PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خواص هل ، دانه معطر



Sara12
06-10-2010, 11:14 PM
خواص هل؛ دانه معطر


هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است. جویدن دانههای هل پس از صرف غذا ضمن كمك به هضم و گوارش بهتر غذا، میتواند بوی نامطبوع دهان(مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی كند.دانههای هل خواص گرمابخشی داشته و معده و رودهها را تقویت میكنند. هل اشتها را تحریك میكند و عمل هضم غذا را بهبود میبخشد. نوشیدن دم كرده داغ آن موجب تسكین كولیت، سوءهاضمه، باد نفخ،
حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده میشود. یكی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشكیل خلط در گلو است. از این رو میتوان آن را به محصولات لبنی و پودینگها افزود تا اثر شیر را كه موجب تشكیل خلط در گلو میشود خنثی كرده و به هضم آن نیز كمك كند.دانههای هل خاصیت داروی اكسپكتورانت را دارد و سینوسها و برونشها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاك میكنند.هل چنان كه ذكر شد خواص گرمابخش و انرژیزا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته كمك میكند، اضطراب و نگرانی را كاهش میدهد و در رفع افسردگی موثر است. هل همچنین كلیهها را تقویت میكند و گفته میشود برای درمان شب ادراری كودكان مفید است.
دیگر خواص هل عبارتند از:
- تقویت كنده قلب است.
- بادشكن بوده و گاز معده و روده را از بدن خارج میسازد.
- تقویت كننده بدن است.
- ادرار آور است.
- زخمهای دهان را برطرف میكند، بدین منظور دم كرده هل را در دهان قرقره كنید.
- خوشبو كننده دهان است.
- تب را پایین میآورد.
- معالج سرماخوردگی است.
- برای تسكین درد روماتیسم مفید است.
- ضد مسمومیت است.
- برای رفع بیماریهای چشم مفید است.
تهیه دم کرده هل: مقدار 30 گرم هل کوبیده را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کرده و بنوشید. هل را همچنین میتوان موقع دم کردن چای، به آن اضافه کرد.
تهیه یک دم کرده دارویی با هل: برای تهیه یك دم کرده گیاهی معطر و آرام بخش و خوش طعم، 4 عدد دانه هل را همراه با 4 عدد دانه فلفل سیاه، 4عدد دانه میخك، یك قطعه دارچین نكوبیده و چند حلقه نازك زنجبیل تازه در 600 میلی لیتر آب بریزید.
آن را به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید، اما مواظب باشید نجوشد. دم کرده را صاف كنید و به صورت داغ همراه با كمی شیر یا عسل بنوشید. نوشیدن این دم کرده دو بار در روز، درمانی فوق العاده برای سرفه و سرماخوردگی است.
مصرف زیاد هل برای رودهها مضر است. برای رفع این مشکل، آن را باید با کتیرا خورد.