PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کمری ( جی ال ) vs هيوندای سوناتا



Mohamad
04-24-2010, 07:55 PM
طراحي خارجي :

همانطور كه انتظار ميرود چهره ي هر دو خودرو زيبا و جوان پسند طراحي شده است . طراحي سوناتا زودتر از كمري صورت گرفته . سوناتا اتومبيلي بود كه با ورود به بازار سبك جديدي را در طراحي خودروهاي هيونداي رقم زد . و ما امروزه ثمرات اين مدل موفق را ميبينيم .

فرم چراغ هاي جلوي سوناتا ذوزنقه شكل است و در آن قوس ديده نميشود . فقط كمي چراغ هاي به طرفين كشيده شده اند كه چهره ي خودرو را خشن تر ميكند . جلوپنجره ي اين خودرو از يك طرح نسبتا نهادينه شده در محصولات هيونداي استفاده ميكند . نمونه ي اين جلوپنجره را در مدل هاي قبلي هيونداي نيز ديده بوديم .

فرم كلي چراغ ها و بدنه يك استيل هوشمند و خشن را به ارمغان آورده است . كاپوت جلو با انواع خطوط تزئين شده تا هر چه بيشتر عضلاني جلوه كند .

در يك نگاه ميتوان طرح سوناتا را جمع و جورتر از كمري دانست .

اما چهره ي كمري كه در مدل جي ال از جلوپنجره با زه هاي آلومينيومي استفاده ميكند . به نظر خود من اين زه ها هماهنگي بيشتري با چراغ هاي كشيده ي اين خودرو دارد ( در مدل اس اي جلوپنجره به رنگ مشكي ميباشد ) .

فرم جلوي كمري محبوب و عامه پسند است . چراغ هاي آن ديگر مانند گذشته كسل كننده و قديمي نيستند . در ظاهر اين خودرو يك پويايي به چشم ميخورد كه با حس علاقه در هم آميخته است .

طرح وسيع تر جلوپنجره ي كمري به زيباتر كردن خودرو كمك نموده است در حالي كه در سوناتا چنين نيست و پهناي جلوپنجره محدود شده است . طراحان سوناتا ميتوانستند چراغ ها را كمي بيشتر به طرفين ببرند و جلوپنجره را بازتر طراحي كنند .

هماهنگي قطعات با بدنه در هر دو خودرو مناسب است ولي در سوناتا اين هماهنگي كمتر است . به گونه اي كه چراغ ها كمي براي جلوي خودرو بزرگ به نظر ميرسند . اين مشكل به دليل نحوه ي طراحي جلوي خودروست كه چندان پوش داده نشده و مرتفع به نظر نميرسد .

http://www.irapic.com/uploads/1182080805.jpg

http://www.irapic.com/uploads/1182041449.jpg

بايد گفت كه نحوه ي طراحي چراغ هاي عقب در هر دو خودرو مانند چراغ هاي جلوي آن خودروست .

در كمري چراغ ها به سمت پايين كشيده شده اند و صندوق عقب لبه دار طراحي گشته است .

چراغ نيز ابعاد نسبتا بزرگي دارد .

اما در سوناتا چراغ به صورت ذوزنقه اي شكل طراحي شده ولي با اين تفاوت كه بيشتر بخش چراغ در بغل و كنج قرار دارد .

طرح عقب سوناتا به مراتب زيباتر و اسپرتي تر از كمري درآمده است . استفاده از خطوط تيز در سوناتا حس جذابيت بيشتري را نسبت به خطوط نرم كمري ايجاد ميكند .

ولي در ساير موارد كمري زيباتر و عضلاني تر از سوناتاست و برنده ي اين بخش از آزمايش است .

طراحي داخلي :

http://www.irapic.com/uploads/1182089772.jpg

http://www.irapic.com/uploads/1182137566.jpg

طراحي داخلي كمري را ميتوان يكي از بزرگترين نقاط قوت آن دانست . البته نه به خاطر استفاده از تركيب ها و رنگ هاي مختلف در اين مدل ( مدل جي ال از هيچ پوشش چوبي يا فلزي استفاده نميكند ) بلكه به دليل طراحي ساده ولي گيراي كابين .

در كابين كمري همه چيز بر سر جاي خود قرار گرفته است . دريچه هاي كولر در بالاي ساير ادواتي قرار گرفته كه از جنس و كيفيت مناسبي نيز برخوردارند .

رنگ و تركيب نشان دهنده ها و غربيلك فرمان نيز به مراتب زيباتر از سوناتا است .

شايد بدترين قسمت كابين سوناتا دريچه هاي كولر آن باشد كه در زير سيستم صوتي قرار دارد و نحوه ي طراحي آن نيز بسيار ابتدايي و ساده است . به خصوص اين كه دريچه ها به گونه اي طراحي شده اند كه گويي داشبورد سوراخ شده و به اين شكل درآمده است !

رنگ كرم روشن با خاكستري چندان هماهنگي ندارد و اين موردي است كه در هر دو خودرو ديده ميشود ولي در كمري اين ناهماهنگي كمتر است .

نحوه ي طراحي ادوات سوناتا و كيفيت آن چندان چنگي به دل نميزند . به نظر ميرسد كه كره اي ها بايد كمي بيشتر بر داخل خودروهايشان كار كنند .

رنگ زرد فسفري كمي براي اين كابين زننده و نازيباست .

در حقيقت شما با ديدن كابين كمري با يك كابين زيبا و آرام روبرو هستيد اما اگر به كابين سوناتا نگاه بكنيد با يك طرح سنگين و بي هويت روبرو ميشويد .

در اين بخش نيز كمري خودروي برتر است .

موتور و گيربكس :


http://www.irapic.com/uploads/1182120951.jpg

http://www.irapic.com/uploads/1182066167.jpg


موتور هر دو خودرو از نوع چهار سيلندر و به حجم 4/2 ليتر ميباشد .

در اين ميان موتور سوناتا مجهز به 16 سوپاپ و دو ميل سوپاپ براي هر سيلندر 162 اسب بخار در دورموتور 5800 توليد ميكند .

حداكثر گشتاور اين موتور برابر 164 پوندفوت ميباشد كه آن نيز در دور موتور 4250 به دست مي آيد .

موتور كمري نيز با همين حجم 158 اسب بخار نيرو توليد ميكند كه آن هم در دور موتور 6000 به دست مي آيد ( مجهز به سيستم زمان بندي متغير سوپاپ ها ).

حداكثر گشتاور موتور كمري نيز 161 پوندفوت ميباشد كه در دور موتور 4000 به دست مي آيد .

گيربكس هر دو خودرو نيز از نوع 5 سرعته دستي ميباشد .

موتور سوناتا نه تنها 4 اسب بخار نيروي بيشتري دارد بلكه اين اضافه نيرو را زودتر در اختيار راننده قرار ميدهد .

در اين بخش برنده ي آزمايش هيونداي سوناتا است .

حرف آخر :


http://www.irapic.com/uploads/1182055346.jpg

http://www.irapic.com/uploads/1182107500.jpg



قيمت هيونداي سوناتا در بازار آزاد رقمي بين 30 تا 32 مليون تومان است .

اين در حالي است كه قيمت كمري با تجهيزاتي به نسبت كمتر از سوناتا حدود 37 مليون (براي بازار آزاد ) ميباشد .

اگر شما خريداري هستيد كه قدرت خريد محدودتري داريد و خيلي هم به تفاوت هاي دو خودرو اهميت نميدهيد سوناتا انتخب معقولي است .

ولي بايد خودروي برتر را تويوتا كمري دانست . زيبايي و كيفيت بالاتر اين خودرو نسبت به سوناتا دليل برتري اين خودروست .

رتبه ي اول : تويوتا كمري ( جي ال )

رتبه ي دوم : هيونداي سوناتا