PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ادبیات کودک و نوجوان



mozhgan
02-28-2011, 09:00 PM
ادبیات کودک و نوجوان

ادبیات کودک و نوجوان گونه‌ای از ادبیات است که جداسازی آن از بخش های دیگر ادبیات با مخاطبان آن شناخته می‌شود. این گونه ادبی هنگامی پدید آمد که بزرگسالان متوجه شدند کودکان و نوجوانان به سبب گنجایش های شناختی و ویژگی های رشدی خود آمادگی پذیرش متن های سنگین را ندارند و به متن هایی نیاز دارند که پاسخگوی دوره رشد آن ها باشد. کودکان خردسال به متن هایی آهنگین و کوتاه مانند لالایی ها و ترانه - متل ها و ترانه های آهنگین واکنش بیش تری نشان می‌دهند. هرچه گروه سنی مخاطبان بالاتر برود، آن ها کم کم می‌توانند داستان هایی را با واژگان بیش تر پذیرا باشند. ویژگی دیگر ادبیات کودک و نوجوان در این است که با سطح سواد کودکان پیوند دارد. کودک نوآموز تنها می‌تواند متن های ساده را بخواند و بفهمد. هرچه سواد او بیش تر می‌شود، متن هایی با دایره واژگانی بیش تر را درک می‌کند. کودکانی که به مرز نوجوانی و پس از آن می‌رسند می‌توانند رمان های متناسب با نیازهای خود را داشته باشند. امروزه این رمان ها بیش تر در قالب فانتزی ها یا داستان های علمی و تخیلی منتشر می‌شود. البته داستان های واقعگرا که بازتاب دهنده احساسات و درگیری های زیستی و اجتماعی نوجوانان مانند موضوع جدایی پدر و مادر یا مرگ نزدیکان و بیماری ها و عشق های دوره نوجوانی است به فراوانی دراین حوزه منتشر می‌شود.

گونه شناسی

ادبیات کودک نوجوان گونه های گستره ای دارد. از داستان های تصویری و مصور تا داستان های فانتزی که امروزه از رایج ترین گونه در این حوزه هستند. شعر و ادبیات منظوم بخش گسترده ای از ادبیات کودکان و نوجوانان را می سازد. همچنین افسانه های کهن گونه ای گسترده است که به فراوانی در اختیار این گروه سنی قرار می‌گیرد. افسانه های نو که آفرینشگر آن را هانس کریستین آندرسن دانسته اند گونه ای دیگر از ادبیات کودکان است.

داستان های تصویری
داستان های کوتاه
رمان نوجوانان
فانتزی
داستان های واقعگرا
داستان های استعاری