mohamad.s
03-07-2011, 03:29 PM
سیلندر اصلی و سیلندر چرخهای ترمز در خودرو
(http://shop.p30pedia.com/products/27)
سیلندر اصلی ترمز یا سیلندر بالا: کار سیلندر اصلی ترمز پمپ کردن روغن تحت فشار به مدارات ترمز
است و از قطعات ذیل تشکیل یافته است
میله فشاری : این میله به وسیله اهرم پدال ترمز تحت فشار قرار می گیرد و نیروی ان برای حرکت
دادن پیستون سیلندر به کار می رود
http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/131054%20%281%29.jpg
پیستون دو مرحله ای : کار پیستون دو مرحله ای فشردن روغن در داخل سیلندر است
تشتکی های عقب و جلو : دو عدد لاستیک تشتکی در جلوی پیستون ها قرار گرفته است که در
هنگام حرکت پیستون ها به جلو روغن به سطوح انها فشار اورده لبه های نازک لاستیک را به
دیواره ی داخلی سیلندر می چسباند و از نشت روغن به پشت پیستون ها جلوگیری می کند در
نتیجه روغن در جلوی پیستون تحت فشار قرار گرفته به مدار ترمز فرستاده می شود
فنر برگردان پیستون: فنر نسبتا بزرگی در جلوی پیستون اول قرار دارد که کار ان برگشت دادن
پیستون به عقب پس از رها کردن پدال ترمز است
سوپاپ کنترل فشار : در انتهای سیلندر اصلی ترمز یا در ورودی چرخهای جلو یا چرخ های عقب
نصب می شود و این سوپاپ دو کار مهم را بر عهده دارد نخست عبور دادن روغن ترمزی که تحت
فشار قرار گرفته و برای به کار انداختن لنت های ترمز وارد مدار می شود و دوم در هنگام رها
کردن پدال این سوپاپ از برگشت کامل روغن ترمز به مخزن جلوگیری می کند و مدارات روغن را
با پیش فشار معینی پر از روغن نگه می دارد تا سرعت عمل سیستم افزایش یابد و از نفوذ هوا
به مدارات روغن ممانعت شود
مجاری روی سیلندر اصلی : در روی سیلندر اصلی دو مجرا دیده می شود که در حالت عادی یکی
در جلوی تشتکی جلو و به ان مجرای جبران کننده گویندو دیگری در عقب پیستون جلویی بوده که
به نام مجرای تغذیه معروف است هر دو مجرا به مخزن روغن ارتباط دارند و روغن از این مجاری در
قسمت جلو و پشت پیستون جلویی پر می شود
http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/131054%20%282%29.jpg
مخزن روغن ترمز : مخزنی که در بالای سیلندر ترمز قرار گرفته و راننده روغن ترمز را در این منبع
می ریزد و باید سطح روغن این مخزن همیشه بازدید شود تا در حد استاندارد باشد این مخزن به
مجرای جبران کننده و مجرای تغذیه ارتباط مستقیم دارد
طرز کار ترمز دو مداری
حالت عادی: در این حالت فشاری روی پدال ترمز ایجاد نمی شود و پیستون اول و دوم در ابتدای
کورس خود در طرف راست با نیروی فنر قرار دارند و فشار روغن در دو طرف پیستون مساوی می
باشد قابل ذکر می باشد در شکل روبرو که سیلندر در حال عادی را نشان می دهد پیستون اولی
کمی در شکل به راست سیلندر متمایل شده که اشتباه می باشد و پیستون دوم درست در مکان
خود قرار گرفته است
حالت ارسال : در هنگام فشردن پدال ترمز میله فشاری به پیستون اولی فشار اورده و در این هنگام
پیستون به سمت جلو حرکت کرده و به وسیله میله رابط نیرو به پیستون دومی انتقال می بابد به
محض بسته شدن مجرای جبران کننده هر دو واحد فشار روغن افزایش یافته و دو تشتکی که
در جلوی پیستون ها قرار دارد مانع از گریز روغن به پشت پیستون شده و روغن به سیلندر چرخ
ارسال می گردد
http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/131054%20%283%29.jpg
حالت رها کردن پدال : پس از رها کردن پدال ترمز نیروی برگشت دهنده که شامل نیروی فنر سیلندر
اصلی و نیروی فنر لنتها می باشد پیستون سیلندر اصلی را به طرف راست حرکت می دهد به علت
حرکت تند پیستون به طرف راست و ایجاد خلا در جلوی پیستون روغن از پشت پیستون با خم
کردن لبه های تشتک به جلوی پیستون نفوذ کرده و خلا ان بر طرف میکند روغن کم کم به سیلندر
اصلی بازگشت نموده و پیستونها در مکانهای ابتدای خود قرار گرفته و مجرای جبران کننده و مجرای
تغذیه جلو وپشت پیستون را از روغن پر می نمایند قابل ذکر می باشد در هنگام ترمز گرفتن سطح
روغن مخزن کم می شود و در هنگام برداشتن پا از روی پدال روغن به مخزن بازگشت می نماید
در ترمز دو مداری در صورت خرابی یک مدار مدار دوم به کار خود ادامه می دهد
سیلندر چرخ یا سیلندر پایین : در هر چرخی که سیستم ترمز کفشکی دارد حداقل یک سیلندر چرخ
بکار رفته است هر سیلندر چرخ از قطعاتی تشکیل شده که شامل دو پیستون و دو لاستیک
تشتکی و دو گردگیر و یک فنر و پیچ هوا گبری است تشکیل شده است طرز کار سیلندر چرخ بدین
صورت می باشد که روغن ارسالی از سیلندر اصلی توسط لولهای روغن به سیلندر چرخ وارد شده .
مجرای ورودی در وسط سیلندر بین دو پیستون می باشد که روغن پس از ورود به سیلندر لاستیک
های تشتکی را محکم به دیواره ی سیلندر چسبانده و نیروی فشاری روغن پیستون ها را از یک
دیگر دور می سازد نیروی پیستون به کفشک لنتها وارد شده و انها را بر خلاف نیروی فنر لنت به
دیواره کاسه چرخ می چسباند وقتی فشار از روی پدال ترمز برداشته شد نیروی فنر لنت روغن
بین دو پیستون را به سیلندر اصلی بازگشت می دهد قابل ذکر میباشد هدف از بکار بردن فنر
بین دو پیستون سیلندر چرخ جدا نگاه دو پیستون از یکدیگر می باشد
(http://shop.p30pedia.com/products/27)
سیلندر اصلی ترمز یا سیلندر بالا: کار سیلندر اصلی ترمز پمپ کردن روغن تحت فشار به مدارات ترمز
است و از قطعات ذیل تشکیل یافته است
میله فشاری : این میله به وسیله اهرم پدال ترمز تحت فشار قرار می گیرد و نیروی ان برای حرکت
دادن پیستون سیلندر به کار می رود
http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/131054%20%281%29.jpg
پیستون دو مرحله ای : کار پیستون دو مرحله ای فشردن روغن در داخل سیلندر است
تشتکی های عقب و جلو : دو عدد لاستیک تشتکی در جلوی پیستون ها قرار گرفته است که در
هنگام حرکت پیستون ها به جلو روغن به سطوح انها فشار اورده لبه های نازک لاستیک را به
دیواره ی داخلی سیلندر می چسباند و از نشت روغن به پشت پیستون ها جلوگیری می کند در
نتیجه روغن در جلوی پیستون تحت فشار قرار گرفته به مدار ترمز فرستاده می شود
فنر برگردان پیستون: فنر نسبتا بزرگی در جلوی پیستون اول قرار دارد که کار ان برگشت دادن
پیستون به عقب پس از رها کردن پدال ترمز است
سوپاپ کنترل فشار : در انتهای سیلندر اصلی ترمز یا در ورودی چرخهای جلو یا چرخ های عقب
نصب می شود و این سوپاپ دو کار مهم را بر عهده دارد نخست عبور دادن روغن ترمزی که تحت
فشار قرار گرفته و برای به کار انداختن لنت های ترمز وارد مدار می شود و دوم در هنگام رها
کردن پدال این سوپاپ از برگشت کامل روغن ترمز به مخزن جلوگیری می کند و مدارات روغن را
با پیش فشار معینی پر از روغن نگه می دارد تا سرعت عمل سیستم افزایش یابد و از نفوذ هوا
به مدارات روغن ممانعت شود
مجاری روی سیلندر اصلی : در روی سیلندر اصلی دو مجرا دیده می شود که در حالت عادی یکی
در جلوی تشتکی جلو و به ان مجرای جبران کننده گویندو دیگری در عقب پیستون جلویی بوده که
به نام مجرای تغذیه معروف است هر دو مجرا به مخزن روغن ارتباط دارند و روغن از این مجاری در
قسمت جلو و پشت پیستون جلویی پر می شود
http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/131054%20%282%29.jpg
مخزن روغن ترمز : مخزنی که در بالای سیلندر ترمز قرار گرفته و راننده روغن ترمز را در این منبع
می ریزد و باید سطح روغن این مخزن همیشه بازدید شود تا در حد استاندارد باشد این مخزن به
مجرای جبران کننده و مجرای تغذیه ارتباط مستقیم دارد
طرز کار ترمز دو مداری
حالت عادی: در این حالت فشاری روی پدال ترمز ایجاد نمی شود و پیستون اول و دوم در ابتدای
کورس خود در طرف راست با نیروی فنر قرار دارند و فشار روغن در دو طرف پیستون مساوی می
باشد قابل ذکر می باشد در شکل روبرو که سیلندر در حال عادی را نشان می دهد پیستون اولی
کمی در شکل به راست سیلندر متمایل شده که اشتباه می باشد و پیستون دوم درست در مکان
خود قرار گرفته است
حالت ارسال : در هنگام فشردن پدال ترمز میله فشاری به پیستون اولی فشار اورده و در این هنگام
پیستون به سمت جلو حرکت کرده و به وسیله میله رابط نیرو به پیستون دومی انتقال می بابد به
محض بسته شدن مجرای جبران کننده هر دو واحد فشار روغن افزایش یافته و دو تشتکی که
در جلوی پیستون ها قرار دارد مانع از گریز روغن به پشت پیستون شده و روغن به سیلندر چرخ
ارسال می گردد
http://www.rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/131054%20%283%29.jpg
حالت رها کردن پدال : پس از رها کردن پدال ترمز نیروی برگشت دهنده که شامل نیروی فنر سیلندر
اصلی و نیروی فنر لنتها می باشد پیستون سیلندر اصلی را به طرف راست حرکت می دهد به علت
حرکت تند پیستون به طرف راست و ایجاد خلا در جلوی پیستون روغن از پشت پیستون با خم
کردن لبه های تشتک به جلوی پیستون نفوذ کرده و خلا ان بر طرف میکند روغن کم کم به سیلندر
اصلی بازگشت نموده و پیستونها در مکانهای ابتدای خود قرار گرفته و مجرای جبران کننده و مجرای
تغذیه جلو وپشت پیستون را از روغن پر می نمایند قابل ذکر می باشد در هنگام ترمز گرفتن سطح
روغن مخزن کم می شود و در هنگام برداشتن پا از روی پدال روغن به مخزن بازگشت می نماید
در ترمز دو مداری در صورت خرابی یک مدار مدار دوم به کار خود ادامه می دهد
سیلندر چرخ یا سیلندر پایین : در هر چرخی که سیستم ترمز کفشکی دارد حداقل یک سیلندر چرخ
بکار رفته است هر سیلندر چرخ از قطعاتی تشکیل شده که شامل دو پیستون و دو لاستیک
تشتکی و دو گردگیر و یک فنر و پیچ هوا گبری است تشکیل شده است طرز کار سیلندر چرخ بدین
صورت می باشد که روغن ارسالی از سیلندر اصلی توسط لولهای روغن به سیلندر چرخ وارد شده .
مجرای ورودی در وسط سیلندر بین دو پیستون می باشد که روغن پس از ورود به سیلندر لاستیک
های تشتکی را محکم به دیواره ی سیلندر چسبانده و نیروی فشاری روغن پیستون ها را از یک
دیگر دور می سازد نیروی پیستون به کفشک لنتها وارد شده و انها را بر خلاف نیروی فنر لنت به
دیواره کاسه چرخ می چسباند وقتی فشار از روی پدال ترمز برداشته شد نیروی فنر لنت روغن
بین دو پیستون را به سیلندر اصلی بازگشت می دهد قابل ذکر میباشد هدف از بکار بردن فنر
بین دو پیستون سیلندر چرخ جدا نگاه دو پیستون از یکدیگر می باشد