PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : عرضه بنزین با دو نرخ نیمه یارانه ای و آزاد قوت گرفت



tina
12-14-2010, 11:19 AM
- از آبان ماه امسال تلاش ها در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی برای مجهز کردن جایگاه ها به نرم افزار چند نرخی محاسبه کردن بنزین و گازوئیل آغاز شده است.
در حالیکه طی روزهای اخیر شایعه سه نرخی شدن قیمت بنزین بر سر زبان ها افتاده است دیروز مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی از نصب نرم افزارهایی در جایگاه های بنزین خبر داد که در نهایت این امکان را فراهم می کند که نرخ بنزین به سه رقم مختلف محاسبه شود.
براساس نصب این نرم افزار در تمام جایگاه های کشور،از این پس این امکان فراهم خواهد شد که در صورت اتخاذ تصمیمی مبنی بر دو نرخی شدن قیمت، بنزین با سه نرخ متفاوت محاسبه شود.
به گفته فرید عامری، این نرم‌افزار به گونه‌ای نوشته شده که ابتدا سهمیه ۱۰۰ تومانی به اتمام می‌رسد و بعد از اتمام آن سهمیه بعدی را جایگزین آن می‌کنیم و اگر بنزین دو نرخی عرضه شود بعد از تمام شدن این سهمیه به نرخ بعدی می‌رود.
براین اساس این حدس که قرار است بنزین با دو نرخ نیمه یارانه ای و آزاد و به صورت سهمیه بندی عرضه شود قوت گرفته است که در اینصورت پیش بینی می شود قیمت نیمه یارانه ای فعلی به نرخ ۴۰۰ تومان به صورت سهمیه ای مشخص و در هر ماه عرضه شود و در صورت مازاد نیاز،رانندگان بتوانند از بنزین آزاد با رقمی بیش از ۷۰۰ تومان در هر لیتر بهره ببرند.
در این بین محاسبه رقم بنزین در کارت سوخت ها به این شکل خواهد بود که سهمیه ۱۰۰ تومانی موجود در هر کارت پس از پایان یافتن نرخ نیمه یارانه ای برای خرید سوخت محاسبه می شود و پس از رسیدن به سطح مشخص مصرف به صورت سهمیه اعلام شده مابقی نیاز به نرخ آزاد محاسبه می شود.
این در حالی است که اگر دولت بنا داشته باشد که نرخ بنزین را به نرخ فوب خلیج فارس در قالب بنزین آزاد عرضه کند نرخ بنزین بیش از ۹۰۰ تومان در هر لیتر باید محاسبه شود.چرا که قیمت بنزین در فوب خلیج فارس با توجه به افزایش قیمت نفت با افزایش مواجه شده است و پیش بینی می شود با افزایش قیمت نفت این رقم در ماه های آتی به هزار تومان در هر لیتر افزایش یابد.
در عین حال براساس آمار ارائه شده توسط مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ، در شرایط فعلی در بیش از ۸۰ درصد کارتهای هوشمند خودروهای شخصی سهمیه های بنزین به حداقل کاهش یافته است.
به گفته فرید عامری، سهمیه بنزین ۳۰ درصد خودروها شامل ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار خودرو به طور کامل به اتمام رسیده است. همچنین سهمیه بنزین ۵۲ درصد خودروها شامل ۴ میلیون خودرو به کمتر از ۲۴ لیتر رسیده است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون دو درصد خودروها بیش از ۲۶۰میلیون لیتر بنزین یارانه ای دارند، متذکرشد: در کارت هوشمند یک درصد خودروهای شخصی بیش از ۱۸۰ میلیون لیتر بنزین ذخیره شده است.
این مقام مسئول همچنین از ذخیره سازی بیش از ۸۰ میلیون لیتر در یک درصد دیگر از کارتهای هوشمند خودروهای شخصی خبر داد و افزود: در حال حاضر ذخیره بنزین یارانه‌ای کارتهای هوشمند به کمتر از یک میلیارد لیتر کاهش یافته است.
عامری با اشاره به اینکه تا پایان آبان ماه امسال در مجموع حدود ۶۸۰ میلیون لیتر بنزین یارانه ای در کارت هوشمند خودروها ذخیره سازی شده است، اظهارداشت: این در حالی است که مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ میلیارد لیتر بنزین یارانه ای در کارت های هوشمند سوخت ذخیره سازی شده بود.
عامری همچنین با اشاره به نصب سامانه مشابهی در جایگاههای عرضه گازوئیل برای عرضه چند نرخی این فرآورده نفتی تاکید کرد: حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نرم افزار جدید در جایگاه‌های گازوئیل نصب و راه اندازی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین از کاهش مصرف روزانه سه میلیون لیتری بنزین کشور از ابتدای امسال تا کنون با وجود ورود ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو جدید خبر داد و افزود: در این دوره زمانی روزانه ۶۳ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده؛ در حالی که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته روزانه حدود ۶۶ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر گزارش شده است.
به گفته وی، میاینگین مصرف بنزین کشور در ۲۰ روز نخست آذر امسال با کاهش مصرف روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار لیتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به روزانه ۶۰ میلیون لیتر کاهش یافت