PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : قلعه تاريخي دزك ميزبان سفراي 30 كشور دنيا



sorna
03-21-2011, 05:05 PM
قلعه تاريخي دزك ميزبان سفراي 30 كشور دنيا


http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/05/16/100882477607.jpg


جام جم آنلاين: سفرا و ديپلمات‌هاي 30 کشور جهان در دومين روز از سفر به چهارمحال و بختياري از بناي تاريخي قلعه دزک بازديد کردند.

به گزارش ايرنا، اين هيات ديپلماتيک،از مناطق مختلف گردشگري، تاريخي و ديدني چهارمحال و بختياري بازديد کردند.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري صبح امروز در بازديد اين گروه ديلپماتيک از قلعه تاريخي دزک اظهار داشت:طبقه اول اين بناي تاريخي داراي يک هشتي ورودي در وسط است که از طرفين به محوطه بزرگ قلعه‌ منتهي مي‌شود و در طرفين هشتي چهار ايوان قرار دارد که دو ايوان رو به شمال و دو ايوان ديگر رو به جنوب قرار گرفته‌ و شامل چند اتاق و انبار است.

"مژگان رياحي " افزود:سفره‌خانه اين بنا داراي تزئينات گچ‌بري و نقاشي زيبائي است که اشکال مختلف از قبيل ملائکه به عنوان مظهر پاکي، کله شير که حاکي از قدرت و دلاوري بوده و مناظر زيبا از شکار و گچبري‌هاي گل و بوته در حاشيه بزرگ و کوچک آن است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري اظهار داشت: سقف چوبي اين قلعه به شکل قاب‌بندي بوده و داراي در و پنجره‌هاي سيم کوبي شده است و در کنار سفره خانه اتاقي به نام آيينه‌خانه قرار دارد که به صورت باشکوهي تزئين شده است.

اين بنا در 35 کيلومتري جنوب شرقي شهرکرد و در روستاي دزک قرار دارد و در دو طبقه و به صورت باشکوهي به دستور لطفعلي خان امير مفخم بختياري ساخته شده است.

قلعه تاريخي امير مفخم 5076/20 متر مربع وسعت دارد وبه شماره 3/1731 در سال 1368 هجري شمسي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده ‌است.

به گزارش ايرنا، ‌سفيران،معاونان و کارداران 30 کشور دنيا در ايران روز پنجشنبه وارد شهرکرد مرکز چهارمحال وبختياري شدند.

در اين سفر ديپلماتيک 13 سفير، سه معاون سفير، پنج کاردار سفارت و شش رايزن، يک نفر دبير سوم سفارت و يک نفر وزير مختار از کشورهاي مختلف دنيا حضور دارند.