PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : صدفهاي دريايي كارت شناسايي انسانهاي نخستين بود



World-civilization
03-25-2010, 08:40 PM
صدفهاي دريايي كارت شناسايي انسانهاي نخستين بود

باستانشناسان اعلام كردند، برخي از ساكنان نخستين آفريقا در حدود 100 هزار سال پيش، خود را با صدفهاي دريايي زينت ميبخشيدند. صدفهايي كه علاوه بر كاربرد تزييني، نشان دهنده هويت فردي آنها نيز بود.
كاوشهاي اخير باستانشناسان روي صدفهاي موجود در دوغار دور افتاده در سواحل جنوب شرقي اسپانيا نشان داد كه ساكنان اين منطقه در حدود 50 تا 10 هزار سال قبل از حضور انسانهاي مدرن به اروپا، از صدف به عنوان شيئي زينتي استفاده ميكردند.
خوائو زيلهائو، باستانشناس اسپانيايي دانشگاه بريستول انگلستان گفت: روي برخي از صدفها، حفره و سوراخهايي وجود داشت كه به احتمال زياد به صورت طبيعي ايجاد شده بودند. علاوه بر آن حفرههايي با اندازه و شكل مشابه كه احتمالاً توسط انسانها به وجود آمده بودند نيز به صورت قرينه در طرف مقابل حفرههاي اولي بوده و مسيري را براي عبور نخهاي اتصال ايجاد كرده بودند.
وي افزود: رنگ دانههاي موجود روي بدنه صدفها نشان ميداد كه انسانها براي هماهنگ كردن شكل ظاهري بخشهاي داخلي و خارجي صدفها، به صورتي كاملاً ماهرانه طرف بيروني صدف را با رنگدانههاي قرمز رنگ آميزي ميكردند.
زيلهائو خاطر نشان كرد: اين صدفها علاوه بر نقش زينتي خود، كاربرد ديگري نيز داشته و به عنوان نوعي كارت شناسايي براي صاحبان خود مورد استفاده قرار ميگرفتهاند.