sorna
05-13-2010, 04:57 PM
مولود ملاقاسم
http://www.sourehcinema.com/Images/SourehCinemaImageGallery.aspx?Type=People&Id=138112260968 تاريخ و محل تولد
بيست و هشتم آذر ماه سال 1319
تهران
زندگينامه
ثريا قاسمي سال 1319 در تهران متولد شد. اوايل دهه 1340 با گويندگي راديو كار حرفه اي خود را شروع كرد و سپس به تئاتر رو آورد. در همان سال ها به دوبله هم پرداخت و در سريال پرهوادار «بالاتر از خطر» صحبت كرد. در نمايش هايي مثل «آنتيگون» و «از پشت شيشه ها» (ركن الدين خسروي) و «آندورا» (حميد سمندريان) روي صحنه رفت. گذشته از فيلم كوتاه «تلفن» با ايفاي يكي از نقش هاي اصلي «آرامش در حضور ديگران» عرصه جدي سينما را آزموده و آنقدر قدرتمند ظاهر شد كه پس از گذشت اين همه سال ـ همچون عزت الله انتظامي ـ با اولين فيلم بلندش به ياد آورده مي شود. همچنين ثريا قاسمي در سال هاي ابتداي فعاليتش در يكي از اولين سريال هاي تلويزيوني ايراني با نام «پيوند» (نصرت كريمي) بازي كرد. با اين همه او پس از حضور در فيلم ناصر تقوايي ـ كه چهار سال پس از ساخت امكان نمايش عمومي پيدا كرد ـ ترجيح داد فعاليت اصلي اش را در راديو و تئاتر متمركز كند. حرفه اي كه ثريا قاسمي هنوز بعد از اين همه سال كار در سينما، خودش را وابسته به آن مي داند كارگرداني و بازيگري صداست. فيلم اول ناصر تقوايي علاوه بر اين كه در جريان سينماي تجاري ايران تجربه نامتعارفي بود، تصوير بسيار متفاوتي از شخصيت زن به نمايش گذاشت. اهميت اين موضوع از آن روست كه در فيلم هاي «قيصر» و «گاو» زن نقش چنداني نداشت و شايد بتوان ثريا قاسمي را پس از تاجي احمدي «خشت و آينه» دومين زني دانست كه در نقشي تأثيرگذار، عميق و ماندگار درخشيد. او برخلاف مادرش (حميده خيرآبادي) در فيلم هاي كمي بازي كرد و عمده تجربه هاي سينمايي اش مربوط به ده سال اخير است. در اوايل دهه 1370 ثريا قاسمي در چند برنامه تلويزيوني حضور يافت كه نمي توان آن ها را نمايش تلويزيوني به حساب آورد و طبعاً در كارنامه حرفه اي او به عنوان بازيگر جايي ندارند. يكي از اين تجربه ها، برنامه اي بود كه قاسمي در محاصره دكوري عجيب و غريب همراه با شمع هاي روشن و رنگ هاي تند صحنه و در پوششي فاخر، اشعار شاعران كلاسيك ايراني را دكلمه مي كرد و يكي از دو مجري اين مجموعه نامه عرفاني و آموزنده بود. اين بازيگر باسابقه سينما، تئاتر، راديو و تلويزيون پس از اين كه به خاطر بازي در «مارال» در جشنواره فجر تحسين شد، به بازي در فيلم هاي كمدي گرايش پيدا كرد كه آخرين كار به نمايش درآمده اش انتقادهاي بسياري را به همراه داشت. دو سريال تلويزيوني «در پناه تو» (حميد لبخنده) و «شب دهم» (حسن فتحي) با بازي ثريا قاسمي محبوبيت فراواني پيدا كرد. در كنار اين ها بازي او در تله تئاترهايي مثل «به سوي دمشق» (حميد سمندريان)، «نكراسوف» (محمد رحمانيان) و «به سوي كعبه» (تاجبخش فناييان) به چشم آمد. فريدون جيراني در «شام آخر» نقش متفاوتي به ثريا قاسمي واگذار كرد كه فرق زيادي داشت با چهره مادرانه و سنتي او در فيلم ها و سريال هاي متعدد. بازي كوتاهش در همين فيلم جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل را از جشن خانه سينما براي او به همراه داشت.
فيلم شناسی : بازيگر (۱۷) / سرپرست گويندگان (۳) / با تشكر از (۱)
۱ - شاهزاده ايراني (۱۳۸۴)
۲ - رستگاري در هشت و بيست دقيقه (۱۳۸۳)
۳ - سرود تولد (۱۳۸۳)
۴ - بله برون (۱۳۸۲)
۵ - معادله (۱۳۸۲)
۶ - عشق فيلم (۱۳۸۱)
۷ - دختر شيريني فروش (۱۳۸۰)
۸ - شام آخر (۱۳۸۰)
۹ - خاكستري (۱۳۷۹)
۱۰ - مارال (۱۳۷۹)
۱۱ - حريف دل (۱۳۷۵)
۱۲ - مجسمه (۱۳۷۱)
۱۳ - خواستگاري (۱۳۶۸)
۱۴ - ستاره و الماس (۱۳۶۷)
۱۵ - خانه ابري (۱۳۶۵)
۱۶ - زنده باد..... (۱۳۵۸)
۱۷ - آرامش در حضور ديگران (۱۳۵۲)
فيلم شناسی : بازيگر سرپرست گويندگان با تشكر از
سرپرست گويندگان : (۳)مورد
(۱۳۶۰)
۱ - خواستگاري (۱۳۶۸)
۲ - ستاره و الماس (۱۳۶۷)
۳ - خانه ابري (۱۳۶۵)
http://www.sourehcinema.com/Images/SourehCinemaImageGallery.aspx?Type=People&Id=138112260968 تاريخ و محل تولد
بيست و هشتم آذر ماه سال 1319
تهران
زندگينامه
ثريا قاسمي سال 1319 در تهران متولد شد. اوايل دهه 1340 با گويندگي راديو كار حرفه اي خود را شروع كرد و سپس به تئاتر رو آورد. در همان سال ها به دوبله هم پرداخت و در سريال پرهوادار «بالاتر از خطر» صحبت كرد. در نمايش هايي مثل «آنتيگون» و «از پشت شيشه ها» (ركن الدين خسروي) و «آندورا» (حميد سمندريان) روي صحنه رفت. گذشته از فيلم كوتاه «تلفن» با ايفاي يكي از نقش هاي اصلي «آرامش در حضور ديگران» عرصه جدي سينما را آزموده و آنقدر قدرتمند ظاهر شد كه پس از گذشت اين همه سال ـ همچون عزت الله انتظامي ـ با اولين فيلم بلندش به ياد آورده مي شود. همچنين ثريا قاسمي در سال هاي ابتداي فعاليتش در يكي از اولين سريال هاي تلويزيوني ايراني با نام «پيوند» (نصرت كريمي) بازي كرد. با اين همه او پس از حضور در فيلم ناصر تقوايي ـ كه چهار سال پس از ساخت امكان نمايش عمومي پيدا كرد ـ ترجيح داد فعاليت اصلي اش را در راديو و تئاتر متمركز كند. حرفه اي كه ثريا قاسمي هنوز بعد از اين همه سال كار در سينما، خودش را وابسته به آن مي داند كارگرداني و بازيگري صداست. فيلم اول ناصر تقوايي علاوه بر اين كه در جريان سينماي تجاري ايران تجربه نامتعارفي بود، تصوير بسيار متفاوتي از شخصيت زن به نمايش گذاشت. اهميت اين موضوع از آن روست كه در فيلم هاي «قيصر» و «گاو» زن نقش چنداني نداشت و شايد بتوان ثريا قاسمي را پس از تاجي احمدي «خشت و آينه» دومين زني دانست كه در نقشي تأثيرگذار، عميق و ماندگار درخشيد. او برخلاف مادرش (حميده خيرآبادي) در فيلم هاي كمي بازي كرد و عمده تجربه هاي سينمايي اش مربوط به ده سال اخير است. در اوايل دهه 1370 ثريا قاسمي در چند برنامه تلويزيوني حضور يافت كه نمي توان آن ها را نمايش تلويزيوني به حساب آورد و طبعاً در كارنامه حرفه اي او به عنوان بازيگر جايي ندارند. يكي از اين تجربه ها، برنامه اي بود كه قاسمي در محاصره دكوري عجيب و غريب همراه با شمع هاي روشن و رنگ هاي تند صحنه و در پوششي فاخر، اشعار شاعران كلاسيك ايراني را دكلمه مي كرد و يكي از دو مجري اين مجموعه نامه عرفاني و آموزنده بود. اين بازيگر باسابقه سينما، تئاتر، راديو و تلويزيون پس از اين كه به خاطر بازي در «مارال» در جشنواره فجر تحسين شد، به بازي در فيلم هاي كمدي گرايش پيدا كرد كه آخرين كار به نمايش درآمده اش انتقادهاي بسياري را به همراه داشت. دو سريال تلويزيوني «در پناه تو» (حميد لبخنده) و «شب دهم» (حسن فتحي) با بازي ثريا قاسمي محبوبيت فراواني پيدا كرد. در كنار اين ها بازي او در تله تئاترهايي مثل «به سوي دمشق» (حميد سمندريان)، «نكراسوف» (محمد رحمانيان) و «به سوي كعبه» (تاجبخش فناييان) به چشم آمد. فريدون جيراني در «شام آخر» نقش متفاوتي به ثريا قاسمي واگذار كرد كه فرق زيادي داشت با چهره مادرانه و سنتي او در فيلم ها و سريال هاي متعدد. بازي كوتاهش در همين فيلم جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل را از جشن خانه سينما براي او به همراه داشت.
فيلم شناسی : بازيگر (۱۷) / سرپرست گويندگان (۳) / با تشكر از (۱)
۱ - شاهزاده ايراني (۱۳۸۴)
۲ - رستگاري در هشت و بيست دقيقه (۱۳۸۳)
۳ - سرود تولد (۱۳۸۳)
۴ - بله برون (۱۳۸۲)
۵ - معادله (۱۳۸۲)
۶ - عشق فيلم (۱۳۸۱)
۷ - دختر شيريني فروش (۱۳۸۰)
۸ - شام آخر (۱۳۸۰)
۹ - خاكستري (۱۳۷۹)
۱۰ - مارال (۱۳۷۹)
۱۱ - حريف دل (۱۳۷۵)
۱۲ - مجسمه (۱۳۷۱)
۱۳ - خواستگاري (۱۳۶۸)
۱۴ - ستاره و الماس (۱۳۶۷)
۱۵ - خانه ابري (۱۳۶۵)
۱۶ - زنده باد..... (۱۳۵۸)
۱۷ - آرامش در حضور ديگران (۱۳۵۲)
فيلم شناسی : بازيگر سرپرست گويندگان با تشكر از
سرپرست گويندگان : (۳)مورد
(۱۳۶۰)
۱ - خواستگاري (۱۳۶۸)
۲ - ستاره و الماس (۱۳۶۷)
۳ - خانه ابري (۱۳۶۵)