PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : طرز تهيه آش آبغوره



mohamad.s
04-08-2011, 10:05 PM
طرز تهيه آش آبغوره غوره و آب آن، از جمله موادي هستند كه علاوه بر مصرف آنها به عنوان چاشني غذا در آش‌ها، خورش‌ها و خوراك‌ها، خواص بسياري مانند عطش‌زدايي، صفرابري و كاهش قند و كلسترول خون دارند.مواد مورد نياز براي 8 نفر:


3 عدد پياز متوسط
يك كيلوگرم سبزي آش
يك پيمانه بلغور گندم
يك پيمانه عدس
يك پيمانه لوبيا چشم‌بلبلي
يك پيمانه برنج
2 پيمانه آب مرغ يا آب‌گوشت
4 پيمانه آب جوشيده
2 پيمانه آبغوره (باتوجه به ذائقه‌تان مي توانيد آن را كم يا زياد كنيد)
نصف پيمانه غوره (در صورت تمايل)
2 قاشق سوپ‌خوري پودر نعناي خشك ‌شده
نمك و فلفل سياه به ميزان دلخواه
4 قاشق سوپ‌خوري روغن مايع سرخ‌كردني
طرز تهيه:


1- معمولا براي درست‌كردن آش‌ها پيش از آغاز مراحل آشپزي، اولين كار شستن و خيساندن حبوبات به مدت چند ساعت و دومين كار پاك‌كردن سبزي آش شامل تره، جعفري، گشنيز، برگ چغندر و يا اسفناج (با توجه به فصل) و همچنين شست‌وشو و خردكردن آن است (توجه داشته باشيد سبزي آش نبايد ريز خرد شود).
نكته: هريك از حبوبات را در ظرف‌ جداگانه خيس كنيد، زيرا با توجه به متفاوت‌بودن سرعت پخت آنها، هر كدام را جداگانه و به‌صورت مرحله‌اي به مواد داخل آش اضافه مي‌كنيم.
2- پس از انجام مراحل اوليه، پيازها را به صورت ريز يا خلالي خرد كرده و سپس داخل قابلمه بزرگي حاوي مقداري روغن تفت دهيد تا طلايي‌رنگ شود. مقداري از پياز داغ را جدا برداشته و براي تزئين روي آش كنار بگذاريد. سپس 2 قاشق سوپ‌خوري پودر نعنا‌خشك را به پيازداغ اضافه كرده و كمي تفت دهيد.
3- آب مرغ يا آب گوشت را به مخلوط پياز داغ و نعنا ‌داغ اضافه كرده و شعله اجاق‌گاز را كمي زيادتر كنيد تا آب مرغ يا گوشت به جوش آيد.
4- با توجه به اينكه بلغور گندم در مقايسه با ديگر حبوبات ديرتر مي‌پزد، ابتدا بلغور گندم را به مواد داخل قابلمه بيفزاييد و بگذاريد حدود يك ربع بجوشد. بعد از آن لوبيا چشم‌بلبلي و عدس را به طور همزمان اضافه كرده و شعله اجاق‌گاز را كم كنيد و بگذاريد تا حبوبات نيم‌پز شوند. در مرحله بعد برنج را اضافه كرده و هر از گاهي مواد داخل آش را هم بزنيد تا آش ته نگيرد. در صورت نياز مي‌توانيد مقداري آب جوشيده نيز به مواد بيفزاييد.
5- پس از آنكه مطمئن شديد حبوبات كاملا پخته‌اند، سبزي آش را اضافه كنيد. پس از اضافه‌كردن سبزي، دوباره در قابلمه را بگذاريد تا سبزي پخته‌شده و آش كاملا جا بيفتد.
نكته: اين آش به خاطر داشتن بلغور گندم و برنج، آشي لعاب‌دار است پس ديگر نيازي به اضافه‌كردن آرد نيست.
6- در پايان آبغوره و در صورت دلخواه غوره را هم به آش اضافه كنيد و بگذاريد چند دقيقه بجوشد.
پس از طي اين مدت، آش را در ظرف مخصوص كشيده و با پياز داغ ، نعنا ‌داغ و در صورت دلخواه حبوبات پخته‌شده آن را تزئين كنيد.
نكته: در صورت تمايل مي‌توانيد 100 گرم گوشت چرخ‌كرده را به همراه يك عدد پياز كوچك رنده‌شده و كمي نمك، فلفل و زعفران با هم خوب ورز داده و به شكل كوفته‌هاي ريز درآوريد. سپس كوفته‌ها را در مقداري روغن تفت داده و براي تزئين روي آش بريزيد.