PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ترك ها با ۱۰ ميليارد دلار صادرات به عراق گوى سبقت را از ايران ربودند



sorna
05-04-2010, 09:32 AM
تركيه با استفاده از فرصت ها صادرات خود به عراق را به مرز ۱۰ميليارد دلار رسانيده است، در حالى كه ايران تنها ۴ميليارد دلار به عراق صادرات دارد.
به گزارش ايلنا، عقيل الموسوى رايزن بازرگانى عراق در ديدار با مديركل روابط تجارى دوجانبه اتاق ايران با اشاره به نقش اتاق هاى بازرگانى در توسعه مبادلات تجارى گفت: حكومت عراق توجه ويژه اى به ايران دارد و تاريخ مشترك و مرزهاى طولانى ميان دو كشور ذوق و سليقه ملت ها را به نزديك كرده است. وى با تأكيد بر آمادگى كامل سفارت براى مشاوره و انتقال تجربيات به تجار ايرانى تصريح كرد: هيأت هاى زيادى ميان دو كشور مبادله مى شود اما حجم تجارت ايران و عراق نسبت به ديگر كشورها بسيار پايين است و رقمى در حدود ۴ميليارد دلار را در برمى گيرد. وى با اشاره به توانمندى هاى صنعتى ايران خواستار همكارى جهت رفع موانع صادراتى ميان دو كشور شد. رايزن بازرگانى عراق نبود قوانين و مقررات صادرات را فرصتى براى حضور بازرگانان غيرحرفه اى ايرانى در بازار عراق دانست و يادآور شد: بسيارى از كالاهاى بى كيفيت ايرانى به دليل نبود مقررات و حضور تجار غيرحرفه اى وارد بازار عراق شد و اين امر انعكاس پيدا كرد كه كالاها و شركت هاى ايرانى كيفيت هاى لازم را ندارند. وى افزود: بازار عراق پس از سقوط صدام نيازمند كالاهاى مصرفى بود اما اكنون شرايط تغيير كرده است و قوانين تجارى عراق نظام مند شده است.الموسوى خواستار ايفاى نقش فعال و قاطع اتاق هاى بازرگانى در توسعه مراودات تجارى ايران و عراق شد و نبود دفتر شركت هاى ايرانى در عراق را عامل حضور كم رنگ تر ايران در بازار عراق دانست.حسن نجفى لاريجانى، مديركل روابط تجارى دوجانبه اتاق ايران نيز با اشاره به اعزام هيأت تجارى متشكل از اتاق هاى بازرگانى اربيل، دهوك و سليمانيه به ايران خواستار رفع موانع تجارى ميان دو كشور شد.