PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دیزی



afsanah82
02-15-2010, 11:04 AM
مواد لازم براي چهار نفر :
نخود-لوبیای سفید=روی هم رفته یک لیوان بزرگ
گوجه فرنگی=2 عدد بزرگ
پیاز پوست گرفته شده=2 عدد متوسط
فلفل سبز تازه=2 تا 3 عدد
نمک،فلفل و آبلیمو=به مقدار لازم
گوشت گوسفند با استخوان و چربی=500 گرم
سيب زميني شسته شده با پوست=4 یا 5 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی= يك قاشق غذا خوري
سير ( به دلخواه = يك حبه بزرگ
طرز تهيه :
نخود و لوبيا را از شب قبل در مقداري آب ( سه برابر حجم خيس نخورده نخود و لوبيا ) خيس كنيد .
گوشت را همراه چربي و استخوان به همراه نخود و لوبيا، يك عدد از پيازها، يك حبه سير و گوجه فرنگی ها که هرکدام را پوست گرفته و به دو نیم کرده اید در ظرف مناسبي بريزيد و شش برابر حجم آنها آب از قبل جوشيده سرد به آنها اضافه كنيد . ( دقت كنيد هنگامي كه گوشت را ميپزيد از ابتدا به آن نمك و ادويه نزنيد چون باعث ديرپز شدن گوشت ميشود )
اگر از ديزي گلي استفاده ميكنيد ، توجه داشته باشيد كه حتما از شعله پخش كن بين شعله مستقيم و ظرف ديزي استفاده كنيد . اين ظرف زمان پخت را طولاني تر و درعوض طعم غذا را خيلي بهتر و غذا را جا افتاده تر ميكند .
بعد از حدود يك ساعت و نيم فلفل سبز ها را به ديزي بيفزائيد .
در تمام مراحل پخت دقت كنيد كه شعله زير ظرف ملايم باشد تا غذا جا بيفتد . يك ساعت بعد از اضافه كردن فلفل ، سيب زميني ها را با پوست داخل غذا بريزيد .
پيازي كه اول به غذا اضافه كرديد از ظرف خارج كنيد و دور بيندازيد . چربي گوشت را نيز از ظرف خارج كنيد . به همراه يك عدد پياز باقيمانده خوب بكوبيد ؛ ( ميتوانيد اول پياز باقيمانده را ريز رنده كنيد بعد چربي را بكوبيد و با هم مخلوط كنيد ) و داخل غذا بريزيد . در اين مرحله كه گوشت و نخود – لوبيا نرم و پخته شده اند، نمك و فلفل سیاه را به ميزان دلخواه به غذا اضافه كنيد .
در صورتي كه غذاي شما رنگ دلخواهتان را نداشت ميتوانيد از يك قاشق غذا خوري رب گوجه فرنگي سرخ شده در كمي روغن ، داخل غذا استفاده كنيد . ( سرخ كردن رب قبل از مصرف داخل غذا به جهت از بين بردن بوي خامي رب و همچنين بهتر كردن رنگ رب است اگر هنگام سرخ كردن رب يك قاشق چايخوري زعفران دم كرده هم به آن بيفزايئد نتيجه بهتري ميگيريد )
اين غذا هر چه زمان پختش طولاني تر باشد جا افتاده تر و خوش مزه و خوش رنگ تر ميشود .
معمولا اين غذا را با آب زياد درست ميكنند . و بهتر است اول كار به اندازه كافي در ظرف آب بريزيد كه مزه غذا در اثر اضافه كردن چند مرحله آب در طول پخت، تحت تاثير قرار نگيرد .
فراموش نكنيد كه آبليمو را هنگام سرو غذا ، داخل ظرف بريزيد ؛ در غير اينطورت طعم غذا در اثر جوشيدن آبليمو تلخ ميشود .
:del-s::del-s::del-s: