PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آرشیو مدارات الکترونیکي



Mohamad
03-19-2011, 03:43 AM
به نام خدا
سلام خدمت همه . مدارات الكترونيكي ساده تا پيشرفته رو اينجا قرار ميدم

از مدارات ساده شروع ميكنم و به مونتاژ مدارات ميكروكنترلي ميرسيم
شاد و پیروز باشید :^:

Mohamad
03-19-2011, 03:44 AM
مدار تون کنترل با عملکرد فوق العاده



http://sharemation.com/iranmadar/pic/tone.gif


C1, C3, C5, C7, C15, C16

2.2uf خازن شیمیایی

C2, C6

0.05uF خازن عدسی

C4

0.22uF خازن عدسی

C8, C10

0.015uF خازن عدسی

C9

100uF خازن شیمیایی

C11, C12, C13, C14

0.1uF خازن عدسی

R1, R4

10K 1/4وات

R2, R5

33K 1/4W وات

R3, R6

4.7K 1/4W وات

R7

2.2K 1/4W وات

R8, R9, R10, R11

50K ولوم

U1

TDA1524A Tone Control IC

S1

سویچ

J1, J2, J3, J4

فیش ورودی خروجی

مداری رو که در بالا میبینید مدار یک تون کنترل استریو با امکان کنترل حجم صدا وتنظیم بالانس است که همه این کارها را فقط با استفاده از یک آی سی جدید وپیشرفته به نام فTDA1524aوچند قطعه جانبی دیگر انجام میدهد همچنین این مدار میتواند به عنوان پری آمپلی فایر مورد استفاده قرار گیرد ولی برای کسب بعترین نتیجه آن را بین پری آمپلی فایر ومدار آمپلی فایر قدرت قرار میدهند به نظر من بزرگترین مضیت این مدار بعد از کیفیت عالی آن اندازه کوچکش میباشد که قابلیت نصب مدار را در دستگاههای ساخته شده بوجود می آورد.
در این مدار به ترتیب پتانسیومترهای R8,R9,R10,R11 وظیفه تنظیم حجم صدا ،کنترل بالانس دستگاه ، کنترل صدای تریبل و کنترل صدای باس را بر عهده دارند
همچنین کلید S1 وظیفه کنترل کانتر را به عهده دارد
J1,J4 به ترتیب وردیهای راست وچپ دستگاه میباشند و J2,J3 خروجیهای راست وچپ دستگاه هستند.
این مدار قابلیت اتصال مستقیم به میکروفون را نیز دارد.

Mohamad
03-19-2011, 03:45 AM
مدار اکو دیجیتالی



http://sharemation.com/iranmadar/pic/ekor.JPG



http://sharemation.com/iranmadar/pic/ekop.JPG



اکثر مدارهای ارائه شده برای اکو دارای یکعدد آی سی مخصوص اکو وتاخیر میباشند که در انحصار شرکتهای معتبر بوده وبسیار گران ارائه میشود. اما در این مدار اکو که به صورت دیجیتالی عمل میکند هیچگونه آی سی گرانقیمت اکو به کار نرفته است وبا وجود عملکرد بسیار خوب وپاسخ فرکانسی مناسب وسرعت تکرار از 1ms تا 300ms ودارا بودن خاصیت اکوی تکرار بسیار خوب از دو بار تا بینهایت و قابلیت ارائه نوع اکوی تکرار و طنین از تعدادی آی سی های معمولی و ارزان قیمت رایج بازار تشکیل شده است.


در این مدار ولوم 10k به نام delay وظیفه تنظیم سرعت تکرار را به عهده دارد که با کم کردن مقدار آن زمان تکرار هم کم شده تا جایی میرسد که بصورت اکوی طنین عمل میکند ولوم 10k به نام repeat وظیفه تنظیم تعداد تکرار را به عهده دارد و با کم کردن مقدار آن تعداد تکرا نیز کم میشمد تا جایی که دیگر تکرار صورت نمیگیرد .

در ساخت وبهره برداری از مدار اکو به این مسائل دقت کنید:

1 – چون مدار چاپی این مدار خیلی حساس وظریف و شلوغ می باشد، رسم آن بوسیله ماژیک امکان ندارد و حتما باید بوسیله سیلک یا اسپری پوزتیو 20 تهیه شود.

2 – سعی کنید برای کلیه آی سی ها از سوکت استفاده کنید تا در اثر بروز اشکال وتعمیر در تعویض آی سی ها دچار مشکل نشوید.

3 – در این مدار تعداد 19 عدد جامپر ( j ) یا سیم اتصال به کار رفته است که در صورت فراموش کردن حتی یکی از آنها مدار کار نخواهد کرد.

4 – سعی کنید آی سی ها را عینا به همان شماره ای که ذکر شده انخاب کنید . در صورت عدم دسترسی به عین آن شماره ها میتوانید به جای c271d از آی سی LM311 وبه جای آی سی

MN4164 که یک RAM مکانیکی میباشد ، از آی سی های دیگر مثل 9044 و 9046 و 4256 وغیره استفاده کنید در این صورت پایه یک آی سی را که آزاد مانده استبه خط منفی مدار وصل کنید .

5 –دقت کنید ولتاژ تغذیه بیش از 12 ولت نباشد برا ی احتیاط سعی کنید از 9 ولت تجاوز نکند که در این صورت امکان سوختن رگولاتور 5 ولت به شماره 7805 و آی سی RAM وجود خواهد داشت و نویز مدار هم بیشتر خواهد شد.

6 –این مدار بین پری آمپلی فایر وآمپی فایر قدرت قرار میگیرد وخروجی پری به محل IN و ورودی آمپلی فایر به محل OUT با سیم شیلد وصل خواهد شد.

7 –مقدار صدای اعمال شده به ورودی اکو در عملکرد آن خیلی مهم است وباید در حداقل مقدار باشد به طوری که اگر این صدا را به بلندگو داده باشیم به زور شنیده شود . اگر صدای اعمال شده به ورودی اکو بیش از حد مجاز باشد باعث اغتشاش و نویز شدید خواهد شد.

8 –اگر صدای ورودی بیش از حد ضعیف باشد در آن صورت هم میتوانید مقاومت 33k محل OUT را حذف یا کمتر کنید ویا خروجی پری خود را تقویت کنید.

9 –برای اخذ نتیجه دقیق واولیه بهتر است اکوی خودر ا بوسیله رادیو و در حال پخش صدای گوینده ( نه موسیقی ) آزمایش کنید.

10 –اگر از نویز زیاد مدار راضی نبودید ، میتوانید با تغیر دو خازن عدسی کنار ولوم یعنی خازن 154 به 473 و103 به 102 آن نویز را خذف کنید.

11 –با تعویض آی سی شماره 2 یعنی IC2 به 4001 زمان تاخیر بیشتر خواهد شد.

12 –باتغیر مقدار R1 و R2 باز هم میتوانید به زمان تاخیر بیشتری دست یابید.

13 –برای اینکه صدای شما از بلند گو با تاخیر پخش نشود ، بین محل IN وOUT اکو از یک مقاومت مناسب ( که توسط آزمایش با یک پتانسیومتر 100K به دست میاید ) استفاده کنید.

توجه:

اگر

چنانچه دستگاه امپلی فایر ما دارای فقط یک ورودی میکروفن باشد طرز تعبیه مدار اکو بسیار راحت بوده وبا سیم کشی ساده ای میتوان خروجی تقویت میکروفن را وارد آن کرده صدا را از خروجی مدار اکو وارد تن کنترل نموده به سهولن از ان استفاده کرد.

اما اگر قرار است از میکسر استفاده شود و ولومهای هر میکروفن مجزا به اکو فرمان بدهند ، ممسئله مقداری پیچیده شده نیاز به طراحی خاصی خواهد داشت چرا که اگر به صورت ساده که در سطرهای قبل شرح داده شد شیم کشی کنیم با فرمان به یک کانال همه کانالها دارای صدای اکو دار خواهند شد و برعکس بنابراین نیاز به یک نقشه خاص داریم که شما آن را در انتها ملاحظه میکنید.

در این نقشه همانطوری که ملاحظه میکنید عوض اینکه از تنها خروجی میکسر وارد اکو شود ، مستقلا از سر هر یک از خروجیهای چهار کانال یا در واقع از سر مقاومتهای 1k در روی میکسر وارد سرهای اولیه چهار ولوم 100k میگردند.

سر وسط ولومها هر یک با یک مقاومت 22k به هم وصل و در نهایت وارد ورودی مدار اکو میشوند .

سر دیگر ولومها همه به هم اتصال یافته ودر نهایت به خط منفی یا شاسی مدار وصل میشوند.

دوباره از خروجیهای میکسر با چهار مقاومت 22k سیکنالهای صوتی را وارد پری آمپلی فایر کرده ایم . و بالاخره از خروجی اکو نیز با یک مقاومت مناسب که در این نقشه 22k انتخاب شده است وارد ورودی پری آمپلی فایر میشود.

در نهایت اکنون مداری داریم که ورودی های هر چهار کانال ( میکروفنها ) هم توسط ولومهای میکسر قابل کنترل هستند وهم بوسیله ولومهای 100k ذکر شده میتوان در هر لحظه مناسب به هر کدام از میکروفنها اعمال اکو کرد بدون اینکه تاثیری در سایر میکروفنها داشته باشد.

محل –v به منفی 12v رگوله شده منبع تغذیه و محل +v به مثبت 12v رگوله شده وصل شود .

Mohamad
03-19-2011, 03:45 AM
دايره نورانی

http://sharemation.com/iranmadar/pic/daro.JPG http://sharemation.com/iranmadar/pic/daposh.JPG

مقدمه:

چرخ گردان نوراني مداري است تزئيني كه بصورت دايره اي متحرك از ديودهاي نوراني جلوه اي زيبا بوجود مي آورد . اين مدار ميتواند بر روي اتومبيل ، موتورسيكلت و هر وسيله ديگري نصب كنيد . كاربردهاي تزئيني اين مدار بسته به سليقه سازنده مي باشد.
براي شروع كار بهتر است ابتدا مقاومتها و سپس ساير قطعات را مونتاژ نمائيد .

لیست قطعات:
---------------------------------------------------------------
R1,R5 : (قهوه ای - سیاه – قهوه ای ) 100 OHM
---------------------------------------------------------------
R2 : ( قهوه ای – سیاه – سیاه ) 10 OHM
---------------------------------------------------------------
R3 : ( قهوه ای – سیاه – زرد ) K 100
---------------------------------------------------------------
R4 : ( قرمز – قرمز – نارنجی ) K 22
---------------------------------------------------------------
C1 : خازن الکترولیت 7/4 میکرو فاراد
---------------------------------------------------------------
PT : پتانسیومتر حدود 47 کیلو اهم
---------------------------------------------------------------
T1 : ترانزیستور منفی BC 547 OR BC 548
---------------------------------------------------------------
T2 : ترانزیستور مثبت BC 308 OR BC 557
---------------------------------------------------------------
LED1..10 : LED با رنگهای دلخواه
---------------------------------------------------------------
IC : آی سی CD 4017 OR SIMILAR
--------------------------------------------------------------

در مونتاژ به این موارد توجه شود :

1- خازن الكتروليت بر اساس پايه منفي بدنه اش نصب شود .

2- ( پتانسيومتر ) بترتيب پايه ها يش بايد در محل مربوطه نصب شود . منظور از ترتيب پايه ها آن است كه پايه وسط پتانسيومتر در خانه وسط و دو پايه كناري پتانسيومتر ( با هم فرقي ندارند ) در خانه هاي طرفين ، در محل مربوطه نصب شوند . براي اين منظور ميتوانيد از چند تكه پايه اضافي مقاومتها استفاده كنيد .

3- ترانزيستورها پس از شناسائي چنان نصب شوند كه سطح مقطعشان بر شكلهاي روي فيبر منطبق شود .

4- بهتر است كه قبل از نصب ( آي سي ) از يك سوكت استفاده شود تا نيازي به لحيمكاري آي سي نباشد . همچنين در نصب آي سي حتماً به تورفتگي لبه آن كه بايد بر شكل نظير روي فيبر منطبق شود ، توجه نمائيد . چرا كه نصب معكوس آي سي = سوختن آي سي .

5- ديودهاي نوراني چنان نصب شوند كه پايه كوتاه تر آنها در خانه هاي نيم دايره سفيد قرار گيرد . محل ديودها بر روي دايره محيطي اطراف فيبر ميباشد .

منبع تغذیه:

اين كيت نياز به يك منبع تغذيه 6 تا 12 ولت دارد كه ميتواند از طريق باتري يا آداپتور تامين شده و با رعايت قطب هاي مثبت و منفي به محل BAT متصل شود .
با اتصال تغذيه به مدار ، ديودهاي نوراني بطرز زيبائي و بصورت يك دايره نوراني به حركت در مي آيند . سرعت حركت نور در ديودها توسط پتانسيومتر قابل تنظيم است .

Mohamad
03-19-2011, 03:46 AM
ديمر برقی ۲۲۰ ولت

http://www.sharemation.com/iranmadar/pic/ROE.JPGhttp://www.sharemation.com/iranmadar/pic/posht.JPG

مداري كه در اختيار داريد بكمك يك تراياك قوي و چند قطعه ديگر ، قادر است نور يك لامپ 220 ولت را به دلخواه تنظيم كند . تنها نكته مهم درباره اين كيت سر و كار داشتن اين مدار با برق 220 ولت است . بطوري كه با اتصال برق به مدار ، تمام نقاط كيت و پايه قطعات برق دار ميشوند . حتي هنگامي كه لامپ در حداقل تنظيم شده، ، باز هم در خروجي مدار برق كشنده وجود دارد . لذا پس از اتصال برق به مدار به هيچ عنوان به مدار و پايه قطعات دست نزنيد . حداكثر توان خروجي اين مدار 100 وات است .




مشخصات قطعه کد قطعه
----------------------------------------------------------------------------
مقاومت 5/1 کیلو اهم ( قهوه ای - سبز - قرمز ) : R
-----------------------------------------------------------------------------
خازن پلیستر 100 نانو فاراد ( 104 ) : C
-----------------------------------------------------------------------------
ولوم 500 کیلو اهم با سرپیچ پلاستیکی عایق : VOL
-----------------------------------------------------------------------------
دیاک : S
-----------------------------------------------------------------------------
ترایاک مرغوب ( TH : ( BT 136
-----------------------------------------------------------------------------
در مونتاژ به اين موارد توجه نمائيد :
1- در نصب تراياك چنان عمل شود كه طرف شماره آن بطرف خازن C قرار گيرد .
2- ولوم اين كيت سه پايه در وسط دارد . اين سه پايه بايد بترتيب و توسط سه تكه سيم كوتاه به محل VOL متصل شوند . ( مطابق شكل بالا ) .

http://www.sharemation.com/iranmadar/pic/SIM.JPG
در اين كيت میتوانید از یک ولوم کلید دار استفاده نمایید. از كليد اين ولوم بعنوان خاموش و روشن نمودن مدار استفاده كنيد . براي اين منظور كافي است دو سر كليد ولوم كه در طرفين آن قرار دارند را در مسير يكي از سيمهاي برق دوشاخه قرار دهيد تا توسط آن بتوان اتصال برق به مدار را قطع و وصل نمود . در استفاده از ولوم حتماً سرپيچ پلاستيكي آن را بر روي دسته اش نصب كنيد . همچنين توجه داشته باشيد كه توان وسيله اي كه به ديمر متصل ميشود ، بيش از يكصد وات نباشد .
پس از اتمام مونتاژ مطابق شكل بالا مدار را مورد استفاده قرار دهيد . به اينصورت با تنظيم ولوم ، نور لامپ يا هر وسيله ديگر را ميتوان به دلخواه كم و يا زياد نمود .
پس از آزمايش ميتوانيد دستگاه را داخل قاب مناسب و عايقي جا سازي نموده تا استفاده از آن راحت تر و مطمئن تر صورت پذيرد .

Mohamad
03-19-2011, 03:47 AM
ميكروفون رايانه

این میکروفن توسط 2 ترانسیستور ساخته شده و به کارت صدا متصل میگردد امپدانس خروجی پایین یک صدای بسیار شفافی را ارئه میکند
http://pic.azardl.com/images/80729302437498714859.gif (http://pic.azardl.com/)

Mohamad
03-19-2011, 03:47 AM
دار تست باطري اتوموبيل

این مدار از IC معروف LM3914 استفاده میکند این ic به راحتی drive میشود و نیازی به رگولاتور ندارد
کار به این شکل است که از ولتاژ 8 تا 12 ولت توسط این IC به صورت فواصل 1.25 ولتی بصورت بسیار دقیق تقسیم میشود و خازن 4700uf نیز جهت حذف نویز القایی در سیم پیچ استارت اتومبیل در زمان روشن بودن اتومبیل بکار میرود

Mohamad
03-19-2011, 03:47 AM
نمایشگر هفت قسمتی یا سون سگمنت

http://www.naatamam.persiangig.com/Electeronic/7Segment3.jpg
برای نشان دادن اعداد در ساعتهای دیجیتالی ،چراغ راهنما، ماشین حساب ، ترازوی دیجیتالی و... از یک قطعه به نام seven segment یا هفت قسمتی استفاده می کنند . که اغلب به رنگ سبز و قرمز هستند. این قطعه در واقع هفت LED (دیود نورانی) می باشد که کنار هم بترتیب خاصی قرار گرفته اند و روشن یا خاموش بودن این LED ها اعداد را به ما نشان میدهد . البته امروزه با کاهش قیمت lcd و به علت مصرف پائین آن در دستگاه های مختلف از lcd بیشتر از گذشته استفاده میشود ولی همچنان سون سگمنت استفاده فراوانی در مدارت و دستگاه ها دارد.
همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید اگر هرکدام از این هفت قسمت را با حروف a b c d e f g در جهت عقربه های ساعت نام گذاری کنیم، آنگاه مثلا برای نمایش عدد "1" کافیست که فقط قطعه های (سگمت های) b وc روشن بشوند.

http://www.naatamam.persiangig.com/Electeronic/7segment1.jpg

حال به مدار زیر دقت کنید:

http://www.naatamam.persiangig.com/Electeronic/DECODER.JPG

اگر شما در ورودی مدار یکی از ارقام 0تا 9 را بصورت باینری وارد کنید ، seven segment عدد شما را به صورت دیجیتالی نمایش می دهد .
ابتدا معادل دودویی (باینری ) عدد خود را بدست آورید .مثلا : معادل باینری 8 ، 1000 می باشد .

عدد دودویی خود را از راست به چپ به ترتیب با A و B و C و D نام گذاری می کنیم رقم A ، کم ارزش ترین ورقم D با ارزش ترین رقم است .
ما نیاز به یک آی سی دیکدر به شماره ۴۵۱۱ داریم . پایه های ورودی آن مربوط به قرار دادن معادل دودویی عدد ما است .خروجی های ان نیز مانند شکل به ورودی های seven segmentمتصل می گردند .
پایه های A,B,C,D را به چهار سوئیچ متصل می کنیم .قرار گرفتن سوئیچ ها در وضعیت بالا وپایین ، صفر ویک بودن رقم مارا مشخص می کند .
آی سی ۴۵۱۱ ، دیکدر BCD به سون سگمنت نام دارد این دیکدر یک عدد دهدهی به فرم BCD را دریافت نموده و کد هفت قسمتی مربوط به آن را تولید می کند.
در شکل زیر نحوه ی روشن شدن قطعه های (سگمنتهای ) سون سگمنت برای اعداد صفر تا نه را مشاهده میکنیم.
http://www.naatamam.persiangig.com/Electeronic/7segment2.jpg

Mohamad
03-19-2011, 03:48 AM
مدار تشخيص صدا

مدار زير که از آی‌سی پردازش صوت HM2007 استفاده می‌کند عملکرد جالبی دارد. با استفاده از صفحه کليد و ميکروفن می‌توانيم کلماتی را ( حداکثر ۴۰ کلمه ) به مدار آموزش داده و سپس هرگاه اين کلمات را از طريق ميکروفن بشنود شماره کلمه را روی نمايشگر نشان می‌دهد.
http://www.imagesco.com/images/hm2007/SR1.GIF
وقتی مدار روشن می‌شود ابتدا حافظه RAM مدار چک می‌شود و وقتی همه چيز آماده بود LED قرمز روشن می‌شود به معنی اينکه مدار آماده دريافت فرمان است.
برای آموزش مدار ابتدا شماره کلمه‌ را از طريق صفحه کليد وارد کنيد (در اين لحظه LED قرمز خاموش خواهد شد) سپس کليد ≠ را فشار دهيد، حال مدار آماده دريافت صوت است لذا کلمه مورد نظر را از طريق ميکروفن برای مدار تکرار کنيد.
مثلاً فرض کنيد کلمه شماره ۱ می‌خواهيم کلمه ”ايران“ باشد. پس کليد ۱ را فشار داده و سپس کلمه ايران را تلفظ ميکنيم. مدار تلفظ کلمه ايران را در مکان ۱ حافظه ذخيره می‌کند. کلمات ديگر را نيز به همين ترتيب می‌توانيد به مدار آموزش دهيد.
تست مدار:
مدار تشخيص صدا بطور دائم به اصوات اطراف گوش می‌دهد و هرگاه کلمات موجود در حافظه‌اش را در بين صداهای شنيده شده بيابد شماره آن کلمه را روی نمايشگر نشان می‌دهد.
از کاربردهای بسيار جالب اين مدار می‌تواند فرمانهای صوتی باشد. مثلاً بگوئيم ”کولر روشن“ و کولر روشن شود و ...
کدهای خطای مدار:
خطاهايی که برای مدار رخ می‌دهد بصورت کدهايی روی نمايشگر ظاهر می‌شود.
۵۵: يعنی کلمه شنيده شده خيلی طولانی است.
۶۶: يعنی کلمه شنيده شده خيلی کوتاه است.
۷۷: يعنی کلمه شنيده شده با کلمات موجود در حافظه Match نيست

Mohamad
03-19-2011, 03:48 AM
http://www.ir-micro.com/pict/wmike.gif

لیست قطعات :

R1 = 10K
R2,R3 = 100K
R4 = 470 ohm
C1,C3 = 4.7pF
C2,C4 = 4.7uF-16V, electrolytic
C5 = 0.001uF (1nF), ceramic
C6 = 470pF, ceramic
Q1,Q2 = 2N2222, NPN transistor
L1 = 1uH, variable inductor
Mic = Electret mike, 2 wires



عملکرد مدار :
ترانزیستور Q1 تقویت کنندة سیگنال ورودی دریافت شده از طریق خازن C4 و میکروفن ، می باشد . ترانزیستور Q2 یک میکسر برای سیگنال تقویت شده ورودی می باشد و همچنین عمل تولید موج حامل و عمل مدولاسیون را نیز بر عهده دارد .
C1 و L1 تشکیل مدار تانک برای اسیلاتور را داده و در فرکانس 88 تا 105 مگا هرتز عمل می کند (AM) .
سلف (القا گر) L1 دارای مقدار 1Uh می باشد که قابلیت تنظیم کمی را داراست ، زیرا مقدار 1Uh دقیق نمی باشد .
آنتن نیز می تواند یک تکه سیم ساده 21 سانتی متری باشد .

© کپی رایتIr-micro.com

Mohamad
03-19-2011, 03:49 AM
http://www.ir-micro.com/pict/FM-TR.PNG

فرستنده ای که بر روی آن بحث می شود از نوع استریو و دارای توان و کیفیت خوبی است . برد فرستنده در توان حدود 200 میلی وات ، 500 متر خواهد بود که این توان با ولتاژ 9 ولت باتری به دست می آید .
مدولاسیون فرکانس رادیویی توسط ترانزیستور T1 و اجزای پیرامون آن صورت می گیرد که اسیلاتور VHF را تشکیل می دهند و سیگنال صوتی به بیس اعمال می شود .
توسط ولوم VR1 که در ورودی قرار گرفته است ، می توانید سطح سیگنال صوتی ورودی را تنظیم نمائید . فرکانس VHF به وسیله مدار تانکی که توسط L1 و خازن متغیر VC1 تشکیل شده است ، ایجاد می شود . به وسیلهء ولوم VR2 نیز می توان توان خروجی را تنظیم کرد که هر میزان مقدار VR1 کمتر شود ، توان خروجی افزایش می یباد .

طبقه دوم مدار که توسط T2 و اجزای پیرامون آن تشکیل شده است ، تقویت کننده کلاس A می باشد و وظیفهء آن علاوه بر تقویت ، تطبیق امپدانس بین خروجی مدوله شدهء طبقه اول و آنتن است . تطبیق با خروجی اعمال شده به آنتن توسط خازن C9 و خازن متغیر VC2 انجام می شود .
برای داشتن فرکانس پایدار در خروجی ، تغذیه باید دارای ثبات و به صورت رگوله شده باشد و همچنین مدار در نزدیکی قفسه و یا ... فلزی قرار داشته باشد .
برای داشتن گین بالاتری برای آنتن ، به جای سیم مفتولی ساده می توان از آنتن تلسکوپی بهره گرفت .

L1 و L2 می توانند بر روی هستهء هوایی نظیر شروع پیچیدن L2 پس از L1 پیچیده شوند .
سلف های به کار رفته در مدار با ید به صورت زیر پیچیده شوند :
L1 : 5 دور از سیم نوع 24 SWG با قطر هستهء 5 میلی متری و جنس هسته از نوع هوا
L2 : 2 دور از سیم نوع 24 SWG با قطر هستهء 5 میلی متری و جنس هسته از نوع هوا
L3 : 7 دور از سیم نوع 24 SWG با قطر هستهء 4 میلی متری و جنس هسته از نوع هوا
L4 : 5 دور از سیم نوع 28 SWG و پیچیده شده بر روی هسته فریت مختص فرکانس های متوسط – IFT (Intermediate-frequency transmitter) .

Mohamad
03-19-2011, 03:50 AM
اگر بخواهید مدار خود را بر روی برد بورد پیاده سازی کنید.متوجه خواهید شد که پایه های این سنسور از سوراخ های موجود در برد بورد خیلی بزرگتر است.این سنسور 6 پایه دارد.6 عدد تکه سیم مسی را که هر کدام در حدود 1 تا 2 سانتی متر هستند به این پا یه ها لحیم کنید.برای بهتر لحیم شدن این سیم های مسی به پای های سنسور از روغن لحیم استفاده کنید. پس از مرحله لحیم کردن، این سنسور را به گونه ای بر روی برد بورد قرار دهید که این پایه ها با یکدیگر ارتباط پیدا نکند.
برای پیدا کرد شماره پایه ها ی سنسور وارد قسمت سنسور گاز در انتهای همین صفحه بشوید.

مطابق نقشه پایه های 1و3 را به یکدیگر وصل کنید.ار این اتصال به مثبت 5 ولت از منبع تغذیه وصل کنید.پایه 5 از این سنسور را زمین کنید.،و پایه 2 را به مثبت 5 ولت از منبع تغذیعه متصل نمایید.

پایه های 4و6 این سنسور را به یکدیگر وصل کنید.از این اتصال مشترک به سر وسط پتانسیومتر 50 کیلو اهم متصل نمایید.یک سر کناری این پتانسیومتر را با یک مقاومت یک کیلو اهم به منفی یا زمین منبع تغذیه متصل نمایید.سر دیگر یان پتانسیومتر را با یک مقاومت 4.7 کیلو اهم به پایه 3 آیسی CA3130 یا CA3140 که ورودی مثبت است.،متصل نمایید.آیسی CA3130 شود.این آیسی حاوی آپ امپ (http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA+%DA% A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87+%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8% B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C)جهت مقایسه ولتاژ های ورودی است.

حال سر وسط پتانسیو متر 10 کیلو اهم را همانطور که در نقشه نیز مشخص است.،به ورودی منفی آیسی CA3130 که پایه 2 آیسی است.،متصل نمایید.یکی از پایه های کناری این پتانسیومتر را با یک مقاومت 2.2 کیلو اهم به زمین و پایه دیگر این پتانسیومتر را با یک مقاومت 2.2 کیلو اهم به مثبت 5 ولت متصل نمایید.

تغذیه زمین این آیسی را که پایه 4 است.،به زمین متصل کرده و تغذیه مثبت آنرا که پایه 7 می باشد را بر روی برد بورد یا بورد سوراخدار مسی به مثبت منبع تغذیه متصل نمایید.بین ورودی های مثبت و زمین این مدار یک عدد خازن 100 نانو فاراد قرار دهید.همانطور که می دانید.،در این خازنها جهت مهم نیست.

از پایه خروجی 6 با دیود 1N4148 به پایه 3 که ورودی مثبت می باشد.متصل نمایید.نحوه اتصال این دیود به گونه ای است که پایه مثبت یا آند آن در پایه 6 و پایه منفی یا کاتد آن در پایه 3 باشد.

از پایه خروجی با یک مقاومت 220 اهم به بیس ترانزیستور BC107 متصل نمایید.امیتر این ترانزیستور را زمین کنید.از کلکتور ترانزیستور به یک مقاومت 10 کیلو اهم به مثبت ولتاژ متصل کنید.از اشتراک کلکتور با این مقاومت با یک مقاومت 220 اهم به کاتد یا منفی LED متصل کنید.،و آند یا مثبت LED را به صورت مستقیم به ,ولتاژ‌5 ولت متصل نمایید.



http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/c/cc/gazalarm550.JPG


تست مدار


جهت تست مدار از فندک استفاده کنید.البته فندک را روشن نکنید.،فقط گاز موجود در آن را بروی سنسور تست کنید.
در این مدار به محض سنس شدن گاز توسط سنسور ولتاژی که در پایه 3 ایجاد می شود.بیشتر از ولتاژی است.،که در پایه 2 ایجاد می شود.میزان این اختلاف ولتاژ‌و حساسیت مدار را می توانید با پتانسیو متر تنظیم کنید.
حتی شما می توانید میزان ماندگاری مدار را با پتانسیومترها تنظیم کنید.به طور مثال قسمت هشدار این مدار که در اینجا LED است.آیا پس از مدتی خاموش شود.یا اینکه شما به طور دستی این قسمت را غیر فعال کنید.برای غیر فعال کردن قسمت هشدار یا آلارم همانطور که در نقشه مشخص است.از یک عدد کلید PUSH-BOTTOM استفاده شده است.
یک سر این کلید در پایه 3 که ورودی مثبت است .،می باشد و سر دیگر آن در زمین است.
زمانیکه قسمت هشدار دهنده مدار را با تنظیم پتانسیومترها به گونه ای تنظیم کرده باشید.،که پس از سنس گاز توسط سنسور هیچگاه به صورت غیر دستی فعال نشود.در این حالت با فشار کلید push-bottom می توانید قسمت هشدار را غیر فعال کنید.
در اینجا برای سادگی و جلوگیری از مزاحمت برای دیگران از LED استفاده کردم.برای روشن شدن یک فن جهت کم کردن میزان گاز منتشر شده یا فعال شدن یک آژیر می توانید از ترکیب همین ترانزیستور و رله ای که آمپر مورد نظر شما را بدهد.، استفاده کنید.

تذکر


در هنگام کار با این سنسور،اگر منبع تغذیه را به آن متصل کنید.،متوجه گرمایی در سنسور می شوید.این به خاطر المنتی است.که بین پایه های 2و 5 وجود دارد.از بابت گرم شدن سنسور نگران نباشید.پایه های مربوط به سنسور را به طور صحیح و مطابق با نقشه ببندید.در بستن مدار دقت کنید و اطلاعات مربوط به سنسور را در انتهای این صفحه به دقت ملاحظه کنید تا در بستن پایه های سنسور دچار اشتباه نشو ید.
متاسفانه نمی توانید این مدار را با باطری تست کنید.تغذیه لازم جهت تست این مدار را یا بایستی از منبع تغذیه فراهم شود.، یا اینکه با استفاده از ترانس و دیود پل و خازن و رگولاتور 7805 این تغذیه را برای تست فراهم کنید.ترانسی که برای این مدار تهیه می کنید.جریانش بایست بین 500 تا 1000 میلی آمپر باشد.
در ضمن میتوانید.به جای تغذیه های بالا از 3 عدد باطری CFL 2300A یا باطری SONY 2300A استفاده کنید.


سنسور گاز


برای دریافت اطلاعات مربوط به سنسور گاز اینجا (http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-download_file.php?fileId=184) را کلیک کنید.به شکل واقعی این سنسور در شکل زیر توجه کنید.برای دیدن این اطلاعات می بایست فایل Acrobat reader در کامپیوترتان موجود باشد. http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/a/ab/cidlo.jpg

Mohamad
03-19-2011, 03:51 AM
نشانگر خط تلفن

اگر احساس می کنید کسی از خط تلفن شما به صورت پنهانی استفاده می کند ، مدار کوچکی که در ادامه بر روی آن بحث می شود باید برای شما مفید باشد :


http://www.ir-micro.com/pict/tel-monitor.PNG


توسط این مدار می توان حالتی که تلفن دیگری به خط متصل شده باشد را مشخص کرد . صدا به همراه LED چشمک زن به کار رفته شما را از وضعیت کاری مدار آگاه می کند .
بلندگو در هنگام مکالمه تقریبا به صورت قطع عمل می کند و تنها LED گاه به گاه چشمک می زند .
این مدار نیاز به باتری یا تغذیه جداگانه ای ندارد و تغذیه مورد نیازش را از خط تلفن تامین می کند .
ترانزیستور به کار برده شده (در کنار بلنگو) برای ایجاد یک اسیلاتور است که همچنین به جای شماره ذکر شده می توان از 2N2222 نیز استفاده نمود (البته تست نشده است) .

نکته :
- این مدار تنها مخصوص خطوط آنالوگ طراحی شده است .
- در هنگام اتصال مدار به خط تلفن به پلاریته آن دقت کنید ، در حالتی که مدار با پلاریته معکوس به خط تلفن وصل شود ، آسیب نمی بیند اما به درستی نیز عمل نخواهد کرد .

Mohamad
03-19-2011, 03:58 AM
دماسنج دیجیتال با نمایشگر کریستال مایع این مدار دارای کاربرد و جذابیتهای فراوان می باشد و قابلیت ارائه به عنوان پروژه دانشجویی و یا در در کنار مجموعه ای از وسایل دیگر با کمی چاشنی ابتکار می تواند طرحی جهت ارائه به جشنواره خوارزمی باشد.این مدار با دقت قابل قبولی دمای محیط را بر روی نمایشگر کریستال مایع ( در صورت تمایل می توانید از نمایشگر ال ای دی استفاده نمایید ) نشان می دهد. برای سنسور حسگر حرارت این مدار می توانید از آی سی S8100 استفاده نمایید که قابلیت اندازه گیری دماهایی بین -40 تا +100 درجه سانتیگراد را دارد. همچنین می توانید از دیود 1S1588 استفاده نمایید که در این صورت مدار شما قابلیت اندازه گیری دما از -20 تا +150 درجه سانتیگراد را دارا خواهد بود.


کلیه تصاویر در ابعاد بزرگ و واضح بر روی سیستم شما بارگزاری شده اند. برای مشاهده هر تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.
http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-LCDTM.jpghttp://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-LCDTM02.gif (http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-LCDTM02.gif)
نمایشگر کریستال مایع استفاده شده در این مدار و شکل پایه های آن
در این مدار آی سی ICL7136 به کار گرفته شده است که ولتاژ رسیده از دیود حسگر حرارت را را اندازه گیری می نماید.برای نمایش اطلاعات از یک نمایشگر کریستال مایع 3/5 رقم به شماره SP521PR استفاده شده است. که با ارزش ترین رقم آن تنها امکان نمایش عدد یک را دارد. در صورت نیاز می توانید با کمی تغییر در مدار از نمایشگرهای ال ای دی و نظیر آنها نیز استفاده نمایید. انرژی مصرفی آی سی ICL7136 بسیار اندک بوده به گونه ای که دماسنج دیجیتال شما می تواند حدود 3 ماه به صورت پیوسته تنها با یک باتری 9 ولت به خوبی دمای محیط را اندازه گیری نماید. توجه داشته باشد که برای آیسی و نمایشگر مدار حتماً از سوکت استفاده مایید.

http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-TMchematic.gif (http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-TMchematic.gif)

شکل PCB ( نقشه مدارچاپی ) ترمومتر دیجیتال به صورت زیر است. دقت کنید که به خاطر واضح شدن نقشه تصویر بزرگتر از اندازه واقعی برد است. برای بدست آوردن اندازه واقعی می توانید اندازه آی سی را مبنای کار خود قرار دهید.

http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-TMPCB.gif

خطوط سبز فسفری سیم های اتصال در طرف دیگر برد را نشان می دهندو سیم قرمز رنگ برای روشن کردن نقطه ( ممیز ) نمایشگر به کار رفته است.

http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-lcdTRM04.jpg (http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-lcdTRM04.jpg) http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-lcdTRM03.jpg (http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-lcdTRM03.jpg)

تنظیم و راه اندازی :
پس از ساخت مدار ، هنگامی که مطمئن شدید همه چیز به درستی انجام شده است ، تغذیه مدار را متصل نمایید. دماسنج دیجیتال شما قبل از استفاده نیاز به تنظیم دارد. معمولاً این تنظیم را در دمای صفر و 100 درجه انجام داده و ملاک را مخلوط آب و یخ برای صفر درجه و آب جوش برای 100 درجه قرار می دهند.
برای تنظیم ابتدا سنسور را در مخلوط آب و یخ قرار داده و توسط پتانسیومتر VR2 دما را بر روی صفر درجه تنظیم نمایید. پس از آن سنسور را در آب در حال جوشیدن قرار داده و پتانسیومتر VR1 را آنقدر بچرخانید تا دماسنج دیجیتال عدد 100 را نمایش دهد. حال دستگاه شما تنظیم شده و آماده به کار است.
در زیر جدول مقایسه ای بین دماهای اندازه گیری شده توسط دماسنج الکلی و ترمومتر دیجیتال را مشاهده می کنید . همانگونه که از نمودار رسم شده نیز مشخص است ، دماسنج ساخته شده توسط شما با دقت قابل قبولی قادر به اندازه گیری دما است.

Mohamad
03-19-2011, 03:59 AM
شوک دهنده ولتاژ بالا با قابلیت بی حس کردن --- این مدار یه شوکر ولتاژ بالا می باشد که قادر به تولید یه شوک با ولتاز 75000 ولت و توان 25000 وات می باشد ( خداییش مدار جالبیه با این همه ولتاژ بالا شوک ان باید چند ثانیه بدن را بی حس کنه). البته یکی از کاربرد های این دستگاه برای دفاع می باشد.



البته از نوع قانونی آن البته قبل از ساخت به توضیحات به دقت توجه فرمائید.من شخصا این دستگاه را نساختم ولی طبق نقشه ها و توضیحات (http://yazdkit.com/) ،مدار عملی می باشد. البته ولتاژ این مدار ممکن است فرد مذکور را نیز به گیجی بیندازد.خوب در مورد نحوه عملکرد مدار بدین صورت می باشد که ولتاژ بالا وقتی که روی سطح پوست القا داده می شودجریان عبوری سلسله اعصاب و غلاف‌هاى چربى تحریک می کند و وقتی به یک ماهیچه برسد آن را تحت تاثیر خود قرار می دهد و یه فلجی موقتی را در بعضی از افراد ایجاد می کند.البته تذکر داده می شود که این تشنج را در یک فرد در مدت 15 دقیقه بیش از 2 بار تکرار نکنید و عوارض آن بر عهده سازنده و استفاده کننده مدار می باشد و این سایت در قبال عوارض این مدار هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

http://www.gadgetuniverse.com/images/p0003403g.jpg



http://free.7host07.com/Mehrdad/Electricity/Shoker.jpg


هزینه ساخت این مدار به هزار تومن نمیرسه و ساختش برای یه تازه کار بیش از دو سه ساعت طول نمیکشه.همه قطعات هم ساده هستن پس میرزه به اینکه یدونه ازش بسازی.
ولتاژ خروجی این مدار با این شکلش 2000 ولت Dc هستش.در مورد احتمال مرگ حق با شماست.روی مناطق حساسی مث قلب و گردن هر ولتاژ بالایی می تونه باعث مرگ شه.
ولی اصلا بذار دلیل برق گرفتگی رو بشکافیم:
چرا یه آدم رو برق می کشه؟چون از قسمت های حساس بدن اون مث قلب ریه مغز و بصل نخاع و ... یه جریان زیاد عبور می کنه.و باعث از کار افتادنشون میشه.مثلا اگه آدم یه دستش به سیم فاز باشه و دست دیگش به سیم نول مطمعنا چون جریان برق کوتاه ترین راه رو برای عبور انتخاب میکنه از راه ریه و قلب طرف عبور میکنه انا رو از کار میندازه.حالا اگه بیایم همون سیم فاز رو به انگشت اشاره فرد وصل کنیم و سیم نول رو به انگشت شست آیا بازم باعث مرگ میشه؟مسلما نه.البته توی همه این موارد این نکته رو باید به یاد داشته باشیم که این حالتها به شرطی درست هستن که بدن آدم به زمین ارتباطی نداشته باشه.چون اونوقت دیگه جهت جریان از سیم فاز به طرف پای شخص (که رو زمینه) خواهد بود.
توی شوکر ما میایم دو تا الکترود رو به فاصله مثلا دو سانت از هم قرار میدیم و یه ولتاژ خیلی بالا بینشون اعمال می کنیم.این مدارا اصولا جریان خیلی کمی می تونن تولید کنن.به جز اون چون فاصله دوتا الکترود کمه پس دیگه احتمال عبور جریان از اعضای حیاتی خیلی کمتر میشه.


لیست قطعات مدار:

R1 = 3K3, 5%
R2 = 1M, 5%
C1 = .1µF, monocapacitor
C2-C9 = 0.01µF 400 volt polyester capacitors
D1-D8 = 1N4007, 1-kVolt diodes
NE1 = Type NE-2 neon bulb
Q1 = MJE521 NPN power transistor
Q2 = MJE371 PNP power transistor
T1 = 1200 to 8 ohm audio power transformer

در ضمن ولتاژ خروجی این مدار کاملا قابل تنظیمه به طوری که ولتاژ خروجی از چوک 300 ولته که با عبور از اون خازن ها و دیودها به 2000 ولت میرسه.می تونین اگه ولتاژ زیاد بود کمش کنین و اگه کم بود زیادش کنین

Mohamad
03-19-2011, 03:59 AM
رقص نور ساده http://www.iranmedar.com/images/4017_s.gif
مدار رقص نور برگرفته از سایت رشد
این مدار که توسط شبکه رشد تهیه شده است، با کمترین تعداد قطعات یک مدار رقص نور در اختیار شما قرار خواهد داد ،آیسی 4017 یک Shift Register است.که پالس دریافت شده در پایه 14 را، به بقیه پایه هایی که LED به آن متصل است.، شیفت می دهد.و این کار مکررا تکرار می شود وشما شاهد روشن و خاموش شدن LED ها خواهید بود. با کمی تغییرات و کمی ابتکار از این مدار در موارد دیگر همچون راه اندازی موتور پله ای می توان استفاده نمود. جهت مشاهده لیست کامل قطعات و نقشه بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.




نقشه مدار
http://www.iranmedar.com/images/4017.gif (http://www.iranmedar.com/)
تمام اتصالات کاملا در نقشه مشخص است.،آیسی 4017 یک Shift Register است.که پالس دریافت شده در پایه 14 را که در نقشه می بینید.،به بقیه پایه هایی که LED به آن متصل است.، شیفت می دهد.واین کار مکررا تکرار می شود وشما شاهد روشن و خاموش شدن LED ها خواهید بود.،اگر مدار شما عمل نکرد.،با استفاده از پیچ گوشتی ساعتی پتانسیومتر را به گونه ای تنظیم کنید.،تا شاهد رقص نور در LED ها باشید.U2 آیسی 4011 و U1A ,U1B در واقع 2 تا از گیتهای NAND آیسی 4011 است.
پایه 15 آیسی 4017 پایه reset یا آغاز شمارش از پایه 3 است.این پایه با لبه بالارونده ولتاژ تحریک می شود.برای جلوگیری از reset مدار به صورت ناخودآگاه آنرا به همراه پایه8 و 13 زمین می کنیم.
پایه 14 نیز نسبت به لبه بالا رونده پالس حساس است.و به محض دریافت پالس در اولین بار پایه 3 را high می کند.وشما شاهد روشن شدن LED متصل به این پایه می شوید.این روند تا پایه 11 که آخرین پایه مربوط به شمارش است در صورت دریافت پالس در پایه 14 ادامه خواهد داشت.

پالس نیز به طور خودکار توسط آیسی NAND 4011 ایجاد می شود.فاصله زمانی بین شارژ و دشارژ خازن باعث تحریک پایه 14 می شود.فاصله زمانی بین شارژ و دشارژ خازن در واقع فاصله زمانی بین روشن و خاموش شدن LED ها یا high و low شدن پایه های آیسی 4017 است.
می توانید با پیچ گوشتی ساعتی این پتانسیو متر را پیچانده و فاصله زمانی شارژ و دشارژ‌ خازن و در واقع فاصله زمانی بین شمارش ها را به طور دلخواه تنظیم کنید.

آی سی 4011
http://www.iranmedar.com/images/nand.gif (http://www.iranmedar.com/)
شمای داخلی آی سی 4011
این آیسی دارای 4 گیت NAND است.به پایه های ورودی وخروجی در شکل زیر دقت کنید.،پایه 7 تغذیه منفی و پایه 14 تغذیه مثبت است.گیت NAND عکس گیت AND است.همانطور که در شکل مشاهده می کنید.،علامت NOT در بالای AND هر دو پایه ورودی وجود دارد.J،K،L،M پایه های خروجی هستند.
LED
پایه بلندتر پایه مثبت(آند) و پایه کوتاهتر منفی (کاتد)است.همانطور که در نقشه ملاحظه می کنید.پایه بلندتر به پایه های آیسی متصل است و پایه کوتاهتر تمامی LED ها به صورت مشترک به منفی منبع تغذیه متصل شده است.
http://www.iranmedar.com/images/led.jpg (http://www.iranmedar.com/)


قطعات مورد نیاز 10 عدد LED قرمز یا هر رنگ دیگر 1 عدد آیسی 4011
1 عدد آیسی 4017
1 عدد خازن 0.1UF
1 عدد پتانسیومتر 100k
1 عدد مقاومت 1 مگا اهم
1 عدد مقاومت 1 کیلو اهم
برد بورد یا ورابرد
سیم تلفنی

Mohamad
03-19-2011, 04:00 AM
ز نگ هشدارباز بودن درب یخچال http://www.iranmedar.com/images/FridgeAl.gif
ز نگ هشدار باز بودن درب یخچال
اگر به مدت 20 ثانیه درب یخچال باز گذاشته شود مدار فعال شده و بوق می زند .این مدار برای عمل کردن به باتری 3 ولتی نیاز دارد و مدار آن نیزمداری ساده می باشد .
نحوه ی عملکرد مدار :
این مدار در جعبه ی کوچکی تعبیه شده ، در یخچال و نزدیک لامپ یخچال قرار داده می شود .زمانی که درب یخچال بسته است ، چراغ آن خاموش و درون آن تاریک است .در این حالت مقاومت نوری R2 دارای مقاومتبالایی می باشد (مقاومتی بیش از 200 کیلو اهم ) بنابراین عمل آی سی یک توسط بالا نگه داشته شدن پین (دستگیره ) 12محدود شده و مدار غیرفعال می شود .اما هنگامی که باریکه ای از نور از طریق باز شدن در وارد شود و یا لامپ یخچال روشن شود ، مقدار مقاومت نوری کاهش یافته و به چیزی حدود 2 کیلواهم می رسد . در این حالت پین 12 پایین آمده و آی سی یک شروع به شمارش می نماید .پس از تاخیری از پیش تنظیم شده ( در اینجا 20 ثانیه ) بلند گوی پیزوالکتریک (کریستالی) به مدت بیست ثانیه بوق می زند .سپس برای فاصله زمانی یکسانی متوقف شده و این چرخه تا بسته شدن درب یخچال ادامه می یابد .دیود D2 به پین 6 در آی سی شماره یک -IC1) متصل شده و موجب می شود که بلندگو سه بار در دقیقه بوق بزند .
برای مشاهده لیست قطعات بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


اتصال دی دو به پین 2 در آی سی یک باعث می شود که تاخیر زمانی به نصف کاهش یابد .
تاخیر زمانی با تغییر سی یک و یا تغییر مقدار مفاومت آر سه قابل تغییر و تنظبم است
از هر نوع مقاومت نوری می توان استفاده کرد ( مدار با هر نوع مقاومت نوری باید صحیح عمل کند )
مقاومت محاسبه شده برای مدار ناچیز بوده ، لذا می توان کلید اس w را از مدار حذف کرد
مدار را نزدیک لامپ قرار داده و هنگام یخ زدائی یخچال برای جلوگری از آسیب رسیدن به مداردر اثر نم زیاد آن را از یخچال خارج کنید .
مدار را هرگز در فریزر قرار ندهید .

لیست قطعات :

R1____________10K 1/4W مقاومت

R2___________هر نوع از مقاومت نوری )

R3,R4________100K 1/4W مقاومت

C1____________10nF 63V خازن پلی استر

C2___________100µF 25Vخازن الکترولیتی

D1,D2_______1N4148 75V 150mA دیود

IC1___________4060 14 stage ripple counter and oscillator IC

Q1___________BC337 45V 800mA NPN ترانزیستور

BZ1__________Piezo sounder (incorporating 3KHz oscillator)

SW1__________Miniature SPST slide Switch

Mohamad
03-19-2011, 04:00 AM
میکروفن مخفی بسیار حساس
http://www.iranmedar.com/images/mic-makhfi.jpg
به وسیله این مدار شخص می تواند مکالمات انجام شده در یک اتاق را از راه دور شنود کند. مدار دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد. سیگنالهای صوتی توسط یک میکروفن خازنی دریافت شده و پس از تبدیل به سیگنالهای الکتریکی به اندازه مناسب تقویت می گردد. صدای تقویت شده از طریق یک بلندگو قابل شنود می باشد. این مدار اساساً دارای دو تقویت کننده است. یکی از آنها پیش تقویت کننده (pre amp) میکروفن است و دیگری یک تقویت کننده قدرت کوچک است. طبقه پیش تقویت کننده دارای ضریب تقویت بالایی میباد. برای طبقه قدرت نیز از تراشه LM386 استفاده شده است. این تراشه می تواند با ولتاژهایی بین 6 تا 12 ولت به خوبی کار کند. برای اتصال میکروفن به مدار از یک تکه کابل نواری دو سیمه شیلددار استفاده نمایید. این کابل بهتر است تا حد امکان کوتاه باشد وگرنه در مدار نویز شدیدی ایجاد می گردد.برای تغذیه می توانید از یک منبع ساده 9 ولت استفاده کنید.
پس از ساخت مدار و بررسی درستی همه اتصالات ، بلنگو را توسط دو رشته سیم معمولی در فاصله چند متری از مدار قرار داده و مدار را آزمایش نمایید

Mohamad
03-19-2011, 04:04 AM
کنترل وسایل از طریق پورت usb



http://www.ulrichradig.de/home/uploads/images/AVR_RK/Relaiskarte.JPG
http://www.ulrichradig.de/home/uploads/images/AVR_RK/RK_B.JPG
(http://www.ulrichradig.de/home/uploads/File/AVR_RK/Relaikarte_USB.zip) (http://www.ulrichradig.de/home/index.php/avr/usb-relaiskarte)

Mohamad
03-19-2011, 04:05 AM
گیرنده مادون قرمز 8 کاناله با برد 10 متر این پروژه از 2 قسمت تشکیل شده است :
1.فرستنده:
مدار فرستنده - با فشردن هر یک از دکمه های فرستنده ال ای دی مربوط به آن در گیرنده تغییر وضعیت می دهد.


http://njavan.com/forum/images/statusicon/wol_error.gifاین تصویر کوچکتر شده است. برای مشاهده با سایز اصلی روی این نوار کلیک کنید. سایز تصویر اصلی 1000x700http://i10.tinypic.com/6fh53y9.jpg

برنامه میکرو فرستنده به قرار زیر است:


کد: انتخاب همه (http://robot.freeforums.org/#)
Transmiter;
ORG 00H
LJMP MAIN
ORG 0BH
LJMP PULSE
ORG 0023H
LJMP SERIAL
ORG 30H
MAIN:MOV TMOD,#22H
MOV TH0,#-18
MOV TH1,#-100
MOV SCON,#50H
MOV IE,#10010010B
SETB TR0
MOV P1,#0FFH
MOV A,P1
MOV SBUF,A
MOV B,A
SETB TR1
CALL DELAY
BAKE:MOV P1,#0FFH
MOV A,P1
CJNE A,B,JUMPE
JMP BAKE
JUMPE:JMP MAIN
SERIAL:CLR TR0
CLR P3.2
CLR TI
RETI
PULSE:CLR TF0
CPL P3.2
RETI
DELAY:MOV R2,#100
LOOP:MOV R1,#100
DJNZ R1,$
DJNZ R2,LOOP
RET
END




2.گیرنده:

از سنسور گیرنده مادون قرمز 3 پایه (که در بازار ایران به نام چشمی پارس نیز معروف است ) استفاده کنید
مدار گیرنده:

http://njavan.com/forum/images/statusicon/wol_error.gifاین تصویر کوچکتر شده است. برای مشاهده با سایز اصلی روی این نوار کلیک کنید. سایز تصویر اصلی 792x560http://i17.tinypic.com/4lewaw4.jpg

در این مدار برای هر چه ساده تر شدن نقشه یک ال ای دی رسم شده است. شما می توانید خروجی ها را با ترانزیستور تقویت نموده و به 8 رله فرمان دهید. همچنین می توانید با تغییر برنامه میکروی فرستنده و گیرنده و همچنین افزودن قطعات تعداد کانال ها را افزایش دهید.

برنامه میکرو گیرنده به قرار زیر است:


کد: انتخاب همه (http://robot.freeforums.org/#)
Reciver;
ORG 00H
LJMP MAIN
ORG 0023H
LJMP SERIAL
ORG 30H
MAIN:MOV P1,#00H
MOV TMOD,#20H
MOV TH1,#-100
MOV SCON,#50H
MOV IE,#10010000B
SETB TR1
SJMP $
SERIAL:MOV A,SBUF
CLR RI
CLR TR1
JNB PSW.0,JUMPE
TEST1:JB ACC.0,TEST2
CPL P1.0
JUMPE:JMP RETURN
TEST2:JB ACC.1,TEST3
CPL P1.1
JMP RETURN
TEST3:JB ACC.2,TEST4
CPL P1.2
JMP RETURN
TEST4:JB ACC.3,TEST5
CPL P1.3
JMP RETURN
TEST5:JB ACC.4,TEST6
CPL P1.4
JMP RETURN
TEST6:JB ACC.5,TEST7
CPL P1.5
JMP RETURN
TEST7:JB ACC.6,TEST8
CPL P1.6
JMP RETURN
TEST8:JB ACC.7,RETURN
CPL P1.7
RETURN:SETB TR1
RETI
END

Mohamad
03-19-2011, 04:05 AM
ترازوي ديجيتالي با پیشرفت الکترونیک دیگه همه چیز داره دیجیتال می شه یکی از اونها ترازو های دیجیتالند که قیم ها شون هم داره روز به روز ارزون تر می شه هسته اصلی شون هم یه loadcell که توش از 4 تا استرین گیج تشکیل شده و به صورت پل وتستون هم بسه می شه کار کردن هم باهاش زیاد سخت نیست کافیه یه ولتاژ ثابت بهش بدید و خروجی رو بصورت دیفرانسیلی بخونید ...

http://www.iranled.com/Image/loadcell.gif
همون طور که می بینید یه ولتاژ ثابت تقویت شده به ورودی پل میدیم و خوروجی رو (دو سر وسط ) هم به صورت تفاضلی می گیریم و تقویت می کنیم برای به دست آوردن دقت بیشتر توی خروجی بهتره از ad620 استقاده کنید که در واقع از 3 تا opoamp تشکیل شده و دیریفت و حذف مد مسترک بهتری رو بهتون میده قواعد شیلد کردن رو هم رعایت کنید چون سیگنال ها بسیار ضعیفند و به راحتی نویزی می شن ولتاژ ورودی پل هم همون طور که م یبینید باید تقویت شده و از یه آی سی رفرنس ولتاژ استفاده شده باشه


Download File (http://www.iranled.com/Download/loadcell.zip)



منبع :ايران ال اي دي

Mohamad
03-19-2011, 04:06 AM
آموزش: Touch screen-صفحه لمسی شما تا به حال دستگاهی مانند کامپیوتر لمسی و یا دستگاه های فتوکپی لمسی را دیده اید که کاربر به را حتی با لمس کردن صفحه می تواند به دستگاه دستور بدهد.خیلی از دستگاه ها هستند که چون فقط دارای صفحه لمسی می باشد بیشتر به فروش می رسد و قیمت انها هر چه هم باشد باز هم دیگران ان را می خرند


چرا ؟


چون صفحه لمسی داره و به قول معروف کلاس داره


حالا اگر شما میخواهید یک دستگاهی بسازید که با تکنولوژی روز ساخته شده باشه و دارای صفحه لمسی باشه می تونید به راحتی این کار را انجام دهید و دستگاه تان را سریع به فروش برسانید و کلی کلاس بگذارید که صفحه لمسی داره و ...


در این قسمت به شما یک صفحه لمسی را معرفی می کنیم که اندازه ان به اندازه یک ال سی دی گرافیکی 128*64 می باشد.


که بر روی Glcdقرار می دهید و با فشار دادن صفحه ( اگر با قلم های مخصوص این کار را انجام بدید خیلی بهتر است که این خود دلایلی دارد) می تونید کار خود را انجام بدهید و به دستگاه دستور بدهید.


نا گفته نماند که این صفحات لمسی دارای اندازه های مختلف می باشد که در این جا فقط به یک نمونه اشاره می شود.


در زیر شکلی از این Touch screen اورده شده است.




http://i30.tinypic.com/2cnz0nb.gif




این نوع صفحه لمسی دارای 4 سیم می باشد که به وسیله دو سیم میانی می توان مختصات x وy نقطه فشار داده شده بر روی صفحه را بدست اورد لازم است که بگوییم خروجی x و y به صورت ولتاژ می باشد که بسته به نوع موقعیت مکان فشار داده شده به صفحه، ولتاژ خروجی تغییر می کند که برای بدست اوردن مختصات باید این دو خروجی را به A/D میکرو بدهید.


برای این که بتوانیم مختصات نقطه x را بدست اوریم باید به صفحه به صورت زیرسیم های تغذیه را وصل نماییم.



http://i26.tinypic.com/2r3jgip.gif



سپس برای این که بتوانید مختصات Y را بدست اوردید باید شکل دادن تغذیه به پایه ها را تغییر دهید و به صورت زیر وصل نمایید.




http://i27.tinypic.com/30x8wwp.gif




باید عمل تغییر دادن ولتاژ پایه ها برای بدست اوردن X ,Y سریع صورت گیرد به همین دلیل نمی توان به طور دستی این کار را انجام داد و باید با میکرو این عمل را انجام دهید.
اگر به دو عکس با لا با دقت توجه کرده باشید می بینید که در دو صورت یکی از پایه ها باید HI-Z (های امپدانس) باشد.


برای این که بتوانید با میکرو این حالت را به وجود اورید باید به صورت زیر عمل نمایید.(این دستور برایAVR و به زبان بیسیک می باشد ).باید برای به وجود اوردن این حالت پینی که به این پایه متصل شده است را به عنوان ورودی در نظر گرفته و سپس ان را RESET نمایید.


به عنوان مثال:


Config Porta.0 = input

Reset Porta.0


در مورد تغذیه هم که می توانید ان را به 5 ولت وصل نمایید.
در شکل زیر طریقه وصل کردن صفحه لمسی به میکرو ATMEGA 32 کشیده شده است.





http://i28.tinypic.com/2w5j4g2.gif




اما باز هم اگر دقت کرده باشددر دو حالت اتصال نقاط VCC و GND و همچنین HI-Z یکی نمی باشد برای این که سریع حالت پایه ها را برای بدست اوردن نقطه X تنظیم کنید وسپس حالت پایه ها برای بدست اوردن نفقطه Y تغییر دهید باید به صورت زیر عمل کنید که به زبان بیسیک نوشته شده است.






Config Porta.0 = Output

Config Porta.1 = Input

Config Porta.2 = Output

Config Porta.3 = Input

Set Porta.0

Reset Porta.1

Reset Porta.2

Reset Porta.3

X = Getadc(1)

X = X / 4

Waitms 10

Config Porta.0 = Input

Config Porta.1 = Output

Config Porta.2 = Input

Config Porta.3 = Output

Reset Porta.0

Set Porta.1

Reset Porta.2

Reset Porta.3

Y = Getadc(2)

Y = Y / 8




خوب تا به حال در مورد صفحه لمسی گفتیم انشالله که دیگر ابهامی وجود نداشته باشه و اگر وجود داشت ان را در تالارگفتمان بیان کنید و از نوشتن مشکلات در قسمت نظرات خود داری کیند چون در این صورت به ان ها جوابی داده نمیشود.


حالا نوبت به lcd گرافیکی می رسد.در این جا نحوه ارتباط دهی 2 ال سی دی گرافیکی با میکرو توضیح می دهیم که یکی از ان ها به شماره Ts-12864A-2است و دیگری به شماره KXM12864J-3 می باشد که هر دو ان ها از چیپ KS0108 ساخته شدهاند و همچنین چیدمان پایه ها کاملا مثل هم است و می توان گفت که یکی هستند.


قبلا در پروژه ایی با GLCD قرار داده شده بود که به خوبی هم کار می کند ولی شاید شما ان را ساخته باشید جواب نگرفته باشید چون در نقشه ایی که با پروتیوس کشیده شده بود طریقه چیدمان پایه ها در فایل پروتیوس با چیدمان پایه ها در ال سی دی گرافیکی با هم تفاوت داشت که این عیب ناشی از ضعیف بودن کتابخانه پروتیوس می باشد و کسی در این میان مقصر نمی باشد.



در زیر عکسی اورده شده است که پایه های ال سی دی گرافینیققا نوشته است که چیدمان پایه ها مانند چیدمان پایه ها در ال سی دی گرافیکی واقعی می ماند.




http://i32.tinypic.com/73gjzn.gif



با دستور زیر lcd گرافینیققا در avr مشخص می کنیم.


hwstack = 32

swstack = 10

framesize = 40


$lib "glcdKS108.lib"

Config Graphlcd = 128 * 64sed , Dataport = Portd , Controlport = Portc , Ce = 0 , Ce2 = 1 , Cd = 4 , Rd = 3 , Reset = 2 , Enable = 5


در دستور بالا ce نوشته که csb است
Ce2 که csa است
Cd که d/I است
Rd که r/w است
Reset که res است
Enable که باید به e وصل شود.

برای دریافت نقشه کامل طریقه اتصال ال سی و TOUCH SCEEEN فایل زیر را که در قالب PDF است را دانلود نمایید.

Mohamad
03-19-2011, 04:06 AM
مدار محافظت در برابر اضافه جریان بدون سوختن فیوز این مدار محافظ از یک مدار غیر مخرب تشکیل یافته است. به عبارت دیگر هنگامی که وضعیت اضافه جریان رخ دهد، هیچ فیوزی نمی سوزد. همانگونه که در نقشه مدار نیز مشخص است ، هنگامی که جریان به بیش از یک مقدار از پیش تعیین شده افزایش یابد، یک رله ولتاژ اعمالی به بار را قطع می کند.


http://www.iranmedar.com/images/rell02.gif
افت ولتاژ روی R به جریان عبوری از آن بستگی دارد. اگر افت ولتاژ تا مقدار تریگر SCR افزایش یابد ، SCR روشن می شود و باعث عمل کردن رله شده و درنتیجه جریان بار قطع می شود. و یک عدد Led همزمان با قطع بار روشن خواهد شد. که مقاومت سری شده با آن را می توانید از جدول ارائه شده در شکل بدست آورید.
اساس کار مدار افت ولتاژ بر روی مقاومت R است. مقدار مقاومت R به مقدار جریانی که می خواهید در آن جریان مدار قطع شود بستگی دارد. و این مقدار از فرمول زیر بدست می آید:
R=V/I که در این فرمول R مقدار مقاومت بر حسب اهم ، V ولتاژ تریگر SCR ( مثلاً برای TIC106 در محدوده 0.8 تا 1.2 ولت است. ) و I جریان مورد نظر شما جهت قطع بار است.
حتی زمانی که حالت اضافه جریان برطرف می شود، باز هم رله روشن باقی می ماند. برای Reset کردن مدار باید منبع تغذیه خاموش و روشن گردد یا اینکه یک کلید بین آند و کاتد SCR متصل گردد.
به خاطر داشته باشید که افت ولتاژی در حدود 2 ولت بر روی SCR وجود دارد. اگر مدار با ولتاژهای کم کار می کند ، این افت ولتاژ باید جبران سازی شود. همچنین مقداری توان بر روی مقاومت R تلف خواهد شد که معمولاً به دلیل پایین بودن مقدار مقاومت مشکل خاصی در مدار ایجاد نمی کند تنها توجه داشته باشید که مقاومت را با وات مناسب انتخاب کنید. همچنین در صورت نیاز ، در این قسمت از مدار می توانید از مدارهای تقسیم جریان استفاده نمایید. و تنها بخش کمی از جریان را از مقاومت R عبور دهید. محدوه کار این مدار نسبتاً گستره بوده و ولتاژهایی بین 9 تا 48 ولت را پوشش می دهد.
این مدار جهت استفاده در منبع تغذیه جهت جلوگیری از اثرات مخرب اضافه بار بر روی منبع مداری بسیار مناسب و در عین حال ساده است . شما می توانید با کمی ابتکار این مدار را گسترش داده و قسمتهای دیگری نیز به آن اضافه نمایید.




---------------------------------------------------

Mohamad
03-19-2011, 04:06 AM
آموزش ساخت نمایشگر لیزری در این قسمت با یک مدار ساره جهت نمایشگر لیزری(Show Laser) و همچنین در مدارمکمل آن با کنترل PWM موتور DC جهت show laser نیز آشنا می شوید.همچنین سعی کرده ایم مداری ساده جهت کنترل دور موتور برای laser show را به شما نشان دهم.که در زیر به توضیحات مربوط به هر قسمت خواهیم پرداخت. این نمایشگر لیزری از یک بخش مکانیکی و یک بخش الکترونیکی تشکیل شده است .
● کنترل PWM موتور(کنترل سرعت موتور)
از این مدار جهت کنترل فن نیز می توانید استفاده کنید.اگر می خواهید از این مدار در یک فاصله زمانی طولانی و مداوم استفاده کنید برای ترانزیستور های قدرت BD ۱۴۰ از خنک کننده یا heat sink برای هر دو ترانزیستور استفاده کنید.
ترانزیستور BD۱۴۰ یک ترانزیستور قدرت PNP یا مثبت است.که با توجه به ساختار آن زمانی این ترانزیستور فعال می شود که بیس آن زمین یا دارای ولتاژ صفر شود.برای روشن شدن تکلیف این ترانزیستور در زمانی که بیس آن با زمین تحریک نشده است.بیس آن را با یک مقاومت ۴۷ کیلو اهم به مثبت ولتاژ متصل نمایید.
اگر به سرهای موتور دقت کنید می بینید که یک سمت آن دارای ولتاژ زمین یا صفر است.وسمت دیگر آن از کلکتور ترانزیستور تغذیه می شود.که کلکتور وظیفه اش دراین حالت ارسال ولتاژ ۵ تا ۱۲ ولت بر روی سمت دیگر موتور است.
که با ایجاد این اختلاف پتانسیل موتور شروع به حرکت کند.البته در اعمال ولتاژ تغذیه ۵ تا ۱۲ ولت به ولتاژ قابل تحمل موتور نیز توجه کنید.
در داخل آی سی ۵۵۵ ترانزیستوری از نوع NPN موجود است.که امیترش زمین شده است.و کلکتور آن به پایه ۷ آی سی ۵۵۵ متصل است.پایه ۷ نیز با شارژ کامل خازن متصل به پایه های ۲ و ۶ فعال می شود .،و زمین را بر روی سر بیس ترانزیستور قدرت bd۱۴۰ می اندازد.این ترانزیستور نیز با دریافت ولتاژ زمین در روی بیس آن فعال می شود .،و و لتاژ ۵ تا ۱۲ ولت را بسته به نوع موتور از امیتر بر روی کلکتورش می اندازد و موتور روشن می شود.
با پیچاندن پتانسیومتر توسط پیچ گوشتی ساعتی متوجه می شوید که سرعت موتر تغییر می کند.سر وسط این پتانسیومتر به پایه ۳ که در واقع پایه خروجی آی سی ۵۵۵ است.متصل می باشد.و پایه های کناری این پتانسیومتر با دو عدد دیود به پایه ۲و۶ که با یک سیم به هم متصل شده اند .می رود.با پیچاندن پتانسیومتر فواصل زمانی تولید پالس در خروجی و فیدبک آن از پایه ۳ به پایه های ۲و ۶ را تغییر می دهید.در جایی با پیچاند پتانسیومتر متوجه می شوید سرعت موتور کم شده است.
در واقع در اینجا پتانسیومتر را به سمتی می برید که مقاومت آن زیاد می شود.، و در این حالت زمان که از حاصلضرب مقاومت ایجاد شده در خازن ۱۰۳ بوجود می آید کمتر خواهد بود.و در جای دیگر این مقاومت زیاد می شود.و فواصل زمانی تولید پالس نیز زیاد می شود.
دیودهای متصل به پایه های پتانسیومتر نیز جهت تفکیک پایه های کناری پتانسیومتر و تاثیر عملکر مجزای آن ها بر روی پایه های مشترک شده ۲و ۶ است.اگر با جاگذاری فعلی ای دیودها موتور را روشن کنید.
می بینید در جایی که با پیچ گوشتی پتانسیومتر را در یک سمت به انتها می برید.سرعت موتور حداکثر و در سمت دیگر سرعت موتور حداقل و در نهایت صفر می شود.حال اگر ترتیب چیدمان دیود ها را عوض کنید در واقع سمت حداکثر و حداقل پتانسیومتر نیز عوض می شود این مورد را نیز براحتی می توانید تجربه کنید.
در مورد دیود بایستی بدانید سمتی از آن که یک حلقه دایره ای شکل مشکی دارد.سمت کاتد و سمت دیگر آند است.سمت کاتد نیز در نقشه با یک خط افقی در انتها یک سمت دیود مشخص می شود.در اتصال دیودها جهت عملکرد صحیح مدار دقت کنید.
خازن های متصل به پایه ۸ نیز خازن های تغذیه جهت عملکرد بهتر مدار است.خازن های دو سر موتور نیز به این علت است که موتور یک مصرف کنند سلفی است.که جریان در آن از ولتاژ جلوتر است برای هماهنگ شدن ولتاژ با جریان از یک خازن استفاده می کنیم.
چرا که در خازن این ولتاژ است که از جریان جلوتر است که استفاده از این دو المان در کنار یکدیگر باعث حرکت و عملکرد موتور خواهد شد.البته در این حالت به خاطر اتصال ثابت یک سمت موتور به زمین و سبک بودن باری که موتور تحمل می کند مشکل چندانی ایجاد نمی شود که شما نیز می توانید آنرا به راحتی یک بار با وجود خازن و بار دیگر بدون خازن تجربه کنید.
این مدار را بر روی برد بور یا بردهای سوراخدار مسی یا مدارات چاپی برای دو موتور ببندید.و موتور ها را مطابق قسمت مکانیک که در انتهای صفحه مشاهد می کنید.بر روی صفحه ای چوبی یا فلزی سوار کنید.و اشکال مختلف را با پیچاندن پتانسیومترها مشاهده کنید.اگر هر دو موتور ثابت باشند بر روی دیوار تنها یک نقطه مشاهد می کنید.
در صورت ثابت بودن یک موتور و چرخش موتور دیگر تنها یک بیضی را بر روی دیوار مشاهد می کنید.حال اگر هر دو موتور بچرخند اشکال زیبا و لیساژوری را بر روی دیوار مشاهده خواهید کرد.در ضمن برای مشاهد هر چه بهتر laser show توصیه می کنم.این کار را در یک محیطی تاریک مانند اتاق انجام دهید.
اطلاعات مربوط به ترانزیستور bd۱۴۰ را در این لینک ببینید.برای دیدن می بایست برنامه Acrobat reader را در سیستم داشته باشید.
● لیست قطعات
▪ ۲ عدد آی سی ۵۵۵
▪ ۴ عدد دیود ۱N۴۱۴۸
▪ ۲ عدد دیود ۱N۴۰۰۷
▪ ۶ عدد خازن ۱۰۳
▪ ۶ عدد خازن ۱۰۴
▪ ۱ عددخازن ۱۰ میکروفاراد
▪ ۲ عدد مقاومت ۱ کیلو اهم
▪ ۲ عدد مقاومت ۴۷ کیلو اهم
ٍ ▪ ۲ عدد موتور DC با رنج ولتاژ ۵ تا ۱۲ ولت
▪ ۱ عدد جاسویچی لیزری
▪ ۲ عدد ترانزیستور BD۱۴۰
● مکانیک مدار
نمونه ای از ربات پرتابگر ساخته شده توسط دانش آموزان استان اصفهانازمدار فوق جهت کنترل دور موتور می توانید استفاده کنید. قسمت مکانیک را نیز جهت laser show مورد استفاده قرار دهید.
منظور از screen نیز صفحه نمایش یا پرده است که در اینجا دیوار نیز می تواند باشد.بر روی هر موتور یک صفحه مدور چوبی به قطر ۳ سانتی متر را قرار دهید.این صفحه مدور را از هر جسم سبکی مانند چوب نیز می توانید تهیه کنید.دقیقا منطبق با این صفحه یک صفحه شیشه ای گرد را بر روی این صفحه مدور با چسب بچسبانید و پس از محکم شدن صفحه شیشه ای بر روی صفحه چوبی مدور،آنرا بر روی موتور ها قرار دهید.
جهت سوار شدن این صفحه مدور، مرکز این دایره چوبی را پیدا کنید.و از آن سمتی که شیشه مدور بروی آن منطبق نیست.سوراخی کوچک در مرکز دایره ایجاد کنید تا بتوانید این صفحه را بر روی موتور سوار کنید.این کار را برای هر دو موتور تکرار کنید.
جاسویچی لیزری را نیز مطابق شکل زیر با زاویه ۴۵ درجه بر روی برد سوار کنید.در این وضعیت به محض برخورد نور جاسویچی لیزری با نزدیکترین موتور که آینه مدور بر روی آن سوار است .نور لیزر از روی اولین آینه بر روی دومین آینه بازتابیده می شود و سپس از آن بر روی دیوار منعکس می شود.
در هر دو حالت زیر که شکل های آنرا مشاهده می کنید در صورت ثابت بودن یک موتور و حرکت موتور دیگر تنها شکل یک بیضی را بر روی دیوار مشاهد می کنید.
منبع:
دایرکتوری جامع مدارات و رباتیک

Mohamad
03-19-2011, 04:06 AM
عنوان مطلب : ساعت با نمایش اعداد در هوا ( PIC )
در اين پروژه قصد داريم شما را با نحوه ساخت ساعتی آشنا کنيم که اعداد را به صورت شناور در هوا نشان می دهد .



برای دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید


دریافت Download (http://www.ir-micro.com/ZiP2,/ir-micro.com,PIC-Airclock.zip)

Mohamad
03-19-2011, 04:07 AM
عنوان مطلب : فرکانس متر با PIC


برای دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید


دریافت Download (http://www.ir-micro.com/ZiP/ir-micro.com,freq.zip)

Mohamad
03-19-2011, 04:07 AM
عنوان مطلب : ولتمتر با PIC


برای دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید

دریافت Download (http://www.ir-micro.com/ZiP/ir-micro.com,voltmetr.zip)






----------------------------------------------------------------

Mohamad
03-19-2011, 04:07 AM
عنوان مطلب : ارتباط بین دو میکروکنترلر توسط PSP



برای دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید


دریافت Download (http://www.ir-micro.com/ZiP/ir-micro.com,psp-pic.zip)





-----------------------------------------------------------------------

Mohamad
03-19-2011, 04:07 AM
عنوان مطلب : قفل رمز 1 تا 10 رقمی با PIC



برای دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید


دریافت Download (http://www.ir-micro.com/ZiP/ir-micro.com,lock16F628.zip)




----------

Mohamad
03-19-2011, 04:08 AM
راهنمای کنترل وسایل الکتریکی خانگی شاید تا به حال به این فکر افتاده باشید که چطور می‌توانم به کمک رایانه وسایل دیگری را کنترل و مورد استفاده قرار دهید. یکی از راههای انجام این کار ساخت یک بورد بسیار ساده الکترونیکی و استفاده از پورت پارالل در سیستم‌عامل لینوکس است.


سیستم مورد نیاز


شما تنها به یک رایانه که یکی از توزیعهای لینوکس بر روی آن نصب است و همچنین یک پورت سالم پارالل . برای مثال در اینجا از رایانه‌ای با پردازنده 386DX با 4MB RAM و 40MB Hard استفاده شده است.(مترجم: البته در حال حاضر فکر نکنم ما بتوانیم یک چنین سیستمی را پیدا کنیم!) . GCC برای کامپایل برنامه‌ و در صورتی که نیاز به کنترل از راه دور دارید نرم‌افزارهای Telnet و SSH . شما هم می‌توانید برنامه دلخواه خود را برای انجام این کار بنویسید در غیر این صورت برای کامپایل برنامه من باید از ++g استفاده کنید.

http://edc.sourceforge.net/paralle.tar.gz (http://edc.sourceforge.net/paralle.tar.gz)

مدار الکترونیکی


پورت پارالل دارای ۲۵ پین هست که دارای دسته بندی خاص هستند و می‌توانند ولتاژی بین ۰ تا ۵ ولت را برای شما تامین کنند. به همین دلیل ما می‌توانیم از این پینها برای کنترل رله‌ها و به همین صورت کنترل دستگاه مورد نظر خود استفاده کنیم.

*

از پین شماره ۲ تا ۹ برای گرفتن 5V+ استفاده می‌شود.
*

از پین شماره ۱۸ تا ۲۵ برای زمین کردن یا همان GND .


http://www.irantux.com/html/images/29/Compelete.png



این هم یک توضیح خلاصه برای مدار بالا :

۱. P data : پینهایی که برای تامین ولتاژ ٬ 5 ولت مدار استفاده شده است. (پین شماره ۲ تا ۹)
۲. P Ground : پینهایی که GND هستند. (پین شماره ۱۸ تا ۲۵ )
۳. Vcc : بستگی به نوع رله‌ای دارد که استفاده می‌کنید. که در این مدار از 12ٰV استفاده شده است.
۴. Relay Ground : برای GND رله‌ها استفاده شده است.
۵. 4.7k : مقاومت ۴.۷ کیلو
۶. NPN : ترانزیستور C2235 NPN
۷. دیود IN4002
۸. LED : دیود نوری
۹. Relay : یک نوع سیم پیچ که برای قطع و وصل جریان به کار برده شده است.



مدار بالا یک مدار بسیار ساده الکترونیکی است . ۵ ولتی که از پورت پارالل گرفته می‌شود رله را وصل کرده و در نتیجه وسیله‌ای که به آن رله متصل است روشن می‌شود. وقتی ولتاژ پین مورد نظر صفر شود متعاقبا رله مربوط به آن قطع شده و وسیله مربوط به آن هم خاموش می‌شود.


مثال‌های ساده برای کارکرد رله ها


دیاگرامی که در زیر رسم شده است نشان‌ می‌دهد که یک رله چکونه کار میکند. با تغذیه یا ولتاژ دو سر پایه یک رله این تجهیز به نوعی مانند یک سوئیچ ساده عمل می‌کند:

http://www.irantux.com/html/images/29/RelayPowerOnOff.png

دیاگرام زیر کارکرد که رله به چهار پایه را نشان می‌دهد. پایه‌های ۳و۴ همیشه به صورت عادی قطع هستند زمانی که ۱۲V را به پایه‌های ۱و۲ داده می‌شود پایه‌های ۳و۴ به هم می‌چسبند.

http://www.irantux.com/html/images/29/Switch.png

دیاگرام زیر طرز کارکرد یک رله ۵ پایه را نشان می‌دهد. پایه ۳و۵ در حالت عادی به هم وصل هستند. با جریان ۱۲V بین پایه ۱ و ۲ سویچ وصل می‌شود و زمانی که پایه ۱و۲ قطع شود پایه‌های ۳و۴ به هم می‌چسبند.

http://www.irantux.com/html/images/29/Coil.png

http://www.irantux.com/html/images/29/RelayPower.png

بسیاری از رله‌ها دارای ۵ پایه هستند. تعداد بیشتر پایه‌های یک رله نشان دهنده این است که تعداد سوئیچ‌های بیشتری به کار گرفته شده است.


با یک مدار کامل به کمک ۸ رله می‌توان هشت وسیله جداگانه را کنترل کرد. همچنین شما به یک پورت ۲۵ پین برای اتصال بر روی بورد و یک کابل پارالل احتیاج دارید تا بتوانید این بورد را به رایانه خود متصل کرده و از آن استفاده کنید. من از یک جعبه برای قرار دادن بورد در آن و یک کابل پارالل برای ارتباط با رایانه و لینوکس استفاده کردم.


برای استفاده از وسایل تنها باید وسیله مورد نظر را به این خروجی تغذیه این جعبه وصل کنید. از این خروجی برای هر نوع وسیله‌ای می‌توانید استفاده کنید و نیازی به ایجاد تغییرات در خود وسیله ندارید. حتی می‌توانید خروجی این جعبه را به پریزهای دیواری انتقال داده و از آن پریز استفاده کنید . دیاگرام زیر طرز کار رله ها و کنترل وسیله الکتریکی را نشان می‌دهد :

http://www.irantux.com/html/images/29/ConnectedRelayBoard.png

http://edc.sourceforge.net/p1.jpg

http://edc.sourceforge.net/p2.jpg

http://edc.sourceforge.net/p3.jpg




http://edc.sourceforge.net/01.png

http://www.irantux.com/pdf/29/HomeEl...iceControl.pdf (http://www.irantux.com/pdf/29/HomeElectricalDeviceControl.pdf)




--------------

Mohamad
03-19-2011, 04:09 AM
نامرئي كردن اشياء توسط مدارات الكترونيكي نامرئي كردن اشياء توسط مدارات الكترونيكي مجله علمي «Scientific American»، پرفسور نادر انقطاع، استاد ايراني دانشگاه «پنسيلوانيا» را به عنوان يكي از 50 شخصيت برجسته در حوزه علوم، اقتصاد و فن آوري سال معرفي كرد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پرفسور نادر انقطاع از دانشگاه پنسيلوانيا و همكاران وي، شيوه اي را پيشنهاد كرده اند كه با استفاده از آن مي توان با فن آوري هاي موجود، اجسام را تا حد زيادي غير قابل رويت كرد. اين يافته مي تواند ايده نامريي كردن اشياء را كه تا چندي پيش تنها در سطح داستان هاي تخيلي علمي مطرح بود تا حد زيادي عملي كند.

به اعتقاد فيزيكدانان اين روش كاربردهاي متعددي در مخفي كردن و استتار اجسام خواهد داشت.

از اين فن آوري همچنين مي توان در زمينه هاي ديگر نظير توليد موادي كه از برق زدن و درخشش اجسام جلوگيري مي كنند استفاده كرد. يك كاربرد ديگر اين روش نامريي كردن ماهواره ها در فضا است

پرفسور انقطاع و همكارانش به اين منظور يك مجموعه استاندارد شده از ذرات پلاسمايي هم سنخ با رزيستورها، خازن ها و سيم پيچ هاي القايي ارايه كرده اند كه به مهندسان امكان مي دهد مدارهايي را به جاي برق با استفاده از نور بسازند.

اين مجموعه شامل يك عايق الكتريكي است كه بين دو رسانا پيچيده شده يك خازن الكتريكي ايجاد مي كند و با قرار دادن يك ماده غير پلاسمايي (مانند يك مهره شيشه يي در ابعاد نانومتري) در برابر پرتو نور يك خازن نوري ايجاد مي كند. يك ماده پلاسمايي به عنوان يك سيم پيچ القايي عمل مي كند. اين ابزار به مهندسان امكان مي دهد كه مدارهاي نوري شبيه به مدارهاي الكتريكي ايجاد كنند به اين ترتيب جرياني كه در اطراف مدار جاري است، حركت بار الكتريكي نيست بلكه نوسانات در ميدان الكتريكي با نور در ارتباط است.

دكتر انقطاع كه استاد رشته مهندسي برق و سيستم ها و مهندسي زيستي در دانشگاه «پنسيلوانيا» است، متولد تهران است و تحصيلات كارشناسي خود را در سال 1356 با رتبه اول در رشته مهندسي برق از دانشكده فني دانشگاه تهران به پايان برده و دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري را نيز در همين رشته ( با مطالعات بيشتر در فيزيك) در موسسه فن آوري كاليفرنيا پشت سرگذاشته است.

وي پس از يك سال فعاليت به عنوان يك عضو تحقيقاتي دكتري در موسسه فن آوري كاليفرنيا و چهار سال فعاليت به عنوان دانشمند تحقيقاتي ارشد در موسسه علوم كامان به هيات علمي دانشگاه پنسيلوانيا ملحق شده و به درجات بالاتر رسيده است.

به گزارش ايسنا، دكتر انقطاع به عنوان عضو IEEE و انجمن نور آمريكا، جوايز گوناگوني را براي تحقيقات و فعاليت هاي آموزشي دريافت كرده است.

اين دانشگر برجسته ايراني بيش از 300 مقاله در مجلات و كنفرانس هاي علمي ارائه كرده و تاليفات و آثار علمي ديگري نيز دارد‏؛ همچنين جلسات ويژه متعددي در سمپوزيوم ها و كنفرانس هاي بين المللي ترتيب داده و رياست كرده است و در برخي مجلات نيز به عنوان دبير و كمك دبير ميهمان فعاليت كرده است

Mohamad
03-19-2011, 04:10 AM
درایور تریاک

http://www.iranled.com/sites/default/files/moc3043.png
احتمالا تابحال نیاز به خاموش و روشن کردن یه دستگاه ۲۲۰ ولت داشتین همون طور که می دونین باید از تریاک یا تریستور استفاده کرد البته رله هم بد نیست ولی سرعت خیلی پایینی داره.
معمولا به خاطر این که روشن کردن تریاک دردسر زیادی داره و به خاطر ایزوله نبودنش کمتر کسی از اون استفاده می کنه ولی ای سی های MOC30xx ساخت کارخانه FAIRCHILD کمک بزرگی می تونه بکنه.
این آی سی ها مثل یه اپتو کوپلر عمل می کنه با این تفاوت که خروجی می تونه یه تریاک قرار بگیره و چند کیلو وات توان رو خاموش و روشن کنه.
شما می تونید از سری MOC302x برای کنترلر زاویه آتش هم استفاده کنید در این سری با روشن شدن دیود تریاک شما هم روشن می شه ولی در سری MOC304x بعد از روشن شدن دیود تریاک در اولین عبور از صفر روشن می شه و باعث کاهش نویز روی شبکه می شه.
عدد آخر هم مشخص کننده حداقل جریان دیود که برای فعال کردن آی سی نیازه که عدد ۳ کمترین جریان رو داره و ۱ بیشترین رو
ضمیمهاندازه ضمیمهاندازه MOC3043-M.pdf (http://www.iranled.com/sites/default/files/MOC3043-M.pdf)264.44 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:10 AM
راه اندازی ماژول فرستنده گیرنده وایرلس

http://www.iranled.com/sites/default/files/hmtr.jpgاین مقاله توسط اقای سبحان سروری آماده شده که در ادامه PDF اون رو می تونید دانلود کنید و متن توضیحشون
اینم ارتباط وایرلس
راه اندازی hm-t
راه اندازی hm-r
راه اندازی hmr
راه اندازی hmt
راه اندازی hm-tr
راه اندازی hmtr
فرستنده گیرنده دیتا سریال
فایل زیر را دانلود کنید اگه کاستی هم داره به بزرگواری خودتون بخشید ...
تو این پی دی اف نحوه راه اندازی hm-t , hm-r , hm-tr اومده با چندتا پروژه عملی و آسون ...
ضمیمهاندازه ضمیمهاندازه SOBHAN_SARVARI.pdf (http://www.iranled.com/sites/default/files/SOBHAN_SARVARI.pdf)1.59 مگابایت

Mohamad
03-19-2011, 04:11 AM
درایور موسفت

http://www.iranled.com/sites/default/files/icl7667.jpg
راه‌اندازی موسفت های قدرت به نظر راحت می رسد این ترانزیستورها دارای یک پایه گیت هستند که با اعمال ولتاژ می توان ترانزیسترو را خاموش و یا روشن کرد به علت مقاومت داخلی بالای آن تقریبا نیاز به جریان اضافی نیز ندارند
این ترانزیستور ها بیشتر در مدارات سوئیچینگ استفاده می شوند که یا کامل خاموش یا روشن هستند بنابراین توان هدر رفته رد آنها تقریبا صفر است ولی هنگام روشن و یا خاموش شدن آنها اگر ولتاژ گیت کافی نباشد و یا با شیب آنها را روشن کنیم باعث داغ شدن ترانزیستور خواهیم شد
این ترانزیسترو ها معمولا دارای ظرفیت خازنی در گیت خود هستند که مانع سریع روشن و یا خاموش شدن ترانزیستور خواهند شد در واقع در لحظه اول گیت به صورت اتصال کوتاه عمل کرده و جریان زیادی را مصرف خواهد کرد و به سرعت به حالت روشن و یا خاموش تغییر حالت نخواهد داد بنابراین با توجه به مقاومت ظاهری نسبتا زیاد این ترانزیستور ها نیاز به تقویت کننده جریان برای گیت آنها خواهیم داشت که می توانید از آی سی ICL7667 استفاده کنید (کاتالوگ در ادامه)
ضمیمهاندازه ضمیمهاندازه ICL7667.pdf (http://www.iranled.com/sites/default/files/ICL7667.pdf)195.54 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:14 AM
ایجاد ولتاژ منفی

http://www.iranled.com/sites/default/files/icl7660s.gif
در بیشتر مدارات آنالوگ نیاز به یک ولتاژ منفی برای کار با OpAmp ها نیز هست که به روش های مختلف می توان آنرا ایجاد کرد یکی از راحت ترین روش ها استفاده از آی سی ICL7660s که فقط با ۲ خازن می تواند یک ولتاژ متقارن ایجاد کند
همانطور که در شکل مشاهده می کنید با استفاده از ۲ خازن که مقادیر آنها خیلی هم مهم نیست می تواندی این مدار را راه اندازی کنید ابتدا خازن اصلی به ورودی وصل ده و تا V+ شارژ شده و سپس به صورت معکوس به خروجی متصل خواهد شد در این روش ولتاژ خروجی تقریبا برابر ولتاژ ورودی و به صورت معکوس خواهد بود
این مدار جریان زیاد را برای شما فراهم نمی کند میتوانید آنرا مانند یک منبع تغذیه معمولی با مقاومت داخلی حدودا ۲۳ اهم (یک مقاوت سری )در نظر بگیرید که برای کار های در حد میلی آمپر مناسب خواهد بود
ضمیمهاندازه ضمیمهاندازه icl7660s.pdf (http://www.iranled.com/sites/default/files/icl7660s.pdf)240.45 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:14 AM
Wav player



آیا فکر می کنید که میشه با avr یک Mp3 player ارزان درست کرد من این کار را با یک ATmega 8L انجام داده ام کامپایلر برنامه Bascom 1.11.8.7 full است آهنگ ها هم از روی یک MMC خوانده شده و در خرو جی هم از هیچ گونهIC استفاده نشده
این مدار در ورودی اطلاعات از یک Multi Media Card استفاده می کند سپس پس از پردازش آن توسط PWM آن را پخش می کند
من در این پروژه از هیچ گونه فایل LIB بیسکام استفاده نشده است کیفیت پخش آهگ ها Mono 8bit 21kbit Per Seconde 22.050khz
است و باید از یک گوشی ترجیحا استریو استفاده شود
ضمیمهاندازه ضمیمهاندازه wave player with pwm.zip (http://www.iranled.com/sites/default/files/wave%20player%20with%20pwm.zip)264.54 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:14 AM
ال سی دی کاراکتری در ای وی آر (AVR CLCD)

امروز یک کتابخانه سازگار با Winavr براتون میذازم که LCD کاراکتری رو هر جور که دوست دارید به میکرو وصل می کنید و کار هم می کنه .



قابلیت دیگه این کتابخانه تابع LCDprogressBar اونه که خیلی باحاله. تصویر زیر این قابلیت رو توضیح میده.

http://www.iranled.com/node/Image/avr_lcd.JPG

برای استفاده از این کتابخونه یک مثال زدم که می تونید دانلود کنید.


#include "lcd_lib.h"
#include
#include

int main()
{
unsigned char i=0;
LCDinit();
CopyStringtoLCD( PSTR("mostafahk.blogspot.com") ,0,0);
while(1)
{
for(;i != 255;i++)
{
LCDGotoXY(3,1);
LCDprogressBar(i,255,13); //9579 cycle left
}
for(;i != 0;i--)
{
LCDGotoXY(3,1);
LCDprogressBar(i,255,13);
}
}
}

منبع :


World Of Electronic: ال سی دی کاراکتری در ای وی آر (AVR CLCD) (http://mostafahk.blogspot.com/2008/03/dddd.html)
ضمیمهاندازه ضمیمهاندازه CLCD.zip (http://www.iranled.com/sites/default/files/CLCD.zip)55.59 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:15 AM
بازی مرتب سازی عکس با avr

بازی فکری پازل عکس ها رو براتون به صورت اوپن سورس میذارم. این بازی رو خودم نوشتم و هر گونه استفاده از اون آزاده.

ابن بازی save و load هم داره!

کامپایلرش winavr است.





منبع :
World Of Electronic: یک بازی فکری با avr (http://mostafahk.blogspot.com/2008/03/avr_18.html)
ضمیمهاندازه ضمیمهاندازه Pic_Puzzle.zip (http://www.iranled.com/sites/default/files/Pic_Puzzle.zip)84.4 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:15 AM
دفترچه تلفن با AVR و تحت Bascom

با یه کیبورد 4*4 و یه LCD 2*16 و یه ATmega 8 یک دفترچه تلفن با قابلیت جستجو درست کنید . بهمراه فلوچارت و توضیح کامل برنامه و تست مدار در PROTEUS 6.9
اگه دوست دارید یه دفترچه تلفن کوچولو درست کنید !



توضیحات برنامه و اصل برنامه بهمراه فایل HEX و شماتیک مدار و فایل شبیه سازی در PROTEUS و فلوچارتهای برنامه را با حجم فقط 470 KB بگیرید .
ضمیمهاندازه NoteBook_TEL_ANT.zip (http://www.iranled.com/sites/default/files/NoteBook_TEL_ANT.zip)470.41 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:15 AM
کنترل از راه دور به وسیله تلفن



این مدار امکان شبیه سازی سیگنال هایی که در اکثر کنترل ها زیرقرمز از آن استفاده می کنند را دارد. یعنی می تواند سیگنال Remote را حفظ و آن را تکرار کند.
روش استفاده:
کلید Record را انتخاب کنید و رها کنید. بعد کنترل را در مقابل سنسور آشکار ساز قرار داده و یک کلید را بفشارید. حالا با بستن کلید Play سیگنال ذخیره شده تکرار می شود. برای یافتن اطلاعات بیشتر فایل را دانلود کنید.
ضمیمهاندازه VAHID_TAPI.zip (http://www.iranled.com/sites/default/files/VAHID_TAPI.zip)377.41 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:16 AM
شبیه ساز کنترل TV,Camera,mp3 Player و ... .



این مدار امکان شبیه سازی سیگنال هایی که در اکثر کنترل ها زیرقرمز از آن استفاده می کنند را دارد. یعنی می تواند سیگنال Remote را حفظ و آن را تکرار کند.
روش استفاده:
کلید Record را انتخاب کنید و رها کنید. بعد کنترل را در مقابل سنسور آشکار ساز قرار داده و یک کلید را بفشارید. حالا با بستن کلید Play سیگنال ذخیره شده تکرار می شود. برای یافتن اطلاعات بیشتر فایل را دانلود کنید.



ضمیمهاندازه Remote Mirror.zip (http://www.iranled.com/sites/default/files/Remote%20Mirror.zip)56.38 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:17 AM
کنترل از راه دور به وسیله تلفن

اگه ميخاي از راه دور به وسيله ي تلفن وسيله اي رو کنترول کني ، تن هاي DTMF را تشخيص بدي و يا يک تلفن گويا بسازي اينو حتما بخون...
اين يک Tapi ActiveX کاملا مجاني که خودم نوشتمش. (وي بي 6)
همراه با چند نمونه و يک SystemTrayIcon ActiveX.
و يک نمونه ي ساده از کنترول وسايل توسط ميکروکنترولر (همراه با کد بسکام براي ميکروکنترولر هاي AVR)
شما ميتونيد با فشردن يک يا چند کليد دلخواه از روي صفحه کليد تلفن يک لامپ رو روشن و خاموش کنيد و يا چاشني يک بمب را به ميکروکنترولر اتصال دهيد و با زدن کليد دلخواه از روي صفحه کليد تلفن بمب.... البته بايد قبلش خونه رو ترک کنيد!
اين ActiveX بر اساس Microsoft Tapi3 همون tapi3.dll نوشته شده (COM) و من اينو از هيچ جا کپي نکردم و خودم نوشتمش. البته با کمک (تنها منبع من) msdn.microsoft.com
خلاصه اميدوارم راضي بوده باشيد و خوشتون اومده باشه.
ضمیمهاندازه VAHID_TAPI.zip (http://www.iranled.com/sites/default/files/VAHID_TAPI.zip)377.41 کیلوبایت

Mohamad
03-19-2011, 04:17 AM
ساعت دیجیتالی با DS1307

ا کنون مدارات مختلف از ساعت را دیده اید .در این قسمت شما را با نحوه کار با ای سی DS1307 اشنا می کنیم و به شمایاد می دهیم که چگونه بتوانید با این ای س یک ساعت با امکانات فراوان و جالب بسازید . ای سی DS1307 یک RTC می باشدکه مخفف Real time clock می باشد .ازا مکانات این ای سی براتون بگم این ای سی با یک باطری بک آپ ۳ ولتی می تواند تا ۱۰ سال برای شما اطلاعات زیر را در خود بشمارد.

۱:ساعت (شامل ثانیه – دقیقه وساعت ) به دو صورت ۱۲ و ۲۴ ساعت
۲:تاریخ(شامل روز-ماه – سال ) به صورت میلادی که می توان با کد مخصوص که در پست های قبلی داده شده ان را به شمسی تبدیل کرد و همچنین تشخیص سال کبیسه
۳:شمارش روز هفته ( شنبه – ۱ شنبه تا جمعه )
۴:شمارش روز های طی شده از اول سال (البته به صورت میلادی)

این ای سی به وسیله پروتکل I2c می تواند با میکرو ارتباط بر قرار کند.(استفاده از این ای سی بسیار راحت است دوستان دلهره به خود راه ندهند و همچنین که در بازار به خصوص تهران به راحتی یافت می شود.)

http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/ds1307-yazdkit.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/ds1307-yazdkit.gif)
این ای سی تمام و کمال کار شمارش را انجام می دهد یعنی بعد از این که ثانیه به ۵۹ رسید سپس ثانیه را ۰ کرده و به مقدار دقیقه یک واحد اضافه می کند تا آخر و میکرو فقط وظیفه خواندن مقدار از این ای سی و نمایش مقادیربر روی ال سی دی را بر عهده دارد.در مداری که برای شما اماده کرده ایم فقط میکرو مقدار ثانیه و دقیقه و ساعت را از این ای سی می خواند و بر روی ال سی دی نشان می دهد و از بقیه امکانات ای سی استفاده نمیکند ( انشالله در اینده یک پروژه کامل با این ای سی را در سایت براتون قرار می دهم که مقدار تاریخ و روز هفته را بخواند.)

در این پروژه از یک ای سی Atmega8 -ال سی دی ۱۶*۲ - سه عدد کلید برای تنظیم – ای سی Ds1307 – کلید دوحالته استفاده شده است و زبان بر نامه نویس بیسیک می باشد.

یکی از چیز های جالب در این پروژه این است که با تغییر وضعیت کلید دو حالته ساعت شما یک بار زمان را به صورت ۱۲ ساعت و در حالت دیگر به صورت ۲۴ ساعته می شماردو ۳ کلید هر کدام وظیفه تنظیم ثانیه – دقیقه و ساعت را بر عهده دارد.
تغذیه ای سی Ds1307 پنج ولت می باشد که با تغذیه میکرو یکی است و همچنین یک باطری ۳ ولتی به ان وصل می شود که در صورت قطعی تغذیه اصلی مقدار ساعت و… در ای سی Ds1307 شمارش می شود و همچنین باید به این ای سی یک کریستال ، به قول معروف کریستال ساعت ) که فرکانس ان ۳۲.۷۶۸ khz می باشد را متصل نمایید.
http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/ds13071-yazdkit.jpg (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/ds13071-yazdkit.jpg)

دربالاعکسی ازشماتیک مدار اورده شده است و در آخر مطلب می توانید نقشه را که در قالب یک فایل Pdf است و همچنین فایل پروتیوس و بر نامه به زبان بیسیک را دانلود نمایید.
دانلود برنامه ی دیجیتال:
302 Found (http://yazdkit.com/download/ds1307.zip)
دانلود فایل پروتیوس ساعت دیجیتال:
302 Found (http://yazdkit.com/download/proteus-yazdkit.zip)
دانلود نقشه ی شماتیک:
302 Found (http://yazdkit.com/download/ds1307-yazdkit.pdf)




-------------------------------------------------------------

Mohamad
03-19-2011, 04:17 AM
فرستنده و گیرنده ۴ کاناله ۱۰۰% عملی
در این قسمت ۲ ای سی را برای شما معرفی میکنیم که به وفور در بازار پیدا می شود و با وصل کردن این ۲ ای سی به فرستنده و گیرنده Rws – tws 434/315 می توانید به راحتی یک فرستنده گیرنده ۴ کاناله با برد ۱۰۰ متر بسازید که این در خود مدار جالب و بی نظیری هست و برد عملی ان در فضای باز ۱۰۰ متر میباشد ( من شخصا خودم ان را ساختم و جواب گرفته ام.)
http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/transmiter-v2.jpg (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/transmiter-v2.jpg)
و اما ای سی انکودر و دیکدر که به شماره های pt2262 و pt 2272-L4 هستند.ای سی Pt2262 یک encoder می باشد.
http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-1.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-1.gif)
ای سی فرستنده pt2262 وگیرنده pt2272-xy از رایج ترین ریموت کنترلر های شرکت PTC می باشند.ای سی PT2262 فرستنده انحصاری PT 2272 است یعنی برای این ای سی گیرنده نمی توان از فرستنده دیگری استفاده کردو همین طور عکس ان.

این ای سی از تکنولوژی CMOS می باشد و محدوده ولتاژ کاری ان ها از ۳ تا ۱۵ ولت می باشد.

هر دو ای سی ۱۸ پایه هستند و می توانند تا حداکثر ۱۲ پایه و حداقل ۶ پایه برای ادرس داشته باشند.

پایه های ادرس می توانند در سه حالت ۱:زمین ۲:مثبت ۳: هوا قرار گیرند.

برای اینکه فرستنده و گیرنده کار بکنند باید ادرس فرستنده و گیرنده یکی باشد.در مورد آدرس دهی قبلا در سایت مطلبی در این مورد ارائه شده بود که دوستان میتوانند از اینجا بخوانند.

ای سی PT2272 بر ۴ نوع هستند.


ا:PT2272

2 : PT2272-L2/M2

3: PT2272 L4/M4

4: PT2272 L6/M6


در نوع دوم که به دو دسته PT2272-L2 و PT2272-M2 تقسیم می شوند خروجی ان ها ۲ بیتی می باشد. و تفاوت ان ها در این است که در

نوع M2 دیتای خروجی تا زمانی که بین فرستنده و گیرنده ارتباط برقرار است وجود دارد و در صورتی که ارتباط بین فرستنده و گیرنده قطع شود این خروجی ها نیز تغییر حالت پیدا خواهند کرد که این خاصیت جالب را میتوان در مدارات با کاربرد خاص استفاده نمود اما در نوع L2 دیتای خروجی تا برقراری ارتباط بعدی دیتا در پایه های مربوط باقی خواهند ماندودر صورتی که در این بین ارتباطی بین فرستنده وگیرنده نباشد مشکلی پیش نخواهد آمد و خورجی ها تغییر پیدا نخواهند کرد.

http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-3.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-3.gif)
در نوع سوم که به دو دسته PT2272-L4 و PT2272-M4 تقسیم می شوند خروجی ان ها ۴ بیتی می باشد. و تفاوت ان ها در این است که

درنوعM4 دیتای خروجی تا زمانی که بین فرستنده و گیرنده ارتباط برقرار است وجود دارد

اما در نوع L4 دیتای خروجی تا برقراری ارتباط بعدی دیتا در پایه های مربوط باقی خواهند ماند.

http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy.gif)
در نوع چهارم از گیرنده که به دو دسته PT2272-L6 و PT2272-M6 تقسیم می شوند خروجی ان ها ۶ بیتی می باشد.

و تفاوت ان ها در این است که در

نوع M6 دیتای خروجی تا زمانی که بین فرستنده و گیرنده ارتباط برقرار است وجود دارد اما

در نوع L6 دیتای خروجی تا برقراری ارتباط بعدی دیتا در پایه های مربوط باقی خواهند ماند.

لازم به ذکر است که ای سی فرستنده PT2262 می تواند اطلاعات ۴ بیتی و هم اطلاعات ۶ بیتی ارسال کند.

این هم جدولی از انواع گیرنده ها که درباره ان توضیح دادم.

http://www.parsgem.ir./images/statusicon/wol_error.gifThis image has been resized.Click to view original imagehttp://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-table-1.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-table-1.gif)
ای سی های فرستنده و گیرنده دارای اسیلاتور داخلی هستند و بین ۲ پایه ی OCS1 و OCS2 باید طبق نمودار داده شده در دیتا شیت ان ها مقاومت مناسب قرار داد
http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-table-3.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-table-3.gif)

http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-table.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-table.gif)
.در این جا ۳ نمونه از مقاومت ها اورده شده است
مثلا اگر مقاومت اسیلاتور فرستنده را ۴.۷ مگا اهم قرار دادید باید مقاومت اسیلاتور گیرنده را ۸۲۰ کیلو اهم قرار بدهید.
http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-table-2.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/pt22yy-table-2.gif)
ای سی فرستنده PT2262 اطلاعات ادرس و دیتای ان از پایه ۱۷ که با نام DATA OUT مشخص شده خارج می شود.


زمانی که در فرستنده اطلاعت ۴ بیتی در ورودی قرار گرفت برای ارسال باید یک لحظه پایه ۱۴ که با نام TE مشخص شده است را به منفی وصل کرد تا اطلاعات ارسال شود.

درای سی گیرنده پایه ای که اطلاعات را دریافت می کند پایه ۱۴ می باشد که با نام DATA IN مشخص شده است و زمانی که اطلاعات دریافت شد پایه ۱۷ که با نام VT مشخص شده است VCC (1 منطقی ) می شود که با وصل کردن یک LED به این پایه می توان از دریافت اطلاعات با خبر شد.

حال شما با وصل کردن فرستنده TWS 434/315 به ای سی فرستنده PT2262 و وصل کردن گیرنده RWS 434/315 به ای سی گیرنده PT2272-XY می توانید اطلاعات خود را کد بندی شده تا مسافت حدود ۱۰۰ متری ارسال کنید.


این هم نمونه مدار گیرنده
http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/reciver-4p.jpg (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/reciver-4p.jpg)

فرستنده:

ای سی فرستنده pt2262 می تواند اطلاعات را به صورت ۴ یا ۶ بیتی ارسال کند.
http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/transmiter-v20.jpg (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/transmiter-v20.jpg)
در این جا اطلاعات را به صورت ۴ بیتی ارسال می کنیم به همین دلیل پین های D6 و D7 به عنوان خط ادرس مورد استفاده می گیرند.

در ای سی فرستنده پایه های ۱ تا ۸ به عنوان ادرس استفاده می شود که باید ارایش ان مانند ارایش ادرس در گیرنده باشد.

زمانی که اطلاعات در ورودی قرار گرفت باید یک لحظه پایه ۱۴ که با نام TE مشخص شده است را به زمین وصل کنید تا اطلاعات ارسال شود.

در مورد مقاومت R هم که در قسمت های بالا توضیح داده شده است.

امیدوارم که از این مدار نهایت استفاده را ببرید

Mohamad
03-19-2011, 04:18 AM
بافر ولتاژ بالا ۸ بیتی
حتما تا به حال برایتان پیش امده که خواسته باشید بوسیله یک آی سی لامپ یا رله را روشن و خاموش کنید معمولا مستقیما نمیتوان آن را به مدار م بوطه وصل کرد و ممکن است در اثر کشیدن شدن جریان زیاد مدار آسیب ببیند.معمولا در این مواقع از یک ترانزیستور در حالت سوئیچ استفاده میکنند که به عنوان یک سوئیچ عمل میکند و خروجی مدار به بیس ترانزیستور وصل میشود و با تحریک بیس خروجی ترانزیستور بسته به نوع ترانزیستور خروجی تغییر حالت داده و جریان برقرار میشود که میتوان به کمک آن رله و یا مصرف کننده های دیگری را روشن و خاموش کرد و جریان مورد نیاز از ترانزیستور عبور می کند و تامین میشود و دیگر به مدار شما آسیبی نمیرسد.

اما اگر خواسته باشیم در مدار چندین خروجی داشته باشیم باید تعداد ترانزسیتورها را افزایش داد که باعث شلوغی و پیچیده تر شدن مدار م شود. آی سی که امروز میخوام براتون معرفی کنم یه آی سی هشت بیتی جریان بالا میباشد که برای آی سی های سری TTL و PMOS,NMOS,CMOS هم سازگار شده ودر این پکیج از ۸ ترانزیستور جریان بالا استفاده شده است.

http://yazdkit.com/wp-content/uploads/2009/03/uln2803-04-yazdkit-com.jpg (http://yazdkit.com/wp-content/uploads/2009/03/uln2803-04-yazdkit-com.jpg)
نحوه کار بدین صورت میباشد که شما خروجی های مدارتان را به ورودی این آی سی وصل می کنید و با تحریک شدن ورودی خروجی ها تغییر حالت داده و مدار شما روشن میشود. البته ترانزیستور های این آی سی به صورت open collector میباشد و اگر به شکل خوب دقت کنید یک دیود هم به تمام خروجی ها وصل شده و از مدار خارج شده است که باید به تغذیه مثبت مدار وصل شود و یکی دیگر از کاربرد های آن بدین صورت میباشد که در صورتی که این پایه زمین شود تمام خروجی ها صفر میشود. البته باید توجه داشت این آی سی که در آن به صورت بافر میباشد و به صورت معکوس عمل میکند. و از دیگر مزایای این آی روبرو هم بودن ورودی ها و خروجی ها هست به طوری که مثلا اگر پایه ۱ که ورودی هست خروجی ان پایه شماره ۱۸ کمیباشد که روبرو ان در طرف دیگر قرار دارد

این ای سی ها به شماره ULN2803,ULN2804 میباشد که آی سی ULN2803 برای آی سی های خانواده TTL سازگار شده و شماره ULN2804 برای خانوده CMOS سازگار شده است که برای ولتاژ های ۶ تا ۱۵ ولت مناسب میباشد.

Mohamad
03-19-2011, 04:18 AM
فرستنده صوت و تصویر
مدار امروز یه فرستنده صدا و تصویر میباشد که در محدوده vhf صدا و تصویر را ارسال میکند. تصویر و صدای وردی میتواند از یک دوربین ، تلویزیون و یا خروجی کارت کپچر باشد. فرکانس کریر ویدیو ۱۷۵.۲۵ Mhz و محدوده فرکانس کریر صوت ۱۸۰.۷۵ Mhz میباشد و سپس تصویر را در نوع سیستم B ارسال میکند.

قطعات تشکیل دهنده مدار عبارت است از Q1 که مدار تانک که از L1 و VC1 تشکیل شده است را تشدید میکند. سیگنال صوت به ترانزیستور Q2 وصل میشود این ترانزسیتور که درفرکانس ۵.۵ Mhz در حال تولید سیگنال هست و خروجی ترانزسیتور که صوت در محدوده fm مدوله شده است را به کمک C8 به بیس ترانزیستور Q1 که سیگنال تصویر هم همزمان به پایه امیتر اعمال میشود وصل شده است .


برای ساخت بوبین L1 هم میتوانید از ۴ دور سیم به شماره ۲۴swg که بر روی یه هسته ۳ میلیمتری پیچیده میشود.

http://www.parsgem.ir./images/statusicon/wol_error.gifThis image has been resized.Click to view original image

http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/vhf-audio-video-transmitter.gif (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/vhf-audio-video-transmitter.gif)
بعد از ساخت مدار تنظیم آن کار سختی نیست کافی است تا صوت و تصویر را به ورودی مدار اعمال کرده و تغذیه ۱۲ ولت آن را نیز وصل نموده و سپس با تغییر vc1 تصویر را نیز در تلویزیون مشاهده کنید البته تصاویر بر روی باند ۳ الی ۵ متر ارسال میشود.

اما در مورد شماره سیم که ۲۴swg نوشته شده است منظور از swg اندازه سیم در سیستم انگلیسی میباشد و ۲۴ swg بر حسب میلیمتر ۰.۵۵۹ میلیمتر میشود

Mohamad
03-19-2011, 04:18 AM
آیا دوست دارید خودتان با هزینه اندک یک پروگرمر USB برای میکروکنترولرهای AVR بسازید؟
اگر پاسخ مثبت است این مطلب را دنبال کنید.

چندی پیش با پروگرمر آقای فیشل به نام USBasp آشنا شدم.این پروگرمر از طریق پورت USB به کامپیوتر متصل می شود و برای ساخت آن نیازی به IC های کنترولر USB نیست بلکه فقط با یک ATmega8 ساخته می شود.این پروگرمر دو نقطه ضعف دارد.یکی اینکه برنامه تحت ویندوز ندارد و باید بصورت command line از آن استفاده نمود.دیگری اینکه فیوز بیت و لاک بیت ها را پروگرم نمی کند(البته تا این لحظه).لذا تصمیم گرفتم یک برنامه مناسب تر برایش تهیه کنم.این برنامه را با C++Builder نوشته ام.برای اینکه کارایی پروگرمر را بیشتر کنم کمی هم در برنامه میکرو تغییر ایجاد کرده ام.
ضمیمه:http://www.iranled.com/sites/default/files/usbasp.zip




---------------------------------------------------------

Mohamad
03-19-2011, 04:19 AM
مدار شارژر سفری خورشیدی
این مدار یک شارژر با سه خروجی 5 ولت 6 ولت و 12 ولت است که با نور خورشید تغذیه میشود

با استفاده از یک سلول فتو ولتائیک 16 ولت 5 وات قابل استفاده در پیکنیک و محیط دور از شهر
خروجی 5 ولت برای شارژ موبایل
خروجی 6 ولت برای شارژ بسته باتری دوربین یا چراغ قوه های شارژی
خروجی 12 ولت جهت شارژ باتری اسیدی 12 ولت

مدار دوم بسته باتری قابل شارژ نیکل کادمیوم (3 عدد قلمی 1.5 ولت) است که با اتصال فیش b به d باتری های شما را در طول روز شارژ مینماید ودر شب با 6 عدد led سفید هایبرایت چراغ قوه شارژی شما خواهد بود
http://www.img98.com/images/vc6zsgpz7b21myfxuk6f.jpg (http://www.img98.com/images/vc6zsgpz7b21myfxuk6f.jpg)

http://www.parsgem.ir./images/statusicon/wol_error.gifThis image has been resized.Click to view original image (http://www.img98.com/images/0n6qmfjx62t0ud3bdoky.jpg)

Mohamad
03-19-2011, 04:19 AM
آژير حرفه اي



R1 , R3 2.2 K
R2 47 K
R4 3.3 K
R5 4.7 K
R6 , R8 100 OHM
R7 18 K
R9 6.8 K
C1 , C2 22 NF
C3 100 MF
C4 22 MF
T1 A 733
T2 … T5 BC 547
T6 BD 140
نقشه اي كه بصورت كيت ارائه شده ، يك آلارم قوي است . از اين مدار ميتوان بعنوان وسيله اعلام خبر براي انواع وسائل نقليه 12 ولت و يا سيستم هاي حفاظتي استفاده نمود . اين آژير با انواع بلندگو هاي 4 تا 16 اُهم كار ميكند و در صورت استفاده از بلندگوي شيپوري ، صداي آن تا ده ها متر قابل شنيدن خواهد بود .
بمنظور سهولت در مونتاژ ، تصاوير علائم و نوارهاي مسي كيت ، بر روي اين برگه چاپ شده است كه ميتواند در مونتاژ مورد استفاده قرار گيرد . خواهشمند است مونتاژ كيت را بر اساس ليست بالا و در نهايت حوصله و دقت انجام دهيد تا در انتها با عملكرد خوب مدار ، پاسخ عملكرد خود را بخوبي دريافت كنيد . پس از اتمام كار ، آزمايش كيت و شنيدن صداي آژير ، به بررسي اطلاعات خود بپردازيد . با ساخت اين كيت تا چه حد به اطلاعات شما افزوده شد و چه نكاتي را فرا گرفتيد .
موارد بشرح زير ميباشد :
◄در مورد ترانزيستور T6 چنان بايد مونتاژ شود كه طرف فلزي آن بر روي نوار سفيد ضخيم قرار گيرد .
◄سه تكه سيم كوتاه به نقاط 1 و 2 و 3 لحيم نموده و فعلاً سر ديگر آنها همگي به همديگر متصل شود .
◄ بلندگوي مورد استفاده ميتواند بين 4 تا 16 اُهم باشد و بايد توسط دو رشته سيم به محل SP متصل شود .
◄تغذيه اين آژير بين 9 تا 12 ولت است و بايد با رعايت قطبهاي مثبت و منفي به محل BAT متصل شود . در اينصورت با اتصال تغذيه به مدار ، صداي آژير قوي از بلندگو پخش خواهد شد .
◄براي اين آژير 3 نوسان مختلف در نظر گرفته شده كه بشرح زير قابل تنظيم ميباشند
الف ) از سه سيم 1 و 2 و 3 ، تنها دو سيم 2 و 3 به همديگر متصل شوند و سيم 1 آزاد باشد .
ب ) از سه سيم 1 و 2 و 3 ، تنها دو سيم 1 و 2 به همديگر متصل شوند و سيم 3 آزاد باشد .
پ ) هر سه سيم 1 و 2 و 3 به همديگر متصل شوند .
براي صداي قوي :
ا – بلندگو از نوع شيپوريِ قوي انتخاب شود .
2 – از منبع تغذيه 12 ولت با حداقل جريان 1 آمپر استفاده كنيد .
نصب كيت در محفظه عايق و مناسب ، استفاده از آن را آسان نموده و بر عمر و استحكام مدار مي افزايد . بسته به نياز ميتوانيد از اين آژير بر روي اتومبيل ، موتور سيكلت و حتي دوچرخه استفاده كنيد .
http://valizadeh1.persiangig.com/image/1.gif (http://valizadeh1.persiangig.com/image/1.gif)
http://valizadeh1.persiangig.com/image/2.gif (http://valizadeh1.persiangig.com/image/2.gif)

Mohamad
03-19-2011, 04:20 AM
مدار درب بازکن لیزری اتوماتیک
این مدار درب باز کن لیزری اتوماتیک است
با وجود رله در خروجی هر نوع موتور dc یا ac یا سلونویید مغناطیس را کنترل میکند و بدون تغییر در سیم کشی ضمیمه درب باز کن های فعلی میشود
led1 دیود لیزری است که نقش فرستده نور را دارد .میتوانید از لیزر پوینتر های موجود در بازار استفاده نمایید مقاومت r1 و دیود d1 جهت حفاظت لیزر از جریان زیاد در مدار قرار گرفته اند

مقاومت متغیر vr1 تنظیم حساسیت روشنایی مدار را به عهده دارد
فتو ترانزیستور t1 گیرنده نور لیزر میباشد
هشدار نوری و بیزر هم در هنگام کار مدار وجود دارد

Mohamad
03-19-2011, 04:20 AM
آمپلی فایر 18 وات بسیار ساده - بدون نیاز به پری آمپلی فایر
مداری که در این بخش معرفی می شود یکی از ساده ترین مدارات آمپلی فایر می باشد که از قدرت و کیفیت مناسبی نیز برخوردار است. این آمپلی فایر که با بلندگوی 8 اهمی 18 وات قدرت دارد ، می تواند بدون نیاز به پری آمپلی فایر هم به خوبی کار کند.از کاربردهای اساسی این تقویت کننده ، تقویت صدای دستگاههای کوچک پخش صدا مانند CD , MP3 player ها می باشد.
برای گرفتن 18 وات خروجی از این مدار تنها 150 میلی ولت در وردی نیاز دارید. فرکانس کاری این مدار بین 30 هرتز تا 20 کیلو هرتز می باشد. که محدوده شنوایی را به طور کامل پوشش خواهد داد.
http://www.iranmedar.com/images/18wamp02.gif (http://www.iranmedar.com/images/18wamp02.gif)
چند نکته مهم :
این مدار را می توانید به طور مستقیم به خروجی دستگاههای صوتی از قبیل پخش سی دی ، نوار کاست و رادیو متصل نمایید.
دقت کنید که ولتاژ تغذیه از 23 ولت بیشتر نشود.
ترانزیستورهای Q3 , Q4 به حرارت گیر ( Heat sink ) مناسب نیاز دارند.
دیود D1 باید با ترانزیستور Q1 ارتباط حرارتی داشته باشد.
قرار دادن R8 در مدار اختیاری است. در صورتی که آن را در مدار قرار قرار دادید مدار را توسط این مقاومت متغیر به گونه ای تنظیم کنید که در زمان نداشتن سیگنال ورودی جریانی بین 20 تا 30 میلی آمپر مصرف کند.
دقت کنید که خط زمین مناسب بر روی برد ، تاثیر فراوانی در کیفیت مدار و حذف صدای هوم دارد همچنین خط زمین مدار وردی و خروجی را حتماً جداگانه به خط زمین منبع تغذیه متصل کنید.
شما می توانید برای تغذیه مدار از منبع تغذیه پیشنهادی زیر استفاده کنید.

http://www.iranmedar.com/images/18wamp01.gif (http://www.iranmedar.com/images/18wamp01.gif)


لیست قطعات آمپلی فایر :



P1_____________22K Log.Potentiometer (Dual-gang for stereo)

R1______________1K 1/4W Resistor
R2______________4K7 1/4W Resistor
R3____________100R 1/4W Resistor
R4______________4K7 1/4W Resistor
R5_____________82K 1/4W Resistor
R6_____________10R 1/2W Resistor
R7_______________R22 4W Resistor (wirewound)
R8______________1K 1/2W Trimmer Cermet (optional)

C1____________470nF 63V Polyester Capacitor
C2,C5_________100µF 3V Tantalum bead Capacitors
C3,C4_________470µF 25V Electrolytic Capacitors
C6____________100nF 63V Polyester Capacitor

D1___________1N4148 75V 150mA Diode

IC1________TLE2141C Low noise,high voltage,high slew-rate Op-amp

Q1____________BC182 50V 100mA NPN Transistor
Q2____________BC212 50V 100mA PNP Transistor
Q3___________TIP42A 60V 6A PNP Transistor
Q4___________TIP41A 60V 6A NPN Transistor

J1______________RCA audio input socket

لیست قطعات منبع تغذیه :

C7,C8________4700µF 25V Electrolytic Capacitors

D2_____________100V 4A Diode bridge D3_____________5mm. Red LED

T1_____________220V Primary, 15 + 15V Secondary 50VA Mains transformer

PL1____________Male Mains plug

SW1____________SPST Mains switch




--------

Mohamad
03-19-2011, 04:20 AM
تایمر چراغ خواب
یک تایمر 30 دقیقه ای مناسب جهت اتاق خواب می باشد. یکی از ویژه گیهای این تایمر چشمک زدن LED در 10 دقیه پایانی کار مدار می باشد. هدف از ساخت اين مدار اين است که برق لامپ يا هر دستگاه ديگري پس از فعال شدن مدار براي زمان معيني (در اينجا 30 دقيقه ) وصل بماند و سپس به طور خودکار قطع گردد .از موارد استفاده ي اين مدار براي مثال زماني است که در تختخواب مشغول مطالعه مي باشيم در اين حالت اگر در حين مطالعه خوابمان ببرد ، لامپ به طور خودکار خاموش مي گردد پس از روشن شدن توسط کليد فشاري پي يک يک ال اي دي براي مدت 25 دقيقه روشن مي شود .اما در شش دقيقه قبل از خاموش شدن براي دو دقيقه چشمک زده سپس براي دو دقيقه توقف کرده و پس از آن دوباره براي دو دقيقه باقيمانده چشمک مي زند بنابراين علامت دهي سر زمان مقرر پايان مي يابد ..اگر فرد تمايل به ادامه ي مطالعه داشته باشد مي تواند عملکرد مدار را توسط فشار کليد پي يک نيم ساعت به تاخیر بياندازد . خاموش کردن سريع لامپ توسط فرد نيز با فشار دادن کليد پي دو مقدور است .
http://www.iranmedar.com/images/SleepTimer.gif (http://www.iranmedar.com/images/SleepTimer.gif)
نحوه عملکرد مدار :

ترانزيستورهاي Q1 و Q2 باعث ايجاد يک مدار همواره روشن و يا همواره خاموش مي گردد ، که البته در حالت خاموش، مدار جريان قابل توجهي نمي کشد . کليد P1 مدار را روشن مي کند ، سپس رله روشن شده و دو IC تغذيه مي شوند . در اين حين لامپ توسط کليد رله روشن است و IC شماره دو در پين 12 با ولتاژ مثبت دوباره راه اندازي مي گردد . بدين ترتيب اين IC شروع به نوسان در فرکانس حاصل از عملکرد مقاومت R4 , خازن C4 مي نمايد . بامقدار مشخص شده پين 3 پس از 30 دقيقه بالا آمده و بواسطه ي C3 مدار را خاموش مي کند . در شش دقيقه ي آخر ، LED از طريق اتصال با پين 1 و 2 آي سي شماره يک و پين 15 از آي سي شماره دو چشمک کي زند .فرکانس اين چشمک زدن از آي سي نوسان ساز شماره دو در پين 9 حاصل مي شود . دو گيت آي سي شماره يک با منبع موازي گشته اند . تغيير نوع (مارک ساخت ) آي سي دو سبب تغيير در فرکانس نوسان مي شود . منحصراً استفاده از آي سي موتورولا موجب عملکرد سريع تر مدار مي شود . همچنين بديهي است که زمان عملکرد مدار با تغيير مقدار C4 و R4 قابل تغيير است



لیست قطعات :

R1________1K 1/4W Resistor
R2________4K7 1/4W Resistor
R3_______10M 1/4W Resistor
R4________1M 1/4W Resistor
R5_______10K 1/4W Resistor

C1_______470µF 25V Electrolytic Capacitor
C2-C4____100nF 63V Polyester Capacitors

D1-D4____1N4002 100V 1A Diodes
D5_______5mm. Red LED

IC1______4012 Dual 4 input NAND gate IC
IC2______4060 14 stage ripple counter and oscillator IC

Q1_______BC328 25V 800mA PNP Transistor
Q2_______BC238 25V 100mA NPN Transistor

P1,P2____SPST Pushbuttons

T1_______220V Primary, 9 + 9V Secondary 1VA Mains transformer

RL1______10.5V 470 Ohm Relay with SPDT 2A 220V switch

PL1______Male Mains plug

SK1______Female Mains socket




------------

Mohamad
03-19-2011, 04:21 AM
فرستنده FM چهار ترانزیستوری
این مدار موج مدوله شده به روش FM را با توان خروجی حدود 500mW را ارسال می کند. یک آمپلی فایر مقدماتی (pre amplifier) برای میکروفن ورودی در اطراف ترانزیستورهای 2N3904 شکل گرفته که گین آن توسط پتانسیومتر 5K کنترل می شود. اسیلاتور در وضعیت کولپیتس قرار دارد و فرکانس نوسان توسط مدارِ شامل دو خازن 5pF و سلف تعیین می شود. با مقادیر نشان داده شده این فرکانس در حدود 100MHz می باشد.
مدولاسیون توسط خازن 5pF به مدار منتقل می شود و مقاومت 10K و 1N4002 میزان مدولاسیون را کنترل می کنند. خروجی اسیلاتور به سلف 3.9uH منتقل می شود که در فرکانس های RF مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. بخش نهایی مدار مانند یک تقویت کننده کلاس D عمل می کند، هرچند مستقیما بایاس نشده اما سیگنال RF که روی سلف 3.9uH قرار می گیرد برای راه اندازی آن کافی است. مقاومت امیتر و مقاومت 1K موجود در بیس باعث پایداری حرارتی این قسمت از مدار می شوند.
http://www.iranmedar.com/images/transmiter_s2.gif (http://www.iranmedar.com/images/transmiter_s2.gif)

Mohamad
03-19-2011, 04:21 AM
تایمر صوتی ( تایمر آمپلی فایر )

این مدار در واقع یک تایمر است که خروجی دستگاه صوتی شما را ببرسی می کند و در صورتی که در خروجی آن در مدت 15 دقیقه هیچ گونه سیگنالی وجود نداشته باشد تایمر می تواند. می تواند پس از 15 دقیقه دستگاه مورد نظر شما را خاموش کند. با استفاده از این مدار می توانید دستگاههای صوتی خود را به گونه تنظیم کنید که در صورت ای استفاده ماندن پس از 15 دقیقه به صورت خودکار خاموش شوند. با فشار دادن کلید فشاری P1 مدار عمل کرده و آمپلی فایر شما نیز روشن خواهد شد. سیگنالهای صوتی ورودی توسط آی سی آمپلی فایر در دو مرحله تقویت می گردد. IC2A, IC2B و نهایتاً این سیگنالها توسط دیود نورانی LED موجود در مدار نمایش داده می شوند. زمانی که دیود نورانی حتی به مقدار بسیار کم روشن شود آی سی شمارنده 4060 ریست شده و به نوبه آن شمارش آن نیز مجدداً از ابتدا آغاز خواهد شد. و در نتیجه پایه شماره 2 آیسی شمارنده 4060 در سطح منطقی صفر باقی خواهد ماند که باعث روشن ماندن دو ترانزیستور موجود در مدار می گردد. ترانزیستور Q2 جریان مورد نیاز رله را تامین می کند و رله نیز از طریق کناکت نگهدارنه خود تغذیه مدار تایمر و همچنین تغذیه دستگاه صوتی را که از سوکت SK1 تامین شده است را برقرار می نماید. در صورتی که پس از 15 دقیقه هیچ گونه سیگنالی به ورودی مدار نرسد ، شمارش آیسی شمارنده موجود در مدار پایان یافته و خروجی به سطح منطقی 1 (Hig) می رود. در نتیجه این عمل ترانزیستورهای Q1 , Q2 خاموش شده و رله قطع می گردد. با قطع رله هم مدار تایمر و هم دستگاه یا دستگاههایی که از سوکت SK1 تغذیه می گردند خاموش خواهند شد.
اگر کمی بر روی این مدار و طرز عملکرد آن دقیت کنید خواهید دید که مدار بسیار جالب و مناسبی برای انجام پروژه های گوناگون است. تنها باید با صرف کمی وقت تغییرات مورد نیاز خود را در آن ایجاد نمایید. از نمونه کاربردهای این مدار می توان به موارد زیادی اشاره نمود.

http://www.parsgem.ir/images/statusicon/wol_error.gifThis image has been resized.Click to view original imagehttp://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-AmpTimer.gif (http://www.iranmedar.com/images/iranmedar.com-AmpTimer.gif)
لیست کامل قطعات :

R1,R8___________1K 1/4W Resistors
R2,R3___________4K7 1/4W Resistors
R4_____________22K 1/4W Resistor
R5______________4M7 1/4W Resistor
R6,R9__________10K 1/4W Resistors
R7______________1M5 1/4W Resistor
R10___________100K 1/4W Resistor
R11____________15K 1/4W Resistor
R12____________10M 1/4W Resistor
R13_____________1M 1/4W Resistor
R14_____________8K2 1/4W Resistor
R15_____________1K8 1/4W Resistor

C1____________470΅F 25V Electrolytic Capacitor
C2,C3,C6______100nF 63V Polyester Capacitors
C4,C5__________10΅F 25V Electrolytic Capacitors

D1_____Diode bridge 100V 1A
D2,D7________1N4002 100V 1A Diodes
D3__________Red LED 5mm.
D4_______Yellow LED 5mm.
D5,D6________1N4148 75V 150mA Diodes

IC1___________78L12 12V 100mA Voltage regulator IC
IC2___________LM358 Low Power Dual Op-amp
IC3____________4060 14 stage ripple counter and oscillator IC

Q1____________BC557 45V 100mA PNP Transistor

Q2____________BC337 45V 800mA NPN Transistor

J1______________RCA audio input socket

P1_____________SPST Mains suited Pushbutton

P2_____________SPST Pushbutton

T1_____________220V Primary, 12V Secondary 3VA Mains transformer

RL1___________10.5V 270 Ohm Relay with SPST 5A 220V switch

PL1____________Male Mains plug

SK1__________Female Mains socket
__________________





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mohamad
03-19-2011, 04:21 AM
کنترل از راه دور مادون قرمز توسط LM567
در این بخش با مدار یک کنترل از راه دور تک کانال آشنا خواهید شد. با توجه به اینکه فرستنده امواج مادون قرمز را به صورت تن ایجاد می کند ، این امواج در گیرنده بررسی شده و در نتیجه مدار گیرنده تنها به نوسانات مادون قرمز فرستنده خودش حساس است و عملکرد تصادفی مدار در اثر امواج مادون قرمز محیط بسیار کاهش می یابد. مداری که مشاهده می کنید بخش فرستنده کنترل از راه دور مادون قرمز را تشکیل می دهد.
ا کمی ابتکار می توانید از این مدار در ساخت ربات به عنوان حسگر اشیاء یا دیواره ها استفاده کنید. برای این کار باید امواج ارسال شده توسط فرستنده پس از برخورد با شیء مقابل ربات ، بر روی سنسور گیرنده بازتاب شود. برای افزایش برد مدار می توانید از چند LED مادون قرمز در کنار یکدیگر استفاده کنید.
چند نکته :

- دقت کنید که پایه شماره 3 IC1 باید توسط یک مقاومت یک مگا اهم به خط زمین مدار متصل گردد که در نقشه این مقاومت فراموش شده است.
- برای تنظیم مدار فرستنده و گیرنده را مقابل یکدیگر قرار داده و کلید S1 را پایین نگه دارید. حال R6 را به گونه ای تنظیم کنید که با قطع و وصل S1 صدای تق تق رله شنیده شود.
- توجه داشته باشد که نور شدید در محیط باعث عملکرد بد این مدار خواهد شد.
http://www.parsgem.ir/images/statusicon/wol_error.gifThis image has been resized.Click to view original imagehttp://www.iranmedar.com/images/ir-remote2.gif (http://www.iranmedar.com/images/ir-remote2.gif)
لیست قطعات

R2 1 1 Meg 1/4W Resistor
R3 1 1K 1/4W Resistor
R4, R5 2 100K 1/4W Resistor
R6 1 50K Pot
C1, C2 2 0.01uF 16V Ceramic Disk Capacitor
C3 1 100pF 16V Ceramic Disk Capacitor
C4 1 0.047uF 16V Ceramic Disk Capacitor
C5 1 0.1uF 16V Ceramic Disk Capacitor
C6 1 3.3uF 16V Electrolytic Capacitor
C7 1 1.5uF 16V Electrolytic Capacitor
Q1 1 2N2222 NPN Silicon Transistor 2N3904
Q2 1 2N2907 PNP Silicon Transistor
Q3 1 NPN Phototransistor
D1 1 1N914 Silicon Diode
IC1 1 LM308 Op Amp IC
IC2 1 LM567 Tone Decoder
LED1 1 Infa-Red LED
RELAY 1 6 Volt Relay
S1 1 SPST Push Button Switch
B1 1 3 Volt Battery Two 1.5V batteries in series
MISC 1 Board, Sockets For ICs, Knob For R6, Battery Holder
RELAY 1 6 Volt Relay




------------------------

Mohamad
03-19-2011, 04:21 AM
فارسی نویسی بر روی LCD
لینک دانلود:301 Moved Permanently (http://www.ir-micro.com/ZiP/ir-micro.com,lcdcc.zip)

Mohamad
03-19-2011, 04:21 AM
زنگ دینگ دانگ
مداری که قصد اشنایی شما را با ان داریم یک مدار زنگ دینگ دانگ است در این مدار که عکس ان را می توانید در ادامه ببینید قلب مدار را یک ای سی به شماره M602 یا (vm11) تشکیل می دهد و به وسیله کلیدی که به پایه ۱ مدار وصل است مدار تحریک می شود .ای سی مدار دارای ۲ عدد اسیلاتور مجزا برای ایجاد دو تن مختلف صدا می باشد.
http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/m60.jpg (http://www.yazdkit.com/wp-content/uploads/2008/12/m60.jpg)
تغذیه ای سی ۳ الی ۴.۵ ولت می باشد که به پایه های ۸ و ۴ اتصال می یابند که به راحتی می توانید مدار را به وسیله ۲ عدد باطری قلمی راه اندازی کنید
برای اتصال مقاومت به پایه های ۶ و ۷ می توانید از یک مقاومت ۳۹۰کیلواهم و یک پتانسیومتر۳۰۰ کیلو و یا مقداری دیگر در همین حدود که به هم سری شده باشد استفاده کنید که تن صدای دستگاه و همچنین سرعت نواختن دستگاه به وسیله پتانسیومتر قابل تغییر است
ترانزیستوری که به پایه ۵ مدار متصل است را می توانید ترانزیستور BC 237 استفاده کنید و ترانزیستور دیگر که به بلند گو متصل است را می توانید از ترانزیستور SS 9012 و یا مشابه ان را به کار ببرید و از یک بلنگو ۸ اهمی برای خروجی استفاده نمایید.
__________________

Mohamad
03-19-2011, 04:22 AM
درایور موسفت
راه*اندازی موسفت های قدرت به نظر راحت می رسد این ترانزیستورها دارای یک پایه گیت هستند که با اعمال ولتاژ می توان ترانزیسترو را خاموش و یا روشن کرد به علت مقاومت داخلی بالای آن تقریبا نیاز به جریان اضافی نیز ندارند
این ترانزیستور ها بیشتر در مدارات سوئیچینگ استفاده می شوند که یا کامل خاموش یا روشن هستند بنابراین توان هدر رفته رد آنها تقریبا صفر است ولی هنگام روشن و یا خاموش شدن آنها اگر ولتاژ گیت کافی نباشد و یا با شیب آنها را روشن کنیم باعث داغ شدن ترانزیستور خواهیم شد
این ترانزیسترو ها معمولا دارای ظرفیت خازنی در گیت خود هستند که مانع سریع روشن و یا خاموش شدن ترانزیستور خواهند شد در واقع در لحظه اول گیت به صورت اتصال کوتاه عمل کرده و جریان زیادی را مصرف خواهد کرد و به سرعت به حالت روشن و یا خاموش تغییر حالت نخواهد داد بنابراین با توجه به مقاومت ظاهری نسبتا زیاد این ترانزیستور ها نیاز به تقویت کننده جریان برای گیت آنها خواهیم داشت که می توانید از آی سی ICL7667 استفاده کنید.
http://www.mihanupload.com/images/hlouk32mnovdr8bfp3b.jpg (http://www.mihanupload.com/images/hlouk32mnovdr8bfp3b.jpg)
پیوست:http://www.iranled.com/sites/default/files/ICL7667.pdf
___________

Mohamad
03-19-2011, 04:22 AM
رادیوی FM در یک تراشه (TDA7000)
معمولا یکی از معضلات کسانی که با فرستنده و گیرنده ها کار میکنند بخش گیرنده است مخصوصا در باره باند اف ام .

در اینجا میخوام یه آی سی معرفی کنم که در واقع یه رادیوی اف ام کامل به حساب میاد و تنهاچند تا (حدود 22 تا) قطعه جانبی داره .


این آی سی

(مدوله کردن = سوار کرن اطلاعات مثل صدا یا چیز دیگر روی یک پایه هم جهت قطع کردن خروجی درنظر گرفته شده کدر سیستم های ارتباط دوطرفه خیلی کاربرد دارد. تیونر این آی سی به صورت دلخواه بوده و میتوان از هر نوع که خواستید استفاده کنید (مثلا از دیود خازنی که برای گرفتن کانالها به صورت دیجیتال میباشد). برق مصرفی این آی سی به صورت دی سی (مثل باطری) بوده و میتواند بین 2.7 تا 10 ولت متغییر باشد . و فقط حدود 8 میلی آمپر جریان میکشد.

البته برای استفاده از خروجی آن برای بلندگو حتما باید از یک طبقه تقویت کننده استفاده کرد.

برای نمایش پایه های این قطعه و توضیحات بیشتر و نقشه ها و نمودارهای مربوط به این آی سی می توانید از این فایل 227 کیلو بایت حجم دارد .

توسط شرکت فیلیپس ساخته شده و میتواند موجهای با فرکانس 1.5 تا 110 مگا هرتز را که به صورت اف ام مدوله شده اند , به صورت مونو (تک بلندگو) دریافت کرده و آشکار سازی کند. يک موج با فرکانس مشخص)Link زیر Data Sheet آن را بگیرید.
http://www.alldatasheet.net/datashee...S/TDA7000.html (http://www.alldatasheet.net/datasheet-pdf/pdf/19411/PHILIPS/TDA7000.html)




----------------------------

Mohamad
03-19-2011, 04:22 AM
ساعت با نمایش اعداد در هوا ( PIC )
در اين قسمت شما با نحوه ساخت ساعتی آشنا می شوید که اعداد را به صورت شناور در هوا نشان می دهد .
لینک دانلود:http://www.ir-micro.com/ZiP2,/ir-mic...C-Airclock.zip (http://www.ir-micro.com/ZiP2,/ir-micro.com,PIC-Airclock.zip)
____

Mohamad
03-19-2011, 04:23 AM
LCD گرافيكي
اين روزها LCD* به خاطر قيمت كم و امكانات زياد در اكثر پروژه ها استفاده مي شه و در اين بين LCD* هاي گرافيكي هم به خاطر سخت تر بودن كار باهاشون كمتر مورد توجه قرار گرفتن اين برنامه اگه مي خواهيد با اين نوع LCD ها كار كنيد مي تونه براتون مفيد باشه

با اين نظر سنجي به نظر مي ياد كه اكثر آدم هايي كه مي يان اينجا با ۸۰۵۱ کار می کنن من هم چون خیلی وقته باهاش کار نکردم برنامه ای ازش اینجا نزاشتم ولی این یه برنامه با ۸۰۵۱ نوشته شده و از یک LCD* گرافيكي 64*128 معمولي كه در بازار هم زياد ديده مي شه استفاده كردم البته به خاطر كم بودن پايه هاي 8051 اون رو به صورت يك حافظه خارجي (RAM) معرفي كردم براي همين به راحتي هم مي شه دستورات رو داخلش ريخت ولي يه كم امكانات جانبي نياز داره كه با يه اي سي 7400 اين مشكل رو حل كردم

سورس برنامه با كمپايلر Keil كمپايل شده البته اگه با كمپايلر ديگه اي كمپايل مي كنيد شايد براي تعريف متغير هايي مانند

char xdata dat _at_ 1;

مشكل داشته باشيد كه بايد به نحوه تعريف اين متغير توي كمپايلرتون مراجعه كنيد. اين متغير براي كار با LCD استفاده شده و در واقع يك فضا از RAM* مجازي كه LCD* رو در اونجا قرار داديم

در فايل ضميمه شماتيك دستگاه سورس برنامه و فايل hex رو مي تونيد پيدا كنيد.
ضمیمه:http://www.iranled.com/sites/default/files/Draw.zip

Mohamad
03-19-2011, 04:23 AM
اينورتر براي مهتابي

اين مدار هم براي راه انداختن لامپهاي مهتابي با باتري مي تونه مفيد باشه در واقع يه نوسان ساز و چند برابر كننده ولتاژ كه مي تونيد براي مقاصد ديگه هم استفاده البته اگه از الكترونيك يكم بيشتر بلديد مي تونيد با اين مدار حتي كاهنده ولتاژ هم درست كنيد و به عنوان يه منبع تغذيه سويچينگ از اون استفاده كنيد

اول بگم اين مدار رو از Various Schematics and Diagrams (http://www.repairfaq.org/sam/samschem.htm#schamf) گرفتم امتحانش هم نكردم ولي ساختار بسيار ساده اي داره و حتي براي مطالعه هم بد نيست البته اين نقشه هم يه مهندسي معكوس از دستگاه اصليه

روش كار هم بسيار سادس با سيم پيچهاي اوليه يه نوسان ساز فركانس بالا ساخته شده به همين خاطر به ترانس كو چكتري نسبت به فركانس ۵۰Hz دارين

http://www.parsgem.ir/images/statusicon/wol_error.gifThis image has been resized.Click to view original imagehttp://www.mihanupload.com/images/5j3f96it6qg94xe7hvyp.gif (http://www.mihanupload.com/images/5j3f96it6qg94xe7hvyp.gif)
چند نكته ترجمه شده از منبع اصلي :

مدار زير يك مهندسي معكوس از Archer model number 61-3724 mini fluorescent/incandescent flashlight combo مي باشد. كل دستگاه در فضايي به اندازه 4.5 در 2.5 در 8.6 سانتي متر جا مي گيرد و با 3 باتري سايز *C (ها اي كه گفت نفهميدم يعني چي ) آلكالاين راه اندازي مي شود و يك لامپ F4-T5 را راه اندازي مي كند.
1. ترانس مدار يك هسته E* مانند فريت است. و سايز كلي آن "8/5 در "4/3 در "16/3. شاخه هاي كناري "8/1 ضخامت دارند و شاخه وسطي "16/3 . بوبين نايلوني قطري به اندازه "16/5 دارد (اندازه ها به اينچ است). يك گپ (فضاي خالي) به ضخامت "0.020 بين دو قسمت هسته وجود دارد (براي جلوگيري از اشباع هسته)
2. سيم پيچ 315دوري خروجي ابتدا بايد پيچيده شود و بعد از آن 28 دور درايور (D) و 28 دور فيدبك (F) بين هر كدام از دسته سيك پيچ ها بايد عايق مناسب قرار دهيد.
3. ترانزيستور مدار مي تواند هر ترانزيستور NPN معمولي با توان متوسط مانند 2n3053 باشد. براي استفاده از ترانزيستور هاي PNP پلاريته مدار را عوض كنيد.
4. تغيير دادن قطعات مدار و ولتاژ ورودي مي تواند راندمان مدار را بهتر كند. مقدار قطعات بحراني نيست ولي در صورت تغيير زياد ممكن است باعث عدم نوسان دستگاه شود ولي تغيير آنها مي تواند كار كرد مدار را متناسب با ولتاژ ورودي و جريان خروجي بهتر كند
5. خروجي دستگاه داراي ولتاژ زيادي است حتما موقع كار بادستگاه نكات ايمني را رعايت كنيد.
__________________

Mohamad
03-19-2011, 04:23 AM
کد گذاری گیرنده و فرستنده

همانطور که می دانید در سایت نقشه فرستنده و گیرنده رادیویی ۴ کاناله که به کمک فرستنده و گیرنده rws434 -tws 434 ساخته می شد را برایتان آماده کردیم و و در توضیحات ذکر کردیم که این مدار قابلیت کد گذاری را دارد.
منظوراز کد گذاری بدین صورت می باشد که شما می توانید برای هر فرستنده یک کد خاص تعریف کنید و در گیرنده نیز یک کد ، و در صورت مطابقت کد فرستنده و گیرنده دستگاه عمل خواهد کرد این امکان جالب شما را قادر می سازد تا ۶۵۶۱ فرستنده و گیرنده بسازید و اگر آن ها را در کنار یک دیگر قرار دهید فرستنده و گیرنده ها بدون هیچ گونه مشکلی کار خواهد کرد مثلا اگر فرستنده با کد ۱۰۱۱۰۰۰۰ را روشن کنید و کلید ۱ را فشار دهید فقط یک گیرنده عمل خواهد کرد و خروجی شماره ۱ ان فعال خواهد شد که کد ان با فرستنده یکی باشد و یا به عبارتی اگر کد فرستنده ۱۰۱۱۰۰۰۰ باشد و کد گیرنده هم ۱۰۱۱۰۰۰۰ باشد دستگاه گیرنده خروجی آن فعال می شود.
http://yazdkit.com/wp-content/uploads/2009/03/coad-tws-rws-yazdkit.gif (http://yazdkit.com/wp-content/uploads/2009/03/coad-tws-rws-yazdkit.gif)
همین امکان نیز در دزدگیر های ماشین وجود دارد بصورتی که اگر مثلا ۱۰۰ ماشین که از یک نوع دزدگیر استفاده می کنند در یک مکان باشندد هیچ وقت اشتباهی درب ماشین دیگری باز نمی شود و دقیقا ماشینی که فرستنده آن کلید ان فشارداده شده است عمل خواهد کرد.

خوب در مورد نحوه کد گزاری باید بگم ما در مدار فرستنده و گیرنده ۴ کاناله از یک آی سی انکودر ۴ کاناله استفاده کردیم که خروجی آن وصل مدار فرستنده می شد.در این ای سی پایه های ۱ الی ۸ پایه خط آدرس می باشد که می توانید آن را به منفی یا مثبت وصل کنید و یا آزاد بگذارید.
برای بهتر متوجه شدن مثلا اگر شما پایه های ۱ تا ۴ را به مثبت وصل کنید و پایه های ۵ و۶ را به منفی وصل کنید و پایه ۷و۸ را آزاد بگذارید در حقیقت یک کد برای دستگاه خود تعریف کرده ایدو در گیرنده نیزبه همین صورت پایه ها را باید وصل کنید تا گیرنده شما بتواند اطلاعات ارسالی از فرستنده رادریافت کند و عمل کند البته این نکته را هم متذکر بشم که محدودیت در نحوه وصل کردن پایه وجود ندارد اصلا میتوانید همه پایه را آزاد بگذارید یا همه را به منفی وصل کنید یا همه را به مثبت در این زمینه هیچ گون محدودیتی وجود ندارد و فقط باید دقت کند که کد فرستنده و گیرنده یکی باشد تا اطلاعات شما ارسال و دریافت شود.
__________________