PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چما؛ خنک ترين تابستان گرم ايران



sorna
03-22-2011, 12:19 AM
چما؛ خنک ترين تابستان گرم ايران



http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/05/03/100912969125.jpg

جام جم آنلاين: نواي سمفوني قطره هاي چکيده شده از سقف غاز يخي بر صحفه موجي آبها تبديل به آواز رود مي شود و رود سرود پيروزمندانه آبها را در دشت چما با لحن تابستاني خويش بازخواني مي کند.

قطره هاي سرد چما، سرود نرم " ذوب شدن برف در برف" را زمزمه مي کنند و گوش کوه هاي به هم رسيده در طاق بست سنگي زردکوه تنها شنونده زمزمه جاري قطره هاي غار يخي چماست.

طمع گسل گرماي تابستان يا به قول همين بچه هاي جنوبي، گرماي "خرما پزان " فصل ها، گاهي همه را کلافه مي کند و مردم را دچار گرمازدگي مي کند درست مثل گرماي هيجان زدگي ما از ديدن غاز يخي چما در تابستان کمر شکن دماسنج ها.

هر روز پزشکان نسخه مي پيچند که راه حل مقابل با گرمازدگي چيست و چگونه مي تواند از آسيب هاي گرما زدگي در اين تابستان تبدار رهايي يافت، اما در چهارمحال وبختياري منطقه اي وجود دارد که در گرماي 40درجه جنوب ، مردم مشغول اسکي تابستانه هستند.

استان چهارمحال وبختياري سرزميني مرتفع در فلات مرکزي ايران است و قلمرو اين استان حدود 16هزار و 543کيلومتر مربع معادل يکصد از خاک ايران است و بيست و دومين استان کشور از نظر مساحت مي باشد.

اين استان از شمال و مشرق به اصفهان،از مغرب به خوزستان،از جنوب به کهگيلويه و بويراحمد و از سمت شمال غربي به لرستان محدود مي شود و بين31 درجه و 9ذقيقه تا 32درجه و 38دقيقه عرض شمالي و 49 درجه و 30دقيقه تا 51 درجه و 26دقيقه طول شرقي واقع است و داراي 16قله مرتفع با ارتفاع بيش از سه هزار و 500مترمربع مي باشد و قله چهار هزار و 548 متري زردکوه نيز در آن قرار دارد.

چهارمحال وبختياري از دو بخش چهارمحال شامل آن محال لار ، کيار،ميزدج و گندمان بوده و بخش بختياري آن تا استانهاي خوزستان،لرستان و کهگيلويه و بويراحمد امتداد دارد و ناحيه بختياري قلمرو تابستانه ايل بختياري بوده و از دوره هخامنشيان و مادها، بقايا و سفالينه هايي به دست آمده که مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد است.

سياحان نامداري همچونابن بطوطهو ناصر خسرو قبادياني به اين خطه از ايران سفر کرده و ابن بطوطه ازاين خطه با عنوان " هند کوچک" و از محلي به نام و لقب " گرمواخ " که فرخشهر کنوني است، ياد کرده و ناصر خسرو نيز از منطقه اي به نام " لردغان" که لردگان کنوني مي باشد، نام برده است.

اين خطه سرزمين زردکوه بختياري و لاله هاي واژگون و ديار عروس هزار چشمه فلات مرکزي ايران است.

چهارمحال و بختياري قدمت ديرينه دارد، آنجا که نخستين کارگاه مرتفع با ارتفاع دوهزار متري تاريخ باستان خاورميانه در رشته کوه هاي زاگرس در اين استان وجود داشته و شاهراه دزپارت در تاريخ باستان، فلات مرکزي ايران را به جنوب منطقه پارس متصل مي کرده است.

چهارمحال و بختياري سرزمين بادام و گردوي ايران است، به گونه اي که مرکز تحقيقاتي ميوه هاي سردسيري فائو در کتاب اطلس خود به آن اشاره کرده است ، اما با اين اوصاف سرزمين چهارمحال و بختياري با اقليمي متنوع جاذبه هاي گردشگري کم نظيري را در خود جاي داده که "غاربرفي "زردکوه يکي از اين جاذبه هاي بديع محسوب مي شود.

اين ها را گفتم که بداني اين خطه از ايران کجاست، پس حال با من به خنک ترين روزهاي گرمترين فصل سال بيا ، به سرزمين آبهاي شيرين ايران، به کوهرنگ سرچشمه زاينده رود و کارون و دز و چشمه هاي بي همتا.

حالا 15 کيلومتر از چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ که مي گذري در مقابل ديدگانت، دشت " چما " در تنگه اي واقع شده که به " برف انباري" بزرگ و يک غاريخي تبديل شده است.

برف، برف ، برف ! تصورش را بکن برف ارتفاع دار آنها هم در اين تابس تان گرم، اين تصوير را انگار در سکانسي از فيلم هاي تخيلي ديده اي، چرا که حرف زدن از برف انباشته شده در اين فصل و در اين گرما، برايت کمي قابل تصور شايد نباشد.

زردکوه در چهارمحال وبختياري در اين تابستان گرم بهشت کوهنوردان و گردشگران است، البته اين را يک گردشگر ايتاليايي با نام " لوسيانو پانوچي " (Locheanu Paonch) در پايگاه اينترنتي شبکه خصوصي گردشگري ايتاليا با عنوان Italia Turismo rete privataنوشته است.

اين گردشگر خارجي که در تاريخ آمدنش را ننوشته گويا در تابستان گرم به ايران سفر کرده و در نوشته خود با عنوان " Turisti italiani in vetta Bakhtiari " از غاز يخي در ارتفاعات کوهستاني بختياري به عنوان " دروازه ورود زمستان به تابستان " نام برده است.

در کنار غاريخي چما در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختياري، ساختن پل با برف آن هم از سوي عشايري براي رهگذراندن رمه خويش ، يکي از زيباترين نقش هاي زيبايي گردشگري نهفته اين منطقه است.

مردان منطقه گوهرنگ اعتقاد دارند،گرماي تابستان و آب شدن برفها باعث فرسايش قسمت پايين برفها شده و به تدريج تشکيل غار يخي را رقم زده است تا اکنون در زمان حال غاري برفي و يخي در آغوش کوه براي پذيرايي از مهمانان خويش بي صبري مي کند.

سطح وسيع برف انبار غاريخي چما، محلي براي تفريح و سرگرمي جوانان ونوجوانان عشايري منطقه "چما" شده که علاوه بر اين در سالهاي اخير نيز مسابقات اسکي تابستانه کشور نيز در اين محل برگزار مي شده است.

با اين حال غاز يخي چما در شهرستان کوهرنگ که به بزرگترين منبع آب شيرين ايران نيز شهرت دارد، يکي از بي نظيرترين و کم نظيرترين نقاط گردشگري ايران است که از چشم بسياري از گردشگران ناشناخته مانده است.

قلل" عسل کشان " در ارتفاعات آسماني زردکوه بختياري با يخچال هاي دائمي بر خنکاي هواي دشت چما مي افزايد و باد خنک از جانب کوه وزان باشد و دست نوازش گر طبيعت هرچه بيشتر مهمان نوازي مي کند.

آنها که از خوزستان و اصفهان و بوشهر و بندرعباس و فارس آمده اند در آستانه در غار يخي چما مشغول عکس گرفتن و محو اين طبيعت خدادادي شده اند و صداي قطره هاي آب را درست شبيه سمفوني قطره هاي باران به گوش مي سپارند.

غاز يخي چما يا "چي ما " که نام آن برگرفته از گويش رايج بختياري عشاير منطقه است،دل به کوه و دره زده است تا شبيه خنک کننده اي طبيعي روح نواز مردم باشد و جان فرا.

بي شک و هر آينه بايد وصف غاز يخي را از آنها که ديده اند بايد شنيد چرا که گرماي نوشتن درباره خنک ترين غاز ايران تنها با ديدن لذت بخش نخواهد بود.

غار يخي زردکوه به لحاظ مسافت کوتاه با مرکز شهرستان و قرار گرفتن در مسير تونل زيباي کوهرنگ، آبشار زمردين شيخ عليخان، چشمه طلايي ديمه و ديگر برف انبارهاي زردکوه ، براي پذيرش گردشگران خويش فرشي از برف هاي" يخين" پهن کرده است.

مسير کوهرنگ به غاربرفي از آبشارشيخ عليخان تا دشت چما به طول 12 کيلومتر مي رسد و اين جاده شما را به يکي از عجيب ترين و زيبا ترين جاذبه هاي فصل تابستان در چهارمحال و بختياري مي کشاند.

غار يخي چما در ارتفاعات زردکوه درفاصله 113 کيلومتري مرکز چهارمحال وبختياري واقع شده و براي تابستان گذراني نقطه بسيار زيبا و بکر است.


ايرنا

sorna
03-22-2011, 12:19 AM
کوهرنگ با 10 متر برف در چله تابستان


http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/05/25/100914883169.jpg


جام جم آنلاين: وجود بيش از 10 متر بـرف در منطقه چما در چله تابستان ، گـردشگران زيـادي را بـه شهرستان کوهرنگ روانه کرده است.

به گزارش واحد مرکزي خبر، تابستان امسال نـزديک به 40 هزار گردشگر از غار يخي چما ديدن کرده اند.

بيشترين گردشگران از استان هاي بوشهر، خوزستان ، زاهدان و فارس هستند.

اين گردشگران از ديدن برف در مردادماه متعجب هستند و با بـازي گلوله برفي و پـاشيدن آب بـه يکديگر از طبيعت زيبا و خنک غـار يخي چما در کنار خانواده لذت مي برند.

غار يخي چما يکي از شگفت انگيز ترين جلوه هاي طبيعي چهارمحال و بختياري است که از انباشته شدن برف ها در طي صدها سال به وجود آمده است.

اين غار در نزديکي روستايي بـا همين نام در شهرستان کوهرنگ و 120 کيلومتري شهـرکرد مرکز چهارمحال و بختياري واقع شده است.