poyan
02-22-2011, 11:42 AM
http://www.daneshema.com//upload/mayor/upload/image/technology_engineering/electronic/article/Hydraulic_governor_1.png
هر واحد نیروگاهی برای كنترل سرعت و قدرت توربین به یك دستگاه گاورنر (Governor) برای تنظیم جریان آب ورودی به توربین، مجهز میگردد.
گاورنرها به 3 دسته تقسیم میشوند:
- گاورنر مكانیكی
- گاورنر الكترومكانیكی
- گاورنر الكترونیكی
در حال حاضر فقط از گاورنر الكترونیكی در نیروگاههای جدید استفاده میشود و گاورنرهای مكانیكی و الكترومكانیكی را فقط در نیروگاههای قدیمی میتوان پیدا كرد.
گاورنرهای جدید دارای دو قسمت الكترونیكی و هیدرولیكی میباشند.
1- قسمت الكترونیكی گاورنر
یك كنترلكننده الكترونیكی حلقه بسته (close loop) ، مجهز به PLC ، بهصورت كاملا” دوتایی (Full redundant)، كنترل سیستم را بر عهده میگیرد.
سیگنالهای ورودی این كنترلكننده معمولا" عبارتند از:
- سیگنال آنالوگ سرعت توربین، از خروجی سنسورهای سرعت توربین (mA20-4)
- سیگنال آنالوگ نشاندهنده موقعیت ویكت گیتهای توربین(mA20-4)
- سیگنال آنالوگ نشاندهنده توان خروجی ژنراتور (mA20-4)
بر اســــاس سیگنـــــالهای ورودی فــوق و پــردازش آنها در كنتـرلكننده PLC، سیگنال خروجــی گـــاورنر الكتـــرونیكی (mA20-4) به شـــیر راهنمـــا(Pilot valve) اعمـــال شـــده و با عمــلكرد این شیـر، فشـــار و دبــی لازم روغـــن برای حركــــت سـرووموتور و دریچههـــای هـــادی توربیـــن(wicket gates) از طریـق شیـــر كنتـــرل اصـــلی(main valve) گاورنر فراهم میگردد.
كنتـــرلكننده فــوق معمولا" به صـورت دوتــایی بـــه عنــوان گاورنــر اصلی و گاورنر پشتیبان در تابلوی كنترل گاورنر قرار میگیرند.
در صـــورت بروز اشكال در گاورنر اصلی(main) ، كنترل سیستم به صورت خودكار، به گاورنر پشتیبان (backup) منتقل میشود.
سیستم كنترل گاورنر دارای سه حالت عملكرد به شرح زیر است:
- حـــالت كنتــــرل ســـرعت با كنترلكننده PID (speed control)
- حالت كنترل مقدار بازشدگی دریچههای هادی(wicket gate) توربین با كنترلكننده تناسبی (P)(opening control)
- حالت كنترل توان خروجی ژنراتور با كنترلكننده PID (Power control)
http://www.daneshema.com//upload/mayor/upload/image/technology_engineering/electronic/article/Hydraulic_governor_2.jpg
2- قسمت هیدرولیكی گاورنر
قســـمت هیدرولیكی گاورنر شامل تجهیزات زیر میباشد:
- عمــلكنندههـــای الكتروهـــیدرولیكی برای تبدیل سیگنالهای الكتریكی به مقـــادیر مكــانیكی متناظر
- تقویتكننده هیدرولیكی
- واحد تأمین فشار روغن
از این واحـــد به منظـــور تأمیـــن فشـــار روغــــن بـــرای عمــــلكرد سرومــــوتورهای تـــوربین و نهایتا” باز و بسته شدن ویكت گیتهای توربین استفاده میشود.
سیستم روغـن گـاورنر شامل مخــزن روغن، تانك فشار روغن/هوا(Air Oil Vessel) ، دو دستگاه پمـپ روغـــن گـــاورنر، شیرهای سولونوئیدی، شیر هیدرولیكی، سیستم خنككن روغن (شامل دو دستگاه پمپ، كولر و فیلتر دوتایی مربوطه)، تجهیزات كنترل و اندازهگیری، لولهكشی و غیره میباشد.
برق سیســـتم كنتــــرل گـــاورنر از دو فیـــدر مجــزا،از سیستم DC نیروگاه تأمین میشود
منبع : متن از ewa.ir
هر واحد نیروگاهی برای كنترل سرعت و قدرت توربین به یك دستگاه گاورنر (Governor) برای تنظیم جریان آب ورودی به توربین، مجهز میگردد.
گاورنرها به 3 دسته تقسیم میشوند:
- گاورنر مكانیكی
- گاورنر الكترومكانیكی
- گاورنر الكترونیكی
در حال حاضر فقط از گاورنر الكترونیكی در نیروگاههای جدید استفاده میشود و گاورنرهای مكانیكی و الكترومكانیكی را فقط در نیروگاههای قدیمی میتوان پیدا كرد.
گاورنرهای جدید دارای دو قسمت الكترونیكی و هیدرولیكی میباشند.
1- قسمت الكترونیكی گاورنر
یك كنترلكننده الكترونیكی حلقه بسته (close loop) ، مجهز به PLC ، بهصورت كاملا” دوتایی (Full redundant)، كنترل سیستم را بر عهده میگیرد.
سیگنالهای ورودی این كنترلكننده معمولا" عبارتند از:
- سیگنال آنالوگ سرعت توربین، از خروجی سنسورهای سرعت توربین (mA20-4)
- سیگنال آنالوگ نشاندهنده موقعیت ویكت گیتهای توربین(mA20-4)
- سیگنال آنالوگ نشاندهنده توان خروجی ژنراتور (mA20-4)
بر اســــاس سیگنـــــالهای ورودی فــوق و پــردازش آنها در كنتـرلكننده PLC، سیگنال خروجــی گـــاورنر الكتـــرونیكی (mA20-4) به شـــیر راهنمـــا(Pilot valve) اعمـــال شـــده و با عمــلكرد این شیـر، فشـــار و دبــی لازم روغـــن برای حركــــت سـرووموتور و دریچههـــای هـــادی توربیـــن(wicket gates) از طریـق شیـــر كنتـــرل اصـــلی(main valve) گاورنر فراهم میگردد.
كنتـــرلكننده فــوق معمولا" به صـورت دوتــایی بـــه عنــوان گاورنــر اصلی و گاورنر پشتیبان در تابلوی كنترل گاورنر قرار میگیرند.
در صـــورت بروز اشكال در گاورنر اصلی(main) ، كنترل سیستم به صورت خودكار، به گاورنر پشتیبان (backup) منتقل میشود.
سیستم كنترل گاورنر دارای سه حالت عملكرد به شرح زیر است:
- حـــالت كنتــــرل ســـرعت با كنترلكننده PID (speed control)
- حالت كنترل مقدار بازشدگی دریچههای هادی(wicket gate) توربین با كنترلكننده تناسبی (P)(opening control)
- حالت كنترل توان خروجی ژنراتور با كنترلكننده PID (Power control)
http://www.daneshema.com//upload/mayor/upload/image/technology_engineering/electronic/article/Hydraulic_governor_2.jpg
2- قسمت هیدرولیكی گاورنر
قســـمت هیدرولیكی گاورنر شامل تجهیزات زیر میباشد:
- عمــلكنندههـــای الكتروهـــیدرولیكی برای تبدیل سیگنالهای الكتریكی به مقـــادیر مكــانیكی متناظر
- تقویتكننده هیدرولیكی
- واحد تأمین فشار روغن
از این واحـــد به منظـــور تأمیـــن فشـــار روغــــن بـــرای عمــــلكرد سرومــــوتورهای تـــوربین و نهایتا” باز و بسته شدن ویكت گیتهای توربین استفاده میشود.
سیستم روغـن گـاورنر شامل مخــزن روغن، تانك فشار روغن/هوا(Air Oil Vessel) ، دو دستگاه پمـپ روغـــن گـــاورنر، شیرهای سولونوئیدی، شیر هیدرولیكی، سیستم خنككن روغن (شامل دو دستگاه پمپ، كولر و فیلتر دوتایی مربوطه)، تجهیزات كنترل و اندازهگیری، لولهكشی و غیره میباشد.
برق سیســـتم كنتــــرل گـــاورنر از دو فیـــدر مجــزا،از سیستم DC نیروگاه تأمین میشود
منبع : متن از ewa.ir