sorna
05-13-2010, 05:24 PM
http://118ba118.com/pictures/9People323377.jpg
از آن معدود نام هایی که طی 10 سال گذشته، اسمش به روی پوسترهای سینما، فروش فیلم را تا حد زیادی تضمین می کند.
سینمایی او علی رغم تمام شایعات و جنجال ها، همچنان با قدرت تمام ادامه دارد. در فهرست فیلم های او، می توان علاقه یک بازیگر محبوب را به قبولاندن تصویر متفاوتی از خود به عنوان بازیگر قدرتمند پیدا کرد. او در حداقل دو فیلم شوکران و چهارشنبه سوری نشان داده که از توانایی های ویژه ای به عنوان یک بازیگر سینما برخوردار است و کار خود را کاملاً جدی می گیرد. خودش اذعان دارد در بدو ورودش به سینما این گونه نبود و سینما برایش یک وجه تفنن بیشتر نبود.
او را محمدرضا شریفی نیا کشف کرد و به هدایت فیلم معرفی کرد. برای ایفای نقش در فیلم روز واقعه، در تست های بازیگری قبول نشد و نقش به لادن مستوفی رسید. دو سال بعد، کیانوش عیاری از روی عکسش، او را برای بازی در فیلم بودن یا نبودن انتخاب کرد، اما طولانی شدن روند تولید فیلم، موجب شد تا تهران جذب پروژه سلطان شود. (نقش بودن یا نبودن عاقبت به عسل بدیعی رسید).
کیمیایی شخصاً برای مذاکره با این چهره عازم مذاکره با او شد و بلافاصله او را تایید کرد. این گونه بود که هدیه تهرانی در 24 سالگی بالاخره وارد عرصه سینما شد.
حالا 10 سال گذشته است و تهرانی علاوه بر تثبیت خود به عنوان یک کاراکتر ثابت با ویژگی هایی مثل خونسردی، نفوذناپذیری و نگاه از بالا به مردان، توانسته تجربیات متفاوتی را نیز در نقش زنان زخم خورده و شکست خورده از سر بگذراند.
حالا او می تواند با غرور به کارنامه سینمایی اش نگاه کند. تهرانی در ادامه تجربیات ویژه اش، حالا حضور در آخرین فیلم بهمن قبادی را نیز از سر گذرانده و او پروژه ایرج کریمی و منیژه حکمت را هم در دستور کار دارد.
آن دختر 24 ساله فیلم سلطان، اکنون زنی است در اوج محبوبیت که در میان منتقدان و اهالی سینما نیز از محبوبیت شگرفی برخوردار است. دو سیمرغ بلورین (برای قرمز و چهارشنبه سوری) و یک تندیس خانه سینما به او تعلق گرفت، نشانه هایی از کمال یک بازیگر هستند.
بهترین فیلم ها:
• سلطان
حضور ناگهانی هدیه تهرانی در اقتباس مسعود کیمیایی از جیب بر خیابان جنوبی، در نقش دختر یک سرایدار که از کاراکتر قدرتمندی برخوردار است. هدیه تهرانی در اولین فیلم، بازیگر خوبی نیست. نه میمیک خوبی دارد، نه بیان قدرتمندی اما از همان اولین فیلم یک ویژگی خاص را نمایش می دهد. در هیچ صحنه ای حاضر به قبول برتری بازیگر روبرویش نیست.
او در تمام صحنه هایی که با فریبرز عرب نیا همبازی است، تمام انگاره های موجود درباره نقش زن در چنین فیلم هایی را تحت الشعاع قرار می دهد. سلطان در جشنواره فجر چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما برخی از منتقدان و کارشناسان مجذوب کاراکتر خاص هدیه تهرانی در این فیلم شدند.
• غریبانه
کاراکتر تهرانی به شکلی افراطی در غریبانه به نمایش در می آید. یک خانم دکتر لجباز و پرخاشگر، که در پناه این کاراکتر خشن خود، درون زخم پذیر و زنانه خود را پنهان می کند. در غریبانه با ابوالفضل پورعرب همبازی بود و به نسبت فیلم سلطان، بازی متکامل تری از خود نشان می دهد. منتقدان و کارشناسان نکته ای را کشف کردند، غریبانه مثل سلطان پرفروش از آب درآمد.
• قرمز
یک بازی حیرت انگیز از هدیه تهرانی. این بار با محمدرضا فروتن همبازی است. بازی فوق العاده او در نقش زنی که در مقابل ستم مرد و خانواده اش سر به طغیان بر می دارد و حتی تا کشتن او پیش می رود، بسیار به طبع دختران و زنانی که پس از فضای دوم خرداد، حال و هوای جدیدی را تجربه می کردند، خوش آمد.
فیلم یک جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را برای او به ارمغان آورد، آن هم در حالی که رقیب بزرگی مثل نیکی کریمی در فیلم دوزن را همراه خود داشت. قرمز اعلام موجودیت هدیه تهرانی در عرصه سینمای ایران بود. قرمز باز هم پرفروش از آب درآمد.
• شوکران
قدرت نمایی باور نکردنی از هدیه تهرانی. فیلمنامه دقیق و سنجیده فیلم این اجازه را می دهد تا هدیه تهرانی با مفهوم کاراکتر تثبیت شده اش بازی کند و حدسیات تماشاگر را بر هم بزند. او در ابتدا زنی بی بند و بار به نظر می رسد که هراسی از ویران ساختن زندگی مرد روبرویش ندارد اما بتدریج مشخص می شود که او یک قربانی است.
قربانی رسم و رسوم جامعه که آمده اند زنی مستقل و متکی به خود مانند او را در چرخدنده سوءبرداشت ها نابود کنند. شوکران یکی از بهترین فیلم های پس از انقلاب ایران است که بخش عمده ای از قدرت خود را از بازی غافلگیرانه هدیه تهرانی کسب می کند.
• کاغذ بی خط
تجربه بازی تهرانی با یکی از مشهورترین کارگردان های ایران بیشتر به نفع هدیه تهرانی تمام شد. فیلم ناصر تقوایی، بخاطر ریتم کندش چندان مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت، اما هدیه تهرانی در نقش زنی خانه دار که دنیایی خیالبافانه برای خودم ترسیم کرده و می خواهد تا تجربه های جدیدی را پشت سر بگذارد فوق العاده و دیدنی است. تهرانی این بار با خسروشکیبایی همبازی است و باز هم سر سوزنی از همتای خود کم نمی آورد.
• دنیا
اولین تجربه هدیه تهرانی در سینمای کمدی، یک موفقیت تجاری کامل بود این بار او در نقش زنی مجرد و از فرنگ برگشته است که دنیای آرام و بی سکون مرد صاحبخانه اش (با بازی محمدرضا شریفی نیا) را به شکل کامل بر هم می زند و او را شیفته خود می سازد.
در برخی صحنه ها اعتماد به نفس تهرانی در ادای کلمات با لهجه فرنگی کمی تو ذوق می زند اما هر چه هست تهرانی استعداد خود را در عرصه سینمای کمدی به همه ثابت کرد. این استعداد را سال بعد در فیلم دختر ایرونی نیز دیدیم.
• چهارشنبه سوری
این بار هدیه تهرانی در بالاترین سطح بازیگری سینمای ایران ظاهر می شود. بازی او در چهارشنبه سوری یک شگفتی کامل است. او پوسته نقش بازی کردن را که در میان بازیگران سینمای ایران مرسوم است، می شکافد و با نقش یکی می شود.
در برخی صحنه های فیلم هدیه تهرانی به تمام معجزه ای را شکل می دهد. در صحنه ای که با خواهرش در حال گفت و گو است و صدایش در بغض و گریه می شکند، تماشاگر حدفاصل بازیگر و نقش را به شکل کامل فراموش می کند. چهارشنبه سوری صعود هدیه تهرانی و ادامه روند تکاملی اش را در کارنامه بازیگری اش است. چهارشنبه سوری پس از دو سال فترت، یک نقطه عطف کامل در پرونده هدیه تهرانی بود.
• نقش های سوم
هدیه تهرانی در چند فیلم، در نقش های فرعی ظاهر شده است. در خانه ای روی آب ساخته فرمان آرا، او در نقش منشی دکتر سپیدبخت ظاهر می شود که در انتقام از بی تفاوتی و هوسبازی دکتر، مقدمات مرگ او را فراهم می کند.
بازی در این فیلم اگرچه تجربه متفاوتی بود اما چندان جلب توجه نکرد. تهرانی در فیلم دوئل ساخته احمدرضا درویش باز هم نقش کوچکتری را ایفا کرد. حضور او در یک فصل 5 دقیقه ای محدود می شد و به نظر می رسید فیلمساز بیشتر در پی قرار گرفتن نام او در پوستر فیلم بوده است. در یک بوس کوچولو، هدیه تهرانی در نقش فرشته ی مرگ ظاهر می شود که در طول فیلم به شکل متناوب حضور پیدا می کند. در مجموع نقش های کوتاه هدیه تهرانی، هر چند نشانگر عدم هراس او از تجربه های متفاوت است، اما هیچکدام نقطه مثبتی به کارنامه او اضافه نکرده اند.
فیلم های دیگر: دستهای آلوده، آبی، چتری برای دو نفر، دختر ایرونی، جایی برای زندگی، سیاوش، پارتی.
از آن معدود نام هایی که طی 10 سال گذشته، اسمش به روی پوسترهای سینما، فروش فیلم را تا حد زیادی تضمین می کند.
سینمایی او علی رغم تمام شایعات و جنجال ها، همچنان با قدرت تمام ادامه دارد. در فهرست فیلم های او، می توان علاقه یک بازیگر محبوب را به قبولاندن تصویر متفاوتی از خود به عنوان بازیگر قدرتمند پیدا کرد. او در حداقل دو فیلم شوکران و چهارشنبه سوری نشان داده که از توانایی های ویژه ای به عنوان یک بازیگر سینما برخوردار است و کار خود را کاملاً جدی می گیرد. خودش اذعان دارد در بدو ورودش به سینما این گونه نبود و سینما برایش یک وجه تفنن بیشتر نبود.
او را محمدرضا شریفی نیا کشف کرد و به هدایت فیلم معرفی کرد. برای ایفای نقش در فیلم روز واقعه، در تست های بازیگری قبول نشد و نقش به لادن مستوفی رسید. دو سال بعد، کیانوش عیاری از روی عکسش، او را برای بازی در فیلم بودن یا نبودن انتخاب کرد، اما طولانی شدن روند تولید فیلم، موجب شد تا تهران جذب پروژه سلطان شود. (نقش بودن یا نبودن عاقبت به عسل بدیعی رسید).
کیمیایی شخصاً برای مذاکره با این چهره عازم مذاکره با او شد و بلافاصله او را تایید کرد. این گونه بود که هدیه تهرانی در 24 سالگی بالاخره وارد عرصه سینما شد.
حالا 10 سال گذشته است و تهرانی علاوه بر تثبیت خود به عنوان یک کاراکتر ثابت با ویژگی هایی مثل خونسردی، نفوذناپذیری و نگاه از بالا به مردان، توانسته تجربیات متفاوتی را نیز در نقش زنان زخم خورده و شکست خورده از سر بگذراند.
حالا او می تواند با غرور به کارنامه سینمایی اش نگاه کند. تهرانی در ادامه تجربیات ویژه اش، حالا حضور در آخرین فیلم بهمن قبادی را نیز از سر گذرانده و او پروژه ایرج کریمی و منیژه حکمت را هم در دستور کار دارد.
آن دختر 24 ساله فیلم سلطان، اکنون زنی است در اوج محبوبیت که در میان منتقدان و اهالی سینما نیز از محبوبیت شگرفی برخوردار است. دو سیمرغ بلورین (برای قرمز و چهارشنبه سوری) و یک تندیس خانه سینما به او تعلق گرفت، نشانه هایی از کمال یک بازیگر هستند.
بهترین فیلم ها:
• سلطان
حضور ناگهانی هدیه تهرانی در اقتباس مسعود کیمیایی از جیب بر خیابان جنوبی، در نقش دختر یک سرایدار که از کاراکتر قدرتمندی برخوردار است. هدیه تهرانی در اولین فیلم، بازیگر خوبی نیست. نه میمیک خوبی دارد، نه بیان قدرتمندی اما از همان اولین فیلم یک ویژگی خاص را نمایش می دهد. در هیچ صحنه ای حاضر به قبول برتری بازیگر روبرویش نیست.
او در تمام صحنه هایی که با فریبرز عرب نیا همبازی است، تمام انگاره های موجود درباره نقش زن در چنین فیلم هایی را تحت الشعاع قرار می دهد. سلطان در جشنواره فجر چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما برخی از منتقدان و کارشناسان مجذوب کاراکتر خاص هدیه تهرانی در این فیلم شدند.
• غریبانه
کاراکتر تهرانی به شکلی افراطی در غریبانه به نمایش در می آید. یک خانم دکتر لجباز و پرخاشگر، که در پناه این کاراکتر خشن خود، درون زخم پذیر و زنانه خود را پنهان می کند. در غریبانه با ابوالفضل پورعرب همبازی بود و به نسبت فیلم سلطان، بازی متکامل تری از خود نشان می دهد. منتقدان و کارشناسان نکته ای را کشف کردند، غریبانه مثل سلطان پرفروش از آب درآمد.
• قرمز
یک بازی حیرت انگیز از هدیه تهرانی. این بار با محمدرضا فروتن همبازی است. بازی فوق العاده او در نقش زنی که در مقابل ستم مرد و خانواده اش سر به طغیان بر می دارد و حتی تا کشتن او پیش می رود، بسیار به طبع دختران و زنانی که پس از فضای دوم خرداد، حال و هوای جدیدی را تجربه می کردند، خوش آمد.
فیلم یک جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را برای او به ارمغان آورد، آن هم در حالی که رقیب بزرگی مثل نیکی کریمی در فیلم دوزن را همراه خود داشت. قرمز اعلام موجودیت هدیه تهرانی در عرصه سینمای ایران بود. قرمز باز هم پرفروش از آب درآمد.
• شوکران
قدرت نمایی باور نکردنی از هدیه تهرانی. فیلمنامه دقیق و سنجیده فیلم این اجازه را می دهد تا هدیه تهرانی با مفهوم کاراکتر تثبیت شده اش بازی کند و حدسیات تماشاگر را بر هم بزند. او در ابتدا زنی بی بند و بار به نظر می رسد که هراسی از ویران ساختن زندگی مرد روبرویش ندارد اما بتدریج مشخص می شود که او یک قربانی است.
قربانی رسم و رسوم جامعه که آمده اند زنی مستقل و متکی به خود مانند او را در چرخدنده سوءبرداشت ها نابود کنند. شوکران یکی از بهترین فیلم های پس از انقلاب ایران است که بخش عمده ای از قدرت خود را از بازی غافلگیرانه هدیه تهرانی کسب می کند.
• کاغذ بی خط
تجربه بازی تهرانی با یکی از مشهورترین کارگردان های ایران بیشتر به نفع هدیه تهرانی تمام شد. فیلم ناصر تقوایی، بخاطر ریتم کندش چندان مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت، اما هدیه تهرانی در نقش زنی خانه دار که دنیایی خیالبافانه برای خودم ترسیم کرده و می خواهد تا تجربه های جدیدی را پشت سر بگذارد فوق العاده و دیدنی است. تهرانی این بار با خسروشکیبایی همبازی است و باز هم سر سوزنی از همتای خود کم نمی آورد.
• دنیا
اولین تجربه هدیه تهرانی در سینمای کمدی، یک موفقیت تجاری کامل بود این بار او در نقش زنی مجرد و از فرنگ برگشته است که دنیای آرام و بی سکون مرد صاحبخانه اش (با بازی محمدرضا شریفی نیا) را به شکل کامل بر هم می زند و او را شیفته خود می سازد.
در برخی صحنه ها اعتماد به نفس تهرانی در ادای کلمات با لهجه فرنگی کمی تو ذوق می زند اما هر چه هست تهرانی استعداد خود را در عرصه سینمای کمدی به همه ثابت کرد. این استعداد را سال بعد در فیلم دختر ایرونی نیز دیدیم.
• چهارشنبه سوری
این بار هدیه تهرانی در بالاترین سطح بازیگری سینمای ایران ظاهر می شود. بازی او در چهارشنبه سوری یک شگفتی کامل است. او پوسته نقش بازی کردن را که در میان بازیگران سینمای ایران مرسوم است، می شکافد و با نقش یکی می شود.
در برخی صحنه های فیلم هدیه تهرانی به تمام معجزه ای را شکل می دهد. در صحنه ای که با خواهرش در حال گفت و گو است و صدایش در بغض و گریه می شکند، تماشاگر حدفاصل بازیگر و نقش را به شکل کامل فراموش می کند. چهارشنبه سوری صعود هدیه تهرانی و ادامه روند تکاملی اش را در کارنامه بازیگری اش است. چهارشنبه سوری پس از دو سال فترت، یک نقطه عطف کامل در پرونده هدیه تهرانی بود.
• نقش های سوم
هدیه تهرانی در چند فیلم، در نقش های فرعی ظاهر شده است. در خانه ای روی آب ساخته فرمان آرا، او در نقش منشی دکتر سپیدبخت ظاهر می شود که در انتقام از بی تفاوتی و هوسبازی دکتر، مقدمات مرگ او را فراهم می کند.
بازی در این فیلم اگرچه تجربه متفاوتی بود اما چندان جلب توجه نکرد. تهرانی در فیلم دوئل ساخته احمدرضا درویش باز هم نقش کوچکتری را ایفا کرد. حضور او در یک فصل 5 دقیقه ای محدود می شد و به نظر می رسید فیلمساز بیشتر در پی قرار گرفتن نام او در پوستر فیلم بوده است. در یک بوس کوچولو، هدیه تهرانی در نقش فرشته ی مرگ ظاهر می شود که در طول فیلم به شکل متناوب حضور پیدا می کند. در مجموع نقش های کوتاه هدیه تهرانی، هر چند نشانگر عدم هراس او از تجربه های متفاوت است، اما هیچکدام نقطه مثبتی به کارنامه او اضافه نکرده اند.
فیلم های دیگر: دستهای آلوده، آبی، چتری برای دو نفر، دختر ایرونی، جایی برای زندگی، سیاوش، پارتی.