PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مواد تشکیل دهنده گاز اشک آور چیست؟



Sara12
12-17-2010, 07:33 PM
یک عامل یا گاز اشک آور، یک ترکیب شیمیایی است که عصب قرنیه در چشم را تحریک کرده و سبب درد، اشک و یا حتی کوری می شود. چندین عامل شیمیایی متداول است که عبارتند از برمواستون CH3COCH2Br، بنزیل کلراید C7H7Cl، تیوفوران یا تیوفن C4H4S، متیل بنزیل برمید CH3-C6H4-CH2Br، برم و کلر.
طرز ساخت:

ماد لازم: 10 گرم گلیسیرین.2 گرو سدیم بیسولفات.

ابزار:منبع گرما، ارلن 300 میلی لیتری.
خوب گلیسیرین و سدیم بیسولفات را با مقدارهای داده شده در ارلن بریزید.و یک ماسک ضد گاز بپوشید و منبع گرما را در زیر آن روشن کنید.

محلول شروع به کف کردن و حباب دادن میکند که حبابها گاز اشک اور است.
وقتی که کف کردن تموم شد واکنش به پایان رسیده و باید منبع گرما را خاموش کرد.یا وقتی که دیدید یه رسوب قهوه ای رنگ ته ظزف است.
CH2OH-CHOH-CH2OH + NaHSO4 --> H2SO4(H2O+SO2) + CH2OH-CHOH-CH2ONa
که اسید حاصله سبب سوزش چشم و ایجاد اشک می شود. همانطور که می دانید پیاز نیز یک ماده ی اشک آور است زیرا:

پیازدارای مواد گوگردی است که این مواد خواص مختلفی از خود نشان می‌‌دهند که یکی از آنها اشک آور بودن است.
زمانی که پیاز را برش می‌‌دهیم، سلول‌های پیاز باز می‌شوند. این سلول‌ها دو بخش دارند: بخش آنزیمی که به آلیناز معروف است و بخش گوگردی. آنزیم آلیناز، ترکیبات گوگردی پیاز را تجزیه کرده و ترکیبات ناپایدار گوگردی ایجاد می‌کند که به گاز فراری تبدیل می‌شوند. این گاز که حاوی ترکیبات گوگردی است، وارد هوا می‌شود و به چشم انسان می‌‌رسد (البته ابتدا وارد مجرای بینی می‌شود). در چشم انسان، این گاز با آب واکنش نشان داده و اسید سولفوریک تولید می‌کند. اسید سولفوریک، بر پایانه‌های اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم می‌شود. در نهایت در پاسخ به این سوزش، غدد اشکی، اشک ترشح می‌کنند که این ماده گوگردی به همراه اشک از چشم خارج شود. قطرات اشک می‌توانند تنها چند ثانیه پس از برش پیاز ظاهر شوند.