PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جاي صنايع تكميلي پتروشيمي در عسلويه خالي است



mohamad.s
03-13-2011, 01:59 PM
جاي صنايع تكميلي پتروشيمي در عسلويه خالي است

خبرگزاري فارس: معاون امور سرمايه گذاري و زيربنايي منطقه ويژه اقتصادي پارس با اشاره به وضعيت صنعت پتروشيمي در منطقه عسلويه گفت: صنعت پتروشيمي در صنايع تكميلي مي تواند ايجاد ارزش افزوده كند درحالي كه جاي اين صنايع در منطقه پارس جنوبي خالي است.

سيد سهيل قريشي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس گفت: توسعه اقتصادي يك واژه و كلمه ساده نيست بلكه براي انجام آن الزاماتي لازم است الزاماتي مانند امنيت حقوقي، قضايي و ثبات اقتصادي و حتي در منطقه اي كه قرار است توسعه اقتصادي در آن تحقق پيدا كند لازم است كه اعتمادسازي و فرهنگ‌سازي در جامعه‌اي كه در آن منطقه ساكن هستند نيز صورت پذيرد.
وي با اشاره به اينكه در ايران دو منطقه اقصادي وجود دارد كه در حوزه صنعت نفت مشغول توسعه هستند خاطرنشان كرد: يكي از آن مناطق منطقه ماهشهر و ديگري منطقه انرژي پارس است اما در منطقه ماهشهر به علت قدمت و سابقه اقتصادي پيشرفتها چشمگيرتر است.
معاون امور سرمايه گذاري و زيربنايي منطقه اقتصادي پارس تصريح كرد: براي توسعه مناطق آزاد بايد شرايطي از قبيل معافيتهاي تعرفه‌ اي و در بعضي از موارد حمايت‌هاي دولتي نيز همراه شود زيرا اين مناطق مي توانند در آينده سود سرشاري را عايد كشور كنند.
وي با تاكيد بر اين كه در ايجاد يك منطقه اقتصادي سودآور بايد در وحله اول آمايش سرزميني صورت پذيرد ادامه داد: آمايش سرزمين شامل مطالعات بومي، زيست‌شناسي، فرهنگي، مذهبي، وضعيت اشتغال، توزيع صنعت است كه به طور كلي پتانسيل يك منطقه مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
قريشي با اشاره به اينكه در قانون توسعه اقتصادي مناطق آزاد به زيرساخت ها بسيار تأكيد شده است گفت: در يك منطقه بايد به زيرساخت‌هاي اوليه مانند برخورداري از آب، برق، گاز و حتي نفت توجه كرد زيرا هيچ سرمايه‌گذاري بدون وجود اين موارد نمي‌تواند اقدامي در جهت سرمايه گذاري بردارد.
معاون امور سرمايه گذاري و زيربنايي منطقه اقتصادي پارس با اشاره به وضعيت صنعت پتروشيمي در منطقه عسلويه گفت: صنعت پتروشيمي در صنايع تكميلي مي تواند ايجاد ارزش افزوده كند بنابراين به نظر من جاي اين گروه از صنايع در منطقه پارس جنوبي خالي است به عنوان مثال مي توانيم با توجه به وجود صنايع بالادستي امكان توليد لاستيك را نيز ايجاد كنيم.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه منطقه عسلويه از نزديك بودن به بندر نيز بهره مي برد امكان صادرات را نيز بيش از پيش فراهم آوريم.
قريشي تصريح كرد: درحال حاضر شاهد موفقيت اقتصادي در منطقه سلفچگان قم و حتي منطقه ارس هستيم كه بدون نفت و گاز و پتروشيمي موفق شده اند دهها صنعت پيشرفته را در آنجا ايجاد كنند اما اگر مقداري به منطقه عسلويه توجه شود قطعا مي تواند بيشتر از آن دومنطقه به سودآوري كشور و اقتصاد كمك كند.
اين كارشناس انرژي و اقتصادي خاطرنشان كرد: براساس احكامي كه وزيرنفت براي منطقه ويژه صادر كرده اند و با توجه به اينكه حركت به سمت يكپارچگي و انسجام آغاز شده است مي توان ابراز اميدواري كرد كه اين منطقه نيز در آينده اي نزديك به توسعه و پيشرفت دست پيدا كند.
وي با اشاره به اينكه يكي از مشكلات موجود در منطقه معارضين زمين هستند گفت: براي احداث واحد هاي پتروشيمي پايين دستي زمين هاي موجود حداقل 10 تا 14 كيلومتر با يكديگر فاصله دارند بنابراين هرچه سريعتر بايد اين مشكل نيز مرتفع شود.
قريشي با اشاره به جذب سرمايه‌گذار در اين منطقه اقتصادي گفت: صرف نظر از جذب سرمايه گذار بايد دانش و فناوري را نيز در اين منطقه جذب كرد زيرا دانشي كه همراه با توليد باشد مي تواند بستر مناسب را براي افزايش سرمايه گذار فراهم كند بنابراين قصد داريم در اين منطقه جذب سرمايه گذاري همراه با دانش و فناوري باشد.
وي ادامه داد: در حال حاضر در منطقه پارس مشكلاتي از قبيل برق، آب شيرين و كمبود خطوط انتقال داريم كه به اين موارد بايد معارضين زمين را نيز افزود كه براي برطرف كردن اين معضل بودجه اي معادل 350 تا 400 ميليارد تومان نياز است.