PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ستاره بازي سوسن‌هاي چلچراغ



sorna
03-21-2011, 05:08 PM
ستاره بازي سوسن‌هاي چلچراغ



http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/03/19/100877373082.jpg

جام جم آنلاين: ارديبهشت كه مي‌شود بايد سمت كوهرنگ بختياري را بگيريم و آنقدر برويم تا در دل شقايق‌هاي واژگونش گم شويم. زمستان كه مي‌رسد مبادا خود را به خواب بزنيم.


بايد شال و كلاه كنيم به سمت بارانداز جهاني پرندگان مهاجر يعني تالاب ميانكاله. پاييز رنگ ريز كه مي‌رسد اگر اهل دل باشيم، دل را مي‌دهيم به جاده‌هاي غرب كشور و سمت مهاباد مي‌رويم. آنجا خود را به زيستگاه منحصر به فرد كاني‌برازان مي‌رسانيم. چهارگوشه اين سرزمين پر از زيبايي است كه در پيچ و خم جاده‌هاي روستايي گم شده است.

اما خرداد كه مي‌شود چه؟ درست يك هفته مانده به پايان خرداد و آغاز تيرماه بايد به سمت شمال برويم. داماش اين روز‌ها صفحه ديگري از زيبايي‌هاي زندگي را به رخ ما مي‌كشد. عمر گل كوتاه است و كوتاه‌تر از آن، عمر سوسن‌هاي چلچراغ (سوسن سفيد). تنها گلي كه در فهرست آثار طبيعي كشور به ثبت رسيده است. سوسن چلچراغ تنها در دو منطقه در جهان مي‌رويد. يكي در منطقه عمارلوي روستاي داماش در شهر رودبار و ديگري در لنكران جمهوري آذربايجان. هر دو زيستگاه هم روي چين و شكن‌هاي البرز قرار دارند.