king 2011
02-19-2011, 07:09 PM
http://img.tebyan.net/big/1388/09/171218751382279960207203932145112819596234.jpg
خداوند در آیاتی از قرآن تأکید دارد که هیچکدام از الفاظ قرآن بیهوده نیست، از این رو شک نیست که حروف مقطعه داری فلسفه است و بیهوده در قرآن قرار نگرفته است.
دربرخی آیات قرآن تأکید شده است در قرآن هیچ شک و شبه ای نیست و آیات قرآن متقن و محکم است، از این رو نمی توان حروف مقطعه را عبث تصور کرد.
اشتراک محتوایی سوری که دارای حروف مقطعه می باشند
سورههایی که با یک نوع حروف مقطعه آغاز میشوند، مطالب مشترکی دارند . برای مثال در سورههایی که با«حم»شروع میشوند، بلافاصله بعد از آن جملهی«تنزیل الکتاب من اللّه» یا چیزی که به معنای آن نزدیک است، قرار گرفته، در سورههایی که با«الر»شروع میشوند، بعد از آن«تلک آیات الکتاب»و یا شبیه آن و در سورههایی که با«الم»آغاز میشوند، به دنبال آن«ذلک الکتاب لا ریب فیه»یا مفهوم آن آمده است.1
از این جا میتوان حدس زد که میان حروف مقطعه و محتوای این سورهها ارتباط خاصی وجود دارد ؛ تا آن جا که مثلا سورهی اعراف که با« المص »شروع شده ، مضمون و محتوایش جامع میان مضمون سورههای«الم»و سورهی «ص»است.البته این ارتباط ممکن است بسیار عمیق و دقیق باشد و افهام عادی به آن راه نیابند. 2
حروف مقطعه، رمز و اشاره به اسما و صفات خداوند
حروف مقطعه، (http://www.tebyan.net/religion_thoughts/articles/quranicarticles/2010/7/19/130897.html)
مثلا در مورد«الم»میگویند:الف اشاره به«انا»و لام اشاره به «الله»و میم اشاره به«اعلم»هستند که مجموعا به جای«انا اللّه اعلم»است . یا«الص»اشاره به «انا اللّه اعلم و افصّل»است. 3
چنان که از ابن عباس روایت شده که در«الم»، الف بر «الله»و لام بر اسم«جبرائیل»و میم بر نام«محمد»دلالت دارند.و همچنین«الر» بر«انا اللّه اری»دلالت دارد. 4
ابو اسحق ثعلبی، روایتی از علی بن موسی الرضاع دارد که فرمود:از امام جعفر صادق«ع»راجع به«الم» سؤال شد.آن حضرت در پاسخ فرمود:الف ناظر به شش صفت از صفات خداوند است:
1.ابتداء، زیرا خداوند است که آفرینش همهی مخلوقات را آغاز کرد؛
2.استواء، چون خداوند عادل و مستوی و راست است و الف نیز راست بود و میل و انحرافی در آن وجود ندارد.
3.انفراد، خداوند فرد و تنها است.
4.اتصال خلق با خداوند
5.انقطاع خداوند از غیر.
6.الفت
حروف مقطعه ، رمزی به اسم اعظم الهی
در صورتی که بتوانیم این حروف جداگانه را به هم بپیوندیم، اسم اعظم خداوند از آنها استخراج میشود. مثلا «الر» و «حم» و «ن» به صورت «الرحمن» در میآیند؛ همچنین سایر حروف مقطعهی قرآن. در حالی که سعید بن جبیر میگوید: ما قادر بر جمع و پیوند حروفی که اسم اعظم از آنها استخراج میشود، نیستیم. 5
سیوطی هم در اتقان مینویسد: گفته میشود، این حروف اسم اعظم خدا هستند، ولی ما ترکیب آنها را نمیدانیم.
جز پاک شدگان به آن دسترسی ندارند
گویند:حکمت سوگند خداوند به حروف مقطعهی قرآن این است که حروف مذکور از جهت آن که مبانی کتاب آسمانی و نیز مبانی اسمای حسنی و صفات علیای پروردگارند، شرف و فضیلت دارند.گویا به خاطر این امر به این حروف سوگند یاد کرده که قرآن کتاب و کلام اوست. 6
مرحوم علامه طباطبایی، از تفسیر مجمع البیان یازده قول در معنای حروف مقطعه نقل کرده است، از جمله این که:حروف مقطعهی قرآن از متشابهات قرآن هستند و خداوند علم به آنها را به خود اختصاص داده است. «تأویل متشابهات را جز خدا کسی نمیداند. توضیح این که خود علامه طباطبایی، حروف مقطعه را از متشابهات نمیدانند
حروف مقطعهی قرآن، از متشابهات http://img.tebyan.net/big/1388/07/6721231061681831291441311405314724319135108.jpg
آقای سید ابو الفضل میر محمدی زرندی، نگارندهی کتاب«تاریخ و علوم قرآن»میگوید:هر گاه دلیلی نباشد که دلالت کند بر مقصود از این حروف و اجماعی هم در بین نباشد تا تعیین کنندهی مفهوم این حروف باشد و عرف و لغت نیز چیزی از این حروف درک ننموده باشند، پس طبعا باید گفت:این حروف از متشابهات هستند، مانند سایر متشابهات قرآن مجید و جز خداوند و علمای خاص، کسی بر تأویلات و معانی آنها واقف نیست.
سیوطی نیز مینویسد:از جمله متشابهات قرآن، همین حروف اول سورهها هستند و نظر ما این است که اینها از اسرار خداوندی هستند و جز خداوند کسی به تأویل و مفهوم آنها آگاه نیست. 7
مرحوم علامه طباطبایی، از تفسیر مجمع البیان یازده قول در معنای حروف مقطعه نقل کرده است، از جمله این که:حروف مقطعهی قرآن از متشابهات قرآن هستند و خداوند علم به آنها را به خود اختصاص داده است. «تأویل متشابهات را جز خدا کسی نمیداند. 8 توضیح این که خود علامه طباطبایی، حروف مقطعه را از متشابهات نمیدانند. 9
حروف مقطعه، ساده و عادی
حکمت افتتاح بعضی از سورهها به حروف مقطعه این است که قرآن از حروفی فراهم آمده است که مردم آنها را میشناسند . اما این حروف در برخی موارد به صورت مقطع و جدای از هم ، «مانند فواتح سور» و در برخی موارد به صورت کلمه، جمله، آیه و سوره با هم ترکیب یافتهاند تا دلیل عجز و ناتوانی عرب و تازیان به آوردن و پرداختن مانند آنها باشند. 10
طبرسی نیز در این باره مینویسد:قرآنی که نمیتوانید به معارضه و مبارزه با آن قیام کنید، از جنس همان حروفی است که در محاورات و سخنرانیها از آنها استفاده میکنید.وقتی نمیتوانید با قرآن تحدی کنید، پس به این حقیقت میرسید که قرآن از جانب خداست و تکرار این گونه حروف در اول بعضی سورهها، به منظور تأکید و تأئید همین نکته است.چون عرب وقتی میخواهد مطلبی را درست به مخاطب بفهماند، آن را تکرار میکند. 11
حروف مقطعه ، عامل جلب توجه (http://www.tebyan.net/Archive/Miscellaneous/TebyanNews/DomesticNews/Fairs_Conferences/2005/12/28/14707.html)
کافران و مشرکان به همدیگر میگفتند به قرآن گوش ندهید.آنها به هنگام قرائت قرآن سر و صدا میکردند، کف میزدند و سوت میکشیدند. « و قال الّذین کفروا لا تسمعوا لهذا القرآن و الغوا فیه لعلّکم تغلبون : کفار گفتند ، به این قرآن گوش فرا ندهید و یاوهگویی کنید تا شاید چیره و غالب شوید . 12
خداوند متعال این حروف را در اول بعضی از سورهها نازل کرد تا مشرکان با سخنان غریب و نامأنوس مواجه شوند و در نتیجه به قرآن گوش فرا دهند و دربارهی این حروف بیندیشند. 13
وجود حروف مقطعه در آغاز برخی از سورهها چون امری بدیع و بیسابقهاند.بنابراین توجه حاضران را جلب میکنند و سکوت و آرامشی فراهم میآورند.
طبرسی نیز در این باره مینویسد:قرآنی که نمیتوانید به معارضه و مبارزه با آن قیام کنید، از جنس همان حروفی است که در محاورات و سخنرانیها از آنها استفاده میکنید.وقتی نمیتوانید با قرآن تحدی کنید، پس به این حقیقت میرسید که قرآن از جانب خداست و تکرار این گونه حروف در اول بعضی سورهها، به منظور تأکید و تأئید همین نکته است.چون عرب وقتی میخواهد مطلبی را درست به مخاطب بفهماند، آن را تکرار میکند
حروف مقطعه، بیشترین حروف واقع شده در سورهها http://img.tebyan.net/big/1389/09/188241091589519813261321811011918823770110.jpg
شخصی به نام دکتر رشاد خلیفه، اهل مصر و مقیم در آمریکا، با استفاده از رایانه به این نتیجه رسید که حروف مقطعهی قرآن در سور متعدد، این حقیقت را نشان میدهند که این حروف در هر سورهای آمدهاند، بیش از سایر حروف دیگر تهجی در آن به کار رفتهاند.مثلا در سورهی بقره که با«الم»آغاز شده است، حرف«الف» بیش از«لام»و حرف«لام»بیش از«میم»و حرف میم بیشتر از سایر حروف تهجی به کار رفته است.به همین ترتیب، در سایر سورههای قرآنی، حروف مقطعهی قرآن نمایانگر استعمال فزونتر آن حروف در آن سورههاست. نام برده با تغذیهی رایانه، تمامی حروف قرآن را در مدت دو سال مورد بررسی قرار داد و با گرفتن آمارهای متعدد، چنین نتیجه گرفت که حروف واقع در اوایل سورهها، بیشترین حروف واقع شده در آن سورهها هستند.مثلا حرف«ق»در سورهی«ق»و همچنین حرف«ص»در سورهی«ص»بالاترین آمار را دارند. 14
نتیجه گیری :
اشتراک این نظرات این است که حروف مقطعه رمزی بین خدا و پیامبر است به این معنا که گوینده نمی خواهد دیگران این رمز را بفهمند و تنها برای مخاطب خود این رمز را آشکار ساخته است .
خداوند در آیاتی از قرآن تأکید دارد که هیچکدام از الفاظ قرآن بیهوده نیست، از این رو شک نیست که حروف مقطعه داری فلسفه است و بیهوده در قرآن قرار نگرفته است.
دربرخی آیات قرآن تأکید شده است در قرآن هیچ شک و شبه ای نیست و آیات قرآن متقن و محکم است، از این رو نمی توان حروف مقطعه را عبث تصور کرد.
اشتراک محتوایی سوری که دارای حروف مقطعه می باشند
سورههایی که با یک نوع حروف مقطعه آغاز میشوند، مطالب مشترکی دارند . برای مثال در سورههایی که با«حم»شروع میشوند، بلافاصله بعد از آن جملهی«تنزیل الکتاب من اللّه» یا چیزی که به معنای آن نزدیک است، قرار گرفته، در سورههایی که با«الر»شروع میشوند، بعد از آن«تلک آیات الکتاب»و یا شبیه آن و در سورههایی که با«الم»آغاز میشوند، به دنبال آن«ذلک الکتاب لا ریب فیه»یا مفهوم آن آمده است.1
از این جا میتوان حدس زد که میان حروف مقطعه و محتوای این سورهها ارتباط خاصی وجود دارد ؛ تا آن جا که مثلا سورهی اعراف که با« المص »شروع شده ، مضمون و محتوایش جامع میان مضمون سورههای«الم»و سورهی «ص»است.البته این ارتباط ممکن است بسیار عمیق و دقیق باشد و افهام عادی به آن راه نیابند. 2
حروف مقطعه، رمز و اشاره به اسما و صفات خداوند
حروف مقطعه، (http://www.tebyan.net/religion_thoughts/articles/quranicarticles/2010/7/19/130897.html)
مثلا در مورد«الم»میگویند:الف اشاره به«انا»و لام اشاره به «الله»و میم اشاره به«اعلم»هستند که مجموعا به جای«انا اللّه اعلم»است . یا«الص»اشاره به «انا اللّه اعلم و افصّل»است. 3
چنان که از ابن عباس روایت شده که در«الم»، الف بر «الله»و لام بر اسم«جبرائیل»و میم بر نام«محمد»دلالت دارند.و همچنین«الر» بر«انا اللّه اری»دلالت دارد. 4
ابو اسحق ثعلبی، روایتی از علی بن موسی الرضاع دارد که فرمود:از امام جعفر صادق«ع»راجع به«الم» سؤال شد.آن حضرت در پاسخ فرمود:الف ناظر به شش صفت از صفات خداوند است:
1.ابتداء، زیرا خداوند است که آفرینش همهی مخلوقات را آغاز کرد؛
2.استواء، چون خداوند عادل و مستوی و راست است و الف نیز راست بود و میل و انحرافی در آن وجود ندارد.
3.انفراد، خداوند فرد و تنها است.
4.اتصال خلق با خداوند
5.انقطاع خداوند از غیر.
6.الفت
حروف مقطعه ، رمزی به اسم اعظم الهی
در صورتی که بتوانیم این حروف جداگانه را به هم بپیوندیم، اسم اعظم خداوند از آنها استخراج میشود. مثلا «الر» و «حم» و «ن» به صورت «الرحمن» در میآیند؛ همچنین سایر حروف مقطعهی قرآن. در حالی که سعید بن جبیر میگوید: ما قادر بر جمع و پیوند حروفی که اسم اعظم از آنها استخراج میشود، نیستیم. 5
سیوطی هم در اتقان مینویسد: گفته میشود، این حروف اسم اعظم خدا هستند، ولی ما ترکیب آنها را نمیدانیم.
جز پاک شدگان به آن دسترسی ندارند
گویند:حکمت سوگند خداوند به حروف مقطعهی قرآن این است که حروف مذکور از جهت آن که مبانی کتاب آسمانی و نیز مبانی اسمای حسنی و صفات علیای پروردگارند، شرف و فضیلت دارند.گویا به خاطر این امر به این حروف سوگند یاد کرده که قرآن کتاب و کلام اوست. 6
مرحوم علامه طباطبایی، از تفسیر مجمع البیان یازده قول در معنای حروف مقطعه نقل کرده است، از جمله این که:حروف مقطعهی قرآن از متشابهات قرآن هستند و خداوند علم به آنها را به خود اختصاص داده است. «تأویل متشابهات را جز خدا کسی نمیداند. توضیح این که خود علامه طباطبایی، حروف مقطعه را از متشابهات نمیدانند
حروف مقطعهی قرآن، از متشابهات http://img.tebyan.net/big/1388/07/6721231061681831291441311405314724319135108.jpg
آقای سید ابو الفضل میر محمدی زرندی، نگارندهی کتاب«تاریخ و علوم قرآن»میگوید:هر گاه دلیلی نباشد که دلالت کند بر مقصود از این حروف و اجماعی هم در بین نباشد تا تعیین کنندهی مفهوم این حروف باشد و عرف و لغت نیز چیزی از این حروف درک ننموده باشند، پس طبعا باید گفت:این حروف از متشابهات هستند، مانند سایر متشابهات قرآن مجید و جز خداوند و علمای خاص، کسی بر تأویلات و معانی آنها واقف نیست.
سیوطی نیز مینویسد:از جمله متشابهات قرآن، همین حروف اول سورهها هستند و نظر ما این است که اینها از اسرار خداوندی هستند و جز خداوند کسی به تأویل و مفهوم آنها آگاه نیست. 7
مرحوم علامه طباطبایی، از تفسیر مجمع البیان یازده قول در معنای حروف مقطعه نقل کرده است، از جمله این که:حروف مقطعهی قرآن از متشابهات قرآن هستند و خداوند علم به آنها را به خود اختصاص داده است. «تأویل متشابهات را جز خدا کسی نمیداند. 8 توضیح این که خود علامه طباطبایی، حروف مقطعه را از متشابهات نمیدانند. 9
حروف مقطعه، ساده و عادی
حکمت افتتاح بعضی از سورهها به حروف مقطعه این است که قرآن از حروفی فراهم آمده است که مردم آنها را میشناسند . اما این حروف در برخی موارد به صورت مقطع و جدای از هم ، «مانند فواتح سور» و در برخی موارد به صورت کلمه، جمله، آیه و سوره با هم ترکیب یافتهاند تا دلیل عجز و ناتوانی عرب و تازیان به آوردن و پرداختن مانند آنها باشند. 10
طبرسی نیز در این باره مینویسد:قرآنی که نمیتوانید به معارضه و مبارزه با آن قیام کنید، از جنس همان حروفی است که در محاورات و سخنرانیها از آنها استفاده میکنید.وقتی نمیتوانید با قرآن تحدی کنید، پس به این حقیقت میرسید که قرآن از جانب خداست و تکرار این گونه حروف در اول بعضی سورهها، به منظور تأکید و تأئید همین نکته است.چون عرب وقتی میخواهد مطلبی را درست به مخاطب بفهماند، آن را تکرار میکند. 11
حروف مقطعه ، عامل جلب توجه (http://www.tebyan.net/Archive/Miscellaneous/TebyanNews/DomesticNews/Fairs_Conferences/2005/12/28/14707.html)
کافران و مشرکان به همدیگر میگفتند به قرآن گوش ندهید.آنها به هنگام قرائت قرآن سر و صدا میکردند، کف میزدند و سوت میکشیدند. « و قال الّذین کفروا لا تسمعوا لهذا القرآن و الغوا فیه لعلّکم تغلبون : کفار گفتند ، به این قرآن گوش فرا ندهید و یاوهگویی کنید تا شاید چیره و غالب شوید . 12
خداوند متعال این حروف را در اول بعضی از سورهها نازل کرد تا مشرکان با سخنان غریب و نامأنوس مواجه شوند و در نتیجه به قرآن گوش فرا دهند و دربارهی این حروف بیندیشند. 13
وجود حروف مقطعه در آغاز برخی از سورهها چون امری بدیع و بیسابقهاند.بنابراین توجه حاضران را جلب میکنند و سکوت و آرامشی فراهم میآورند.
طبرسی نیز در این باره مینویسد:قرآنی که نمیتوانید به معارضه و مبارزه با آن قیام کنید، از جنس همان حروفی است که در محاورات و سخنرانیها از آنها استفاده میکنید.وقتی نمیتوانید با قرآن تحدی کنید، پس به این حقیقت میرسید که قرآن از جانب خداست و تکرار این گونه حروف در اول بعضی سورهها، به منظور تأکید و تأئید همین نکته است.چون عرب وقتی میخواهد مطلبی را درست به مخاطب بفهماند، آن را تکرار میکند
حروف مقطعه، بیشترین حروف واقع شده در سورهها http://img.tebyan.net/big/1389/09/188241091589519813261321811011918823770110.jpg
شخصی به نام دکتر رشاد خلیفه، اهل مصر و مقیم در آمریکا، با استفاده از رایانه به این نتیجه رسید که حروف مقطعهی قرآن در سور متعدد، این حقیقت را نشان میدهند که این حروف در هر سورهای آمدهاند، بیش از سایر حروف دیگر تهجی در آن به کار رفتهاند.مثلا در سورهی بقره که با«الم»آغاز شده است، حرف«الف» بیش از«لام»و حرف«لام»بیش از«میم»و حرف میم بیشتر از سایر حروف تهجی به کار رفته است.به همین ترتیب، در سایر سورههای قرآنی، حروف مقطعهی قرآن نمایانگر استعمال فزونتر آن حروف در آن سورههاست. نام برده با تغذیهی رایانه، تمامی حروف قرآن را در مدت دو سال مورد بررسی قرار داد و با گرفتن آمارهای متعدد، چنین نتیجه گرفت که حروف واقع در اوایل سورهها، بیشترین حروف واقع شده در آن سورهها هستند.مثلا حرف«ق»در سورهی«ق»و همچنین حرف«ص»در سورهی«ص»بالاترین آمار را دارند. 14
نتیجه گیری :
اشتراک این نظرات این است که حروف مقطعه رمزی بین خدا و پیامبر است به این معنا که گوینده نمی خواهد دیگران این رمز را بفهمند و تنها برای مخاطب خود این رمز را آشکار ساخته است .