PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تاريخچه توپ مسابقات جام جهاني فوتبال



sorna
06-12-2010, 11:36 PM
قطعا ميليادرها هوادار فوتبال با اين جمله "او سيلر" اسطوره فوتبال آلمان ،که گفته بود "راز فوتبال در توپ آن است" موافق و آن را قبول دارند.

فوتبال، پر طرفدارترين رشته ورزشي بر روي کره خاکي است و همين امر مسابقات جام جهاني فيفا را به مهمترين رويداد ورزشي جهان تبديل کرده است.
شرکت توليد کننده کالاهاي ورزشي "آديداس" از جام جهاني 1970 مکزيک تاکنون مسووليت توليد توپ رسمي اين رقابت ها را بر عهده داشته است، اما شايد خيلي از هواداران فوتبال ندانند که اين توپ چگونه توليد مي شود.
در اولين فينال جام جهاني در سال 1930 به خاطر اصرار دو تيم فيناليست به استفاده از "توپ هاي مخصوص تيم خود"، از دو توپ مختلف در هر دو نيمه استفاده شد، اما از آن به بعد کشور ميزبان اجازه يافت که توپ مسابقات را تامين کند.
در آن زمان توپ ها عمدتا از 12 تکه ساخته مي شدند، اما در جام جهاني 1954 از يک توپ 18 تکه اي در بازي فينال استفاده شد و از آن به بعد تا سال 1966 انواع توپ ها مورد استفاده قرار گرفتند.
بتدريج و با توجه به پيشرفت سريع فوتبال در چند دهه بعد، کارشناسان تلاش هاي مستمري را براي توليد "توپ هاي بي نقص" انجام دادند.
نخستين بار آديداس در سال 1970 يعني 40 سال پيش و در شهر مکزيکوسيتي توپ جام جهاني را توليد و براي اولين بار آن را نامگذاري کرد. توپ "تلستار"، توپي چرمي مرکب از 32 قطعه سياه و سفيد بود که به عنوان گردترين توپ آن دوره شناخته شد.
سپس توپ "دورلست" ساخته شد و بعد از آن نوبت به توپ "تانگو" رسيد که در جام جهاني آرژانتين 1978 مورد استفاده قرار گرفت. اين توپ به عنوان يک مدل براي پنج جام جهاني بعد نيز به کار رفت.
توپ "تانگو اسپانا" در جام جهاني 1982 عرصه ظهور توپ هايي از جنس مواد مصنوعي بود که گرچه اصولا از چرم ساخته مي شد، اما استفاده از يک لايه ضد آب پلي يورتن، آن را به يک محصول واقعي از عصر تکنولوژي تبديل کرده بود.
توپ هاي "آزتکا"، "اتروسکو" و "کوئسترا" نيز به همين شکل ساخته شدند.
توپ "تريکالر" جام جهاني 1998 اولين توپ رنگي بود که استفاده شد در حالي که توپ هاي "فيورنووآ" و "تيمگيست" که در جريان مسابقات 2002 و 2006 مورد استفاده قرار گرفتند، به دليل گردي، دقت و مقاومت بيشتري که داشتند، انقلابي را در اين زمينه به وجود آوردند.
نام توپ جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي "جابولاني" به معناي "جشن" به زبان زولو از زبان هاي رسمي اين کشور است.
توپ جابولاني يازدهمين توپ توليدي آديداس براي جام جهاني بوده و هر يک از رنگ هاي يازده گانه روي آن نماينده يکي از بازيکنان تيم است. طراحي توپ 2 عنصر مهم مردم آفريقاي جنوبي را مي ستايد؛ تنوع و هارموني.
جابولاني مزاياي بسياري دارد. اين توپ فقط از هشت تکه ساخته شده است. روي آن شيارهاي بافتي نعلي شکلي حس مي شود که بالاترين ميزان کنترل، پروازي محکم و مهاري کامل را در هر شرايطي به بازيکن مي دهد.
توپ جام جهاني 2010 اولين بار در دسامبر سال گذشته در مراسمي با حضور "ديويد بکام" در کيپ تاون به نمايش درآمد.