PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چگونه هوش کودکان را تقويت کنيم ؟



Sara12
11-16-2010, 10:58 PM
چگونه هوش کودکان را تقويت کنيم ؟


نتيجه اکثر تحقيقات به اين باور منجر شده که برخلاف پندارهاي قديمي هوش ذاتي و ارثي نيست . اگرچه ارث تاثير زيادي بر آن دارد ولي شديدا” متاثر از شرايط محيطي است و لذا هر قدر محيط زندگاني کودک غني تر ، سالم تر و آگاهانه تر باشد هوش کودک بيشتر و رفتار او متعادل تر خواهد شد . نکته اينجاست که هرگاه اعتماد بر ذاتي بودن هوش نيز داشته باشيم مي توانيم بگوئيم که محيطي غني و پربار باعث مي گردد تا امکان بالفعل درآمدن هوش بالقوه افزايش يابد . با فراهم آوردن امکانات مناسب و مطلوب مي توان سرعت رشد ذهني کودک را افزايش داد .
بلوم دريافت که برحسب مطالعات انجام شده تا سن 17 سالگي ، حدود 50% از رشد هوشي بين زمان تولد تا 4 سالگي مي باشد و حدود 30% بين 4 تا 8 سالگي و 20% باقيمانده 8 تا 17 سالگي شکل مي گيرد .
محققان معتقدند در اثر زندگي کردن در يک محيط تربيتي غني خصوصا” در سالهاي نخست زندگي کورتکس مغزي رشد مي کند ، شيارهاي آن عميق تر مي گردد و وزنش افزايش مي يابد و قسمتي از اين افزايش مغز به علت افزايش سلولهاي گليا و قطر رگهايي است که خون را به کورتکس مي برد . مغز تقويت شده داراي ميزان بيشتري از آنزيم حافظه ساز است که در نتيجه زندگي در محيط غني تربيتي و با امکانات فراگيري گسترده فراهم آمده است .
پس نتيجه مي گيريم که رشد ذهني کودکان نياز به محيط ترييتي و آموزشي غني دارد و بايد محيطي را آماده کنيم تا کودکان به آموزش مهارتهاي فکري بپردازند .
آشنايي با مفاهيم يکي از اصولي ترين و ابتدايي ترين مهارتهاي فکري است که کودک در طول زندگي خود بدست مي آورد . شناخت مفاهيم باعث خواهد شد تا کودک با استفاده از آن مفاهيم آماده پيشرفت به سمت بالاتر مهارتهاي فکري گردد و از اين طريق بتواند خود را براي زندگي اجتماعي آينده و ايجاد ارتباط با ساير افراد از طريق کاربرد واژه ها و سمبلهاي مشترک آماده نمايد . مثلا” کودکان اگر بخواهند مقداري رياضي ياد بگيرند و در آينده در گوشه اي از جامعه خدمتي ارائه دهند ناچار هستند با اين سه حوزه آشنا بشوند . تجربه عدد ، تجربه فضا ، تجربه کميت ، قبل از اينکه مفاهيم ، عدد ، فضا و کميت در سالهاي مختلف دبستان تدريس بشود لازم است بچه ها اين مفاهيم را به صورت تجربي تجربه کرده باشند و موفقيتها در دوره هاي بعدي منوط به تجربه در اين سه حوزه است .
رشد ذهني کودک براساس مراحل خاص تکامل مي يابد . توجه به طي اين مراحل و زمان آن در آموزش کودکان مهم است .