PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بقاياي مرد نمکي ششم پيدا شد



World-civilization
06-14-2010, 10:23 AM
مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان گفت: سومين مرحله از کاوش در معدن نمک چهره آباد با مشارکت هيئتهاي ايراني و اروپايي آغاز شده و تاکنون بقاياي مرد نمکي ششم نيز کشف شده است.

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/01/18/100871932287.jpg

به گزارش مهر در زنجان، امير الهي ظهر چهارشنبه در حاشيه بازديد خبرنگاران از سايت باستانشناسي معدن نمک چهره آباد مدفن مردان نمکي با بيان اينکه در حال حاضر معدن نمک چهره آباد، دومين معدن نمکي است که با توجه به کشف اجساد منحصر به فرد در آن در حال حفاري است، افزود: با توجه به ارزش بالاي مردان نمکي، نياز مطالعات دقيقي از محل دفن و همچنين نوع زندگي آنها وجود دارد.

وي با اشاره به مطالعه همه جانبه در معدن نمک چهره آباد ادامه داد: اميدواريم با مطالعات صورت گرفته، تاريخ استان و منطقه چهره آباد به طور کامل بررسي شود و اطلاعات موثقي در اين خصوص ارائه شود.

الهي معدن نمک چهره آباد را در نوع خود در دنيا کم نظير عنوان کرد و افزود: با توجه به واگذاري اين معدن به سازمان ميراث فرهنگي، همکاري گسترده اي با دانشگاه ها و مراکز پژوهشي مختلف در حال انجام است که خوشبختانه با حضور يک هيئت علمي از کشورهاي مطرح دنيا، شرايط براي انجام اقدامات علمي تر فراهم خواهد شد.

مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان با اشاره به اهميت مطالعه در منطقه افزود: پژوهشگران مختلف دنيا نيز به اهميت اين موضوع پي برده و مردان نمکي کشف شده در استان را مورد توجه ويژه اي قرار داده اند.

الهي ادامه داد: اميد است تا با انجام تحقيقات مناسب و گسترده توسط پژوهشگران داخلي و خارجي، نتايج قابل قبولي در اين زمينه حاصل شود.

همچنين سرپرست هئيت کاوش ايراني، از کشف بقاياي مرد نمکي جديد (ششم) در معدن نمکي چهره آباد طي روزهاي اخير خبر داد و گفت: طي روزهاي اخير جمجمه اي متعلق به دو هزار و 500 سال گذشته کشف شد.

ابوالفضل عالي افزود: مشخص شد که اين جمجمه، متعلق به دوران ساساني است و تنها بخشي از بافت اين جمجمه باقيمانده که براي مطالعات بيشتر در مرکز نگهداري مي شود.

وي از اتمام دو فصل از کاوش ها در معدن نمک چهره آباد خبر داد و گفت: فصل سوم مطالعات به طور عمده در رابطه با محيط پيرامون معدن و توسط دانشجويان آلماني و سوئيسي آغاز شده است.

عالي با بيان اينکه مرحله سوم کاوشها با هدف فعاليت در معدن جهت به دست آوردن اطلاعات بيشتر صورت خواهد گرفت افزود: با مطالعات انجام شده اميد است اطلاعاتي در رابطه با چگونگي زندگي مردمان آن دوره و تکنولوژي زمان زيست مردان نمکي حاصل شود.

سرپرست هئيت کاوش ايراني با اشاره به حضور هيئت آلماني در مرحله سوم کاوشها افزود: اين فعاليت ها به صورت کاملا حرفه اي انجام مي شود تا با مطالعات صورت گرفته، زواياي ديگري از زندگي مردان نمکي آشکار شود.

همچنين معاون سرپرست کاوشگران آلماني با اشاره به کمياب بودن اجساد سالم باقيمانده از قرون گذشته در دنيا گفت: با توجه به اهميت اين امر در سال جاري سعي خواهد شد که حواشي زندگي اين اجساد بررسي شود.

آيدين آبار افزود: کاوش براي کشف اجساد بيشتر احتمالي به فصل بعد موکول شده است و اميدواريم با حضور متخصصان انسان شناس، حفاري ها مؤثرتر از قبل صورت پذيرد.

وي ادامه داد: معدن نمک چهره آباد داراي ويژگيهاي متمايز و منحصر بفرد از ساير معادن نمک همانند معادن نمک اتريش است.

در نخستين سال بهره برداري در زمستان 1372 معدنکاران به هنگام باطله برداري و استخراج نمک با بولدوزر نيم تنه انساني را که ريش و موي بلند داشت يافتند.

اين نيم تنه به دليل سالم باقي ماندن در محيط نمکي به مرد نمکي معروف شد و پس از پايان مطالعات به موزه ملي منتقل و تا به امروز در آنجا نگهداري مي شود.

به استثناي موميايي نمکي شماره يک که در موزه ملي کشور نگهداري مي شود، بقيه اجساد و اشياي بدست آمده از معدن چهرآباد در موزه باستان شناسي در عمارت معروف به "ذوالفقاري" شهر زنجان نگهداري مي شوند.