PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : همایش امام علی(ع) و جشن میلاد آن حضرت در جمهوری آذربیجان‌



mohamad.s
03-25-2011, 09:12 PM
اخبار فرهنگی
آذربیجان‌

همایش امام علی(ع) و جشن میلاد آن حضرت در جمهوری آذربیجان‌

همزمان با یام میلاد امیرالمؤمنین(ع)، همایش اندیشه‌های اجتماعی و سیاسی امام علی(ع)، به همت اتحادیه اجتماعی‌ توسعه علمی و فرهنگی جوانان و با همکاری تشکل اجتماعی عرفان جمهوری آذربیجان و با حضور جمعی از کارشناسان‌ امور دینی و فرهنگی، نمیندگان محافل اجتماعی و رسانه‌ی و اقشار مختلف مردم این کشور، برگزار شد. در این همایش یک‌ روزه، تنی چند از کارشناسان مسا‌ئل دینی و اسلامی، همچون میرجعفر یوب‌اف، حمید هریسچی، فؤاد علی‌اف، به بیان‌ نظراتی پیرامون ابعاد مختلف شخصیت حضرت علی(ع) و نهج البلاغه پرداختند. همچنین بدین مناسبت، مجالس جشن‌ باشکوهای در نقاط مختلف جمهوری آذربیجان، از جمله حسینیه اهل‌بیت(ع) و خانه فرهنگ شهریار، در باکو برگزار شد. ضریح امامزاده بی‌بی هایبت در باکو پرده‌برداری شد
طی مراسمی با حضور معاون سفارت ایران در آذربیجان و تعدادی از سفری خارجی مقیم باکو و برخی مسئولان محلی، از ضریح امامزاده بی‌بی هایبت، یکی از فرزندان امام موسی کاظم(ع)، در باکو پرده‌برداری شد. این ضریح توسط صنعتگران‌ یرانی در مدت یک سال ساخته و نصب شد. بنا به اعتقاد مردم جمهوری آذربیجان، امام موسی کاظم(ع)، داری چهار فرزند بوده که بارگاه دو نفر از آنان، به نام بی‌بی هایبت و رحیمه خانم در باکو واقع و از زیارتگاه‌های مهم آذربیجان به شمار می‌روند.
مسجد بی‌بی هایبت در زمان شوروی، به طور کلی تخریب شد که پس از استقلال جمهوری آذربیجان به ابتکار مردم و حمیت دولت، تجدید بنا شد. عملیات اجریی احداث این مسجد، از سال 2001 با مساعدت کارشناسان یرانی و با حضور حیدر علی‌اف، ر‌ئیس جمهوری آذربیجان آغاز شده و کار توسعه و بازسازی محل، هنوز ادامه دارد.افغانستان‌
تأکید بر پخش برنامه‌های دینی از رسانه‌های افغانستان ‌ ‌

‌آیت الله آصف محسنی روحانی برجسته شیعه در افغانستان در دیدار وزیر حج و اوقاف و تعدادی از علما خواستار پخش‌ برنامه‌های دینی از رسانه‌های این کشور شد. وی گفت: وزرات‌خانه‌ها نیز بید با برنامه‌ریزی صحیح به مدیران و مسئولان‌ تلویزیون گوشزد کنند تا از پخش برنامه‌های مبتذل جلوگیری به‌عمل ید و به نشر آنچه که برای عموم مردم خصوصاً نسل‌ جوان مهم است، بپردازند. وی خطاب به مسئولان تأکید کرد: با پخش برنامه‌های کنونی تلویزیون، جوانان فقط به انحراف‌ کشیده می‌شوند. این رهبر شیعی در افغانستان با بیان ینکه ما هم‌اکنون در فقر و اقتصاد ضعیف به سر می‌بریم، آموزش و پرورش جوانان را از طریق تلویزیون‌ها از اولویت‌های کاری دولت دانست و با طرح پرسشی عنوان کرد: تا کی بید در فقر و وابستگی به دیگران به سر ببریم؟
‌ ‌برگزاری همایش گرامیداشت فیض محمد کاتب ‌ ‌

‌همایش گرامیداشت علامه فیض محمد کاتب، مورخ شهایر شیعه افغانستان، همزمان با هشتادمین سالروز درگذشت وی و با حضور جمع کثیری از شخصیت‌های علمی، سیاسی و مذهبی افغانستان، در کابل برگزار شد. در این همایش، سخنرانان به‌ بیان ویژگی‌های ممتاز و نقش علامه فیض محمد کاتب، در تاریخ‌نگاری افغانستان پرداختند و بیانیه حجت‌الاسلام خلیلی، معاون رئیس جمهور افغانستان نیز قرائت شد. وی در این بیانیه، با اشاره به شخصیت و اهمیت قلم ملامحمد کاتب در تدوین‌ تاریخ معاصر کشور، گفت: ملا فیض محمد کاتب که لقب پدر تاریخ‌نگاری معاصر را در کشور ما کسب نموده، به حق از جمله کسانی است که نام آن بر فراز تاریخ معاصر افغانستان، درخشش جاودانه دارد و او نیم قرن از عمر شریفش را در خدمتگزاری به مردم، از راه اشاعه علم و فرهنگ و خلق آثار گرانبهایش سپری نموده و سراج التواریخ را به مثابه چراغی‌ فرا راه نسل‌های ینده کشورش، به جی گذاشته است. معاون رئیس جمهور در ادامه این پیام آورده است: در حقیقت بری‌ نخستین بار، آثار ملاکاتب موجب شد تا مبادلات علمی — تاریخی میان افغانستان و کشورهای خارجی، در گستره پژوهش‌هی‌ تاریخی برقرار شود و این دستاورد کمی برای ملت افغانستان نیست.
گفتنی است فیض محمد کاتب هزاره‌ی، معروف به بیهقی ثانی، در قره باغ غزنین متولد شد و در سال 1931 میلادی دار فانی‌ را وداع گفت و در چنداول کابل به خاک سپرده شد. وی برای تحصیل به قندهار، لاهور، قم و نجف اشرف سفر کرد. پس از بازگشت از نجف، مشغول کار و وظیف رسمی، تدریس و نگارش و تألیف شد. وی به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی تسلط‌ داشت و از خط زیبیی برخوردار بود، به طوری که در مقطعی، فرامین و احکام حکومتی و برخی کتاب‌های افغانستان را کتابت و خطاطی می‌کرد. کاتب، عضو جنبش مشروطه‌خواهان اول بود و طبق اصول آنها، معتقد به آموزه‌های دینی در امر حکومت‌داری بود.
از جمله آثار او می‌توان به سراج الاخبار، در زمان احمدشاه بابا، فیضی از فیوضات، هدیه به وزیر مختار ایران در کابل، تاریخ حکمی متقدمین از هبوط آدم تا بعثت عیسی، وقیع افغانستان، نژادنامه افغان، فقرات شرعیه در مسائل فقهای، شرح اصول دین و ده‌ها کتاب و مقاله علمی دیگر اشاره کرد.
دیدار وزیر آموزش و پرورش ایران با مقامات افغان‌

علیرضا علی احمدی، وزیر آموزش و پرورش کشورمان با سفر به افغانستان و دیدار با مقامات این کشور، راه‌های گسترش‌ روابط فرهنگی و آموزشی دو کشور را مورد بررسی قرار داد.
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در دیدار با وزیر آموزش و پرورش ایران، با قدردانی از نقش سازنده ایران در بازسازی‌ افغانستان، با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، اکنون به الگویی برای فعالیت‌هی‌ فرهنگی و آموزشی در منطقه تبدیل شده است و افغانستان آماده استفاده از تجربیات ایران، در این زمینه است. وی افتتاح‌ مجتمع آموزش عالی تربیت معلم ابن سینا، در کابل را که از محل کمک‌های ایران به افغانستان ساخته شده است، گامی مهم‌ در پیشرفت تعلیم و تربیت در افغانستان دانست.
وی در دیدار با وزیر تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ایران آماده است برای جذب و اشتغال آن دسته از دانش‌آموختگان افغان که از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل شده‌اند، تییدیه تحصیلی صادر کند. وی‌ افزود: در سه ماه ینده، فهرستی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران، اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی که داری‌ ظرفیت پذیرش دانشجو است، برای استفاده از بورسیه تحصیلی دانشجویان افغان اعلام خواهد شد.
محمد اعظم دادفر، وزیر تحصیلات عالی افغانستان نیز با قدردانی از اختصاص بورسیه تحصیلی برای دانشجویان افغان‌ گفت: وزارت علوم افغانستان، دانشجویان افغان را پس از گرفتن تعهد برای بازگشت به کشورشان، به دانشگاه‌های یران‌ معرفی می‌کند. وی خواستار توسعه فعالیت دانشگاه‌های نیمه حضوری و از راه دور یرانی، به ویژه دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی و جامعه‌المصطفی در افغانستان شد.
علی احمدی یادآور شد: برای تحصیل افغان‌ها در مراکز آموزش عالی ایران، نه تنها هایچگونه محدودیتی وجود ندارد، بلکه‌ تعدادی سهمیه تحصیلی در اختیار دولت افغانستان گذاشته شده است. وزیر آموزش و پرورش ایران اعلام کرد: تعدادی از طلاب علوم دینی افغانستان، در حوزه‌های علمیه ایران، در رشته‌های علوم دینی و انسانی تحصیل می‌کنند. هم اکنون 250 هزار دانش‌آموز، دانشجو و طلبه افغان در ایران تحصیل می‌کنند. همچنین علاقه‌مندان به تحصیل در ایران، می‌توانند با هزینه‌ شخصی نیز در رشته‌های مورد علاقه و متناسب با نیاز کشورشان تحصیل کنند.
محمدحنیف اتمر، وزیر معارف (آموزش و پرورش) افغانستان نیز اعلام کرد: بیش از سه هزار افغان تحصیلکرده در ایران، علاقه‌مند به بازگشت به کشورشان هستند که 80 نفر آنان، در تدوین کتب درسی با این وزارتخانه همکاری دارند. وی از ایران، به عنوان یک کشور بزرگ و دوست نزدیک افغانستان یاد کرد و افزود: فصل نوینی از توسعه روابط فرهنگی و آموزشی میان‌ دو کشور آغاز شده است. وی با قدردانی از یجاد نخستین مرکز آموزش عالی معلمان افغانستان گفت: این وزارتخانه‌ علاقه‌مند به دریافت تجارب ایران در امور آموزشی و فرهنگی می‌باشد. ‌
مرکز آموزشی فرهنگیان افغانستان با کمک ایران به بهره‌برداری رسید

مرکز آموزشی فرهنگیان افغانستان با حضور محمد کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهور کشور و وزیران آموزش و پرورش ایران و افغانستان، در کابل به بهره‌برداری رسید. این مرکز با کاربری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با صرف پنج‌ میلیون دلار از محل کمک‌های بلاعوض ایران، در مدت سه سال ساخته شد. این واحد آموزشی با 28 کلاس درس، 12 اتاق‌ اداری، چهار باب آزمیشگاه، کتابخانه، مسجد، سالن ورزش و تربیت بدنی، مطابق آخرین استاندارد ساخت بنهای آموزشی‌ احداث شده است. معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس ایران گفت: هدف از یجاد این واحد آموزشی، ارتقی‌ ظرفیت‌های علمی استادان مراکز تربیت معلم و نیز معلمان افغانستان است. دکتر مرتضی رئیسی افزود: در این مرکز، امکان‌ آموزش 1500 نفر در عرصه‌های مختلف آموزشی فراهم است. نخستین دوره آموزشی، چندی پیش با شرکت حدود 140 نفر، از 22 ولیت، زیر نظر مربیان یرانی برگزار گردید و دوره دوم نیز، با شرکت 150 نفر به مدت هشت ماه، به زودی در کابل برگزار خواهد شد. شمار معلمان افغانستان 166 هزار نفر است که 13 نفر داری مدرک تحصیلی دکترا، 448 نفر فوق‌ لیسانس، 10843 نفر لیسانس، 28 هزار نفر فوق دیپلم و بقیه دیپلم و کمتر از دیپلم می‌باشند. در مراسم بهره‌برداری از ین‌ مرکز آموزشی، فدا حسین مالکی، سفیر ایران و چند نفر از مسئولان وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز مسئولان و کارشناسان وزارت معارف افغانستان شرکت داشتند.
همایش پیوند علمی دینی و رسانه‌ه در بامیان افغانستان ‌ ‌

همایش دو روزه پیوند علمی دینی و رسانه‌ه، در مرکز استان بامیان افغانستان، با حضور مسئولان دولتی، علما، نمیندگان‌ وزارت حج و اوقاف و عده‌ی از روشنفکران این کشور برگزار شد. عبدالصمد سراج، دبیر این همایش، گفت: هدف از برگزاری این همایش، بررسی حقوق بشر از دیدگاه قرآن، اسلام و رسانه است. وی افزود: علما بید با حضور در برنامه‌هی‌ تلویزیونی، با تشریح و تبیین منابع غنی و پربار اسلام، مردم را با حقوق الهای خود آشنا کنند. سراج خاطرنشان کرد: در شریط‌ کنونی، حقوق بشر در افغانستان در بدترین وضع است و به همین دلیل علما و رسانه‌های این کشور، با وحدت با یکدیگر می‌توانند فریاد مردم مظلوم افغانستان را به گوش جهانیان برسانند. پروین رحیمی، مسئول کمیسیون حقوق بشر بامیان نیز در این همایش، گفت: علما و اسلام‌شناسان بید با معرفی حقوق بشر اسلامی به جهانیان، مردم این کشور را از زیر ستم ظالمان‌ خارج کنند.ایران میلیون‌ها دلار صرف بازسازی افغانستان کرده است‌
فدا حسین مالکی، سفیر ایران در افغانستان، در مراسم آغاز عملیات احداث راه ارتباطی بین استان خراسان جنوبی و ولیت‌ فراه، گفت: ایران در چند سال اخیر، سیصد میلیون دلار صرف بازسازی کشور افغانستان کرده است. مالکی با تأکید بر مناسبات دوستانه ایران و افغانستان، گفت: روابط دو کشور از زمان برگزاری اجلاس بن تا کنون، در بهترین سطح خود بوده‌ است. یجاد ارتباط بیشتر بین ولیت فراه و استان خراسان جنوبی، باعث افزیش مبادلات اقتصادی بین دو کشور می‌شود و در این خصوص مقامات ایران و افغانستان، به گسترش روابط دوجانبه متعهد هستند.
کتاب‌های درسی افغانستان بر اساس مذهب جعفری تدوین شد ‌ ‌

برای اولین بار در افغانستان، کتاب‌های دینی مدارس این کشور، از اول مهرماه سال جاری بر اساس فرامین و احکام مذهب‌ جعفری، تهایه و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. حنیف اتمر، وزیر آموزش و پرورش افغانستان، طی یک نشست خبری‌ گفت: این طرح که بر اساس تعویض و تدوین کتب درسی افغانستان، از سال‌های پیش آغاز شده بود، از مهرماه سال جاری با در اختیار قرار گرفتن در مدارس افغانستان تکمیل می‌شود. وی افزود: این کتب طوری تهایه شده‌اند که از لحاظ موضوعی، علمی و بخصوص یجاد تفرقه دینی هایچگونه مشکلی ندارند و تهایه‌کنندگان آن، از دو مذهب شیعه و سنی بوده‌اند و هر بخش توسط متخصصان همان مذهب طراحی و آماده شده است. وزیر آموزش و پرورش افغانستان اظهار کرد: پیش از این، تمام کتب دینی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، بر اساس قوانین مذهب حنفی در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می‌گرفت و شیعیان افغانستان از آموزش دولتی مسائل مذهبی خود، بی‌بهره بودند. وی تصریح کرد: ابتکار جدید وزارت‌ آموزش و پرورش، یکی از بی‌نظیرترین حرکت‌های تاریخی در این کشور بوده است که توسط تمامی محافل دینی و مذهبی‌ هر دو مذهب رسمی افغانستان، یعنی جعفری و حنفی، مورد تیید قرار گرفته است.
پیام معاون رئیس جمهور افغانستان، به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهاید بلخی ‌ ‌

حجت‌الاسلام محمدکریم خلیلی، معاون رئیس جمهور افغانستان و از رهبران شیعه این کشور، در پیامی به مناسبت چهلمین‌ سالگرد شهادت سید اسماعیل بلخی، از مقام وی تجلیل کرد. در این پیام آمده است: ‌ ‌
مردان بزرگ نمی‌میرند. بخصوص آنهایی که قبی شهادت بر تن می‌کنند. قافله عظیمی از شهدی راه آزادی را در امتداد تاریخ‌ می‌بینیم که زنده‌تر از هر زنده‌ی، در ذهن و ضمیر مردم، جیگاه فراموش‌ناشدنی دارند. شهاید علامه سیداسماعیل بلخی نیز بدون شک، یکی از همان بزرگ‌مردانی است که گردش یام، نمی‌تواند یاد او را از خاطره‌ها محو نمید. ینک چهل سال از شهادت آن شهاید بزرگ می‌گذرد، اما گویی او هرگز سودی پیوستن به تاریخ را ندارد. یکی از ویژگی‌های شهاید بلخی، شخصیت چند بعدی او است. او هم یک شاعر توانا بود و هم یک عالم عامل. هم یک مبارز راه آزادی بود و هم یک مصلح‌ بزرگ اجتماعی. هم یک متفکر توانا بود و هم سیاستمدار برجسته. راز ماندگاری بلخی نیز در همین نکته نهفته است. به همین‌ دلیل است که او در همه زمانه‌ها حضور دارد. هم در زمان جنگ و جهاد و هم در زمان صلح و سازندگی. اشعار او اگر دیروز عطش عصیانگری جوانان دوران جنگ و جهاد را فرو می‌نشاند، امروز عشق به صلح و ترقی را در سینه‌های تفتیده مردم ما، زنده می‌سازد.‌
همچنین‌صدیقه بلخی، عضو مجلس سنی افغانستان، در مراسم تجلیل از چهلمین سالروز شهادت علامه شهاید اسماعیل بلخی در شهر مزارشریف، طی سخنانی خواستار نشر افکار و اندیشه‌های علامه شهاید سید اسماعیل بلخی در جامعه شد. ‌وی ضمن آنکه از دوران مبارزات و خاطرات زندگی پر‌مشقت شهاید بلخی یاد کرد، بلخی را مبارز خستگی‌ناپذیری خواند که در عرصه‌های سیاسی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قیام کرده و جامعه آن روز افغانستان را که در یک خفقان سیاسی و کم سوادی به سر می‌برد، از خواب غفلت بیدار کرد. این عضو مجلس سنی افغانستان و فرزند شهاید سید‌اسماعیل بلخی، با بیان ینکه شخصیت، تفکر و اندیشه‌های شهاید بلخی وابسته و متعلق به یک زمان و مکان و قوم و مذهب خاصی نبوده، بلکه برای تمامی بشریت نوید‌آور آزادی و استقلال بوده است، خواستار برگزاری کنگره‌های منطقه‌ی و جهانی به‌منظور نشر اندیشه‌های علامه بلخی در بین ملل آزاده دنیا، به‌ویژه جوانان شد. ‌ ‌
در این مراسم، معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، نیز با صدور پیامی، شهاید بلخی را مبارز خستگی‌ناپذیر، عارف وارسته و روحانی بیدارگر دانست و گفت: شهاید بلخی از قید و بندهای دنییی و تعصبات مذهبی و نژادی، آزاد و شیفته وحدت اسلامی بین مسلمانان در سطح جهانی بود. ‌ ‌
عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان، نیز در پیامی، ضمن تجلیل از مقام و شخصیت علمی و معنوی شهاید بلخی گفت: علامه بلخی در حالی برای حق‌خوهای و برپیی عدالت در کشور قیام و صدی آزادی‌خواهانه خود را بلند کرد که جو اختناق و ظلم در کشور بیداد می‌کرد، اما وی بدون توجه به شریط حاکم در جامعه، هدف خود که همانا رهایی ملت افغانستان از بند ستم و بیدادها بود را دنبال می‌کرد تا در این راه جانش را فدا کرد. ‌ ‌
همچنین سید حیدر هاشمی، از علمی شهر مزارشریف نیز با گرامیداشت مقام شهاید سید‌اسماعیل بلخی گفت: نبید نسل امروز و شخصیت‌های علمی و فرهنگی افغانستان، صرفاً به تجلیل از شخصیت بلخی و امثال بلخی اکتفا کنند، بلکه در نشر معارف و اندیشه‌های اسلامی و انسان‌ساز آنان در جامعه، گام‌های عملی بردارند. ‌ ‌
در پیان مراسم تجلیل از مقام و شخصیت شهاید سید اسماعیل بلخی، جاده‌ی نیز از سوی مقامات استان بلخ، به‌نام این شخصیت مبارز و علمی کشور نامگزاری شد.
پیام تسلیت به مناسبت ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نبی نوید بهسودی‌

همچنین معاون رئیس جمهور افغانستان در پیام دیگری درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین بهسودی را تسلیت گفت. در پیام‌ خلیلی آمده است: حجت‌الاسلام والمسلمین آقی نوید از چهره‌های نخبه و برجسته فرهنگی، دینی وسیاسی بود که عمر گرانبهای خود را در راه اشاعه معارف دینی و فرهنگ انسان‌ساز اسلام و تحکیم صلح و برادری در کشور صرف کرد و در ین‌ راه لحظه‌ی از پی ننشست. وی مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیری بود که در دوران جهاد و مقاومت نیز برای بیرون راندن‌ نیروهای اشغالگر جانفشانی‌های زیادی نمود. صراحت بیان، صداقت و پیمردی از شاخصه‌های قابل وصف شخصیت وی‌ بود. خدمات ارزنده این عالم بزرگ در عرصه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی و سهم‌گیری فعال وی در جهاد، مقاومت، بازسازی و ساماندهای وبسیج مردم در راه دفاع از حق و عدالت فراموش ناشدنی است.بازسازی آرامگاه یحیی‌بن زید شهاید(ع) در سرپل ‌ ‌
حآیت الله عالمی، مدیر اجری پروژه بازسازی حرم مطهر حضرت یحیی(ع)، گفت: عملیات بازسازی این آرامگاه، از 6 سال‌ پیش در استان سرپل آغاز شده است و با ساخت این پروژه بزرگ، معماری اسلامی شهر سرپل، موقعیت باستانی خویش را به دست می‌آورد. وی خاطرنشان کرد: این کار از سال 1381 آغاز و با زیربنی 4000 مترمربع مساحت و با 5‌‌1 طبقه ساخته‌ می‌شود که طبقه بالی آن، مربوط به بخش فرهنگی است. وی ادامه داد: قسمتی از این آرامگاه، به عنوان کتابخانه علمیه حرم‌ مطهر، با گنجیش بیش از 000/50 هزار جلد کتاب شامل کتاب‌های علمی، مذهبی و فرهنگی به وسیله دوستداران کتاب‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.افتتاح بزرگ‌ترین مکتب‌القرآن استان بلخ در افغانستان‌
چهارمین مکتب‌القرآن شهر مزارشریف، در شرق این شهر، به عنوان بزرگ‌ترین مکتب‌القرآن استان بلخ، همزمان با میلاد امام‌ محمدباقر(ع) افتتاح شد. در این مراسم، تعدادی از قرآن‌آموزان این مرکز به قرائت قرآن و شعر به مناسبت میلاد امام محمد باقر(ع) پرداختند.
این مکتب‌القرآن، داری 8 استاد قرآنی مجرب، با سابقه شرکت در کلاس‌های تربیت مربی قرآنی هستند که دوره 9 ماهه‌ روخوانی، روانخوانی و تجوید را اداره می‌کنند. در کنار این فعالیت‌های قرآنی آموزش برنامه‌های لازم و ضروری دینی، از جمله نماز و احکام دین نیز در طول این مدت به شاگردان آموزش داده می‌شود.‌
عبده، وکیل شوری ملی افغانستان در این مراسم با قدردانی از حضور معلمین قرآنی و تلاش برای تشکیل این گونه حرکات از خداوند توفیق ادامه این فعالیت‌ها را خواستار شد. ‌ ‌
حجت‌الاسلام رضیی معاون مؤسسه علوم قرآنی شفاء نیز در لحظات پیانی این مراسم توضیحاتی به شرکت‌کنندگان داده و از تمامی دست‌اندرکاران در تشکیل چنین مرکزی قدردانی کرد. وی گفت: در مقابل فرهنگ قرآنی، توپ و تانک اثری ندارد و حتی دیوارهای آهنین قادر به یجاد مانع در برابر موج اسلام‌خوهای و قرآن‌طلبی نیستند. ‌ ‌یران‌
جهان به نگرش‌های نو و روش‌های جمعی تازه نیاز دارد

‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران در سفر به نروژ، طی سخنانی در مجمع 2008 اسلو، برای میانجیگران سازمان ملل متحد، با اشاره به ینکه صدی گفت‌وگو که زبان خرد، فهم و صلح است، در هایاهوی‌ افراط که محصول نفرت و خشونت است، کمتر شنیده می‌شود، گفت: طرح گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها که مورد توجه و اجماع بین‌المللی قرار گرفت، درصدد ارائه راهکاری است که جهان را از وضعیت کنونی نجات دهد. رئیس مؤسسه‌ بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، یادآور شد: گفت‌وگو از زمان سقراط تا امروز، تاریخی پر از فراز و نشیب داشته‌ است. آنچه تذکر به آن، در این مجال لازم است ینکه تفاوت میان گفت‌وگو و دیگر گونه‌های ارتباط کلامی، فکری و احساسی‌ را دریابیم؛ زیرا خلط میان مفهایم به ظاهر مشابه، ولی داری تفاوت بنیادی نظیر گفت‌وگو و مذاکره و مباحثه، باعث‌ سوءتفاهم می‌شود. وی با یادآوری ینکه مذاکره معمولاً در حوزه سیاست معنی دارد و حول محور کسب منفعت و دفع ضرر می‌چرخد و مباحثه نیز عمدتاً در حوزه‌های علمی و دینی کاربرد دارد و با گفت‌وگو فرق دارد، افزود: گفت‌وگو با هدف تفاهم و شناخت بهتر و بیشتر یکدیگر صورت می‌گیرد و روندی است که از موضع مشترک، برای رسیدن به همزبانی و هدف مشترک‌ آغاز می‌شود. خاتمی گفت: میداندار گفت‌وگو، نه سیاستمداران یا صاحبان یدئولوژی از موضع یدئولوژی، بلکه نمیندگان‌ تمدن‌ها و فرهنگ‌ها؛ یعنی اصحاب فکر و فرهنگ و هنر در جوامع هستند. دیالوگ سیاسی نیست، گرچه می‌تواند و بید آثار سیاسی بزرگ داشته باشد و از جمله خود سیاست، از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند و بید مورد گفت‌وگوی‌ متفکرانی که قصد اصلاح دارند، قرار گیرد. رئیس مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با اشاره به ینکه جهان‌ برای زندگی امن و امیدوار به نگرش‌های نو و روش‌های جمعی تازه نیاز دارد، افزود: برهمین اساس در پی طرح گفت‌وگوی‌ تمدن‌ها، طرح ائتلاف جهانی برای صلح را به جی ائتلاف برای جنگ مطرح کردم که مکمل طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها بود. وی گفت: این سخن در غوغی خشونت بار جهانی طنین لازم را نداشت، اما هنوز بر این باورم که سازمان ملل متحد به رغم‌ سال‌های هراس‌آمیز و ناپیداری که بشریت در شرق و غرب عالم برای آن هزینه‌های فراوانی پرداخته، می‌تواند ائتلاف بری‌ صلح بر مبنی عدالت را رهای برای خروج جهان کنونی از زندگی سرشار از افراط و خشونت و خطر قرار دهد. ‌ ‌
وی تصریح کرد: اگر ما هدف را برقراری صلح در جهان قرار دهایم پیش از آن بید دو امر تحقق یابد: یکی احساس عدالت از سوی همه ملت‌ها و افراد بشر و اطمینان به استقرار آن و دیگر فرهنگ‌سازی برای تفاهم در برابر تخاصم و مهر و دوستی در برابر قهر و ستیز. طبیعی است که گفت‌وگو میان نخبگان هر فرهنگ و تمدن، در درجه اول و بسط و تبلیغ تفاهم آنان در میان‌ جوامع، در درجه دوم از اهمیت برخوردار است. رئیس موِسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با تأکید بر ینکه‌ موانع بر سر راه این مهم کم نیست، افزود: عقب‌ماندگی و استبداد و بخصوص تحقیرشدگی در سویی از عالم و تحقیر فرهنگ‌ و تمدن دیگران از سوی وابستگان به تمدن نیرومندتر و نگاه به جهان توسعه نیافته به عنوان پیگاه استیلا و نفوذ و منبع ماده‌ خام و انرژی و بازار مصرف و اعمال معیارهای دوگانه برای حفظ و بسط استیلی قدرت‌های بزرگ و بدبینی حاصل از آن، از سوی دیگر است. وی گفت: شرق می‌تواند از فرهنگ و تمدن غرب برای توسعه و پیشرفت و آزادی خود بهره‌های فراوان‌ بگیرد، همانگونه که غرب می‌تواند با رجوع به فرهنگ و تمدن شرق بسیاری از خلأcهای اخلاقی و معنوی خود را که موجب‌ بحران‌های بزرگ در ذهن و زندگی انسان مدرن شده است پر کند.
آگهای از کاستی‌های تمدن غربی، راه را برای گفت‌وگو باز کرده است ‌ ‌

همچنین رئیس مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، طی سخنان دیگری در جمع دانشجویان اسلو گفت: کاهش غرور غربی و آگهای از کاستی‌ها و خلأcهایی که در تمدن و تفکر غربی وجود دارد و همچنین نگرانی فزینده‌ی که از افراط و خشونت و تهدیدهای ناشی از آن برای همه انسان‌ها پدید آمده، راه را برای گفت‌وگو باز و هموارتر کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، با اشاره به ینکه اگر جهانی شدن به معنی فشردگی زمان و مکان و فضا و شتابندگی تاریخ و از بین رفتن فاصله‌ها و همسیگی جوامع باشد، گفت: در این صورت می‌توان به سادگی پذیرفت که ما به‌ عصر جهانی شدن وارد شده‌یم، اما پرسش این است که یا جهانی شدن فرصت بهتری برای زیستن است یا تهدیدی بری‌ آن؟ وی افزود: به نظر می‌رسد جهانی شدن علاوه بر ابهامی که در جوامع مدعی آن دارد، به هنگام انتقال به فرهنگ‌ها و جوامع دیگر پیش از برخورداری از قوام نظری در محافل آکادمیک، سر از مصارف عامیانه و روزمره درآورده است. خاتمی‌ گفت: پرسش‌هایی از این دست که: یا جهانی شدن مفهومی برآمده از مبانی نظری مدرنیته است یا پدیده‌ی متأخر از آن و ینکه یا پدیده‌ی ناشی از دگرگونی‌های دانش و فنّاوری است یا پروژه‌ی ساخته و پرداخته صاحبان ثروت و قدرت؟ پاسخ‌ خود را از همین گام نخست و منزل اول بید بگیرد.
وی گفت: قدرتمندانی که خود را رهبر ناخوانده جهان می‌دانند یا خودباختگان در برابر ثروت و قدرت علمی، تکنیکی، سیاسی و نظامی کشوری چون آمریکا، غالباً به این رویت از جهانی شدن به امید آمریکیی کردن جهان و نظم نوین معطوف‌ به مرکزیت آمریکا تکیه می‌کنند. خاتمی افزود: این رویت از جهانی شدن، نوعی فضی دو قطبی در باب هویت‌های فرهنگی‌ و اجتماعی و ملی را فراهم می‌آورد و در این فضا از یک سو نابودی هویت‌های بومی مطرح است و از سوی دیگر بدبینی‌ نسبت به سیاست‌ها و راهبردهای جهانی به منزله توطئه‌ی علیه کشورها و ملت‌های دیگر پدید می‌آورد. وی تصریح کرد: جهان در کشاکش سیاست وحشتناک اشغال و سرکوب و جنگ پیش‌دستانه از یک سو و خشونت و ترور از سوی دیگر، جهان‌ را در شرق و غرب عالم ناامن و سرشار از نگرانی و دلهره می‌کند.
شیان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین در همایش زنان، مساوات و صلح نیز شرکت و سخنرانی نمود. این نشست با همکاری مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، مرکز صلح و حقوق بشر اسلو، به ریاست بوندویک، نخست وزیر سابق نروژ و انجمن مادرید، به ریاست فدریکو میور، برگزار شد. نشست فوق بر دیدگاه‌های اسلام و غرب در خصوص نقش زنان و حقوق زن در خانواده و تبادل تجربیات در رابطه با حقوق و مسائل قانونی، موضوعات مرتبط با قوانین خانواده، بهره‌مندی زنان از عدالت، آموزش و شغل درخور، اتحاد عناصر مختلف یک جنس برای به کار بردن نیروی خود در راه صلح و آشتی، نقش دیدگاه‌های زنان در برقراری صلح بین‌المللی، ارتباط میان آزادی انتخاب مذهب و حقوق زنان و مشارکت زنان در گفت‌وگو میان ادیان، تمرکز داشت.
‌حوزه علمیه قم بید بر تمام مسائل فرهنگی کشور، اشراف کامل داشته باشد

همایش تجلیل ازخادمان نمونه فرهنگ عمومی، با حضور آیت الله مکارم شیرازی در سالن همیش‌های مدرسه علمیه‌ معصومیه(س) قم برگزار شد. آیت الله مقتدیی، مدیر حوزه علمیه قم در این همایش گفت: حوزه علمیه قم بید در امور فرهنگی دخالت مستقیم داشته و بر تمام مسائل آن اشراف کامل داشته باشد تا اگر خلافی وجود دارد، تذکر بدهد. وی افزود: حوزه علمیه قم، حوزه علمیه جهان اسلام است و بید نسبت به تمام مسلمانان جهان احساس وظیفه کند و به آنان رهنمود بدهد. نیب رئیس جامعه مدرسین یادآور شد: وظیفه علما و حوزه‌های علمیه، در مسائل فرهنگی کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه بید مسائلی که در کشورهای اسلامی یا غیراسلامی که اقلیت‌های مسلمان در آن جا زندگی می‌کنند را رصد کنند. عضو شوری عالی حوزه علمیه قم، با انتقاد از نشر بعضی کتاب‌های خلاف مبانی اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع)، خاطرنشان کرد: بعضی از کتاب‌ها برخلاف انتظار چاپ می‌شود که دقت نظر مسئولان فرهنگی در این زمینه را می‌طلبد، لذا بید افراد سالم‌تردر آن زمینه قرار بگیرند تا شاهد نشر کتاب ضد ارزش در فرهنگ اسلامی نباشیم. آیت الله مقتدیی گفت: نشر کتاب‌ بید هدیت‌کننده افراد به سوی اسلام و دعوت به معارف وحی قرآن باشد و بید با تبلیغ و انتشار جملات در زمینه معارف‌ اسلامی، حتی مسائل سیاسی برای هدیت و راهنمیی مردم به اقصی نقاط عالم ارسال کنیم.
در ابتدی این همایش، دکتر پرویز، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از چاپ و نشر کتاب در کشور گفت: دشمن در حال هزینه و طراحی برای استفاده از اختلافات قومی، مذهبی و نقاط حساس جامعه جهت یجاد آشوب است. وی با اشاره به درخواست بعضی‌ها از حذف ممیزی پیش از چاپ کتاب، افزود: حذف ممیزی پیش از چاپ، کمک به دشمنان است؛ زیرا با حذف این موضوع اجازه خوهایم داد تا کتاب‌های شبهه‌دار وارد جامعه شود و در این صورت‌ باعث برانگیختن احساسات عمومی خواهد شد. ‌ ‌
خاطرنشان می‌شود در پیان این همایش از آیت الله ابرهایم امینی، حجت‌الاسلام صحفی و آقی باقری، به عنوان خادمان‌ نمونه فرهنگ عمومی تجلیل شد.ساخت
سریال‌های تاریخی — مذهبی باقیات‌الصالحات است‌

‌دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، طی سخنانی به هنگام بازدید از سریال نردبان‌ آسمان که نقش مشاور آن را به عهده دارد، گفت: هر کاری که با موضوع تاریخ فرهنگ ایران صورت بگیرد، ماندنی است و اثرگذاری کار هنری با هایچ‌کار دیگری قابل مقیسه نیست. وی افزود: پیام سریال نردبان آسمان در لابه‌لی کتاب‌هاست و یک محقق می‌خواهد تا هر روز، چندین ساعت از وقت خود را در کتابخانه بگذراند و از لابه‌لی کتاب‌های خطی مطالب‌ مورد نظر را استخراج کند. وی با بیان ینکه طبیعت این کار سخت است و از مردم عادی توقعی نیست که چنین کاری را انجام‌ بدهند، گفت: اگر ما از گذشته‌مان جدا شویم، هایچ چیزی برای تکیه زدن به آن نداریم؛ بخصوص ملت ما که گذشته پرفروغش‌ را هایچ کشور دیگری ندارد؛ زیرا تاریخ آن به هم پیوسته است و اگر کتاب‌هایی که 800 سال قبل در ایران نوشته شده است، را مقابل یک کودک دبستانی قرار دهاید می‌تواند به راحتی آنها را بخواند؛ مانند شاهنامه که یک دانش آموز به راحتی آن را می‌خواند. حال شما یک ملت پیدا کنید که چنین آثاری داشته باشد. دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: ما زبان فارسی را حفظ‌ کرده‌یم و در کنار آن پیشروترین ملت در خدمت به اسلام بوده‌یم و این به معنی عدم اتصال به اسلام نیست. این دلبستگی به‌ آثار فرهنگی و ثروت‌هایی که داریم و تلاشی که مردم برای حفظ آن کردند، بزرگ‌ترین سرمیه فرهنگی ماست. اگر ما تنها به‌ تاریخ و دانشمندان شهر کاشان، با هفت هزار سال تاریخ آن بپردازیم، سیر قدرت‌های اول دنیا دیگر جیی نخواهند داشت و احیی هویت ملی و دینی ملت‌ها، مهم‌ترین متکی آنها برای ساختن ینده است. وی با بیان ینکه ساخت چنین کارهایی که‌ همراه با جاذبه است، باقیات‌الصالحات محسوب می‌شود، ادامه داد: ساخت سریال‌های تاریخی یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود و امیدوارم همچنان ادامه یابد. ‌ ‌
اسلام، حلّال مشکلات معنوی جهان است‌

دکتر مهدی مصطفوی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دیدار با عمیده، رئیس مجلس علمی اندونزی و هایأت‌ همراه، اسلام را حامل مبانی ارزشمندی برای حل مشکلات معنوی جهان در دنیی معاصر عنوان کرد. وی توسعه ارتباطات‌ و تبادل اطلاعات دینی را باعث استحکام وحدت بین امت اسلامی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و اندونزی، با همکاری یکدیگر می‌توانند قدم‌های مهم و سرنوشت‌سازی را در زمینه‌های ارتباطات و تبادل اطلاعات دینی و علمی‌ بردارند و هرچه این ارتباطات در قالب تعاملات دو سویه بیشتر باشد، حل مشکلات معنوی جهان و اداره معنوی دنیی‌ معاصر، در زمینه‌های فرهنگ و مذهب از ارزش و قداست بیشتری برخوردار است و سبب شناخت روزافزون جوامع بشری‌ از دستاوردهای معنوی و اخلاقی خواهد بود. ر‌ئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به ینکه اسلام‌ مشکل‌گشی بسیاری از مخاطرات دنییی و اجتماعی است، تأکید کرد: اسلام مبانی ارزشمندی برای مشکلات معنوی جهان‌ و اداره دنیی معاصر دارد. وی خاطرنشان کرد: امکان دارد برای آشنیی مردم دو کشور، با مفهایم، ارزش‌ها و هنجارهی‌ اجتماعی، نمیشگاه‌های هنری، خطوط اسلامی، عکس و... که ارزش‌های اسلامی را به خوبی و روشن نشان می‌دهد، برگزار نمییم. مصطفوی آشنیی با فلسفه نماز و حج را از زمینه‌های معنوی، عبادی و سیاسی، برای آشنیی افکار عمومی مردم‌ جهان عنوان کرد و اظهار داشت: دنیی ارتباطات امروز، این اجازه را می‌دهد که روابط و تعاملات را با یکدیگر بیشتر نمییم و اخبار و اطلاعاتی که سبب نوآوری و شکوفیی در تمام امور می‌شود، مبادله نمییم. تبادل اطلاعات، سبب پوییی و شناخت‌ بیشتر طرفین از یکدیگر می‌شود.
رئیس مجلس علمی اندونزی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان اسلام به خوبی مقاومت می‌کند و ین‌ شجاعت دولت و مردم ایران برای مسلمانان، به ویژه مسلمانان اندونزی الگو و افتخار است. دشمنان ملت ایران، دشمنان‌ ملت اندونزی نیز می‌باشند. ما سعی داریم در همه جهات با یکدیگر همکاری تنگاتنگ و نزدیکی داشته باشیم و روابط‌ فرهنگی و دینی‌مان را بیش از پیش تقویت نمییم. وی گفت: هدف سفر ما به ایران و دیدار با مقامات عالی‌رتبه، کسب تجربه، ترویج و تفهایم مذاهب اسلامی در ایران است تا بتوانیم الگوی موفق حکومت اسلامی در ایران را، در جمهوری اندونزی‌ پیه‌گذاری نماییم.
شیان ذکر است اندونزی با دارا بودن 250 میلیون نفر جمعیت، به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور عضو سازمان کنفرانس‌ اسلامی و چهارمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌ید.
تدوین دانشنامه حضرت ابوطالب(ع)، به سه زبان زنده دنیا

حجت‌الاسلام شفیعی شاهرودی، رئیس مؤسسه فرهنگی میراث نبوت، گفت: در پی تأکید مراجع معظم تقلید، مؤسسه‌ فرهنگی میراث نبوت، ستاد برگزاری بزرگداشت مقام حضرت ابوطالب(ع) را تشکیل داده و با همکاری مؤمنان و شیفتگان‌ آستان علوی، مراسم باشکوهای در 26 رجب، سالروز وفات حضرت ابوطالب(ع) در کشور برگزار می‌شود. وی با اشاره به‌ اهداف برگزاری این مراسم گفت: امیدواریم بدین وسیله مردم با زویی این شخصیت بزرگ اسلام آشنا شده و روحیات‌ کم‌نظیرآن مرد آسمانی را در جان خود تقویت کنند و تهمت‌های ناروی مخالفان اهل‌بیت(ع)، علیه پدر بزگوار امیرالمؤمنین(ع) که به منظور تضعیف مکتب تشیع و آستان مقدس علوی انجام می‌شود، خنثی گردد. دبیر ستاد بزرگداشت‌ حضرت ابوطالب(ع)، با اشاره به سخنان مراجع معظم تقلید در تکریم و احترام حضرت ابوطالب(ع) تصریح کرد: حضرت‌ ابوطالب(ع)، پدر والا مقام امیرالمؤمنین، ابوالائمه، زعیم مکه و حامی رسول‌الله(ص)، شخصیتی منحصر به فرد است و سزاوار است نسل جوان و جامعه کنونی اسلام، تاریخ حیات و زندگی یشان را الگو قرار دهند.
وی به برنامه‌های امسال این ستاد نیز اشاره کرد و گفت: تدوین دانشنامه حضرت ابوطالب(ع) در 20 جلد به سه زبان فارسی، عربی و اردو، تهایه طرح‌های تبلیغاتی، چاپ دیوان حضرت ابوطالب(ع) با ترجمه و شرح فارسی، چاپ قصیده لامیه و برگزاری نمیشگاه‌های فرهنگی و هنری در یام رجب، از برنامه‌های امسال این ستاد می‌باشد.
انتخاب بهترین فیلم و فیلمسازان دینی تاریخ انقلاب‌

طی مراسمی در تالار وحدت تهران، با حضور رئیس مجلس شوری اسلامی، شهردار تهران و برخی از مقامات کشوری و جمعی از هنرمندان، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمی ایران، مجید مجیدی و رضا میرکریمی را به عنوان‌ بهترین فیلمسازان دینی سینمی ایران در تاریخ انقلاب اسلامی و ابرهایم حاتمی‌کیا را در مقام بهترین فیلمساز انقلاب و دفاع‌ مقدس انتخاب کردند. در این مراسم محمد خزیی، دبیر جشنواره منتقدان، طی سخنانی اظهار کرد: اگر امروز فضیی فراهم‌ است که در آن آثار هنری ساخته می‌شود، تنها به دلیل غیرت شهایدان است و امیدوارم ینگونه تلاش‌ها از سوی هنرمندان به‌ گونه‌ی انجام شود که روح شهدا، از وقوع چنین رخدادی خشنود شود. وی درخصوص منتقدان گفت: منتقدان اگر چه اهل‌ نقد هستند، اما ساده، لطیف و شکننده هستند. البته بید توجه داشت که تحلیل خوب و نقد درست، بازیگر، کارگردان و تهایه‌کننده برای سینما می‌سازد. در ادامه این مراسم، جیزه بهترین فیلمساز دینی سینمی ایران که از سوی 200 منتقد انتخاب‌ شده بود، به مجید مجیدی و رضا میرکریمی تعلق گرفت. از دیگر قسمت‌های این مراسم، انتخاب ابرهایم حاتمی‌کیا، به‌ عنوان بهترین فیلمساز انقلاب و دفاع مقدس بود.
‌دکتر شیخ جباری برنده جیزه بین‌المللی ریاضی فیزیک ویل‌

چهارمین جیزه هرمن ویل، در رشته ریاضی — فیزیک، به دکتر محمدمهدی شیخ جباری، فیزیک‌پیشه جوان یرانی و رئیس‌ پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، به پاس نقش مهم وی در زمینه درک فیزیک تقارن‌ها اعطا شد. مراسم‌ اعطی جیزه 2008 هرمن ویل، در بیست و هفتمین دوره کنفرانس علمی دوسالانه روش‌های نظریه گروه‌ها در فیزیک که از 13 تا 18 آگوست در شهر یروان ارمنستان برگزار می‌شود، به وی اعطا خواهد شد. این نشست، از سوی مرکز بین‌المللی‌ مطالعات پیشرفته و دپارتمان فیزیک دانشگاه دولتی یروان با همکاری انستیتو مشترک تحقیق هسته‌ی روسیه میزبانی‌ می‌شود. جیزه ویل، شامل یک گوهاینامه، جیزه نقدی و هزینه شرکت در کنفرانس روش‌های نظریه گروه‌ها در فیزیک‌ است.
گفتنی است، دکتر شیخ جباری سال گذشته، به عنوان برنده جیزه سالانه کمیته دیمی همکاری‌های علمی و فنّاوری سازمان‌ کنفرانس اسلامی (کامستک) در رشته فیزیک و جیزه علمی مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام انتخاب شد. کسب‌ جیزه جوان خوارزمی در سال 1381، کسب عنوان محقق برتر کشور در سال‌های 1382 و 1384 و جیزه بین‌المللی‌ خوارزمی در سال 1385 و عنوان استاد نمونه کشور در اردیبهشت ماه سال جاری، از دیگر افتخارات علمی این محقق جوان‌ است.
خانه موزه شهاید چمران گشایش یافت‌

‌طی مراسمی با حضور شهردار تهران، رئیس و جمعی از اعضی شوری شهر تهران و عموم مردم، خانه موزه شهاید دکتر چمران گشیش یافت. منزل پدری شهاید چمران واقع در خیابان 15 خرداد، سرپولک، کوچه شهاید کمال بشیری، پلاک 7، از حدود سال 1330 محل سکونت خانواده پدری وی بوده و از سال 1332 تا 1337 که وی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور عزیمت کرد، محل سکونت خانواده‌اش بود. این بنا با مساحتی بالغ بر 244 متر مربع به عنوان نمونه‌ی از معماری‌ اواخر دوره قاجار واقع در محله چاله میدان است که پس از خریداری توسط شرکت توسعه فضهای فرهنگی شهر تهران از ورثه مرحوم حسن چمران، پدر دکتر چمران به خانه موزه تبدیل شده است. پیش از این منزل شهاید مطهری و مرحوم دکتر شهایدی، از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به خانه موزه تبدیل شده است.
رونمایی از دست‌نوشته‌های ملاصدرا

بنا به اعلام روابط عمومی بنیاد ملاصدرا، دست‌نوشته‌های ملاصدرا همزمان با برگزاری همایش مکتب حکمی فلسفی‌ شیراز در مجموعه موزه پارس شیراز رونمیی شد. این دست‌نوشته‌ها در 13 صفحه به تازگی و به هنگام ساماندهای نسخ‌ خطی موزه، پارس در یک کتابچه کوچک پیدا شده است. در صفحه نخست این کتابچه آمده است: این 13 ورق، مربوط به‌ خط شریف ملاصدری شیرازی است که از طرف میرزا ابوطالب موسوی شیرازی، به حکمران و فرمانروی مملکت فارس‌ اهدا شده است. این کتابچه دست‌نوشته که منتخبی از مثنوی معنوی و به دو خط نسخ و شکسته است، در سال 1307 هجری قمری، از طرف شخصی به نام میرزا ابوطالب موسوی شیرازی که احتمالاً صدر عالیه فارس بوده است، به فرمانروا اهدا و حاشیه نوشته‌های آن با جدول و کمند طلیی رنگ تزئین شده است.
آیت الله سیدمحمد خامنه‌ی، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، هنگام رونمیی از این دست‌نوشته‌ها با تیید انتساب آنها به‌ ملاصدرا، احتمال داد دست‌نوشته‌ها به دوران جوانی ملاصدرا مربوط باشد. وی گفت: این خط بسیار به خط ملاصدرا شبیه‌ است. آیت الله سیدمحمد خامنه‌ی، در طی سفر خود به شیراز، از تندیس ملاصدرا نیز که پیش از این در یکی از میادین‌ شیراز نصب شده بود، پرده‌برداری کرد. ‌
‌آغاز نگارش بزرگ‌ترین قرآن کریم با طلا

یک مبتکر یرانی پس از حدود 8 سال تلاش بر روی طرح‌های اولیه، کار نگارش بزرگ‌ترین قرآن کریم با طلا را آغاز کرد که‌ این قرآن در کتاب رکوردهای جهان گینس به ثبت خواهد رسید. مهدی فر، مبتکر این اثر، گفت: قرآن کریم نور است و همچنین طلا از نشانه‌های نور به شمار می‌رود، به همین علت در این کار طلا با قرآن درآمیخته شد که انتظار می‌رود در نوع‌ خود منحصر به فرد باشد. وی خاطرنشان کرد: مطالعات و زمینه‌سازی برای این کار، بیش از هفت سال به طول انجامیده‌ است. مهدی فر افزود: هر یک از مراحل نگارش این قرآن، بیانگر یک یده است؛ به طوری که استفاده از 114 دانه یاقوت در هر صفحه نشان‌دهنده تعداد سوره‌های قرآن کریم است.در این کار از طلی خالص 24 عیار و تعداد زیادی از سنگ‌های قیمتی استفاده شده است. ویژگی‌های این قرآن در رنگ، خط، حجم و ارزش آن نمیان می‌شود؛ به گونه‌ی که کار هنری قرآنی منحصر به فردی در نوع خود می‌باشد. یات قرآنی، احادیث شریف و متن‌های مذهبی در درون هنر تصویری و خطی ایران ریشه دارد که ویژگی بارز این هنر اصیل اسلامی به‌ شمار می‌رود.
اعجوبه بینیی و خالق کوچک‌ترین قرآن جهان ‌

رائین خانزاده، جوان یرانی، به لطف قدرت دید خارق‌العاده، سوره‌هی‌ قرآن کریم را بر روی اجسام ریز به نگارش درمی‌آورد. این اثر به وسیله دست و با چشم غیرمسلح با تمام علیم تجویدی، بر دو صفحه هرکدام به ابعاد 7*5 سانتیمتر نوشته خواهد شد. پیش از این یک پاکستانی، با چشم مسلح، قرآنی کوچک در اندازه 5/1*2/3 سانتیمتر به قطر 1/1 سانتیمتر در پانزده صفحه نوشته و آن را در دیرةالمعارف گینس به ثبت رسانده است.
قرآن نوشته شده توسط خانزاده، 94 بار کوچکتر از قرآن ثبت شده هنرمند پاکستانی در کتاب رکوردهای گینس است. خانزاده گفت: کار نگارش کوچکترین قرآن کریم را در چند ماه ینده به اتمام خواهد رساند. وی با بیان ینکه پیش از این نیز کارهایی از این نوع، به نام او در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است، خاطرنشان کرد: نمونه کارهای وی در بسیاری از موزه‌های جهانی وجود دارد. خانزاده ابراز امیدواری کرد که این هنر قرآنی درخصوص این کتاب مقدس که چهارده قرن پیش‌ نازل شده، است همچنان استمرار داشته باشد. وی فعالیت‌های خود در این خصوص را 7 سال پیش آغاز کرد که طی آن 10 سوره کوتاه قرآن کریم از جمله یة الکرسی را روی دانه برنج نوشت.
این جوان هنرمند یرانی به فضل بینیی تیز خود قادر است روی دانه‌های شکر و تار مو، سوره‌های قرآن را به نگارش درآورد؛ به نحوی که امکان دیدن و خواندن نوشته‌های وی با چشم غیرمسلح برای دیگران امکان‌پذیر نیست. وی امیدوار است که‌ روزی بتواند به کمک فنّاوری، یات قرآن را روی ذرات معلق هوا به نگارش در آورد. این جوان یرانی همچنین 15 سوره‌ مبارک قرآن کریم را با چشم غیرمسلح روی برگه‌ی به طول 7 و عرض 5 سانتیمتر به نگارش در آورده است.
در این خصوص محمدرضا زرین، متخصص بینیی گفت: تاکنون هایچ موردی را مانند خانزاده با چشمان تیز و بینیی‌ فوق‌العاده ندیده است. زرین افزود: خانزاده قادر است یات قران کریم را روی اجسام بسیار کوچک نوشته و آن را قرائت‌ کند؛ به طوری که دیگران با چشم غیرمسلح قادر به خواندن و دیدن نوشته وی نیستند. این متخصص بینیی گفت: قدرت دید خارق العاده خانزاده سبب شده است تا وی درخصوص تأثیر مصاحبت با قرآن کریم و تأثیر نگریستن طولانی به یات قرآن‌ کریم بر روی بینیی انسان‌ها تحقیق و بررسی کند. زرین خاطرنشان کرد: این تحقیق خود را در محافل علمی ارائه خواهد داد.
درگذشت دو استاد عرصه فرهنگ و هنردرگذشت استاد سیدضیاءالدین امامی‌

‌استاد سیدضیاءالدین امامی، نگارگر و نقاش صاحب سبک یرانی، در سن 86 سالگی در اصفهان درگذشت. سیدضیاءالدین‌ امامی، فرزند آیت الله سیدمحمدباقر امامی نجفی دهکردی که عمر خود را برای هنر صرف کرد، مکتب جدیدی در رشته‌های خط، نقاشی و تذهایب آفرید که آن را با عنوان هنر مدرن اسلامی یاد می‌کنند. برخی نیز او را میراث‌دار مکتب‌ اصفهان نامیده‌اند. سیدضیاءالدین امامی با خلق آثاری با شکل‌های سیه‌وار و شبح‌گونه در ترکیب‌بندی‌های افقی و عمودی‌ به همراه خوشنویسی یات قرآن و اشعار فارسی، سبک نوینی را در هنر یرانی — اسلامی ابداع کرد. تصاویری که گفته‌ می‌شود تمثیلی و نمادگرا هستند و بیشتر گریش مذهبی و به ویژه شیعه‌گریی او را بازمی‌نمید. تابلوهای مشهور این هنرمند، عبارتند از: خطاطی یات قرآنی، حجاب، الرحمن، شهادت حضرت علی(ع)، غار حرا و پیامبران اولوالعزم، اصحاب کهف، هبوط عیسی مسیح و تصویری از جهنم که از نظر خود او در دنیا بی‌نظیر است. این هنرمند در یکی از نمیشگاه‌های خود گفته بود: پس از عمری تلاش هنری، حس می‌کنم زنده‌ام و برای همایشه جاوید خواهم ماند؛ چراکه آثارم را همواره در کنار قرآن خلق کردم. بنابرین تا قرآن هست، من هستم؛ مرگی برای من نیست. او معتقد بود که هنر یرانی و اسلامی به قدری غنی‌ است که نیازی به تقلید از هنر غربی وجود ندارد، اما متأسفانه امروزه دانشگاه‌های هنر در ایران، تقلید از هنر غربی را آموزش‌ می‌دهند.
‌ ‌پیکر عبدالعظیم رضیی در خاک آرام گرفت ‌ ‌

‌استاد عبدالعظیم رضیی که به او لقب پدر تاریخ ایران باستان داده‌اند، در بیمارستان حضرت رسول(ص) بر اثر عفونت‌ خونی درگذشت. پیکر وی در قطعه فرهایختگان بهشت زهرا(س) به‌خاک سپرده شد. وی متولد سال 1311، در روستی‌ یبارک شهریار کرج بود. او پس از اتمام دوره ششم ابتدیی و آموزگاری، گرفتن مدرک کارشناسی معقول و منقول و کارشناسی‌ ارشد در همین رشته، به تحصیل در رشته زبان انگلیسی روی آورد و پس از اخذ مدرک کارشناسی حسابداری، دیپلم‌ پزشکیاری و دیپلم زبان پهلوی خود، در سال 1356 موفق به پیان دوره دکتری ادیان از دانشگاه تهران شد. وی تعداد زیادی‌ کتاب درخصوص تاریخ ایران تألیف کرده است که از مهم‌ترین آنها به تاریخ هزارساله ایران، گنجینه تاریخ ایران، سرشت‌ و سیرت یرانیان باستان، تاریخ فرهنگ و تمدن ایران، 12 هزاره پویندگی و پیندگی یرانیان، انگیزه شکست‌ها و پیروزی‌های یرانیان در جنگ‌ه، زندگانی امام حسین(ع)، زرتشت کیست؟ و مسیح کیست؟، می‌توان اشاره کرد.
رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی(ع)

‌‌مراسم رونمیی از کتاب مناجات نامه منظوم منسوب به امام علی(ع)، با حضور جمعی از فرهایختگان عرصه فرهنگ و هنر در موزه امام علی(ع) تهران برگزار شد. ‌ ‌
کتاب مناجات نامه منظوم منسوب به حضرت علی(ع) به خط استاد میر علی هروی، هنرمند برجسته قرن دهم هجری، محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی، یکی از متونی است که علاوه بر اهمیت عرفانی و ویژگی‌های ادبی در مسیر تاریخ به یکی از سنجه‌های هنری استادان خوشنویسی تبدیل شده است. در این مراسم، استاد امیرخانی در خصوص کیفیت بی‌نظیر خط استاد میر علی هروی به یراد سخنانی پرداخت. ‌ ‌
این مرقع در 12 صفحه و هر صفحه آن شامل 12 سطر است که در سال 939 هجری قمری به رشته تحریر درآمده است.کلیه اوراق این مرقع با کاغذ برای حاشیه متن خوشنویسی با طلا‌اندازی، دندان‌موشی و جدول‌کشی آراسته شده است. همچنین خوشنویسان برجسته‌ی چون سلطان علی مشهدی، میر علی هروی، میرعماد سیفی، میرزا غلامرضا اصفهانی، احمد قوام، غلامحسین امیرخانی و... در معلی مرتبه خود به کتابت این متن عارفانه به خط نستعلیق مبادرت کرده اند.
همچنین بنا به گفته مجتبی آقیی، مدیر هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست موزه، کارگاه تخصصی نقاشی علی در ینه نقش در این موزه برگزار شد. در این کارگاه، 30 هنرمند نقاش سرشناس کشور با هدف خلق آثار برجسته هنری با مضامین معنوی به صورت زنده، به خلق اثر پرداختند. وی ضمن ارزشمند خواندن آثار خلق شده در این کارگاه، از برپیی ینگونه کارگاه‌ها در حوزه‌های مختلف هنری در مناسبت‌های دیگر خبر داد و افزود: کارگاه علی در ینه نقش در ادامه فعالیت‌هایی است که پیش از این، با هدف ترغیب و حمیت از هنرمندان در خلق آثار هنری با مضامین مرتبط با آموزه ها، خصیل و سیره امام علی(ع) و موضوعات دینی صورت گرفته که این امر در دیگر رشته های هنرهای تجسمی در مناسبت های دیگر نیز محقق خواهد شد.
تأکید بر تأسیس مجلس فقهای اهل بیت در عربستان

‌حجت‌الاسلام‌والمسلمین نمر باقر النمر، عالم شیعی برجسته عربستان، با تأکید بر ضرورت اعتراف قانونی به موجودیت مذهب تشیع در این کشور، تشکیل مجلس ویژه شیعیان با نام فقهای اهل‌بیت(ع) را خواستار ‌شد. وی گفت: این مجلس بید با حضور عالمان مسلمانی که به درجه اجتهاد رسیده‌اند، تشکیل‌‌شود و عمل به خواسته‌های شیعیان این کشور، به صورت مستقل و بدون دخالت گروه‌های خارجی را هدف قراردهد. ‌ ‌
این عالم شیعی عربستان به ارسال نامه ‌ویژه‌ به جلوی بن عبدالعزیز بن جلوی آل سعود، امیر منطقه شرقی عربستان، افزود: لزوم اجری روش دینی واحد در عربستان، با اهتمام به مشترکات گروه‌های اسلامی، تدریس روش‌های شیعی در مدارس مناطق شیعه‌نشین، تأسیس حوزه‌های علمیه، حسینیه، دانشگاه، مراکز و مؤسسه‌های دینی، از دیگر خواسته‌های مطرح شده‌شیعیان در این نامه ‌است. همچنین وی در نامه مذکور، بر استقلال دادگاه‌های شیعیان جعفری، از دیگر محاکم قضیی بزرگ این کشور و گسترش صلاحیت قضیی شیعیان در دادگاه‌ها تأکید ‌کرد.
در این نامه، با اشاره به ضرورت تساوی میان شهروندان عربستانی آمده‌است: در این کشور شیعیان بید مانند دیگر برادران دینی خود، در مناصب عالی، همچون شوری وزیران و دیگر دستگاه‌های سیاسی این کشور مشغول فعالیت شده و مذهب مسلمانان در ین‌باره بی‌تأثیر باشد.‌ ‌
این عالم شیعی عربستان در پیان نامه مذکور، از مقامات این کشور خواست با اهتمام ویژه به درخواست‌های مذکور در راستی عملی‌شدن آن گام‌بردارند.هند
از یک روحانی یرانی مقیم دهلی‌نو تجلیل شد

گروهای از علمی سرشناس و بزرگان شیعه هند، طی مراسم ویژه‌ی با اهدی لوح و سخنرانی از حجت‌الاسلام محمدرضا رجب‌نژاد، روحانی یرانی مقیم دهلی‌نو تجلیل کردند. حجت‌الاسلام محمدرضا رجب‌نژاد کمتر از یک ماه پیش نیز از سوی‌ گروه‌های مختلف علما، شخصیت‌های علمی — فرهنگی، انجمن‌ها و حتی شخصیت‌های سیاسی، مورد تکریم قرار گرفت. مراسم نکوداشت این روحانی یرانی، به همت سه مرکز و مؤسسه مهم شیعی هند شمال، مجلس علمی هند، اداره تفهایم‌ اسلام و بخش بین‌الملل علمی شیعه، به منظور قدردانی از شخصیت تأثیرگذار، بی‌بدیل و ماندگار و نفوذ معنوی و آثار وی، برگزار شد. در این مراسم که علاوه بر علمی سرشناس شیعه هند، ده‌ها تن از روحانیان و طلبه‌های جوان حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش دینی شهرهای مختلف هند حضور داشتند، لوحی با عنوان نشان عظمت، به دکتر رجب‌نژاد به پاس نقش‌ مؤثر وی در میان فرق و مذاهب هندو، اهل سنت و شیعیان و حضور علمی در مراکز علمی هند، اهدا شد. این لوح توسط‌ حجت‌الاسلام سیدشمیم الحسن رضوی، ر‌ئیس مؤسسه تنظیم المکاتب و مدیر جامعه جوادیه بنارس، حجت‌الاسلام شیخ‌ محمود الحسن خان، سرپرست مجلس علمی هند و مدیر کالج یمانیه ناصریه عربی جونپور، از چهره‌های به نام و مطرح‌ شیعی هند، به حجت‌الاسلام رجب‌نژاد اهدا گردید. ‌ ‌
ابن علی واعظ، رئیس موِسسه زینبیه هند که خود اهل قلم و مترجم و ادیب معروفی در هند است و چند کتاب از حضرت امام‌ راحل(ره) را ترجمه کرده، در این گردهمیی نکوداشت گفت: دکتر رجب‌نژاد در اتحاد و وحدت اسلام بین شیعه و سنی، نقش بی‌بدیل و بی‌مانند دارد. وی افزود: دکتر رجب‌نژاد با حفظ اصول و فرهنگ ناب اهل بیت(ع)، بین اهل تسنن و پیروان‌ اهل‌بیت(ع) بسیار نزدیکی یجاد کرده است. پرفسور ناظم علی، ر‌ئیس مرکز تحقیقات و مدیر جامعه حیدریه خیرآباد که‌ داری آثار قلمی متعددی است، از دکتر رجب‌نژاد، به عنوان یک روحانی دانشمند و بسیار محبوب بین همه فرق و مذاهب‌ هند، یاد کرد. وی افزود: بید به برگزارکنندگان این نکوداشت تبریک بگویم که با ترتیب دادن این برنامه، در بین جوانان و دانشگهایان و فضلا یک روحیه تازه‌ی دمیده شد. حجت‌الاسلام حاج محمود الحسن خان، سرپرست مجلس علمی هند و مدیر کالج یمانیه ناصریه عربی که در هند به شیخ‌العلم معروف است، نیز طی سخنانی گفت: شخصیت روحانی‌ دوست‌داشتنی این روحانی یرانی در هند، یینه‌دار راه و رسم اسلامی است. وی گفت: به رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام راحل(ره)، به علت تربیت شاگردانی همچون وی بید تبریک گفت؛ وجود وی در هند و برای شیعیان و حتی‌ هندوها، با برکت و خیر بود. وی با اشاره به ینکه سعی و تلاش مخلصانه و مساعی دکتر رجب‌نژاد مراکز علمی سراسر هند، سطوح علمی حوزه‌های علمیه را بالا برد، افزود: جد و جهد و تلاش این روحانی مجاهد، منحصر به ستیش و تعریف نیست، بلکه قابل عمل و تلیق تقلید نیز هست؛ سیدتهذیب‌الحسن رضوی، دبیر حزب شیعه جاگرن منچ (سازمان بیداری) و مدیر جامعه امام مهدی اعظم‌گره، در سخنرانی خود گفت: شهر اعظم‌گراه، شهر شبلی نعمانی، روحانی سرسخت وهابی است و مرکز وهابی‌های تندرو است، اما حاج آقا محمدرضا رجب‌نژاد، انقلابی در شهر اعظم‌گره با اخلاق و رفتار خود یجاد کرد. وی با بیان این مطلب که کسی باور نمی‌کند که امروز اقلیت بسیار کم شیعه در شهر اعظم‌گره تبدیل به قدرت بزرگی شده‌ است، افزود: قبل از این هایچ شیعه‌ی در کالج شبلی نتوانسته بود حضور پیدا کند و دکتر رجب‌نژاد را با عزت و اکرام به کالج‌ شبلی بردند و ر‌ئیس سمینار بین‌المللی کردند و امروز پیروان اهل‌بیت(ع) در آنجا حضور قوی دارند. دبیر حزب شیعه جاگرن‌ منچ، در ادامه سخنان خود گفت: حجت‌الاسلام رجب‌نژاد کاری کرد که درس تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبیی، در مرکز بزرگ وهابیت، جامعه الرشاد شهر اعظم‌گره، همان جیی که بردن نام شیعه گناه بود، رسمی بشود. حجت‌الاسلام سیدشمیم‌ الحسن رضوی، ر‌ئیس مؤسسه تنظیم المکاتب لکنو و سرپرست کالج جوادیه بنارس، سیداظهر عباس، امام جمعه مسجد بطراوی کلکته، محمدحسین ذاکری، ر‌ئیس مؤسسه شهاید مطهری کارگیل، سیدنعیم عباس عابدی، مدیر قرآن و عترت‌ آکادمی و جامعه المنتظر شهر نوگانوان و محمدجابر جوارسی، مدیر مجله اصلاح شهر لکنو، از دیگر سخنرانان ین‌ گردهمیی بودند
افتتاح نخستین درمانگاه خیریه شیعیان در دهلی نو

‌‌نخستین درمانگاه خیریه شیعیان هند با نام مبارک امام زین‌العابدین(ع)، با حضور چهره‌های دانشگهای و جامعه پزشکی هند، به‌طور رسمی در دهلی آغاز به کار کرد. بنا به گفته سید‌جلال نقوی، مسئول مؤسسه انتشاراتی مطهری در دهلی، این درمانگاه که در کنار دانشگاه ملیه اسلامیه دهلی بنا‌شده، در زمینه ارائه خدمات دندانپزشکی، چشم‌پزشکی و پزشکی عمومی فعالیت‌‌می‌کند. وی افزود: این درمانگاه، به‌دلیل ارائه خدمات به عموم مردم از جمله اهل سنت، شیعه و هندو، موقعیت شیعیان را در کشور هند تقویت خواهد‌کرد. نقوی با اشاره به‌ینکه خدمات این درمانگاه، برای محرومان با تخفیف ویژه یا به‌صورت ریگان ارائه‌می‌شود، بازتاب خبر افتتاح این مرکز درمانی را در برخی روزنامه‌های هند چشمگیرخواند. یادآوری‌می‌شود دکتر رضوی، متخصص و رئیس انجمن دندانپزشکی دانشگاه ملیه اسلامیه دهلی، دکتر مهروال، رئیس بیمارستان قلب دهلی، حکیم غلام مهدی، از استاتید دانشگاه، کمال فاروقی، رئیس کمیسون اقلیت‌های هند و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا رجب‌نژاد، عضو هایأت عملی دانشگاه اردبیل در مراسم افتتاحیه نخستین درمانگاه شیعیان دهلی حضور داشتند