Sada
02-09-2011, 10:55 AM
تمرکز بر عرصه سیاست ضعف رسانههای خارجی فعال در کشور است
یکی از ضعفهای اساسی رسانههای خارجی فعال در کشور جمهوری اسلامی ایران توجه اغلب آنها به پوشش خبری فعالیتهای عرصهی سیاسی است.
مدیرکل رسانههای خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین همایش هماندیشی مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران خارجی مقیم ایران ضمن تبریک ایام دهه فجر و ماه ربیعالاول و با اشاره به اینکه امیدواریم با برگزاری این نشستها بتوانیم ارتباط نزدیکتری میان مسوولان مرتبط با رسانههای خارجی و نمایندگان خبری ایجاد کنیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران طی 32 سال حیات پربرکت خویش به دستاوردهای بزرگی در عرصههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و علمی و فناوری نائل شده است و میرود تا در چارچوب برنامهی در افق 1404 گوی سبقت را در همه زمینهها از همه کشورهای منطقه برباید.
محمد جواد آقاجری گفت: امروز اکثر جهانیان پذیرفتهاند که ایران مقتدرتر از گذشته است و حضور گسترده مردم در نهم دی و 22 بهمن سال 1388 نه تنها انسجامی در ایران پدید آورد بلکه در خارج از مرزهای ما به غربیها نشان داد که انسان کشوری مقتدر و توانمند است و غربیها و مخالفان ایران نه تنها با مشاهدهی این موضوع سرخورده شدهاند بلکه دریافتند بیش از آنچه که تصور میکردند ایران اسلامی دارای عزت و اقتدار است.
او افزود: زمانی که با برخی از خبرنگاران بویژه غربی صحبت میکنیم آنها نیز به این اقتدار اذعان دارند اما آنچه که باعث میشود لیبرالیسم جهانی همچنان از جمهوری اسلامی کینه به دل داشته باشد و به راحتی از کارشکنی با او دست بر ندارد خط مشی فکری کاملا متفاوت این نظام اسلامی با زاویه دید آنها نسبت به جهان است.
آقاجری با اشاره به اینکه حوزه اطلاعرسانی در طول یکسالی که گذشت دارای تحولات متعددی بود، اذعان کرد: مهمترین این تحولات که با جار و جنجال گستردهای نیز همراه شد افشای اسرار محرمانهی دستگاههای دولتی آمریکا از سوی وب سایت ویکیلیکس درخصوص کشورهای منطقه بود که البته واقعیات مربوط به آن همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و حتی آنچه ویکیلیکس انجام داد و جنجالی که به واسطه افشاگریهای این سایت به وقوع پیوست سبب شد که بحثهای حقوقی در این خصوص شکل گیرد.
او دربارهی مهمترین راهکارهایی که هر رسانه برای حفظ اعتماد مخاطبان خود میتواند داشته باشد، تصریح کرد: رعایت اخلاق انسانی و عدم نقض ارزشها و هنجارهای اجتماعی از مهمترین راهکارها در این ارتباط بهشمار میرود و برای خبرنگاران خارجی که در کشورهای گوناگون جهان فعالیت میکنند رعایت حساسیتهای فرهنگی جوامع میزبان، از اهمیت بسیار بالایی برای انجام وظایف بسیار خطیر روزنامهنگاری برخوردار است.
وی افزود: یکی دیگر از راهکارها حفظ اعتماد مخاطبان رسانهها، پاسداشت اخلاق و ارزشهای حرفهای روزنامهنگاری همچون بیطرفی، واقع بینی، انصاف و توازن در پوشش خبری است.
مدیرکل رسانههای خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران را در مرحلهی پیشرفتهای عنوان کرد و گفت: این موضوع بهگونهای است که شدیدترین انتقادها از دولت در رسانهها به میان میآید و این در کنار فعالیت آزادانهی احزاب، گروههای قانونی سیاسی و شمار قابل توجهی پایگاههای اطلاع رسانی است و برگزاری سالانه نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها تنها یکی از شاخصهای عینی توجه جمهوری اسلامی ایران به مقوله آزادی در اندیشه و جریان آزاد اطلاعرسانی است.
آقاجاری گفت: در همین راستا دولت جمهوری اسلامی ایران از انتقادات سازنده و واقع بینانه رسانههای داخلی و خارجی نسبت به عملکرد خود به گرمی استقبال میکنند و بر این باور است که انتقادات صحیح رسانهها نه تنها مانع نگرانی نیست بلکه شایسته تقدیر است بلکه بهرهبرداری از ظرفیتهای رسانههای نوشتاری، دیداری، شنیداری و الکترونیک از جمله مهمترین و بهترین سازوکارهای دولتهاست.
او افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در بهمن 1388 پس از طی مراحل قانونی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی وزارت جمهوری در همین راستا به کلیه دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
وی اداره کل رسانههای خارجی را بعنوان متولی رسمی خدمات رسانی به رسانههای خارجی دانست و تصریح کرد: علاوه بر این موضوع یکی از مراجع نظارت کننده بر فعالیت آنها نیز است و طی سال گذشته وظایفی را در زمینههایی همچون برگزاری بخش بین المللی هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها، امضای تفاهم نامه همکاری بین رسانههای خارجی و رسانههای داخلی، شناسایی بهترین نمایندگان و دفاتر رسانههای خارجی مقیم، پیگیری تاسیس و راه اندازی مرکز رسانهای بین المللی، تعامل سازنده و منطقی با خبرنگاران و دیگر دست اندرکاران رسانههای خارجی تدارک بازدید های مختلف بویژه بازدید از مراکز صنعتی و اقتصادی برای خبرنگاران خارجی، اطلاعرسانی به موقع به خبرنگاران خارجی درباره برنامههای خبری، فراهم آوردن امکان دسترسی خبرنگاران خارجی به مقامات کشوری در حد مقدورات، پایش فعالیتهای رسانههای خارجی و تحلیل محتوای اخبار و گزارشهای مربوطه، صدور مجوز فعالیت دائم و موقت برای خبرنگاران خارجی، صدور مجوز روادید ورود به کشور و تمدید مهلت روادید و صدور مجوز برای تسهیلات دولتی را با موفقیت به انجام رسانده است.
وی درباره اهداف و برنامههای آتی این اداره کل اذعان کرد: این اداره کل سعی دارد برنامههای خود را منسجمتر کارآمدتر و به روزتر از گذشته انجام دهد که اهم آنها تداوم تلاشها برای تاسیس مرکز رسانهای بین المللی، تلاش برای تاسیس اتحادیهی خبرنگاران جهان اسلام و منطقهای، تسهیل دسترسی هر چه بیشتر رسانههای خارجی با مقامات کشور، ارتقاء سطح تعامل رسانههای خارجی و داخلی به یکدیگر، برگزاری بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات با کیفیتی بهتر و براساس آسیب شناسی انجام شده از نمایشگاههای قبلی، ایجاد سازوکار مناسب برای مشارکت رسانههای خارجی مقیم در جشنواره و نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و ارتقای کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری روزمرهی اداره کل است.
او دربارهی آمار خبرنگاران خارجی حاضر در کشورمان گفت: ورود 837 خبرنگار خارجی از 73 کشور جهان به جمهوری اسلامی ایران از آبان ماه سال 1388 تا پایان دی ماه 1389 است. در حالیکه از اول آبان 1388 تا پایان همان سال یعنی ظرف 5 ماه تنها 120 نمایندهی خبری وارد کشور شده بودند که در 10 ماه سال جاری این تعداد به 718 نماینده خبری افزایش یافته است.
آقاجری دربارهی یکی از عمده ضعفهای رسانههای خارجی فعال در کشورمان تصریح کرد: این اداره کل با انجام آسیب شناسی فعالیتهای رسانه خارجی در ایران به این نتیجه رسیده است که یکی از ضعفهای اساسی رسانههای خارجی توجه اغلب آنها به پوشش خبری فعالیتهای عرصهی سیاسی است. از همین رو پیشنهاد میشود به جای توجه صرف به عرصه سیاست، پوشش خبری موضوعات فرهنگی، هنری، تاریخی، علمی و فناوری این سرزمین دیرپا و سرشار از میراث فرهنگی غنی و متنوع را نیز وجهه همت خویش سازند که با این اقدام مخاطبان رسانهها از حق طبیعی و قانونیشان برای شناخت فراگیر کشورهای دیگر بهره مند و حتی موجب کاهش دشمنیها و افزایش دوستیها بین ملل و دولتها خواهد شد.
منبع خبر:ایسنا
یکی از ضعفهای اساسی رسانههای خارجی فعال در کشور جمهوری اسلامی ایران توجه اغلب آنها به پوشش خبری فعالیتهای عرصهی سیاسی است.
مدیرکل رسانههای خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین همایش هماندیشی مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران خارجی مقیم ایران ضمن تبریک ایام دهه فجر و ماه ربیعالاول و با اشاره به اینکه امیدواریم با برگزاری این نشستها بتوانیم ارتباط نزدیکتری میان مسوولان مرتبط با رسانههای خارجی و نمایندگان خبری ایجاد کنیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران طی 32 سال حیات پربرکت خویش به دستاوردهای بزرگی در عرصههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و علمی و فناوری نائل شده است و میرود تا در چارچوب برنامهی در افق 1404 گوی سبقت را در همه زمینهها از همه کشورهای منطقه برباید.
محمد جواد آقاجری گفت: امروز اکثر جهانیان پذیرفتهاند که ایران مقتدرتر از گذشته است و حضور گسترده مردم در نهم دی و 22 بهمن سال 1388 نه تنها انسجامی در ایران پدید آورد بلکه در خارج از مرزهای ما به غربیها نشان داد که انسان کشوری مقتدر و توانمند است و غربیها و مخالفان ایران نه تنها با مشاهدهی این موضوع سرخورده شدهاند بلکه دریافتند بیش از آنچه که تصور میکردند ایران اسلامی دارای عزت و اقتدار است.
او افزود: زمانی که با برخی از خبرنگاران بویژه غربی صحبت میکنیم آنها نیز به این اقتدار اذعان دارند اما آنچه که باعث میشود لیبرالیسم جهانی همچنان از جمهوری اسلامی کینه به دل داشته باشد و به راحتی از کارشکنی با او دست بر ندارد خط مشی فکری کاملا متفاوت این نظام اسلامی با زاویه دید آنها نسبت به جهان است.
آقاجری با اشاره به اینکه حوزه اطلاعرسانی در طول یکسالی که گذشت دارای تحولات متعددی بود، اذعان کرد: مهمترین این تحولات که با جار و جنجال گستردهای نیز همراه شد افشای اسرار محرمانهی دستگاههای دولتی آمریکا از سوی وب سایت ویکیلیکس درخصوص کشورهای منطقه بود که البته واقعیات مربوط به آن همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و حتی آنچه ویکیلیکس انجام داد و جنجالی که به واسطه افشاگریهای این سایت به وقوع پیوست سبب شد که بحثهای حقوقی در این خصوص شکل گیرد.
او دربارهی مهمترین راهکارهایی که هر رسانه برای حفظ اعتماد مخاطبان خود میتواند داشته باشد، تصریح کرد: رعایت اخلاق انسانی و عدم نقض ارزشها و هنجارهای اجتماعی از مهمترین راهکارها در این ارتباط بهشمار میرود و برای خبرنگاران خارجی که در کشورهای گوناگون جهان فعالیت میکنند رعایت حساسیتهای فرهنگی جوامع میزبان، از اهمیت بسیار بالایی برای انجام وظایف بسیار خطیر روزنامهنگاری برخوردار است.
وی افزود: یکی دیگر از راهکارها حفظ اعتماد مخاطبان رسانهها، پاسداشت اخلاق و ارزشهای حرفهای روزنامهنگاری همچون بیطرفی، واقع بینی، انصاف و توازن در پوشش خبری است.
مدیرکل رسانههای خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران را در مرحلهی پیشرفتهای عنوان کرد و گفت: این موضوع بهگونهای است که شدیدترین انتقادها از دولت در رسانهها به میان میآید و این در کنار فعالیت آزادانهی احزاب، گروههای قانونی سیاسی و شمار قابل توجهی پایگاههای اطلاع رسانی است و برگزاری سالانه نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها تنها یکی از شاخصهای عینی توجه جمهوری اسلامی ایران به مقوله آزادی در اندیشه و جریان آزاد اطلاعرسانی است.
آقاجاری گفت: در همین راستا دولت جمهوری اسلامی ایران از انتقادات سازنده و واقع بینانه رسانههای داخلی و خارجی نسبت به عملکرد خود به گرمی استقبال میکنند و بر این باور است که انتقادات صحیح رسانهها نه تنها مانع نگرانی نیست بلکه شایسته تقدیر است بلکه بهرهبرداری از ظرفیتهای رسانههای نوشتاری، دیداری، شنیداری و الکترونیک از جمله مهمترین و بهترین سازوکارهای دولتهاست.
او افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در بهمن 1388 پس از طی مراحل قانونی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی وزارت جمهوری در همین راستا به کلیه دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
وی اداره کل رسانههای خارجی را بعنوان متولی رسمی خدمات رسانی به رسانههای خارجی دانست و تصریح کرد: علاوه بر این موضوع یکی از مراجع نظارت کننده بر فعالیت آنها نیز است و طی سال گذشته وظایفی را در زمینههایی همچون برگزاری بخش بین المللی هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها، امضای تفاهم نامه همکاری بین رسانههای خارجی و رسانههای داخلی، شناسایی بهترین نمایندگان و دفاتر رسانههای خارجی مقیم، پیگیری تاسیس و راه اندازی مرکز رسانهای بین المللی، تعامل سازنده و منطقی با خبرنگاران و دیگر دست اندرکاران رسانههای خارجی تدارک بازدید های مختلف بویژه بازدید از مراکز صنعتی و اقتصادی برای خبرنگاران خارجی، اطلاعرسانی به موقع به خبرنگاران خارجی درباره برنامههای خبری، فراهم آوردن امکان دسترسی خبرنگاران خارجی به مقامات کشوری در حد مقدورات، پایش فعالیتهای رسانههای خارجی و تحلیل محتوای اخبار و گزارشهای مربوطه، صدور مجوز فعالیت دائم و موقت برای خبرنگاران خارجی، صدور مجوز روادید ورود به کشور و تمدید مهلت روادید و صدور مجوز برای تسهیلات دولتی را با موفقیت به انجام رسانده است.
وی درباره اهداف و برنامههای آتی این اداره کل اذعان کرد: این اداره کل سعی دارد برنامههای خود را منسجمتر کارآمدتر و به روزتر از گذشته انجام دهد که اهم آنها تداوم تلاشها برای تاسیس مرکز رسانهای بین المللی، تلاش برای تاسیس اتحادیهی خبرنگاران جهان اسلام و منطقهای، تسهیل دسترسی هر چه بیشتر رسانههای خارجی با مقامات کشور، ارتقاء سطح تعامل رسانههای خارجی و داخلی به یکدیگر، برگزاری بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات با کیفیتی بهتر و براساس آسیب شناسی انجام شده از نمایشگاههای قبلی، ایجاد سازوکار مناسب برای مشارکت رسانههای خارجی مقیم در جشنواره و نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و ارتقای کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری روزمرهی اداره کل است.
او دربارهی آمار خبرنگاران خارجی حاضر در کشورمان گفت: ورود 837 خبرنگار خارجی از 73 کشور جهان به جمهوری اسلامی ایران از آبان ماه سال 1388 تا پایان دی ماه 1389 است. در حالیکه از اول آبان 1388 تا پایان همان سال یعنی ظرف 5 ماه تنها 120 نمایندهی خبری وارد کشور شده بودند که در 10 ماه سال جاری این تعداد به 718 نماینده خبری افزایش یافته است.
آقاجری دربارهی یکی از عمده ضعفهای رسانههای خارجی فعال در کشورمان تصریح کرد: این اداره کل با انجام آسیب شناسی فعالیتهای رسانه خارجی در ایران به این نتیجه رسیده است که یکی از ضعفهای اساسی رسانههای خارجی توجه اغلب آنها به پوشش خبری فعالیتهای عرصهی سیاسی است. از همین رو پیشنهاد میشود به جای توجه صرف به عرصه سیاست، پوشش خبری موضوعات فرهنگی، هنری، تاریخی، علمی و فناوری این سرزمین دیرپا و سرشار از میراث فرهنگی غنی و متنوع را نیز وجهه همت خویش سازند که با این اقدام مخاطبان رسانهها از حق طبیعی و قانونیشان برای شناخت فراگیر کشورهای دیگر بهره مند و حتی موجب کاهش دشمنیها و افزایش دوستیها بین ملل و دولتها خواهد شد.
منبع خبر:ایسنا