PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : كشف تمدن 5 هزار ساله در حاشيه رودخانه بم



World-civilization
01-06-2011, 01:58 AM
كشف تمدن 5 هزار ساله در حاشيه رودخانه بم

نادر عليدادي سليماني در گفتگو با مهر در کرمان اظهارداشت: کشفيات جديد در محوطه باستاني بم نشان از وجود تمدني پنج هزار ساله در اطراف رودخانه اين شهر تاريخي دارد.

وي با اشاره به وجود دو قبرستان باستاني در محوطه تاريخي بم گفت: در دو قبرستان اين تمدن دو نوع تدفين متفاوت کشف شده است که شامل يک مرد و يک زن است که آثار کشف شده در اين محوطه مي تواند در شناخت اين تمدن بزرگ بسيار نقش آفرين باشد.

سليماني دو اسکلت کشف شده در اين قبرستان را سالم اعلام کرد و افزود: در کنار اين اجساد اشياي مختلفي نيز دفن شده اند.

وي اضافه کرد: در يکي از اين قبرها يک صدف وجود دارد که حاوي مواد رنگي است که براي آرايش زنان استفاده مي شده است.

اين باستان شناس ادامه داد: يکي از اين تدفينها جنيني و ديگري طاق باز است که نشان از وجود عقايد مختلف در اين حوزه فرهنگي دارد.

وي اضافه کرد: اين تمدن يکي از اولين سکونتگاههاي انسان در ايران بوده است که با توجه به نوع اشياء يافت شده در اين تمدن نشان مي دهد که اين مردم با ساير تمدنها از جمله تمدن جيرفت در ارتباط بوده است.

اين باستان شناس افزود: اين دوره از تاريخ مشخصا روستانشيني بوده است و از سفالهايي که در اين منطقه پيدا شده مشخص است که مردم براي ساخت ظروف از چرخ سفالگري استفاده نمي کردند و در واقع در آن زمان چرخ سفالگري اختراع نشده است.

وي ادامه داد: تمدنهاي کهن بيشتر در کنار رودخانه هاي قديمي قرار داشته اند و اين مساله در خصوص تمدن "ارت" در محوطه باستاني جيرفت در چند کيلومتري تمدن بم نيز صدق مي کند.

سليماني در خصوص نوع کشف اين تمدن بزرگ گفت: حين خاکبرداري در يکي از روستاهاي خواجه عسکر بم اين محوطه نمايان شده است و در جريان اين خاکبرداري متاسفانه بخشي از محوطه نيز تخريب شده اما هم اکنون يگان حفاظتي در اين محوطه مستقر است.

اين باستانشناس ادامه داد: هم اکنون شش باستانشناس در اين محوطه در حال کنکاش و بررسي اين تمدن هستند.