PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مورچه آتشی



mehraboOon
03-22-2011, 06:43 PM
مورچه آتشی






http://www.aftabir.com/lifestyle/images/2c769abdd72592d80c28ddc89fab2fc6.jpg









▪ نام علمی: Myrmica rubra
مورچه قرمز یا مورچه آتشی یا کارگرها تا ۷ میلیمتر طول دارد و رنگ آن قهوه ای مایل به بلوطی با کمر دوبندی است. این مورچه همه چیزخوار است اما نسبت به مورچه سیاه علاقه کمتری به شهد گل ها و عسلک شته ها دارد.
اغلب در زیر سنگ ها و کنده درختان لانه می سازد. هر کلنی دارای یک یا چند ملکه و تنها چند صد مورچه کارگر است. تعداد کارگرها نسبت به دیگر جنس های خانواده Formicidae کمتر است.
پرواز جفت گیری ملکه و مورچه های نر در ماه های تیر تا شهریور صورت می گیرد. پراکندگی این مورچه شامل اروپا و آسیا تا ژاپن است. این مورچه از اروپا به آمریکا و استرالیا توسط انسان انتشار یافته است.مورچه آتشی در ایران بیشتر در نواحی معتدل و مرطوب یافت می شود. این مورچه در جنگل ها، باغ ها، باغچه خانه ها، مراتع و عفلزارها زندگی می کند. مورچه آتشی در استان های مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، تهران، شمال سمنان، کردستان، همدان، لرستان، چهارمحال وبختیاری و احتمالاً دیگر استان های ایران یافت می شود.




روزنامه اطلاعات