PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اکوسيستم تالاب گندمان زير سم گاوميشها



sorna
03-21-2011, 05:07 PM
اکوسيستم تالاب گندمان زير سم گاوميشها


http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/04/14/100879624758.jpg

جام جم آنلاين: برهم خوردن تعادل اکولوژِيک تالاب گندمان که سال گذشته با آتش سوزي گسترده در اين منطقه بين المللي آغاز شده بود اين بار با هجوم گاوميشها و چراي مراتع آن سرنوشتي به مراتب غم انگيزتر براي اين تالاب رقم زده است.

به گزارش مهر، در پي اعتراض فعالان محيط زيست و جوامع محلي شهرستان گندمان در استان چهار محال و بختياري به ورود گاوميشها و چراي آنها در تالاب گندمان، حکم خروج گاوميشها با شکايت اداره محيط زيست و دخالت دستگاه قضائي صادر شد.

مديرکل محيط زيست چهارمحال و بختياري با تائيد حضور گاوميشها و چرا در اين تالاب بين المللي از صدور حکم خروج از سوي دادگاه استان خبر داد و گفت: اين گاوميشها با مجوز اداره امور دام و محيط زيست خوزستان به گندمان کوچانده شده بودند.

داود شيوندي تاکيد کرد: محيط زيست دستور خروج گاوميشها از تالاب را از مراجع قضائي گرفته و صاحبان اين حيوانات بايد هر چه زودتر گاوميشها را از تالاب خارج کنند.





گاوميشها به دستور اداره امور دام خوزستان وارد تالاب گندمان شده اند

در حالي اين مقام مسئول از دستور مقامات قضائي براي خروج گاوميشها در تالاب گندمان خبر داده اما اهالي روستاهاي اطراف تالاب بين المللي گندمان اعلام کردند چراي گاوميشها در گندمان همچنان ادامه دارد.

تالاب گندمان که در سالهاي اخير با مشکل کم آبي و آتش سوزي طولاني مدت و همين طور چراي مفرط دام مواجه است بار ديگر با حضور گاوميشها حيات شکننده اش تهديد شد تا آنجا که اهالي گندمان در پي بي توجهي نهادهاي مسئول به چراي گاوميشها در اين تالاب بين المللي به دستگاههاي دولتي شکايت کرده اند.

تالاب گندمان با مساحتي حدود ‌‌980 هکتار در ارتفاع دو هزار و ‌‌219 متري از سطح دريا قرار گرفته و داراي شيبي ملايم و بدون پستي و بلندي قابل ملاحظه است. به طور کلي گندمان سردسير و داراي زمستان‌هاي سرد و سخت است به گونه‌اي که دماي هوا در زمستان گاه به ‌‌30 درجه سانتي گراد زير صفر و در تابستان به ‌‌30 درجه بالاي صفر مي‌رسد.

منابع آبي تالاب نزولات جوي و آب رودخانه آق بلاغ است که از ضلع شمالي تالاب وارد و از مشرق آن از محلي به نام اشکفت زليخا خارج شده و به رودخانه‌ کرار کبک سنتي مي‌ ريزد و همچنين چشمه‌هاي حاشيه تالاب چون گل کوچک و گل بزرگ، مردان شيربرنجي و نصير آباد را نام برد.

پوشش گياهي اين تالاب عمدتا گونه‌هاي حاشيه‌اي و نم پسند تشکيل مي‌دهند. از آن جمله مي‌توان به درختان بيد، سرخ، جگن، سازو من، لوئي، زنبق، آلاله‌هاي آبي، هزار من، بارهنگ آبي و ... اشاره کرد. گونه‌هاي جانوري غالب را پرندگان به خود اختصاص مي‌دهند که شامل خانواده‌هاي لک لک، شکارچي، حواصيل، باکيان، مرغابي سانان، يلون و سليم است.

همچنين انواع مار‌ها، قورباغه‌ها، لاک پشت و پستانداراني نظير گراز، شغال، گرگ، خفاش ، روباه، خرگوش و نيز ماهي گوره خر و سفيد کولي از ديگر گونه‌هاي جانوري اين تالاب به حساب مي آيند.