانگي، صنعتي و کشاورزي به ترتيب 165 ، 206 و 21 ريال به ازاي هر کيلو وات ساعت است، اين در حالي است که قيمت جهاني برق به طور متوسط 12 سنت در هر کيلو وات ساعت اعلام شده است. همچنين قيمت تمام شده برق (با احتساب سوخت يارانه اي ) 832 ريال است.

گاز طبيعي
هم اکنون ميزان توليد گاز طبيعي در کشور 600 ميليون متر مکعب در روز گزارش شده است. گاز مشترکان خانگي به ازاي هر متر مکعب 100 ريال است که هم اکنون براي دهکهاي مختلف درآمدي و مصرف، اين رقم پلکاني افزايش مي يابد.
در حال حاضر قيمت هر متر مکعب گاز واحدهاي کشاورزي 158 ريال، خدمات 250 ريال، مراکز آموزشي و مدارس 90 ريال، نانوايي ها 48 ريال، اماکن دولتي 90 ريال، هتلها و مسافرخانه ها 158 ريال، پالايشگاه‌ها 158 ريال، پتروشيمي‌ها 158 ريال، نيروگاه‌ها 49 ريال و مساجد و حسينيه ها 90 ريال است.

گاز مايع
در حاصل حاضر ميزان توليد و مصرف گاز مايع در کشور برابر شده به طوري که هم اکنون ميزان توليد اين فرآورده سوختي 6500 تن در روز اعلام شده است. در همين حال، قيمت توليد هر متر مکعب گاز مايع 5000 ريال تمام مي شود ولي به مصرف کننده 50 ريال فروخته مي‌شود.

نفت کوره و سفيد
ميزان توليد روزانه نفت کوره 76 ميليون ليتر گزارش شده است که از اين ميزان، به طور متوسط روزانه 50 ميليون ليتر به نيروگاه‌ها تحويل داده و مابقي با قيمت فوب خليج فارس صادر مي‌شود.
همچنين ميزان توليد نفت سفيد کشور در روز بيش از 21 ميليون ليتر گزارش شده است. قيمت نفت سفيد در داخل کشور 165 ريال است، اين در حالي است که قيمت اين فرآورده سوختي در بازارهاي جهاني از قيمت بنزين بالاتر است.