PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کشف فسيل 190ميليون ساله در کرمان



sorna
03-27-2010, 10:47 PM
در يكي از روستاهايكرمان يافتشد
کشف فسيل 190ميليون ساله


http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/05/25/100914866563.jpg

تخته سنگي متعلق به دوران ژوراسيک زيرين با قدمت 190 ميليون سال متشکل از 15 رد پاي دايناسور در ديواره حوض يک منزل مسکوني در يکي از روستاهاي کرمان کشف شد.

به گزارش مهر ، مناطق شمالي استان کرمان سرشار از محوطه هاي معدني و فسيلي منحصر بفرد در دنيا مي باشد که در صورت توجه مسئولان مي تواند به بهشت فسيل شناسان دنيا تبديل شود اما به دليل عدم برنامه ريزي درخصوص بهره برداري از اين پتانسيل بالقوه در منطقه و جذب گردشگران و فسيل شناسان دنيا به اين جاذبه توريستي متاسفانه در سالهاي اخير شاهد تخريب بخش عمده اي از اين مناطق بوده ايم که درصد قابل توجهي از اين تخريب به دليل عدم آگاهي مردم و خلاء اطلاع رساني به افراد بومي روي مي دهد.

طي هفته گذشته يکي از جالب ترين موارد کشف فسيل در اين مناطق روي داد، که مي تواند فصل جديدي در فسيل شناسي دنيا ايجاد کند.

در اين کشف عجيب تخته سنگي منحصر بفرد با قدمت بيش از 190 ميليون سال، که رد پاي 15 دايناسور متشکل از يک گروه دايناسور گوشت خوار روي آن نقش بسته است در ديواره حوض يک منزل مسکوني در روستايي از توابع شهرستان زرند در استان کرمان بدست آمده است.




کشف يک اثر علمي کهن در حوض خانه روستايي
کشف اين تخته سنگ از آنجا اهميت بيشتري يافته است که طبق نظر سرپرست مديريت زمين شناسي جنوب شرق کشور اين تخته سنگ تنها مجموعه رد پاي يک خانواده دايناسور به خصوص دايناسورهاي کوچک به همراه يک رد پاي بزرگ است که به نظر مي رسد جاي پاي مادر اين گروهاست که بين 190 تا 200 ميليون سال پيش در اين منطقه زندگي مي کردند.

محمدرضا ناظمي زاده در اين خصوص مي گويد: اين تخته سنگ در واقع لايه اي از رديف رسوبي مربوط به دوران ژوراسيک زيرين از دوران دوم زمين شناسي است.

وي با اشاره به اهميت ويژه اين تخته سنگ و آثار به جاي مانده روي اين سنگ افزود: در اين سنگ حدود 15 اثر و نقش جاي پاي دايناسور موجود است که طبق نظر کارشناسان به احتمال بسيار زياد متعلق به يک خانواده دايناسور است.

ناظمي زاده عنوان کرد: يکي از جنبه هاي منحصر بفرد اين تخته سنگ که بسيار مورد توجه زمين شناسان وديرينه شناسان قرار دارد کشف جاي پاي بچه دايناسورها است که با توجه به تعداد کم اين آثار در دنيا بسيار مورد توجه دانشمندان و ديرينه شناسان قرار دارد.

وي با اشاره به نحوه کشف اين اثر علمي و تاريخي ارزشمند در روستاي «دشت خاک» شهرستان زرند افزود: اين تخته سنگ حدود 30 سال پيش توسط اعضاي يک خانواده بومي در تپه هاي اطراف اين روستا پيدا شده است و اعضاي اين خانواده از آن براي ساخت ديواره حوض خانه استفاده کرده بودند.

سرپرست مديريت زمين شناسي جنوب شرق کشور افزود: طي هفته گذشته دهيار سابق اين روستا متوجه نقشهاي خاص روي اين تخته سنگ شده و مرکز زمين شناسي را از وجود اين تخته سنگ مطلع مي کرد که پس از اعزام يک گروه کارشناسي اين تخته سنگ به مرکز منتقل شده است.
وي افزود: اين آثار متعلق به نوعي دايناسورهاي گوشتخوار است که در اين منطقه در گذشته زندگي مي کرده اند.




10 هزار فسيل همچنان در معرض تخريب
اين کشف منحصر به فرد در حالي در کرمان روي داده است که به گفته يک کارشناس فسيل شناسي، استان کرمان به دليل غناي مناطق فسيلي در شهرستانهاي شمالي مي تواند به عنوان بهشت فسيل شناسان دنيا لقب گيرد اما متاسفانه هيچ گونه مرکز علمي و يا امکان معرفي اين جاذبه به گردشگران علمي به منظور رونق صنعت اکوتوريسم مهيا نشده است.

محسن تجربه کار در اين زمينه مي گويد: طي 8 سال گذشته با کاوش هاي انجام گرفته 140 هزار فسيل در مناطق شمالي کرمان جمع آوري کرده ام که به دليل محدوديت ها و کمبود فضا تنها 3 هزار قطعه از اين فسيل ها هم اکنون در موزه ديرينه شناسي کرمان درحال نگهداري است.

وي خواستار توجه ويژه مسئولان به مناطق فسيل خيز کرمان شد و گفت: متاسفانه يکي از اين محوطه ها به دليل قرار نگرفتن در مناطق محافظت شده طي 7 سال گذشته با تخريب 90 درصدي مواجه شده است.

وي افزود: در صورت توجه مسئولان به اين منطقه مي تواند از تخريب 10 هزار فسيل بجاي مانده در اين منطقه جلوگيري کرد.

يکي ديگر از آثار بجاي مانده از دايناسورها در شهرستان زرند رد پاي يک دايناسور غول پيکر در نزديکي روستاي «ده عليرضا» است که اين رد پا نيز به دليل عدم محافظت توسط افراد سود جو و ناآگاه با تخريب مواجه شده است.