sorna
05-13-2010, 04:51 PM
جمشيد مشايخي
http://www.sourehcinema.com/Images/SourehCinemaImageGallery.aspx?Type=People&Id=138112190701
جمشيد مشايخي 1313 جمشيد مشايخي در سال 1336 به استخدام اداره تازه تأسيس هنرهاي دراماتيك درآمد و به عنوان بازيگر كار خود را در برنامه نمايشي كانال سوم غير دولتي آغاز كرد. نخستين نمايشي كه اجرا كرد وظيفه پزشك نام داشت و از آن پس با نمايش هاي بلبل سرگشته، خشت اول، سياه، آوار بر سنگ، آقاي آريان فر و خانواده اش، جعفر خان از فرنگ آمده، بيگانه اي در خانه، در منطقه جنگي، دو برادر، شبح كوچك، قصه ماه پنهان، عاشق مترسك، غروب در ديار غريب و مانند اينها كار خود را دنبال كرد همزمان با تأسيس دانشكده هنرهاي دراماتيك به اين دانشكده رفت؛ اما پس از سه سال تحصيل دانشكده را ترك كرد و با ايفاي نقش در فيلم كوتاه جلد مار (هژير داريوش 1341) به همراه فخري خوروش به طور حرفه اي جلوي دوربين فيلمبرداري رفت. سپس در سال 1343 به پيشنهاد ابراهيم گلستان در فيلم خشت و آينه بازي كرد. در روزهايي كه مشايخي نمايش مرده هاي بي كفن و دفن را به كارگرداني حميد سمندريان در انجمن ايران و فرانسه بازي مي كرد گلستان بازي او را ديده و پسنديده بود و براي بازي در فيلمش انتخاب كرده بود. چهارسال بعد داريوش مهرجويي به واسطه عزت الله انتظامي او را براي بازي در فيلم گاو (1348) دعوت كرد و مشايخي به اعتبار نام غلامحسين ساعدي كه نويسنده داستان فيلم بود بازي در نقش كوتاهي از فيلم را پذيرفت. مشايخي در همان سال به نقش خان دايي در فيلم قيصر (مسعود كيميايي) بازي كرد. مسئولان اداره تئاتر مخالف بازي كارمندان اداره در فيلم هاي سينمايي بودند و براي همين مشايخي را براي مدت 9 ماه از كارش اخراج كردند. وقتي مجدداً او را به كار بازگرداندند مثل سابق ميل ماندن در اداره را نداشت؛ به همين دليل از سال1349 فعاليت گسترده اي را در سينما آغاز و اعتبار خود را فداي بازي در هر فيلمي كرد، فيلم هاي بي ارزش پسران زاينده رود (حسين مدني 1349)، جواني هم عالمي داره (عباس دستمالچي 1349)، آسمون بي ستاره (حميد مجتهدي 1350)، سه تا جاهل (پرويز نوري 1350) و آب نبات چوبي (امان منطقي 1351)؛ فيلم هاي متوسط: طلوع (هراند ميناسيان 1349) و صداي صحرا (نادر ابراهيمي 1354) و فيلم هاي شاخص و ماندگار: چشمه (آربي آوانسيان 1351)، نفرين(ناصر تقوايي1352)، شازده احتجاب (بهمن فرمان آرا 1353) و سوته دلان (علي حاتمي 1356). مشايخي همين مسير را در سالهاي بعد از انقلاب هم بدون حزم و احتياط پيمود كه نتيجه اش بازي در فيلم هاي دادا (ايرج قادري 1361)، آوار(سيروس الوند 1364)، آلما(اكبر صادقي 1371)، راه افتخار (داريوش فرهنگ 1373)، حالا چه شود (محمد جعفري 1373)، اعاده امنيت (حميد رخشاني 1375) و مانند اين ها است. البته در كارنامه سينمايي مشايخي فيلم هاي شاخص تري مثل كمال الملك (علي حاتمي 1363) و پدربزرگ (مجيدقاري زاده 1364) هم وجود دارد كه براي اولي جايزه بهترين بازيگر از سومين جشنواره فيلم فجر (1363) و براي دومي جايزه بهترين بازيگر از نخستين جشنواره بين المللي پيونگ يانگ (1987) به او تعلق گرفت. از نظر مشايخي عوامل زيادي هستند كه به طور مستقيم بركار بازيگر تأثير مي گذارند؛ مثل كارگردان، نقش هاي مقابل، فيلمبردار و ديگر عوامل پشت صحنه، به طوري كه گاهي بعضي از آنها مانع مي شوند بازيگر با حس خودش نقش را ايفا كند.
فيلم شناسی : بازيگر (۸۹) / تهيه كننده (۱)
۱ - افسانه شاديها (۱۳۸۵)
۲ - اين ترانه عاشقانه نيست (۱۳۸۴)
۳ - يك بوس كوچولو (۱۳۸۴)
۴ - پل سيزدهم (۱۳۸۳)
۵ - بله برون (۱۳۸۲)
۶ - شمعي در باد (۱۳۸۲)
۷ - آبادان (۱۳۸۱)
۸ - بانوي من (۱۳۸۱)
۹ - چشمان سياه (۱۳۸۱)
۱۰ - خانه اي روي آب (۱۳۸۰)
۱۱ - كاغذ بي خط (۱۳۸۰)
۱۲ - بادام هاي تلخ (۱۳۷۸)
۱۳ - تهران روزگار نو (۱۳۷۸)
۱۴ - كميته مجازات (۱۳۷۷)
۱۵ - تنها (۱۳۷۶)
۱۶ - حريف دل (۱۳۷۵)
۱۷ - اعاده امنيت (۱۳۷۴)
۱۸ - سلام به انتظار (۱۳۷۴)
۱۹ - اشك و لبخند (۱۳۷۳)
۲۰ - بيقرار (۱۳۷۳)
۲۱ - حالا چه شود! (۱۳۷۳)
۲۲ - راه افتخار (۱۳۷۳)
۲۳ - روز واقعه (۱۳۷۳)
۲۴ - كوسه ها (۱۳۷۳)
۲۵ - مجازات (۱۳۷۳)
۲۶ - آلما (۱۳۷۱)
۲۷ - دلاوران كوچه دلگشا (۱۳۷۱)
۲۸ - شكوه بازگشت (۱۳۷۱)
۲۹ - ماه عسل (۱۳۷۱)
۳۰ - خانواده كوچك ما (۱۳۷۰)
۳۱ - دندان طلا (۱۳۷۰)
۳۲ - راز چشمه سرخ (۱۳۷۰)
۳۳ - چون ابر در بهاران (۱۳۶۹)
۳۴ - گالان (۱۳۶۹)
۳۵ - ملك خاتون (۱۳۶۹)
۳۶ - دخترك كنار مرداب (۱۳۶۸)
۳۷ - رانده شده (۱۳۶۸)
۳۸ - سرب (۱۳۶۷)
۳۹ - شاخه هاي بيد (۱۳۶۷)
۴۰ - تحفه ها (۱۳۶۶)
۴۱ - سايه هاي غم (۱۳۶۶)
۴۲ - سيمرغ (۱۳۶۶)
۴۳ - مكافات (۱۳۶۶)
۴۴ - تصوير آخر (۱۳۶۵)
۴۵ - حريم مهرورزي (۱۳۶۵)
۴۶ - سراب (۱۳۶۵)
۴۷ - طلسم (۱۳۶۵)
۴۸ - ملاقات (۱۳۶۵)
۴۹ - آوار (۱۳۶۴)
۵۰ - پدربزرگ (۱۳۶۴)
۵۱ - ستاره دنباله دار (۱۳۶۴)
۵۲ - گردباد (۱۳۶۴)
۵۳ - گمشده (۱۳۶۴)
۵۴ - پيراك (۱۳۶۳)
۵۵ - گلهاي داوودي (۱۳۶۳)
۵۶ - تفنگدار (۱۳۶۲)
۵۷ - خانه عنكبوت (۱۳۶۲)
۵۸ - كمال الملك (۱۳۶۲)
۵۹ - دادا (۱۳۶۱)
۶۰ - گفت هرسه نفرشان (۱۳۵۹)
۶۱ - سوته دلان (۱۳۵۶)
۶۲ - شارلوت به بازارچه مي آيد (۱۳۵۶)
۶۳ - ماهي ها در خاك مي ميرند (۱۳۵۶)
۶۴ - بت شكن (۱۳۵۵)
۶۵ - ماه عسل (۱۳۵۵)
۶۶ - ذبيح (۱۳۵۴)
۶۷ - صداي صحرا (۱۳۵۴)
۶۸ - آب (۱۳۵۳)
۶۹ - شازده احتجاب (۱۳۵۳)
۷۰ - بي حجاب (۱۳۵۲)
۷۱ - نفرين (۱۳۵۲)
۷۲ - آب نبات چوبي (۱۳۵۱)
۷۳ - اتل متل توتوله (۱۳۵۱)
۷۴ - باشرف ها (۱۳۵۱)
۷۵ - پدر كه ناخلف افتد (۱۳۵۱)
۷۶ - چشمه (۱۳۵۱)
۷۷ - مطرب (۱۳۵۱)
۷۸ - آسمون بي ستاره (۱۳۵۰)
۷۹ - پل (۱۳۵۰)
۸۰ - سه تا جاهل (۱۳۵۰)
۸۱ - شكار انسان (۱۳۵۰)
۸۲ - فرياد (۱۳۵۰)
۸۳ - مردان خشن (۱۳۵۰)
۸۴ - پسر زاينده رود (۱۳۴۹)
۸۵ - جواني هم عالمي دارد (۱۳۴۹)
۸۶ - طلوع (۱۳۴۹)
۸۷ - قيصر (۱۳۴۸)
۸۸ - گاو (۱۳۴۸)
۸۹ - خشت و آينه (۱۳۴۴)
فيلم شناسی : بازيگر تهيه كننده
تهيه كننده : (۱)مورد
(۱۳۷۰)
۱ - حرفه اي (۱۳۷۵)
http://www.sourehcinema.com/Images/SourehCinemaImageGallery.aspx?Type=People&Id=138112190701
جمشيد مشايخي 1313 جمشيد مشايخي در سال 1336 به استخدام اداره تازه تأسيس هنرهاي دراماتيك درآمد و به عنوان بازيگر كار خود را در برنامه نمايشي كانال سوم غير دولتي آغاز كرد. نخستين نمايشي كه اجرا كرد وظيفه پزشك نام داشت و از آن پس با نمايش هاي بلبل سرگشته، خشت اول، سياه، آوار بر سنگ، آقاي آريان فر و خانواده اش، جعفر خان از فرنگ آمده، بيگانه اي در خانه، در منطقه جنگي، دو برادر، شبح كوچك، قصه ماه پنهان، عاشق مترسك، غروب در ديار غريب و مانند اينها كار خود را دنبال كرد همزمان با تأسيس دانشكده هنرهاي دراماتيك به اين دانشكده رفت؛ اما پس از سه سال تحصيل دانشكده را ترك كرد و با ايفاي نقش در فيلم كوتاه جلد مار (هژير داريوش 1341) به همراه فخري خوروش به طور حرفه اي جلوي دوربين فيلمبرداري رفت. سپس در سال 1343 به پيشنهاد ابراهيم گلستان در فيلم خشت و آينه بازي كرد. در روزهايي كه مشايخي نمايش مرده هاي بي كفن و دفن را به كارگرداني حميد سمندريان در انجمن ايران و فرانسه بازي مي كرد گلستان بازي او را ديده و پسنديده بود و براي بازي در فيلمش انتخاب كرده بود. چهارسال بعد داريوش مهرجويي به واسطه عزت الله انتظامي او را براي بازي در فيلم گاو (1348) دعوت كرد و مشايخي به اعتبار نام غلامحسين ساعدي كه نويسنده داستان فيلم بود بازي در نقش كوتاهي از فيلم را پذيرفت. مشايخي در همان سال به نقش خان دايي در فيلم قيصر (مسعود كيميايي) بازي كرد. مسئولان اداره تئاتر مخالف بازي كارمندان اداره در فيلم هاي سينمايي بودند و براي همين مشايخي را براي مدت 9 ماه از كارش اخراج كردند. وقتي مجدداً او را به كار بازگرداندند مثل سابق ميل ماندن در اداره را نداشت؛ به همين دليل از سال1349 فعاليت گسترده اي را در سينما آغاز و اعتبار خود را فداي بازي در هر فيلمي كرد، فيلم هاي بي ارزش پسران زاينده رود (حسين مدني 1349)، جواني هم عالمي داره (عباس دستمالچي 1349)، آسمون بي ستاره (حميد مجتهدي 1350)، سه تا جاهل (پرويز نوري 1350) و آب نبات چوبي (امان منطقي 1351)؛ فيلم هاي متوسط: طلوع (هراند ميناسيان 1349) و صداي صحرا (نادر ابراهيمي 1354) و فيلم هاي شاخص و ماندگار: چشمه (آربي آوانسيان 1351)، نفرين(ناصر تقوايي1352)، شازده احتجاب (بهمن فرمان آرا 1353) و سوته دلان (علي حاتمي 1356). مشايخي همين مسير را در سالهاي بعد از انقلاب هم بدون حزم و احتياط پيمود كه نتيجه اش بازي در فيلم هاي دادا (ايرج قادري 1361)، آوار(سيروس الوند 1364)، آلما(اكبر صادقي 1371)، راه افتخار (داريوش فرهنگ 1373)، حالا چه شود (محمد جعفري 1373)، اعاده امنيت (حميد رخشاني 1375) و مانند اين ها است. البته در كارنامه سينمايي مشايخي فيلم هاي شاخص تري مثل كمال الملك (علي حاتمي 1363) و پدربزرگ (مجيدقاري زاده 1364) هم وجود دارد كه براي اولي جايزه بهترين بازيگر از سومين جشنواره فيلم فجر (1363) و براي دومي جايزه بهترين بازيگر از نخستين جشنواره بين المللي پيونگ يانگ (1987) به او تعلق گرفت. از نظر مشايخي عوامل زيادي هستند كه به طور مستقيم بركار بازيگر تأثير مي گذارند؛ مثل كارگردان، نقش هاي مقابل، فيلمبردار و ديگر عوامل پشت صحنه، به طوري كه گاهي بعضي از آنها مانع مي شوند بازيگر با حس خودش نقش را ايفا كند.
فيلم شناسی : بازيگر (۸۹) / تهيه كننده (۱)
۱ - افسانه شاديها (۱۳۸۵)
۲ - اين ترانه عاشقانه نيست (۱۳۸۴)
۳ - يك بوس كوچولو (۱۳۸۴)
۴ - پل سيزدهم (۱۳۸۳)
۵ - بله برون (۱۳۸۲)
۶ - شمعي در باد (۱۳۸۲)
۷ - آبادان (۱۳۸۱)
۸ - بانوي من (۱۳۸۱)
۹ - چشمان سياه (۱۳۸۱)
۱۰ - خانه اي روي آب (۱۳۸۰)
۱۱ - كاغذ بي خط (۱۳۸۰)
۱۲ - بادام هاي تلخ (۱۳۷۸)
۱۳ - تهران روزگار نو (۱۳۷۸)
۱۴ - كميته مجازات (۱۳۷۷)
۱۵ - تنها (۱۳۷۶)
۱۶ - حريف دل (۱۳۷۵)
۱۷ - اعاده امنيت (۱۳۷۴)
۱۸ - سلام به انتظار (۱۳۷۴)
۱۹ - اشك و لبخند (۱۳۷۳)
۲۰ - بيقرار (۱۳۷۳)
۲۱ - حالا چه شود! (۱۳۷۳)
۲۲ - راه افتخار (۱۳۷۳)
۲۳ - روز واقعه (۱۳۷۳)
۲۴ - كوسه ها (۱۳۷۳)
۲۵ - مجازات (۱۳۷۳)
۲۶ - آلما (۱۳۷۱)
۲۷ - دلاوران كوچه دلگشا (۱۳۷۱)
۲۸ - شكوه بازگشت (۱۳۷۱)
۲۹ - ماه عسل (۱۳۷۱)
۳۰ - خانواده كوچك ما (۱۳۷۰)
۳۱ - دندان طلا (۱۳۷۰)
۳۲ - راز چشمه سرخ (۱۳۷۰)
۳۳ - چون ابر در بهاران (۱۳۶۹)
۳۴ - گالان (۱۳۶۹)
۳۵ - ملك خاتون (۱۳۶۹)
۳۶ - دخترك كنار مرداب (۱۳۶۸)
۳۷ - رانده شده (۱۳۶۸)
۳۸ - سرب (۱۳۶۷)
۳۹ - شاخه هاي بيد (۱۳۶۷)
۴۰ - تحفه ها (۱۳۶۶)
۴۱ - سايه هاي غم (۱۳۶۶)
۴۲ - سيمرغ (۱۳۶۶)
۴۳ - مكافات (۱۳۶۶)
۴۴ - تصوير آخر (۱۳۶۵)
۴۵ - حريم مهرورزي (۱۳۶۵)
۴۶ - سراب (۱۳۶۵)
۴۷ - طلسم (۱۳۶۵)
۴۸ - ملاقات (۱۳۶۵)
۴۹ - آوار (۱۳۶۴)
۵۰ - پدربزرگ (۱۳۶۴)
۵۱ - ستاره دنباله دار (۱۳۶۴)
۵۲ - گردباد (۱۳۶۴)
۵۳ - گمشده (۱۳۶۴)
۵۴ - پيراك (۱۳۶۳)
۵۵ - گلهاي داوودي (۱۳۶۳)
۵۶ - تفنگدار (۱۳۶۲)
۵۷ - خانه عنكبوت (۱۳۶۲)
۵۸ - كمال الملك (۱۳۶۲)
۵۹ - دادا (۱۳۶۱)
۶۰ - گفت هرسه نفرشان (۱۳۵۹)
۶۱ - سوته دلان (۱۳۵۶)
۶۲ - شارلوت به بازارچه مي آيد (۱۳۵۶)
۶۳ - ماهي ها در خاك مي ميرند (۱۳۵۶)
۶۴ - بت شكن (۱۳۵۵)
۶۵ - ماه عسل (۱۳۵۵)
۶۶ - ذبيح (۱۳۵۴)
۶۷ - صداي صحرا (۱۳۵۴)
۶۸ - آب (۱۳۵۳)
۶۹ - شازده احتجاب (۱۳۵۳)
۷۰ - بي حجاب (۱۳۵۲)
۷۱ - نفرين (۱۳۵۲)
۷۲ - آب نبات چوبي (۱۳۵۱)
۷۳ - اتل متل توتوله (۱۳۵۱)
۷۴ - باشرف ها (۱۳۵۱)
۷۵ - پدر كه ناخلف افتد (۱۳۵۱)
۷۶ - چشمه (۱۳۵۱)
۷۷ - مطرب (۱۳۵۱)
۷۸ - آسمون بي ستاره (۱۳۵۰)
۷۹ - پل (۱۳۵۰)
۸۰ - سه تا جاهل (۱۳۵۰)
۸۱ - شكار انسان (۱۳۵۰)
۸۲ - فرياد (۱۳۵۰)
۸۳ - مردان خشن (۱۳۵۰)
۸۴ - پسر زاينده رود (۱۳۴۹)
۸۵ - جواني هم عالمي دارد (۱۳۴۹)
۸۶ - طلوع (۱۳۴۹)
۸۷ - قيصر (۱۳۴۸)
۸۸ - گاو (۱۳۴۸)
۸۹ - خشت و آينه (۱۳۴۴)
فيلم شناسی : بازيگر تهيه كننده
تهيه كننده : (۱)مورد
(۱۳۷۰)
۱ - حرفه اي (۱۳۷۵)